Monolita Skrevet 11. mars 2023 #1 Skrevet 11. mars 2023 Hei, Jeg har hørt flere nevne at IKEA har ubegrenset bytterett. Har oppfattet det som at folk returnerer møbler/produkter de har hatt bruk for en kortere periode f.eks. Men ser at IKEA på sine nettsider prater om ubrukte varer. Hvis man har hatt et møbel eller lignende i flere måneder så er det vel strengt tatt ikke ubrukt? Noen som har erfaring med hvordan dette håndteres i praksis fra IKEA sin side? Har blant annet symfoniske høytalere og automatiske rullgardiner jeg ikke opplever at fungerer godt nok, uten at de nødvendigvis har direkte feil ved seg. Er det annerledes for denne typen produkter tro? Takk for hjelp
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #2 Skrevet 11. mars 2023 Ubrukt betyr at man ikke har brukt det. Et møbel kan være et år gammelt, og ubrukt, og det kan være 14 dager gammelt, og brukt. Tror det er her misforståelsen må ligge. Anonymkode: a7484...bea 2
Monolita Skrevet 11. mars 2023 Forfatter #3 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ubrukt betyr at man ikke har brukt det. Et møbel kan være et år gammelt, og ubrukt, og det kan være 14 dager gammelt, og brukt. Tror det er her misforståelsen må ligge. Anonymkode: a7484...bea Hvem mener du misforstår? de som returnerer varer som er brukt? Regner med de skjønner forskjellen på en brukt og en ubrukt vare. Men når så mange tydeligvis likevel gjør det er jeg nysgjerrig på hvordan dette håndteres i praksis av IKEA.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #4 Skrevet 11. mars 2023 Vet at Ikea kan kjøpe tilbake produkter man ikke vil ha lengre, istedet for å kaste det. Så selger de det i gjennvinningshjørnet/avdelingen. Men den summen de kjøper av deg for er ikke noe å skryte av. Men Ikea har ikke ubegrenset bytterett nei, med mindre det er noe feil med produktet som ikke er selvforskyldt. Anonymkode: 78881...bd7 1
petterm Skrevet 11. mars 2023 #5 Skrevet 11. mars 2023 Varen må være ubrukt. "Hos oss har du åpent kjøp på ubrukte varer" https://www.ikea.com/no/no/customer-service/returns-claims/return-policy/ 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #6 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vet at Ikea kan kjøpe tilbake produkter man ikke vil ha lengre, istedet for å kaste det. Så selger de det i gjennvinningshjørnet/avdelingen. Men den summen de kjøper av deg for er ikke noe å skryte av. Men Ikea har ikke ubegrenset bytterett nei, med mindre det er noe feil med produktet som ikke er selvforskyldt. Anonymkode: 78881...bd7 Det stemmer vel ikke helt? Sitat Det er OK å ombestemme seg! For liten eller for stor? Hos oss har du åpent kjøp på ubrukte varer – selv om de har blitt montert. Ta dem med tilbake til oss, send dem i posten eller la oss hente dem hjemme hos deg. Når vi har mottatt varene, overfører vi kjøpsbeløpet minus eventuelle fraktkostnader rett inn på kontoen din. Egne vilkår gjelder for produkter som er bestilt på mål. Anonymkode: 2776c...369
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #7 Skrevet 11. mars 2023 Du har jo brukt varene? Gjelder kun ubrukte varer. Anonymkode: 28025...ed4 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #8 Skrevet 11. mars 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Hos oss har du åpent kjøp på ubrukte vare UBRUKT er nøkkelordet, igjen. Anonymkode: a7484...bea 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #9 Skrevet 11. mars 2023 Monolita skrev (45 minutter siden): Hvis man har hatt et møbel eller lignende i flere måneder så er det vel strengt tatt ikke ubrukt? Man kan ha hatt pakken liggende en stund hjemme før man fant ut at man strengt tatt ikke behøvde møbelet likevel. Men Ikea legger ikke opp til at man bruker en lenestol i to måneder for så å returnere den, derav ordet ubrukt. Anonymkode: 2776c...369 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #10 Skrevet 11. mars 2023 Monolita skrev (21 minutter siden): Hvem mener du misforstår? de som returnerer varer som er brukt? Regner med de skjønner forskjellen på en brukt og en ubrukt vare. Men når så mange tydeligvis likevel gjør det er jeg nysgjerrig på hvordan dette håndteres i praksis av IKEA. De undersøker vel møbelet for bruksmerker, antar jeg? Anonymkode: 2776c...369
Monolita Skrevet 11. mars 2023 Forfatter #11 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man kan ha hatt pakken liggende en stund hjemme før man fant ut at man strengt tatt ikke behøvde møbelet likevel. Men Ikea legger ikke opp til at man bruker en lenestol i to måneder for så å returnere den, derav ordet ubrukt. Anonymkode: 2776c...369 Det skjønner jeg. Mitt spørsmål var om noen hadde erfaring med hvordan dette håndteres i praksis. Hvor strenge de er, hvordan de undersøker om noe er brukt vs. ubrukt etc. Har hørt at det til og med er folk som kjøper varer som selges brukt på finn og leverer det inn på IKEA og får full kjøpssum tilbake - for de krever ikke kvittering engang.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #12 Skrevet 11. mars 2023 2 hours ago, Monolita said: Det skjønner jeg. Mitt spørsmål var om noen hadde erfaring med hvordan dette håndteres i praksis. Hvor strenge de er, hvordan de undersøker om noe er brukt vs. ubrukt etc. Har hørt at det til og med er folk som kjøper varer som selges brukt på finn og leverer det inn på IKEA og får full kjøpssum tilbake - for de krever ikke kvittering engang. De er veldig greie. Vi kjøpte kjøkken vi skulle bygge selv, men kom ikke i gang før etter 7 måneder. Fikk da tilbake pengene for alle frontene siden vi ombestemte oss på farge. Så etter enda noen uker monterte vi alt, men så at noen skuffer ikke ble dype nok - så fikk igjen pengene og kjøpte noe som passet bedre. Over et år etter leverte vi tilbake noen hylleplater og andre småting vi aldri fikk brukt. Vi hadde ikea family hvor kvitteringen er lagret, men tror du får tilgodelapp uten kvittering? Så montert, men ubrukt var helt ok hvertfall Anonymkode: 60a73...062
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #13 Skrevet 12. mars 2023 De pleier å være veldig greie på retur! I utgangspunktet skal varen være ubrukt, ja (med mindre du selger det til gjenbruksbutikken). Men du får returnert det selv om pakken er åpnet, så da må jo folk bare være ærlige på at produktet ikke er brukt. Tror imidlertid mange returnerer varene selv om de har brukt dem 😛 jeg vet de er strenge på madrasser (det er jo forsåvidt bra, vet aldri hva folk gjør i dem😂). Du kan jo sende mail til kundesenteret og forklare at du ikke er fornøyd med produktet, det ordner seg sikkert Anonymkode: 687e3...95c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå