Gå til innhold

Nyresvikt, hund vil ikke spise

Tb97

Anbefalte innlegg

Vi har en hund på 12 år som har fått påvist kronisk nyresvikt. Hun har fått spesialfôr fra Hills og våtfôret spiste hun i noen dager og nå rører hun det ikke. Hun vil ha menneskemat, men om vi blander litt av det i spesialfôret vil hun ikke ha. Har prøvd å blande ris med litt kokt kylling og vannet fra kokingen og det funket også bare i et par dager og nå vil hun heller ikke ha det. Har noen opplevd det samme og fått hunden til å spise igjen, evt tips til at hunden skal få mer matlyst? Hun var egt et matvrak før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du må nesten høre med dyrlegen din. De kan være ganske kvalme med nyresvikt. 

Anonymkode: 73e36...b19

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også en godt voksen hund med nyresvikt, men hun har alltid vært småspist og sær i matveien. Som anonym over sier: de kan bli kvalme av nyresvikt og derfor ikke ha så god matlyst. Etter litt tid på nyrediett, opplevde jeg at min spiste bedre, og nyreverdiene ble også bedre.

Et spørsmål er derfor: har du kuttet ut alt som ikke er nyrediett? Om hunden får kylling, kan dette gjøre at den fremdeles er kvalm. De skal ikke ha så mye protein, og fosfor bør også unngås. Tenk også på godbiter. Selv kjøper jeg en annen type nyremat enn den hun får som mat og tørker den i ovnen og bruker dette som godbiter.

Regner med du har forsøkt den vanlige metoden med å gi mat, la den stå fremme i kort tid, ta den vekk, ikke gi godbiter før neste måltid, og så gjenta over noen dager? Stort sett begynner de å spise da, men man må være streng, også med seg selv, og ikke gi annen mat mellom.

Liker hunden å leke? Man kan jo også forsøke å gi mat ved sporsøk eller som innhold i leker hvor de må jobbe litt for å få maten.

Lurt å ta en prat med dyrlege om hun ikke spiser, det finnes mange type nyrediett med ulik smak. Håper du finner noe hunden liker!

Anonymkode: bac79...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi slet også må dette når vår unghund fikk nyresvikt. Endte med at jeg matet fra hånda de fleste måltider. Eneste måten å få i han mat.

Men sett i ettertid, så skulle vi nok latt vår hund slippe mye før. Egentlig allerede da han fikk nyresvikt.

Anonymkode: dacdf...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Leste i et annet innlegg at noen foreslo litt kylling eller tunfisk for hund med nyresvikt og vi har ikke gitt mye av det, men da er det nok best å kutte det helt ut om det kan gjøre henne mer kvalm. Vi har faktisk ikke prøvd den «vanlige» metoden enda med å la maten stå og ta det bort siden hun av og til kan gå bort og ta seg en liten bit. Vi har tenkt å prøve det, men er redd hun ikke spiser i det hele tatt da. Veldig vondt å se på at hun går ned i vekt. Men da får vi prøve det likevel. 

Hun brukte å være veldig glad i å lete etter mat og godbiter før. Men når hun lukter at det er nyrediettfôret vil hun heller ikke leke eller lete etter det.

kunne jeg spurt hvilken type nyrediett du bruker? 

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg har også en godt voksen hund med nyresvikt, men hun har alltid vært småspist og sær i matveien. Som anonym over sier: de kan bli kvalme av nyresvikt og derfor ikke ha så god matlyst. Etter litt tid på nyrediett, opplevde jeg at min spiste bedre, og nyreverdiene ble også bedre.

Et spørsmål er derfor: har du kuttet ut alt som ikke er nyrediett? Om hunden får kylling, kan dette gjøre at den fremdeles er kvalm. De skal ikke ha så mye protein, og fosfor bør også unngås. Tenk også på godbiter. Selv kjøper jeg en annen type nyremat enn den hun får som mat og tørker den i ovnen og bruker dette som godbiter.

Regner med du har forsøkt den vanlige metoden med å gi mat, la den stå fremme i kort tid, ta den vekk, ikke gi godbiter før neste måltid, og så gjenta over noen dager? Stort sett begynner de å spise da, men man må være streng, også med seg selv, og ikke gi annen mat mellom.

Liker hunden å leke? Man kan jo også forsøke å gi mat ved sporsøk eller som innhold i leker hvor de må jobbe litt for å få maten.

Lurt å ta en prat med dyrlege om hun ikke spiser, det finnes mange type nyrediett med ulik smak. Håper du finner noe hunden liker!

Anonymkode: bac79...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som at hunden din har det skikkelig kjipt med den kroniske nyresvikten. Det kan være vanskelig å få de gamle gode vanene tilbake når det kommer til mat, men det finnes noen triks du kan prøve.

For det første, prøv å varier maten litt. Kanskje kan du prøve å lage en matrett med kylling og ris, men bytte ut kyllingen med fisk eller kalkun neste gang. Dette kan gi hunden din litt variasjon og kanskje øke matlysten.

For det andre, prøv å gi henne maten på forskjellige steder. Hvis du alltid gir hunden maten hennes på kjøkkenet, prøv å gi henne maten på verandaen eller i hagen. Dette kan gjøre at hunden føler seg litt mer eventyrlysten og kan gi henne lyst til å spise.

Til slutt, prøv å gi henne litt snacks i løpet av dagen. Du kan prøve å gi henne en bit med kokt kylling eller litt gulrot eller agurk. Dette kan gjøre at hunden din føler seg litt mer sulten og klar for å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tb97 skrev (På 11.3.2023 den 17.41):

Vi har en hund på 12 år som har fått påvist kronisk nyresvikt. Hun har fått spesialfôr fra Hills og våtfôret spiste hun i noen dager og nå rører hun det ikke. Hun vil ha menneskemat, men om vi blander litt av det i spesialfôret vil hun ikke ha. Har prøvd å blande ris med litt kokt kylling og vannet fra kokingen og det funket også bare i et par dager og nå vil hun heller ikke ha det. Har noen opplevd det samme og fått hunden til å spise igjen, evt tips til at hunden skal få mer matlyst? Hun var egt et matvrak før

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Anonymkode: bac79...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er i konstant dialog med veterinær og leverer urinprøver. Vi prøvde et nytt nyrefôr i dag og det spise hun heldigvis, ikke mye men mer enn det hun har spist de siste dagene. Vi tenker å kjøpe inn flere typer for å variere mer. Hun har også fått kvalmetabletter fra veterinær som ser ut til å hjelpe litt. Vi er veldig redd for å miste henne, men vil så klart ikke at hun skal lide. Tusen takk for alle svar og tips! 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: vi ga hun nyrediett fra Royal i dag og det slukte hun. Håper hun ikke blir lei om vi bare fortsetter å variere litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...