Gå til innhold

Dilemma. Kjøper ønsker returnere en vare kjøpt via finn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg er veldig usikker nå på hva som er riktig,eller rettere sagt hva han som forbruker og jeg som selger har rett på.

I sommer solgte jeg en diamantring til en mann for 18.000kr. Jeg hadde med sertifikat og vi møttes hos en gullsmed der han gikk inn og spurte spørsmål om diamanten og de svarte. Husker ikke helt hva han spurte. Deretter gikk vi ut og tok oppgjøret utenfor butikken.

Nå, 8mnd senere vil han returnere den. Har han rett til dette? Han sier han har fått takst og at den ikke er 0,75ct men heller 0,6ct. Jeg leste meg opp på dette og så at carat måles ved størrelesen og vekt og slip. og at 0,6ct er 5,3mm mens 0,75ct er 5,7mm. At omkretsen har en forskjell på 0,4mm, altså ikke en hel millimeter engang. Og ikke snakk om de andre faktorene. 

Selv har jeg vært hos blomqvist par år siden og fått sett på en smykke jeg ville selge hos dem. Etter at de ga meg info om diamanten og en pris, tok jeg den til en annen gullsmed, som ga meg en annen pris og annen info om selve diamanten. Så det jeg prøver å si er at når det er snakk om millimeter så vet jeg at gullsmeder gjør forskjell i sin vurdering.

Men nå har det seg at han etter å ha gitt den til kona og 8mnd senere mener den ikke er som den er. Enda vi møttes hos en gullsmed før overtakelsen. Har han rett til å returnere? Har lite lyst til å ta den tilbake etter å ha blitt brukt 8mnd og jeg mener at jeg har rett mtp at han var enig selv etter vi var hos gullsmeden. 

Kan han politianmelde meg? Har aldri vært borti liknende og er rådvill her...🥲😪

Anonymkode: d11bb...55b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har noen forresten vært borti liknende (ikke nødvendigvis smykker), og hvordan løste dere det?

Skrevet

Jeg er ingen ekspert, men jeg vil anta at han ikke har noen sak her. Han har jo allerede fått en sakkyndig uttalelse før kjøpet, så det virker rart å dra inn andre sakkyndige i ettertid som sier noe annet. Da kunne man jo i teorien fortsette helt til man får en uttalelse man er fornøyd med.

Har du forresten fått bevis på at han virkelig har fått en annen takst på ringen?

Og hvis han har har vært i tvil om verdien på ringen, burde han ha sjekket det før det gikk 8 måneder. Ser for meg at han plutselig har fått et akutt behov for penger, og velger å ordne det på denne måten.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, han er helt på viddene her. Det er ikke returrett på privatkjøp. Og han fikk undersøkt ringen før kjøp, så går ikke an å klage 8 måneder etterpå. Bare å fortelle han at han får selge den videre om han ikke er fornøyd. 

Anonymkode: 0fcf8...6dd

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

8 mnd senere er drøyt.

Men har du sertifikat på den selv som viser størrelsen? 

Anonymkode: 5f9b6...c5b

AnonymBruker
Skrevet

Nei har ikke bevis. Han har vært i fysisk gullsmed butikk og en som jobber der viste han hvordan er ring på 0,75ct skal se ut. Så sier han at det er en forskjell. At den kjøperen kjøpte var 0,6 og ikke 0,75 som den han har i butikken. Han har også sendt inn til takst.

Jeg husker dessverre ikke hva som ble sagt og spurt om da vi var i gullsmeden her jeg bor, før overtakelsen. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke gi deg på denne.

Han har besiktiget og kjøpt den, du har fått pengene og sannsynligvis brukt den.

Anonymkode: 27739...0a8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

8 mnd senere er drøyt.

Men har du sertifikat på den selv som viser størrelsen? 

Anonymkode: 5f9b6...c5b

Det står str på sertifikat ja. Og andre info som farge klarhet osv. Men gullsmeden som tok takseringen var ikke enig.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har kjæresten gått fra ham? For mye renter, eller annet økonomisk? Nei det har ikke du noe med som selger, men uten at jeg kan helt jussen her, vil jeg ikke tro han kommer så langt her 8 måneder senere, særlig ikke når dere har vært å vurdert verdien sammen før kjøpet. 

Endret av Daisy-love
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Først og fremst, han er ikke forbruker her. Forbruker er man når man som privatperson handler med en profesjonell part (butikk). I deres tilfelle gjelder kjøpsloven, ikke forbrukerkjøpsloven. 

Og nei, han har ingen sak slik du forklarer det. Så det er bare å overse. (Og det hadde forsåvidt vært det samme om forbrukerkjøpsloven gjaldt.)

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke gi deg på denne.

Han har besiktiget og kjøpt den, du har fått pengene og sannsynligvis brukt den.

Anonymkode: 27739...0a8

Ja han har det. Vi har vært hos gullsmeden og verifisert osv. Han skulle fri til dama si med den :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøpt er kjøpt. Ikke gå inn i noen diskusjon på dette. 

Anonymkode: 3404a...90c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For alt du vet, så kan han ha funnet en juggelring fra Kina som ser lik ut, og prøver å gi den tilbake til deg🙈

Ingen returrett, så avvis det med en gang. 

Anonymkode: 0fcf8...6dd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje han har byttet diamanten...

Anonymkode: 60c8c...a0e

AnonymBruker
Skrevet

Han har ingen sak her. Det har gått over er halvt år, så han må nok pent gi seg. Anmelder han driver han seg ut, du har ryggen fri. Men skjønner du synes det er en ubehagelig situasjon. 

Anonymkode: fac05...4f2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da sender du svar tilbake. Ringen er levert med sertifikat og i tillegg undersøkt at alt var riktig ved kjøp, og at du anser han henvendelse som uriktig og useriøs. 

For det du vet kan han jo ha byttet diamanten selv.

Så du er ikke villig til å ta imot ringen 8mnd etter som er dokumentert 2 ganger før kjøp, mot en påstått påstand fra en gullsmed

Anonymkode: 033dc...f37

• Liker 6
Skrevet

Vanlig angrerett er vel 3 mnd i butikker? 

De kan jo selge ringen da.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja han har det. Vi har vært hos gullsmeden og verifisert osv. Han skulle fri til dama si med den :)

Tenker det er en svindelsak. Hvem kjøper en brukt ring til 18 000 for å fri? Da kjøper man noe nytt. Dette lukter lureri!!!

Anonymkode: fac05...4f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, lillevill said:

Vanlig angrerett er vel 3 mnd i butikker? 

De kan jo selge ringen da.

Nei det er ingen angrerett i butikker, kun 14 dagers angrerett ved kjøp som ikke er gjort i fast fysisk utsalgssted

Anonymkode: 06fa3...a56

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei

Jeg er veldig usikker nå på hva som er riktig,eller rettere sagt hva han som forbruker og jeg som selger har rett på.

I sommer solgte jeg en diamantring til en mann for 18.000kr. Jeg hadde med sertifikat og vi møttes hos en gullsmed der han gikk inn og spurte spørsmål om diamanten og de svarte. Husker ikke helt hva han spurte. Deretter gikk vi ut og tok oppgjøret utenfor butikken.

Nå, 8mnd senere vil han returnere den. Har han rett til dette? Han sier han har fått takst og at den ikke er 0,75ct men heller 0,6ct. Jeg leste meg opp på dette og så at carat måles ved størrelesen og vekt og slip. og at 0,6ct er 5,3mm mens 0,75ct er 5,7mm. At omkretsen har en forskjell på 0,4mm, altså ikke en hel millimeter engang. Og ikke snakk om de andre faktorene. 

Selv har jeg vært hos blomqvist par år siden og fått sett på en smykke jeg ville selge hos dem. Etter at de ga meg info om diamanten og en pris, tok jeg den til en annen gullsmed, som ga meg en annen pris og annen info om selve diamanten. Så det jeg prøver å si er at når det er snakk om millimeter så vet jeg at gullsmeder gjør forskjell i sin vurdering.

Men nå har det seg at han etter å ha gitt den til kona og 8mnd senere mener den ikke er som den er. Enda vi møttes hos en gullsmed før overtakelsen. Har han rett til å returnere? Har lite lyst til å ta den tilbake etter å ha blitt brukt 8mnd og jeg mener at jeg har rett mtp at han var enig selv etter vi var hos gullsmeden. 

Kan han politianmelde meg? Har aldri vært borti liknende og er rådvill her...🥲😪

Har du solgt ringen som en privatperson eller som et firma?

Anonymkode: 06fa3...a56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...