AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #1 Skrevet 11. mars 2023 Hvordan gjør du det når du skal i f eks bryllup og konfirmasjon? Forhøre du deg om hvilke kaker som innholder det du er allergisk mot? Anonymkode: c358b...1dc
Daisy-love Skrevet 11. mars 2023 #2 Skrevet 11. mars 2023 Allergisk mot melk her. Tilbyr meg enten å bake til selskapet, og da spiser min egen, eller lar være å spise kake. Eneste med melkeallergi i min krets, så ikke normalen at det er melkefrie kaker. Om jeg hadde hatt alvorlig nøtteallergi hadde jeg nok ikke forsynt meg av noen kake i et bryllup, om ikke det var noen nær meg som giftet seg og jeg var 110% sikker på at den var trygg, eller jeg hadde bakt den selv. Å tilby seg å bake er et godt triks 😁
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #3 Skrevet 11. mars 2023 Spiser ikke kake. Anonymkode: 9aa5e...ad9
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #4 Skrevet 11. mars 2023 Cøliaki her. Jeg spør om jeg skal ta med noe selv. Anonymkode: 475c3...e5b
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #5 Skrevet 11. mars 2023 Har ei i familie som kan ringe før ett selskap for å si: Jeg håper at dere gir beskjed hvis noen av kakene innholdet nøtter. Hvis ingen gir henne tilbakemelding, så bruker hun tid i selskapet til å spørre verten. Er jo vanskelig å svare siden det er flere som baker å tar med kaker Anonymkode: c358b...1dc
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #6 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvordan gjør du det når du skal i f eks bryllup og konfirmasjon? Forhøre du deg om hvilke kaker som innholder det du er allergisk mot? Anonymkode: c358b...1dc Det normale dersom en er super-allergisk mot noe er å informere vertskapet om denne allergien. De må så i sin tur informere catering og gjester. Har man alvorlig allergi så holder det ikke å «ikke spise» kaken som inneholder nøtter (eller annet). En må også vite at kaken som ikke inneholder nøtter ikke har vært i kontakt med nøtter. Og da holder det at en gjest bytter kakespade. De fleste har dog ikke så alvorlige allergier. Jeg er allergisk mot peanøtter, men tåler helt fint å få i meg spor av nøtt. Så jeg spør bare om den er laget med. Om noen har hatt en liten nøtt i? Skader ikke meg. Kan sende neste allergiker rett på akutten. Det er aldri vanskelig å tilrettelegge. Har du en allergiker: informer alle som baker om at de må oppgi innhold, og merk kakene til de du vet slurver med hygienen med «kan inneholde spor av». (Du vet alltid hvem de folka er) Og så har du ett bord med kaker alle tåler, og ett med kaker bare noen tåler. Easy-peasy. Anonymkode: d6080...e41
Daisy-love Skrevet 11. mars 2023 #7 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har ei i familie som kan ringe før ett selskap for å si: Jeg håper at dere gir beskjed hvis noen av kakene innholdet nøtter. Hvis ingen gir henne tilbakemelding, så bruker hun tid i selskapet til å spørre verten. Er jo vanskelig å svare siden det er flere som baker å tar med kaker Anonymkode: c358b...1dc Jeg er den som heller smiler og sier nei takk, og dropper kake. Melkeallergi her. Hadde likevel en opplevelse for mange år siden der jeg på et større fellesskap ikke spiste noen av kakene. Veldig uformelt og ikke sånn at folk merket det så veldig godt. Folk visste jeg hadde melkeallergi, så ikke noe big deal. Ei kom bort til meg og hvisket i øret at jeg kunne ha kanelsnurrene for de var bakt med blå Melange og på vann. Jeg syntes det var utrolig fint av henne å tipse, og tok og spiste. Vet ikke om noen i familien klassisk baker samme kake, og den er nøttefri, og en kan si til vedkommende at den er trygg? Jeg synes det høres litt styrete ut når folk skal spørre sånn i selskaper. Jeg har selv vært på veldig mange felleskap, og helt håpløst å vite hva folk har stekt i osv, så jeg har bare tatt med matpakke og ikke laget noe mer fuss, og kost meg med fellesskapet. (Tar ikke med matpakke i bryllup, der spiser jeg før/etter, og det jeg kan spise om det ikke er tilrettelagt.) Jeg er veldig enkel der. Har venner som har andre allergier og spesielle dietter, og de er veldig på at folk skal tilrettelegge, også for ekstreme ting. Jeg vil bare spise trygg mat, og ha det koselig, og synes det er styr å spørre ulike. Kommer gjerne med en rett og/eller allergivennlig kake da for å dele med felleskapet, men har lært meg å ta av til meg selv før, for opplevd at noen tok serveringsbestikket til min mat og brukte i noe med masse ost, og la tilbake og det ble krysset og innen jeg kom var min rett full av melk og jeg fikk ikke mat.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #8 Skrevet 11. mars 2023 Normal høflighet når man sender ut invitasjon er å be gjester gi tilbakemeldinger om allergier så man kan sørge for at det er mat som alle kan kose seg med… Anonymkode: a1a90...c7b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå