Gå til innhold

Kan man ha både fibromyalgi og leddgikt samtidig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, kan man det? Eller fibromyalgi og bindevevssykdom samtidig? Med utslag på blodprøver og funn på undersøkelser, selvsagt, for leddgikt/bindevevssykdom. 

Anonymkode: f16b9...e02

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hørtes litt tvilsomt ut. Hvis man har leddgikt så er det vel leddgikten som gjør at man har vondt og ikke fibromyalgi. 

Anonymkode: 773f5...68b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro det er fullt mulig

Anonymkode: 333aa...1be

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hørtes litt tvilsomt ut. Hvis man har leddgikt så er det vel leddgikten som gjør at man har vondt og ikke fibromyalgi. 

Så hvis man har fibro og får leddgikt, går fibroen automatisk bort? Snedig greie som bare blir mer og mer snål når jeg desto mer jeg får vite om den. 

Anonymkode: 06c72...ea7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, kan man det? Eller fibromyalgi og bindevevssykdom samtidig? Med utslag på blodprøver og funn på undersøkelser, selvsagt, for leddgikt/bindevevssykdom. 

Farmoren min har fibro og revmatisme. 

Anonymkode: 79c62...2a9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så hvis man har fibro og får leddgikt, går fibroen automatisk bort? Snedig greie som bare blir mer og mer snål når jeg desto mer jeg får vite om den. 

Fibro er en kronisk sykdom, det er helt sikker mulig å ha begge sykdommene. Den ene trenger ikke utelukke den andre, og fibro går ikke kun på ledd. Den går også på muskler o.l 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fibro går ikke kun på ledd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, mer at man kanskje har satt fibro som en feildiagnose, der den egentlig diagnosen var leddgikt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, mer at man kanskje har satt fibro som en feildiagnose, der den egentlig diagnosen var leddgikt. 

Var det jeg også tenkte på. Og bindevevssykdom gir definitivt smerter i kroppen, muskler og ledd, så da skjønner jeg ikke hvordan man kan finne ut at man har begge deler, spesielt siden fibromyalgi ikke synes på blodprøver eller bildeundersøkelser. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kan man, mange med fibromyalgi ender jo opp med diagnoser som leddgikt, lupus, sjøgrens osv etter en stund. Kan ta tid før det dukker opp på prøver. 

Min lege tar prøver av meg et par ganger i året fordi han er overbevist om at jeg har noe annet i kroppen enn "bare fm". Har et par andre autoimmune sykdommer så regner med jeg får noe mer med åra.

Anonymkode: 4b192...18b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det kan man, mange med fibromyalgi ender jo opp med diagnoser som leddgikt, lupus, sjøgrens osv etter en stund. Kan ta tid før det dukker opp på prøver. 

Anonymkode: 4b192...18b

Men betyr ikke det bare at den andre sykdommen har ligget latent i kroppen før den ga utslag på blodprøvene?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har både fibromyalgi og leddgikt. Fm kom snikende mer og mer over flere år, og det tok noen år før diagnosen ble satt. Leddgikten kom plutselig over natten, mange år etter fm-diagnosen ble satt. Fm gir mye muskelsmerter og en «mørk», sliten verk overalt, inkl utmattelse, og leddgikt gir betennelser i ledd, som gjør berørte ledd vonde og stive, og hevelser. Det er to helt forskjellige smertebildet og gir ulike utfordringer. Jeg har ikke revmatisk faktor i blodet, men leddgikten ble diagnostisert etter ultralyd av betente ledd, som viste tydelige leddbetennelser  og mye leddvæske som følge av RA. Så ja, man kan ha begge diagnosene.

Anonymkode: 4c384...975

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fibromyalgi og sjøgrens.

Så er fullt mulig. Flere i familien har dobbel diagnose. Min mor har leddgikt, noe de kan påvise i leddene. Men har også fibromyalgi da hun har mye smerter i muskulatur blant annet.

Revmatologer ved sykehus som har satt diagnosene.

Anonymkode: 5ce68...7d1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Var det jeg også tenkte på. Og bindevevssykdom gir definitivt smerter i kroppen, muskler og ledd, så da skjønner jeg ikke hvordan man kan finne ut at man har begge deler, spesielt siden fibromyalgi ikke synes på blodprøver eller bildeundersøkelser. 

Man diagnostiserer fm og leddgikt på to helt ulike måter, det er to ulike smertediagnoser som gir ulike type smerter og utfordringer. Men jeg har snakket med flere revmatologer ang dette, inkl overleger i revmatologi, og det er litt uenighet om det likevel kan være to sider av samme sak, eller om de to diagnosene står helt uavhengig av hverandre. Symptomene er helt ulike, diagnostiseringen er helt ulik, diagnosene både er og oppleves ulikt, men noen mener det kan være noen likheter i årsaken. Men samtidig kjenner de jo ikke helt til årsaker enda, så dette er et felt det trenger å forskes mer på. Jeg som har både RA og FM, opplever altså to helt ulike diagnoser, og helt ulike smertebilder. Og medisinene jeg får for RA, hjelper bare på leddgikten, og ikke på FM- smertene. Så det er definitivt ikke det samme😊

Anonymkode: 4c384...975

Gjest Anonyme-meg
Skrevet

Jeg fikk leddgikt diagnosen før fibromyalgi. Jeg har også den leddgikt diagnosen som ikke syntes på blodprøver, seronegativ leddgikt.

Nå idag er det fibromyalgien som herier i kroppen min

AnonymBruker
Skrevet
Anonyme-meg skrev (4 timer siden):

Jeg fikk leddgikt diagnosen før fibromyalgi. Jeg har også den leddgikt diagnosen som ikke syntes på blodprøver, seronegativ leddgikt.

Nå idag er det fibromyalgien som herier i kroppen min

Hvordan fikk du diagnosen om det ikke vises på blodprøver? Bilder av ledd?

Gjest Anonyme-meg
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hvordan fikk du diagnosen om det ikke vises på blodprøver? Bilder av ledd?

Ultralyd av ledd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...