AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #1 Skrevet 11. mars 2023 Jeg har blitt henvist til gynekologisk spesialist for en undersøkelse, dette inkluderer også ultralyd. Noen som har gjort en sånn undersøkelse der nede inkludert ultralyd? Jeg sliter noe helt ekstremt med å slappe av og det er spesielt når de skal ta inn og utvide spekelet at kroppen slår seg vrang og spenner seg.. Kjenner at jeg gruer meg skikkelig til det, dels fordi jeg ble traumatisert når jeg skulle ta celleprøve (det var en lege som gjorde dette og ikke en gynekolog i seg selv). Jeg bare har aldri hatt en sånn undersøkelse med det hele og aldri hatt et spekel utvidet der nede uten å stresse og stramme. Please, kom med deres erfaringer rundt dette. Gjorde det vondt med undersøkelse/ultralyd der nede? Anonymkode: 041cd...c04
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #2 Skrevet 11. mars 2023 Ble undersøkt med innvendig ultralyd under svangerskap. Ligner en dildo de trer en kondom på. Mindre ekkelt enn spekulum. Kommer til å gå fint! Anonymkode: 4862d...12d 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #3 Skrevet 11. mars 2023 Du må puste med magen, det er eneste måten du kan få slappe av. Når man puster med brystet så anspenner man seg, og man kan kjenne på angst. Dette kommer til å gå helt fint. Anonymkode: 3c1d4...0a5 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #4 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du må puste med magen, det er eneste måten du kan få slappe av. Når man puster med brystet så anspenner man seg, og man kan kjenne på angst. Dette kommer til å gå helt fint. Anonymkode: 3c1d4...0a5 Hvordan klarer man å puste med magen når de skal utvide der nede?? 😩😭 Får alltid beskjed om å ‘slapp av! Det går bra!’ Men det er ikke så lett når man er trang fra før av og penetrering ved sex f.eks er smertefult 😩 Har vært hos denne gynekologen før og eneste jeg husker er at det gikk fint og hun var snill og flink. Men husker ikke mye av hva som skjedde for å være ærlig 🙈 Anonymkode: 041cd...c04
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #5 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ble undersøkt med innvendig ultralyd under svangerskap. Ligner en dildo de trer en kondom på. Mindre ekkelt enn spekulum. Kommer til å gå fint! Anonymkode: 4862d...12d Ved en sånn undersøkelse så har de ikke spekulum også? Gjorde det vondt? Jeg er trang generelt og det gjør vondt ved penetrering under sex 😩 Anonymkode: 041cd...c04
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #6 Skrevet 11. mars 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Ved en sånn undersøkelse så har de ikke spekulum også? Gjorde det vondt? Jeg er trang generelt og det gjør vondt ved penetrering under sex 😩 Anonymkode: 041cd...c04 Det går nok bra. De bruker ikke spekulum ved ultralyd. Og de smører ultralyd hodet godt så det glir fint inn. Jeg er også trang, spenner meg (pga overgrep) og får kramper lignende vaginisme ved sex og penetrering. Ultralyd innvendig er noe helt annet enn undersøkelse med spekulum. Der er jeg så forknytt at sist jeg måtte igangsettes med ballong så måtte jeg holde handa til samboer mens jeg hylgråt og ristet, og de brukte sikkert en halvtime bare på å få det inn. Det var først når jeg fikk roet meg ned og pustet at det gikk bedre. Men. Selv om det høres klisjé ut så er pusten det eneste som forbinder nervesystemet, både det viljestyrte og det ikke-viljestyrte. Pusten er det absolutt eneste som direkte påvirker og roer ned det ikke-viljestyrte nervesystemet, så å bruke god tid på å puste og kommunisere at du behøver tid for å roe deg helt ned er viktig for begge parter tenker jeg. Heier på deg, det her tror jeg du får til hvis du ikke bagatelliserer det du opplever, og får roet ned kropp og sinn underveis Anonymkode: 3333f...81a 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #7 Skrevet 11. mars 2023 Ultralyd er uten spekulum, de bare svupp putter den inn. Var ikke vondt, rakk ikke spenne meg helt ærlig. Det kan kanskje hjelpe om du i hodet reiser til et annet sted? Ser for deg lyder, lukt, følelse av vind og sol på huden. Anonymkode: b5e8a...253 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #8 Skrevet 11. mars 2023 Pust med magen- pust rolig inn igjennom nesen, hold i 5 sekunder (tell rolig til 7-8) og pust så rolig igjennom munnen. Når du gjør dette et par ganger (øv deg gjerne i "fredstid" på forhånd, før du er i en stresset situasjon) så vil kroppen din føle seg roligere. Du kan gjerne holde en hånd på magen så du kjenner at pusten kommer helt ned og ikke blir i den overfladiske pusten vi har til vanlig og spesielt i stressede situasjoner. En ultralyd innvendig synes jeg iallefall var mye bedre enn det typiske spekelet. De tar som er nevnt en kondom utenpå, mye glidemiddel og instrumentet ser ut som en dildo. Pga traumer i forbindelse med overgrep har jeg selv vansker, for min del så hjelper det med pusteøvelser og jeg hører også på musikk under undersøkelsen via headsett jeg har med meg dette gjør at jeg klarer å meditere ganskegodt mens de holder på. Når undersøkelsen er ferdig klapper hun meg lett på skulderen. Anonymkode: fdbae...2d8 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #9 Skrevet 11. mars 2023 Tusen takk for gode ord og svar 🥹 Jeg føler meg faktisk allerede mye bedre og skal øve meg på pustingen nå før jeg får en time. De har en del ventetid så jeg må kanskje vente i noen uker.. Må bare ikke krisemaksimere alt i mellomtiden 🤭 Anonymkode: 041cd...c04 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #10 Skrevet 11. mars 2023 Si fra at du synes undersøkelsen er ubehagelig. Det gjør jeg, med godt resultat. Anonymkode: 2fc75...ba7 1
Gjest CSe0gvmY2b Skrevet 11. mars 2023 #11 Skrevet 11. mars 2023 Synes det er viktig at du snakker med gynekologen om dette før undersøkelsen, og si akkurat hva du er redd for, sånn at hen tar det rolig og forklarer deg hva som skal skje underveis så du får tid til å puste osv 😉
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #12 Skrevet 11. mars 2023 Tar celleprøve årlig privat og ber alltid om ultralyd siden det er inkludert i prisen. Det er rene avslapningen etter et spekulum man har med celleprøve, selv om man er spent er det ikke vondt med innvendig ultralyd ❤️ Jeg spenner meg som bare det hver gang og gruer meg men vil si det er like ok som å sette inn en tampong Anonymkode: 94a63...ffa 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #13 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tar celleprøve årlig privat og ber alltid om ultralyd siden det er inkludert i prisen. Det er rene avslapningen etter et spekulum man har med celleprøve, selv om man er spent er det ikke vondt med innvendig ultralyd ❤️ Jeg spenner meg som bare det hver gang og gruer meg men vil si det er like ok som å sette inn en tampong Anonymkode: 94a63...ffa Jeg bruker ikke tamponger 😅 Har aldri fått inn en når jeg har prøvd heller.. TS Anonymkode: 041cd...c04
Anna Maria Skrevet 11. mars 2023 #14 Skrevet 11. mars 2023 I tillegg til alle de andre gode råd du har fått vil jeg tipse deg om å ta en paracet før undersøkelsen. Da blir du ikke så øm nedentil og undersøkelsen gjør ikke så vondt. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #15 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for gode ord og svar 🥹 Jeg føler meg faktisk allerede mye bedre og skal øve meg på pustingen nå før jeg får en time. De har en del ventetid så jeg må kanskje vente i noen uker.. Må bare ikke krisemaksimere alt i mellomtiden 🤭 Anonymkode: 041cd...c04 Det går også an å få slike us i lett narkose hvis man sliter veldig med det. Evt spør om å få noe å slappe av på. Ikke godt å ha det sånn. Lykke til🥰 Anonymkode: ab4cd...61d 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #16 Skrevet 11. mars 2023 Det er vanlig ved undersøkelse, det har hvertfall jeg gjort de to gangene jeg har tatt vanlig undersøkelse. Bruk lang kjole/skjørt for å mest komfortabelt komme deg til og fra stolen, prøv å slappe av. Men et annet tips er at ene gangen var det lenge siden jeg hadde hatt noen form for penetrering (flere mnd) og da gjorde det vondt med den undersøkelsen, mens andre gang hadde jeg hatt det jevnlig i forveien og da merker jeg det nesten ikke. Ønsker du ikke eller har ikke partner så kan du jo gjøre dette selv evt stunden før undersøkelse, jeg skal hvertfall ta med meg det videre selv. Anonymkode: 9be2a...75c 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #17 Skrevet 11. mars 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg bruker ikke tamponger 😅 Har aldri fått inn en når jeg har prøvd heller.. TS Anonymkode: 041cd...c04 Skjønner 😊 men jeg har vært åpen hver gang etter en traumatisk fødsel at jeg er redd for å få noe vondt og alle har vært forståelsesfulle. Det har ikke vært merkbart for min del. Masse lykke til 😊 Anonymkode: 94a63...ffa 1
Jadosaurus Skrevet 11. mars 2023 #18 Skrevet 11. mars 2023 Jeg har hele livet synes underlivsundersøkelser har vært veldig smertefulle, helt til jeg var hos en ny gynekolog og sa i fra om det på forhånd. Da brukte hun et barnespekulum i stedet, og da gikk det helt fint. Har spurt om det alltid ved senere undersøkelser og da bruker de det. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #19 Skrevet 11. mars 2023 De aller fleste har ikke noe problemer med en slik undersøkelse og synes ikke det er ubehagelig. Men jeg er veldig følsom, og får fort smerter der nede. Får veldig ofte vondt eller ubehag ved sex, og orker ikke tanken på å onanere med en dildo eller noe. Jeg synes spekulum er veldig vondt, og jeg stivner fullstendig ved celleprøve. Ble svimmel av smerte når de tok biopsi. Ultralyd er ubehagelig og vondt, men ikke like vondt som celleprøve. Men jeg er omtrent sengeliggende resten av dagen, selv med mye paracet og ibux, og sliter med å sove, pga smerter. Jeg får helt intense mens-smerter etter en slik undersøkelse. Var til undersøkelse nylig, og da var det tre år siden sist, så hadde glemt hvor vondt jeg får, så jeg sa ikke i fra 😔 hadde tatt både ibux og paracet først. De aller fleste har ikke noe problem med det, men det er desverre noen av oss som har problemer med en slik undersøkelse. Og nei, jeg er ikke utsatt for traumer, overgrep eller noe lignende. Anonymkode: 92918...be1 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #20 Skrevet 11. mars 2023 Ikke meningen å skremme altså, men jeg blir så fortvilet når "alle" sitter å forteller hvor uproblematisk det er, og at man knapt kjenner noe. Jeg gikk i 15-20 år å følte meg så unormal og tenkte det var noe veldig galt med meg som får vondt av slikt... Anonymkode: 92918...be1 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå