AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #1 Skrevet 11. mars 2023 Hva er grunnen til at ikke-troende kvinner ønsker bryllup? Den orginale intensjonen med kristelig bryllup er jo å bevitne for gud at man skal være et par frem til man dør. Men når ikke-troende arrangerer bryllup, hva er intensjonen? Er det kun en fest der man selv skal være i sentrum? Er det en barne-aktiv disney-prinsesse drøm? Er det for å få gaver? Er det en manifistering av narsissistisk personlighet? Jeg forstår det virkelig ikke. Da tenker jeg ikke på de juridiske fordelene med å gifte seg (på rådhuset), men selve bryluppet. Anonymkode: 868ae...c21
Helene1982 Skrevet 11. mars 2023 #2 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er grunnen til at ikke-troende kvinner ønsker bryllup? Den orginale intensjonen med kristelig bryllup er jo å bevitne for gud at man skal være et par frem til man dør. Men når ikke-troende arrangerer bryllup, hva er intensjonen? Er det kun en fest der man selv skal være i sentrum? Er det en barne-aktiv disney-prinsesse drøm? Er det for å få gaver? Er det en manifistering av narsissistisk personlighet? Jeg forstår det virkelig ikke. Da tenker jeg ikke på de juridiske fordelene med å gifte seg (på rådhuset), men selve bryluppet. Anonymkode: 868ae...c21 Vanligvis gifter ikke kvinner seg alene men med en mann. 4 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #3 Skrevet 11. mars 2023 Helene1982 skrev (Akkurat nå): Vanligvis gifter ikke kvinner seg alene men med en mann. Jeg er for at de av samne kjønn kan gifte seg. Trist å lese slike homo-fiendtlige innstillinger på KG. Anonymkode: 868ae...c21 2
avsbdnf Skrevet 11. mars 2023 #4 Skrevet 11. mars 2023 Helene1982 skrev (3 minutter siden): Vanligvis gifter ikke kvinner seg alene men med en mann. Så homofile skal ikke få gifte seg? Jeg kaster opp av slike som deg
Andro Skrevet 11. mars 2023 #5 Skrevet 11. mars 2023 (endret) Et ekteskap er en juridisk kontrakt om gjensidig forpliktelse til forsørgelse og fordeling av arv mellom partene. Man feirer at man er glad i hverandre, og at man har tatt en beslutning. Endret 11. mars 2023 av Andro 2 1
Helene1982 Skrevet 11. mars 2023 #6 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er for at de av samne kjønn kan gifte seg. Trist å lese slike homo-fiendtlige innstillinger på KG. Anonymkode: 868ae...c21 Vanligvis gifter kviner seg med menn er ikke homofiendlig, men en faktaopplysning. Om du tror at "dette" kommer til å funke, er svaret nei. Gå tilbake til de unge jentene dine. Du orker ikke damer som meg. 5
Helene1982 Skrevet 11. mars 2023 #7 Skrevet 11. mars 2023 avsbdnf skrev (2 minutter siden): Så homofile skal ikke få gifte seg? Jeg kaster opp av slike som deg Faktaopplysning, min venn. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #8 Skrevet 11. mars 2023 7 minutter siden, Helene1982 said: Vanligvis gifter ikke kvinner seg alene men med en mann. 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er for at de av samne kjønn kan gifte seg. Trist å lese slike homo-fiendtlige innstillinger på KG. Anonymkode: 868ae...c21 3 minutter siden, avsbdnf said: Så homofile skal ikke få gifte seg? Jeg kaster opp av slike som deg Tror dere glemte å lese ordet "vanligvis". Anonymkode: 413b8...990 3 4
ESFP Skrevet 11. mars 2023 #9 Skrevet 11. mars 2023 Manifistering av kvinnelig narsissisme? Hva i alle verden betyr det? 1 1
Pippi Lotta Skrevet 11. mars 2023 #10 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er for at de av samne kjønn kan gifte seg. Trist å lese slike homo-fiendtlige innstillinger på KG. Anonymkode: 868ae...c21 Det er da ikke fiendtlig mot homofile å påpeke at de fleste kvinner gifter seg med menn? Det er vanligst å være hetero, betyr ikke at det er noe galle med å være homo. Hvorfor tenker du det er feil å gjøre det som ikke er aller mest vanlig? Tenker du det er feil og vere seg selv om den du er skiller seg litt ut fra mengden? 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #11 Skrevet 11. mars 2023 Bryllupet, tradisjonelt sett, er jo en manifestering av patriarkatet. En mann (far) gir en annen mann en vare. En tredje mann (sjaman, prest eller hva han enn kaller seg der og da) bekrefter at handelen er riktig utført. Jeg er usikker på hvorfor noen kvinne ønsker å bekrefte et så negativt ladet rituale. Det er som å feire kvinneundertrykkelse. Pynten, kjolen, sminken og håret forsterker bare det hele - hun er en vare man pynter før salget. Brudgommen? Han er jo bare kjøperen. Trenger ikke pynte seg eller legge ned noen innsats. Helene1982 skrev (4 minutter siden): Vanligvis gifter kviner seg med menn er ikke homofiendlig, men en faktaopplysning. Om du tror at "dette" kommer til å funke, er svaret nei. Gå tilbake til de unge jentene dine. Du orker ikke damer som meg. Vanligvis gifter ikke kvinner seg i det hele i Norge i 2023. Heldigvis. Så om du er ute etter «folk flest»? De er en eller flere mennesker som bor alene eller sammen med ett eller flere andre mennesker. Noen av samlivene er mislykkede, andre vellykkede. Kun 1 av 4 velger gamle utdaterte tradisjoner som giftemål. ps: dersom jeg sier «menn er mer intelligente enn kvinner» så er dette også en ren faktaopplysning. Jeg utelukker likevel det helt åpenbare - årsaken. Som er at kvinner flest i verden ikke får utdannelse. Så jeg kunne like godt sagt «barn som ikke får gå på skole blir ikke smarte voksne». Ser du hvordan fakta kan diskriminere? Anonymkode: 54f5b...aa8
Pippi Lotta Skrevet 11. mars 2023 #12 Skrevet 11. mars 2023 Til trådstarter, hva er poenget med og feire jul, nytt år, bursdager, konfirmasjon, navnedager og så videre? Mennesker liker å feire og alle kulturer har tradisjoner for hva som skal feires. Bryllup blir vel feiret i så og si alle kulturer og livssyn også i ateistiske samfunn. Det er på ingen måtte en sær kristen greie, men jeg har ikke studert samfunnsfag så kan ikke gi deg noen vitenskapelige forklaringen på hvorfor mennesker feirer ting 😛 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #13 Skrevet 11. mars 2023 4 minutter siden, Pippi Lotta said: Det er da ikke fiendtlig mot homofile å påpeke at de fleste kvinner gifter seg med menn? Det er vanligst å være hetero, betyr ikke at det er noe galle med å være homo. Hvorfor tenker du det er feil å gjøre det som ikke er aller mest vanlig? Tenker du det er feil og vere seg selv om den du er skiller seg litt ut fra mengden? Pluss at selv om noen kvinner gifter seg med kvinner, så gifter også noen menn seg med menn. Så poenget står seg jo med at det er nokså likt antall kvinner og menn som gifter seg. Altså er TS sin teori tøys, selv om det nok heller ikke var tilfeldig at den ble lagt under skråblikk. Det sagt, så er det nok flere bridezillas enn groomzillas der ute. Anonymkode: 413b8...990 1
Helene1982 Skrevet 11. mars 2023 #14 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bryllupet, tradisjonelt sett, er jo en manifestering av patriarkatet. En mann (far) gir en annen mann en vare. En tredje mann (sjaman, prest eller hva han enn kaller seg der og da) bekrefter at handelen er riktig utført. Jeg er usikker på hvorfor noen kvinne ønsker å bekrefte et så negativt ladet rituale. Det er som å feire kvinneundertrykkelse. Pynten, kjolen, sminken og håret forsterker bare det hele - hun er en vare man pynter før salget. Brudgommen? Han er jo bare kjøperen. Trenger ikke pynte seg eller legge ned noen innsats. Vanligvis gifter ikke kvinner seg i det hele i Norge i 2023. Heldigvis. Så om du er ute etter «folk flest»? De er en eller flere mennesker som bor alene eller sammen med ett eller flere andre mennesker. Noen av samlivene er mislykkede, andre vellykkede. Kun 1 av 4 velger gamle utdaterte tradisjoner som giftemål. ps: dersom jeg sier «menn er mer intelligente enn kvinner» så er dette også en ren faktaopplysning. Jeg utelukker likevel det helt åpenbare - årsaken. Som er at kvinner flest i verden ikke får utdannelse. Så jeg kunne like godt sagt «barn som ikke får gå på skole blir ikke smarte voksne». Ser du hvordan fakta kan diskriminere? Anonymkode: 54f5b...aa8 Du kan bruke så mange ord du vil. Mulig du er smartere enn meg, men denne tråden alene viser et ekstremt lavt debattnivå, inkludert ditt innlegg. Du forstår konteksten. Jeg tror også du ser det store bildet. 1
herzeleid Skrevet 11. mars 2023 #15 Skrevet 11. mars 2023 Nå handler jo ekteskapet tradisjonelt i stor grad om å markere forpliktelsen en har til hverandre, og da særlig mannens ansvar for å forsørge og være trofast mot kvinnen som ideelt sett skal bli mor til hans barn slik at hans evne til å oppfylle sine forpliktelser var viktige. Sånn sett er det ikke unaturlig at kvinner, som tradisjonelt bærer den største kroppslige belastningen og forpliktelser etter sex, ønsker en markering av den gjensidige forpliktelsen som i tillegg er så offentlig at de sosiale konsekvensene av å ikke oppfylle ville være drastiske. Så er ikke det økonomiske behovet like stort i dag, men det emosjonelle behovet for å bekrefte forpliktelsen antagelig fortsatt der.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #16 Skrevet 11. mars 2023 Jeg vil tro det handler om sikring av egen økonomi (selve giftemålet) og en dash narsissisme (alle se på meg i hvit kjole). Her er jo forskningen ganske tydelig. Anonymkode: 868ae...c21
Helene1982 Skrevet 11. mars 2023 #17 Skrevet 11. mars 2023 herzeleid skrev (1 minutt siden): Nå handler jo ekteskapet tradisjonelt i stor grad om å markere forpliktelsen en har til hverandre, og da særlig mannens ansvar for å forsørge og være trofast mot kvinnen som ideelt sett skal bli mor til hans barn slik at hans evne til å oppfylle sine forpliktelser var viktige. Sånn sett er det ikke unaturlig at kvinner, som tradisjonelt bærer den største kroppslige belastningen og forpliktelser etter sex, ønsker en markering av den gjensidige forpliktelsen som i tillegg er så offentlig at de sosiale konsekvensene av å ikke oppfylle ville være drastiske. Så er ikke det økonomiske behovet like stort i dag, men det emosjonelle behovet for å bekrefte forpliktelsen antagelig fortsatt der. Dette kan du ta med tilbake til 1950. dette er ikke dagens definisjon på ekteskap 1
herzeleid Skrevet 11. mars 2023 #18 Skrevet 11. mars 2023 Helene1982 skrev (Akkurat nå): Dette kan du ta med tilbake til 1950. dette er ikke dagens definisjon på ekteskap Leste du innlegget før du snublet i svaret? Jeg skriver om hva ekteskap tradisjonelt har handlet om, som naturlig nok vil strekke seg til 1950 og videre bakover, så å be meg "ta det med tilbake til 1950" fremstår ikke som en spesielt skarp innvending. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #19 Skrevet 11. mars 2023 Helene1982 skrev (2 minutter siden): Dette kan du ta med tilbake til 1950. dette er ikke dagens definisjon på ekteskap Dagens definisjon er å bevise ovenfor jesus at man ikke skal ha sex med noen andre, og at man aldri har hatt sex med noen andre, for å sikkre sitt innpass inn i himmelriket. Anonymkode: 868ae...c21
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #20 Skrevet 11. mars 2023 Hverken jeg eller samboer er kristne, men jeg er ganske spirituell og tror på en skaper selv om jeg ikke tror på det meste som står i Bibelen og det er derfor heller ingen religiøs grunn for meg til å gifte meg, men vi begge har likevel lyst til å gifte oss på et tidspunkt, og har lyst å gifte oss i kirken. For oss blir det å gifte oss en romantisk markering av kjærligheten vi har til hverandre og å love at vi skal stå sammen gjennom tykt og tynt. Rådhuset er ikke særlig romantisk for å si det mildt, så derfor er ikke det noe for oss. Så jeg opplever ikke at jeg er noe narsissist eller har et sterkere ønske om å gifte meg enn samboer. Anonymkode: 4cbb9...9d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå