Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Den snøfattige vinteren har gjort mange gater speilblanke. For ett år siden lovet byrådsleder Erling Lae (h) at Oslo kommune skulle overta ansvaret for å strø fortauene utenfor bygårder. Men nå har han ombestemt seg. - Oslo er den kommunen i Norge med lavest kommunale avgifter. Skal kommunen ha ansvaret for dette, må budsjettet økes, sier han.

Ja, sånn er det i Oslo. Skatte- og avgiftslettelser er overordnet alt. Så får heller folk brekke lårhalsen og havne på Legevakta. Har ikke det også en pris, både hva gjelder menneskelige lidelser, sykefravær og kostnader for helsebudsjetter?

med hilsen

Ivar J

http://ivarjohansen.no

Navn redigert. Fullt navn er ikke tillatt ihht KGs regler. Mie (mod)

Endret av Mie
Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Ja, det bør brukes ressurser på å strø fortauene. Her i Bodø er det ofte at det ikke engang blir måkt. De fleste oppegående personer skjønner at det ikke er lurt å gå i veien, men når det hverken blir strødd eller måkt har man ikke annet alternativ.

Skrevet

Jeg har kjøpt slike såler med brodder på - det hjelper veldig.

De jeg kjøpte er av merket "Big Brodder"

Gjest gjest nuh
Skrevet

- Ifjor rundt juletider ramlet jeg så lang jeg var rett utenfor Oslo City pga av såpeglatt fortau, flaut, dumt og vondt.....Aldri mer på julehandel i Oslo!!! :forvirret:

ps. har også kjøpt brodder, men ikke så praktisk når man går inn og ut av butikker,kanskje.....

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Paradokset er jo at strøing vil antakeligvis få ned statlige/kommunale utgifter totalt sett. Man bør kanskje også tenke litt mindre byråkratisk og ikke bare tenke på å kaste ut ekstra penger til strøing?

Skrevet
Jeg har kjøpt slike såler med brodder på - det hjelper veldig.

De jeg kjøpte er av merket "Big Brodder"

De selger brodder med sandpapirlignende såler - de gjør det litt lettere å gå inn i butikker uten å ta dem av.

Ellers er jeg enig - for meg som går eller sykler til jobb er enkelte vinterdager helt håpløse. Hvis det ikke bedrer seg så må jeg rett og slett kjøre til jobb de dagene - for veiene er ikke glatte, der blir det strødd og skrapet etter alle kunstens regler.

Skrevet (endret)
Paradokset er jo at strøing vil antakeligvis få ned statlige/kommunale utgifter totalt sett. Man bør kanskje også tenke litt mindre byråkratisk og ikke bare tenke på å kaste ut ekstra penger til strøing?

Ja, det er det som er mitt poeng også.

Det det tenkes altfor snevert. På en og en sak, og så tror man det er penger spart. Samferdselsetaten sparer opplagt penger på å la være å strø, men regningen kommer igjen et annet sted: i helsevesenet.

Og samfunnsøkonomisk blir det høyere sykefravær og mindre produktivitet.

Endret av Ivar J
Skrevet

Nå er det jo i utgangspunktet de som eier eiendommen som har ansvar for å strø/salte. Og det kan gis bøter, jeg vet det har blitt gjort i Bergen i hvert fall.

Skrevet
Nå er det jo i utgangspunktet de som eier eiendommen som har ansvar for å strø/salte. Og det kan gis bøter, jeg vet det har blitt gjort i Bergen i hvert fall.

Ja, hadde det bare vært så enkelt.

Men i byene er det jo dels slik at gårdeier ikke eier fortauet (men kommune), og dels slik at om han så skulle eie fortauet er jo dette offentlig område som gårdeieren ikke har råderett over.

Offentlig område bør være kommunens ansvar, i alle for når det viser seg at alt annet både er uhensiktsmessig, skaper trøbbel for byens innbyggere og er samfunnsøkonomisk ulønnsomt.

Og, uansett; tro nå ikke at kommunen som gårdeier har ordentlig strøing utenfor sine gårder.

Skrevet
Ja, hadde det bare vært så enkelt.

Men i byene er det jo dels slik at gårdeier ikke eier fortauet (men kommune), og dels slik at om han så skulle eie fortauet er jo dette offentlig område som gårdeieren ikke har råderett over.

Offentlig område bør være kommunens ansvar, i alle for når det viser seg at alt annet både er uhensiktsmessig, skaper trøbbel for byens innbyggere og er samfunnsøkonomisk ulønnsomt.

Og, uansett; tro nå ikke at kommunen som gårdeier har ordentlig strøing utenfor sine gårder.

Nei det vet jeg jo. Men det går an å anmelde om uhellet skulle skje.

Er helt enig i hvordan det burde være, men har ikke noen stor tro på et idealsamfunn.

Skrevet

Jeg er en av de som sklei og brakk beinet.

Det koster samfunnet en sykemelding i minst 2,5 mnd. En uke på sykehus. Transport med ambulanse. Opptrening hos fysioterapeut samt drosje til og fra. Utlån av hjelpemidler samt besøk av hjemmesykepleien.

Da har jeg ikke nevnt med et ord om hva det har kostet meg og mine, både økonomisk og følelsesmessig.

Jeg forbanner også julehandling i Oslos gater :sur:

Du kan ikke alltid måle mennesker i kroner og ører

Skrevet

All strøingen begynner å bli et miljøproblem. Vi risikerer at vannet blir for salt, brakkvann. Har dere regnet ut hva det vil koste å gjøre noe med det problemet? Det er ikke bare bare å salte, det har også konsekvenser. Hvor mye skal vi gjøre for å forsikre oss mot ulykker og til hvilken pris? Da også den prisen de som kommer etter oss må betale. Rent vann eller en brukket fot? Alt er ikke så enkelt som det ser ut til ved første øyekast.

Skrevet

Kan virkelig ikke folk selv være ansvarlig for at de er skodd etter forholdene?

Skrevet
All strøingen begynner å bli et miljøproblem. Vi risikerer at vannet blir for salt, brakkvann. Har dere regnet ut hva det vil koste å gjøre noe med det problemet? Det er ikke bare bare å salte, det har også konsekvenser. Hvor mye skal vi gjøre for å forsikre oss mot ulykker og til hvilken pris? Da også den prisen de som kommer etter oss må betale. Rent vann eller en brukket fot? Alt er ikke så enkelt som det ser ut til ved første øyekast.

Det er ikke nødvendig å salte for at det skal bli tryggere å gå...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...