Månestråla Skrevet 11. mars 2023 #1 Skrevet 11. mars 2023 Jeg driver og titter litt på vogn og er så usikker på hva som er best når det gjelder sittedelen. Det virker mye mer behagelig å ligge i en vogn med full liggestilling kontra ergonomisk liggestilling. Og jeg tipper vogna kommer til å brukes en del når barnet sover også. Kanskje blir den til og med brukt som sovevogn i barnehagen etterhvert. Hva mener «folket» her er best?
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #2 Skrevet 11. mars 2023 Har britax smile 3, den kan legges flat! Har vært veldig fornøyd med den, men har blitt mest brukt til soving. Følte barnet satt litt rart i den frem til ca. 1 år. Ble liksom litt for høyt oppe, eller litt for langt nede når hun skulle sitte oppreist🙈 Anonymkode: 985ba...fe8
Regnbuefisk Skrevet 11. mars 2023 #3 Skrevet 11. mars 2023 Ergonomisk har fått navnet sitt av en grunn tenker jeg, altså at det er en stilling som er gunstig for kroppen til de små. Hva vi synes er behagelig er dessuten en helt annen sak enn hva et bhgbarn vil kalle en god sovestilling. Mine sover gjerne som noen kringler, selv om de har en hel seng tilgjengelig. Vi har hatt en bugaboo vogn med ergonomisk sittedel i mange år nå, og begge barna har sovet godt i den. Tror hverken flat eller ergonomisk egentlig er feil eller rett da. Barna sover jo på et flatt underlag om natta, så skadelig er det jo ikke akkurat det heller.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #4 Skrevet 11. mars 2023 Det er en grunn til at det kalles ergonomisk, og det er fordi stillingen er mer naturlig for barnets kropp enn i en flat liggedel. Med rumpa lavere enn knærne, får kroppen også en krum i ryggen som støtter barnets overkropp. Slik de har i bæreseler. De sitter stødigere i en ergonomisk liggedel, og det er mindre sjanse for "rulling" ved soving. Jeg har hatt begge deler, ergonomisk til eldste og flat til yngste (nå 1 år), savnet ergonomisk når han begynte å sitte i vogna for det var dårlig støtte selv med minimizer. Ellers er ofte flat liggedel lengre, som var grunnen for at vi gikk for det dekke gang (Britax Go Big 2). Utenom dårlig støtte er det sykt irriterende å måtte "manuelt" endre ryggen på den opp og ned, kontra å bare klikke den i en annen posisjon 😅 Men nyere vogner har kanskje slik funksjon på flate liggedeler nå? Jeg har ikke sjekket. Anonymkode: f7d67...775
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #5 Skrevet 11. mars 2023 Vi har bugaboo fox og emmaljunga nxt90 med flat liggedel. Jeg er utrolig glad i emmaljungaen som sovevogn, og dette er vognen som blir med på langturer og som skal bli sovevogn i barnehagen. Lang og god liggedel med god plass til vognpose. Men hun sitter ikke så godt i den. Jeg føler hun sklir fort ned og må ha selene som "støtte". Midterste hakk som er hvilestilling blir litt for lavt og er egentlig udugelig (er nå 10 mnd) enn så lenge. Bugabooen sover hun ikke godt i. Kommer akkurat for høyt opp og klarer se det som skjer. Blir veldig forstyrret av det som skjer rundt, og finner derfor ikke roen. Denne er derimot helt topp som "sittevogn". Hun sitter veldig behagelig og avslappet til i denne. Denne er super som sentervogn og trilling i våken tilstand. Når det kommer til trillekomfort er bugaboo en soleklar favoritt. Den tar også minst plass sammenlagt og veier minst. Men den er svært åpen og jeg føler ikke hun er så godt beskyttet mot vær og vind. Hadde jeg kun fått beholde en vogn, hadde det vært emmaljungaen. Selv om den er tyngre å trille og frakte, synes jeg det veier det opp for fordelene... Anonymkode: e14b9...98d 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #6 Skrevet 12. mars 2023 Husk at det å kalle en vogn "ergonomisk" ikke akkurat er en beskytta tittel, så ta det med en klype salt. I følge fysioterapeuten på vår helsestasjon gir de vognene med "ergonomisk" sportsdel bedre støtte til de minste barna når man setter de opp (før de egentlig kan sitte selv). Men at det gir en uheldig liggestilling for små babyer om man bytter tidlig fordi de blir liggende med helning/søkk i brystet. Så bedre å bruke bagen for soving ennå om man har vogn med ergonomisk sportsdel. 😊 Jeg har en Britax Smile, som kan legges flatt, og min sov godt i den hele vognperioden. Men de sover inne på madrasser i barnehagen her så vet ikke hvordan den ville vært som ren sovevogn 😊 Anonymkode: 8c676...dd3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #7 Skrevet 12. mars 2023 Har hatt begge deler, men foretrekker ergonomisk sittedel. Om du får barn som sliter med refluks sove de ofte bedre med hode høyere enn magen. Samme om barnet er tett i nesen. Anonymkode: c30ac...6d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå