AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #1 Skrevet 11. mars 2023 Vi er jo bare 5 millioner i dette landet. Hvordan kan 1 million ha behov for å fornye passet på samme tid? Politiet venter lang passkø – ber folk bestille time før sommeren – NRK Oslo og Viken – Lokale nyheter, TV og radio Snakk om å gå i flokk. Men det betyr vel også at det enkelte år blir ned mot null søknader, siden alle allerede har fornyet. Anonymkode: 71174...7b6 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #2 Skrevet 11. mars 2023 Det nye ID-kortet har en gyldighetstid på bare 5 år, så man har tydeligvis gjort tiltak for å få like lange køer i årene fremover ... Førerkort fra 1980-årene kunne man bruke inntil nylig. Hvorfor ikke også pass ...? Anonymkode: 0b012...779 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #3 Skrevet 11. mars 2023 Barn må også ha pass oftere. Håper vi som måtte fornye i fjor får lov å fornye litt tidligere neste gang, ellers blir det jo samme greia igjen da. Ugunstig hvis det blir noen år veldig få skal ha, og så et par år der "alle" må ha samtidig. Men hvor lang tid tar det før vi får heldigitale pass? Må jo være på høy tid å digitalisere dette som alt annet. Istedenfor at man må vente i månedsvis på manglende deler. Anonymkode: 321bc...2c1 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #4 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barn må også ha pass oftere. Håper vi som måtte fornye i fjor får lov å fornye litt tidligere neste gang, ellers blir det jo samme greia igjen da. Ugunstig hvis det blir noen år veldig få skal ha, og så et par år der "alle" må ha samtidig. Men hvor lang tid tar det før vi får heldigitale pass? Må jo være på høy tid å digitalisere dette som alt annet. Istedenfor at man må vente i månedsvis på manglende deler. Anonymkode: 321bc...2c1 Du er klar over at dette - i lys av ID-tyverier og svindel på nett - ville bli en gave til menneskesmuglere og folk som ulovlig ønsker å komme til Norge ...? Anonymkode: 0b012...779 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #5 Skrevet 11. mars 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Du er klar over at dette - i lys av ID-tyverier og svindel på nett - ville bli en gave til menneskesmuglere og folk som ulovlig ønsker å komme til Norge ...? Anonymkode: 0b012...779 Uansett hvilken teknologi man bruker kan den svindles. Man må sørge for å sikre systemene godt nok. Det brukes jo ansiktsgjenkjenning og biometri allerede i dag. Men det har gått for langt med sikkerheten på papirpassene, når mangel på deler kan stoppe hele produksjonen som i fjor. Det må være en menneskerett å få legitimasjon mer eller mindre på dagen, mange måneder kan det i hvert fall ikke ta. Nå er det jo nesten helt krise om man mister eller blir frastjålet passet sitt. Anonymkode: 321bc...2c1 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #6 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det må være en menneskerett å få legitimasjon mer eller mindre på dagen, mange måneder kan det i hvert fall ikke ta. Nå er det jo nesten helt krise om man mister eller blir frastjålet passet sitt. Anonymkode: 321bc...2c1 Et minne fra desember 1989, da jeg skulle reise til utlandet dagen etter 2. juledag, og passet mitt var gått ut. Rakk å ta passbilder (noe man måtte gjøre selv den gang), løpe ned til politihuset så vidt før stengetid aller siste arbeidsdag før jul, og kom ut med nytt pass en tid etter. Helt utenkelig med dagens byråkrati. Anonymkode: 0b012...779 2 1
Bombasi Skrevet 11. mars 2023 #7 Skrevet 11. mars 2023 Var det ikke samme tullet i fjor? Tenk hvis folk kunne vært tidlig ute og søkt om pass i stille måneder, f.eks midt i desember. Passet varer jo noen år... 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #8 Skrevet 11. mars 2023 6 minutter siden, Bombasi said: Var det ikke samme tullet i fjor? Tenk hvis folk kunne vært tidlig ute og søkt om pass i stille måneder, f.eks midt i desember. Passet varer jo noen år... I fjor søkte jeg i januar, og det var fortsatt flere måneder ventetid på timen. Likevel godt nok for meg som hadde vært tidlig ute, men så kom det i tillegg mange uker ventetid på å få passet i posten grunnet manglende deler, det kunne man ikke forutse. Nå har jeg forstått det sånn at det går raskere med selve produksjonen igjen, da er det lettere å planlegge. Anonymkode: 321bc...2c1
