Gå til innhold

Kan man bli gravid 3 dager før eggløsning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er sjansen for å bli gravid hvis man har hatt sex 3 dager før tegn til eggløsning? Er det liksom stor sjans? Jeg trykte ut det jeg kunne, så det ikke skulle være der så lenge.

Anonymkode: 6ff32...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er en  sjangse for det. Sædceller kan overleve flere døgn i kvinners vagina👍

Anonymkode: f38c7...12e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sex mellom mensen og eggløsning er alltid risikabelt. Ta en angrepille om du ikke vil ha unge nå. 

Anonymkode: 1a136...997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sex mellom mensen og eggløsning er alltid risikabelt. Ta en angrepille om du ikke vil ha unge nå. 

Anonymkode: 1a136...997

Angrepillen funker vel bare 48’timer etter sex?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Angrepillen funker vel bare 48’timer etter sex?

Noen fungerer opp til 72 timer. 

Anonymkode: ed47a...c4f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ER du 100 prosent på når du hadde eggløsning? Og det hjelper ikke trykke ut noe...når mannen kommer skytes sædceller inn i livmorhalsen i løpet av sekunder...og dermed fortsetter de å svømme 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sofakona skrev (59 minutter siden):

ER du 100 prosent på når du hadde eggløsning? Og det hjelper ikke trykke ut noe...når mannen kommer skytes sædceller inn i livmorhalsen i løpet av sekunder...og dermed fortsetter de å svømme 

Nei. Som jeg skrev i posten. Første tegn til eggløsning. Jeg har gått på prevensjon i mange år, sluttet fir 4 mnd siden. Og først nå har jeg hatt symptomer på eggløsning. Derfor lurer jeg på om hvis man har hatt sex 3 dager før en potensiell eggløsning, er det stor sjans for å bli gravid da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er sjansen for å bli gravid hvis man har hatt sex 3 dager før tegn til eggløsning? Er det liksom stor sjans? Jeg trykte ut det jeg kunne, så det ikke skulle være der så lenge.

ja er relativt stor sjans

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Derfor lurer jeg på om hvis man har hatt sex 3 dager før en potensiell eggløsning, er det stor sjans for å bli gravid da?

De fem mest fertile dagene er tre dager før EL, selve EL-dagen og dagen etter EL. Hvis man har sex på denne tiden så er det ca. 20% sjanse for å bli gravid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja, det er en  sjangse for det. Sædceller kan overleve flere døgn i kvinners vagina👍

Anonymkode: f38c7...12e

Livmor*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fame said:

Livmor*

Ikke livmor, egget befruktes før livmor 

Anonymkode: a32da...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke livmor, egget befruktes før livmor 

Anonymkode: a32da...a00

Det var ikke poenget mitt. Sæden ligger garantert ikke i skjeden og venter på egget. De venter i eggleder og livmor

Endret av Fame
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjansene er små, men er tilstede.

Anonymkode: 960d3...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sjansene er små, men er tilstede.

Er 27% lav sjanse? Det er gjennomsnittet som nok tar med alle i fertil alder, og som man vet går sjansene ned betraktelig når man er fra ca midten av 30-åra fordi egget blir vanskeligere å trenge gjennom for sædcellen, slik at hvis man er i 20-åra kan man regne med at sjansen er enda større enn 27% fordi egget er mer mottakelig. 

"While eggs can only live for no more than a day after ovulation, sperm can actually have a much longer life span. Healthy sperm may survive in your reproductive tract for up to 5 days.

In fact, having intercourse during the few days leading up to ovulation can help ensure the sperm is ready and waiting for the egg once ovulation occurs. You should start “trying” ideally up to 3 days before ovulation actually occurs.

Here are the day-specific pregnancy probabilities based on the day of intercourse:

• 3 days before ovulation: 27%
  • 2 days before ovulation: 33%
  • 1 day before ovulation: 41%
  • Day of ovulation: 20%
  • 1 day post ovulation: 8%"

https://proovtest.com/blogs/blog/getting-pregnant-ovulation-day

https://www.fertstert.org/article/S0015-0282(19)30432-7/fulltext

Anonymkode: dae62...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nei. Som jeg skrev i posten. Første tegn til eggløsning. Jeg har gått på prevensjon i mange år, sluttet fir 4 mnd siden. Og først nå har jeg hatt symptomer på eggløsning. Derfor lurer jeg på om hvis man har hatt sex 3 dager før en potensiell eggløsning, er det stor sjans for å bli gravid da?

Da er jo sjanse liten om du kanskje ikke hadde eggløsning.. symptomer betyr ikke eggløsning.  Dermed er det vanskelig å si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 27% lav sjanse? Det er gjennomsnittet som nok tar med alle i fertil alder, og som man vet går sjansene ned betraktelig når man er fra ca midten av 30-åra fordi egget blir vanskeligere å trenge gjennom for sædcellen, slik at hvis man er i 20-åra kan man regne med at sjansen er enda større enn 27% fordi egget er mer mottakelig. 

"While eggs can only live for no more than a day after ovulation, sperm can actually have a much longer life span. Healthy sperm may survive in your reproductive tract for up to 5 days.

In fact, having intercourse during the few days leading up to ovulation can help ensure the sperm is ready and waiting for the egg once ovulation occurs. You should start “trying” ideally up to 3 days before ovulation actually occurs.

Here are the day-specific pregnancy probabilities based on the day of intercourse:

• 3 days before ovulation: 27%
  • 2 days before ovulation: 33%
  • 1 day before ovulation: 41%
  • Day of ovulation: 20%
  • 1 day post ovulation: 8%"

https://proovtest.com/blogs/blog/getting-pregnant-ovulation-day

https://www.fertstert.org/article/S0015-0282(19)30432-7/fulltext

Sammenlignet med dagen før ja, mye lavere. Man vet også at dette er tall fra frisk sperm , mens mange menn i dag har endel dårlig sperm tilfeller, kanskje pga kost etc. alder og testo har også endel å si. At sperm lever over 3 dager er ikke veldig typisk lenger. Hvis du også følger med på egen Livmortapp er den sjelden helt åpen så mange dager i forveien heller og da hjelper det heller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Sammenlignet med dagen før ja, mye lavere. Man vet også at dette er tall fra frisk sperm , mens mange menn i dag har endel dårlig sperm tilfeller, kanskje pga kost etc. alder og testo har også endel å si. At sperm lever over 3 dager er ikke veldig typisk lenger. Hvis du også følger med på egen Livmortapp er den sjelden helt åpen så mange dager i forveien heller og da hjelper det heller ikke. 

At sjansen er mye lavere sammenlignet med dagen før er ikke det samme som å hevde at sjansen er lav. Nesten 1 av 3 er ikke en lav sjanse, og forskningen disse tallene er basert på er fra 2019 og det blir litt rart å hevde at så mye har skjedd med spermen til menn siden 2019 at det skal bety at det er lavere sjanse enn 27%. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At sjansen er mye lavere sammenlignet med dagen før er ikke det samme som å hevde at sjansen er lav. Nesten 1 av 3 er ikke en lav sjanse, og forskningen disse tallene er basert på er fra 2019 og det blir litt rart å hevde at så mye har skjedd med spermen til menn siden 2019 at det skal bety at det er lavere sjanse enn 27%. 

Vi får være enige om å være uenige. Forskningen er basert på frisk sperm. Og vi vet også at ved å treffe el helt gir i snitt bare 20% sjans for graviditet. Vi vet også at sex 1 dag før el gir størst sjans. Så sjansene er ganske lave spør du meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Vi får være enige om å være uenige. Forskningen er basert på frisk sperm. Og vi vet også at ved å treffe el helt gir i snitt bare 20% sjans for graviditet. Vi vet også at sex 1 dag før el gir størst sjans. Så sjansene er ganske lave spør du meg. 

Det er ditt valg å være uenig med forskningen uten at du har en god grunn til det :) Men det er ikke veldig rasjonelt hvis du ikke har en RCT eller en systematisk oversikt å vise til som kan bevise at forskningen jeg har presentert ikke stemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...