Mamajune11 Skrevet 11. mars 2023 #9 Skrevet 11. mars 2023 Bombasi skrev (11 minutter siden): Var det ikke samme tullet i fjor? Tenk hvis folk kunne vært tidlig ute og søkt om pass i stille måneder, f.eks midt i desember. Passet varer jo noen år... Vi ordnet nye pass til barna på onsdag. I god tid før ferien. Bestillte timen i november. Tror folk bare er idioter og tenker ikke lenger en de neste dagene fram i tid. 1
Gjest Albbas Skrevet 11. mars 2023 #10 Skrevet 11. mars 2023 14 minutter siden, Bombasi said: Var det ikke samme tullet i fjor? Tenk hvis folk kunne vært tidlig ute og søkt om pass i stille måneder, f.eks midt i desember. Passet varer jo noen år... Småbarns pass varer kun 2 år. Jeg tror antallet på 1 mill inkluderer id kort. Mange bestiller jo dobbelt.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #11 Skrevet 11. mars 2023 De burde i det minste gi ID-kortene gyldighet på 10 år, så man slapp ha en ekstra time til det. Skulle jo tro et plastkort var mer holdbart enn papirpasset. Og flere andre land har lengre gyldighet på ID. Man kunne evt utstede nytt ID automatisk etter fem år, og så nye bilder hvert tiende samtidig som man fornyer passet. Anonymkode: 321bc...2c1 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #12 Skrevet 11. mars 2023 Hvordan har de klart å rote de til sånn? Anonymkode: 7692f...150
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #13 Skrevet 11. mars 2023 I det aller minste burde ID-kort kostet halvparten av det pass koster! 🙄 Anonymkode: 9bec9...152 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #14 Skrevet 11. mars 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: I det aller minste burde ID-kort kostet halvparten av det pass koster! 🙄 Anonymkode: 9bec9...152 Og det burde vært mer praktisk tilgjengelig. Her må vi på flyplassen for å få pass eller id-kort! Idiotisk opplegg. Politistasjonen er lett tilgjengelig med kollektivtransport, men neida, for pass må man på flyplassen som ikke er tilgjengelig med kollektivtransport. 😑😑😑 Anonymkode: 1dd0f...d21
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #15 Skrevet 11. mars 2023 I fjor måtte ene barnet ha pass, da ordnet vi time rett etter jul, og fikk da tid tidlig februar. Jeg var og ordnet med pass til meg forrige uke. Anonymkode: d2941...b30
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #16 Skrevet 11. mars 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Barn må også ha pass oftere. Håper vi som måtte fornye i fjor får lov å fornye litt tidligere neste gang, ellers blir det jo samme greia igjen da. Ugunstig hvis det blir noen år veldig få skal ha, og så et par år der "alle" må ha samtidig. Men hvor lang tid tar det før vi får heldigitale pass? Må jo være på høy tid å digitalisere dette som alt annet. Istedenfor at man må vente i månedsvis på manglende deler. Anonymkode: 321bc...2c1 Det er vel ingen som nektet deg å fornye tidligere? Anonymkode: d8dd4...e95 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #17 Skrevet 11. mars 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er vel ingen som nektet deg å fornye tidligere? Anonymkode: d8dd4...e95 Jo, passkontorene var jo faktisk stengt en periode under pandemien. Men jeg trengte uansett ikke passet tidligere, så forstår ikke poenget ditt. Anonymkode: 321bc...2c1
Tomas77 Skrevet 11. mars 2023 #18 Skrevet 11. mars 2023 8 hours ago, Albbas said: Småbarns pass varer kun 2 år. Jeg tror antallet på 1 mill inkluderer id kort. Mange bestiller jo dobbelt. Og det med småbarnspass er noe vi har funnet på. Barna mine har dobbelt statsborgerskap med ett annet europeisk land og deres pass der er gyldig i 5 år fra starten.
Sofakona Skrevet 11. mars 2023 #19 Skrevet 11. mars 2023 Vi fikk nytt pass til barnet vårt i desember, fikk time 4 dager etter jeg bestilte. Folk må bare mines på og se på pass tidligere... ikke noen uker før de skal reise. Iallefall barnas
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #20 Skrevet 11. mars 2023 For seint å bestille time nå? Med tanke på kø osv. Trenger bare id-kort. Men hvis det er for seint, kan det vente til høsten. Anonymkode: 9f118...569
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå