AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #1 Skrevet 11. mars 2023 Jeg er vokst opp med at det kun er parkett som gjelder, og at laminat er fyfy. Skal pusse opp endel på litt stramt budsjett så vurderer laminat. Synes det er mye fin laminat å få kjøpt nå. Moren min mener at laminat blir veldig hardt og kaldt å gå på. Stemmer dette? Hva er deres erfaring med laminat? Anonymkode: d301b...eab
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #2 Skrevet 11. mars 2023 Har aldri hatt parkett, men synes ikke laminaten vi har er spesielt kald. Vi har en "blank" laminat på et soverom, og den føles litt kald (sikkert også fordi det alltid er kaldt på rommet). Men i stua for eksempel har vi en "matt" fra Berry Alloc, og den er ikke kald. Har malte tregulv i 2.etasje, og laminaten er kanskje litt hardere, men jeg liker laminaten vår veldig godt. Holdbar (har hund) og tåler mye. Anonymkode: 4b4a2...afc
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #3 Skrevet 11. mars 2023 Det stemmer vel. Laminat er død materiale som føles både kaldt og hardt. Men at den føles kaldt har mye å si om varme forhold i rommet. Hus, leilighet osv. Parkett er tre så den føles mykere og varmere en laminatgulv. Vi satt hos oss vinyl klikkgulv. Føles varmt og myk og krever ingen vedlikehold untatt vask. Men er vel dyrt. Anonymkode: 55883...86e
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #4 Skrevet 11. mars 2023 Synes det er kaldt, og at det høres at det er laminat. En veldig skarp lyd i det, men kan vel bedres med noen tepper og en ikke fullt ut minimalistisk innredning. Vi gikk for korkvinyl nå når vi pusser opp. Men det er dobbel pris av rimelig laminat. Omtrent samme pris som feks berry alloc. Anonymkode: a3df4...df0 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #5 Skrevet 11. mars 2023 Vi har laminatgulv som ble lagt av forrige eier, jeg tror ikke han spanderte på seg det råeste akkurat. Vi har hund, så det er helt supert med laminat siden den tåler omtrent alt, men det føles kaldt ja! Sikkert litt ekstra fordi vi er i 1. etasje i en murblokk med en tom kjeller under oss. I forrige bolig hadde vi (gammel) parkett, den føltes mykere og mer behagelig å gå på men det var i et hus fra 50-tallet som var så gammelt og slitent at der var det gulvkaldt allikevel! Anonymkode: 07a73...775 1
Månestråla Skrevet 11. mars 2023 #6 Skrevet 11. mars 2023 Jeg har Pergo Sensation wide plank og pga trestrukturen i overlflaten syns jeg at gulvet er godt og varmt å gå på. Ville gått for akkurat samme gulvet igjen dersom jeg måtte velge. Også tåler det mye. Men laminat som er helt glatt i overflaten syns jeg kan kjennes kaldt ut. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #7 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 11.3.2023 den 12.42): Synes det er kaldt, og at det høres at det er laminat. En veldig skarp lyd i det, men kan vel bedres med noen tepper og en ikke fullt ut minimalistisk innredning. Vi gikk for korkvinyl nå når vi pusser opp. Men det er dobbel pris av rimelig laminat. Omtrent samme pris som feks berry alloc. Anonymkode: a3df4...df0 Er du fornøyd med korkvinyl? Anonymkode: d301b...eab 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #8 Skrevet 14. mars 2023 Laminat er kaldt! Det er stor forskjell på parkett og laminat. Parkett er varmt og bedre å gå på. Laminat er kaldt å gå på, men det tåler mye mer enn parkett. Anonymkode: 541b5...77a 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #9 Skrevet 14. mars 2023 På mange områderfeja hvis du har hund, katt,unger osv så tåler laminat gulv bedre enn tre. Pergo sine syntes jeg er minst plast altig. Men velg riktig type tik riktig rom. Du kan også legge 2-6mm varmeisolerende plater under. Vi hadde veldig kaldt gulv på halve huset. La sånne plater overalt og i dag fyrer vi faktisk ganske mye mindre. Anonymkode: 2646e...155
Snok1 Skrevet 14. mars 2023 #10 Skrevet 14. mars 2023 Parkett er heltre og isolerer bedre og leder derfor mindre varme fra føttene. Laminat har tradisjonelt laminert inn materialer som leder varme lettere vekk fra føttene og føles derfor kaldere. Dette er det generelle bildet, men det er selvsagt stor variasjon. Dersom du har gulvvarme, endrer selvsagt bildet seg helt, da varmen strømmer fra gulvet til føttene. Da vil et materiale som leder mye varme føles varmere.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #11 Skrevet 14. mars 2023 Laminat har blitt ekstremt mye bedre enn det var for fra når de ryktene oppsto. Jeg tar Berryalloc over alt annet, parkett eller hva enn det måtte være. Dessutten tåler parkett ikke en jævla dritt i forhold. Alternativt kan du legge vinylgulv. Anonymkode: 4a13a...cc5 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #12 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tar Berryalloc over alt annet, parkett eller hva enn det måtte være. Berryalloc har jo laminat, parkett og vinylgulv. Det er et merke, ikke en type gulv. Anonymkode: 541b5...77a 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #13 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Laminat har blitt ekstremt mye bedre enn det var for fra når de ryktene oppsto. Jeg tar Berryalloc over alt annet, parkett eller hva enn det måtte være. Dessutten tåler parkett ikke en jævla dritt i forhold. Alternativt kan du legge vinylgulv. Anonymkode: 4a13a...cc5 Uenig. Har har Berryalloc grand Avenue-serien. Og det var iskaldt å gå på og bråket masse om jeg mistet noe, dyr gikk på det eller lignende. Hardt var det også. Kommer til å velge korkvinyl når vi skal legge neste gulv. Anonymkode: 0e0fc...870
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #14 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Berryalloc har jo laminat, parkett og vinylgulv. Det er et merke, ikke en type gulv. Anonymkode: 541b5...77a Stemmer, men forsto det slik at parkett var uaktuelt grunnet pris? Mer spesifikt så ville jeg valgt høytrykkslaminat fra berryalloc som er noe av det mest slitesterje man får på markedet, låsesystemet på plankene gjør de også ekstremt lette å legge i forhold til gamle klikksystemer. Om det det er viktig at gulvet ikke føles kaldt eller er for hardt så ville jeg valgt laminat, de føles varme og gode å gå på. Anonymkode: 4a13a...cc5
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #15 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Stemmer, men forsto det slik at parkett var uaktuelt grunnet pris? Mer spesifikt så ville jeg valgt høytrykkslaminat fra berryalloc som er noe av det mest slitesterje man får på markedet, låsesystemet på plankene gjør de også ekstremt lette å legge i forhold til gamle klikksystemer. Om det det er viktig at gulvet ikke føles kaldt eller er for hardt så ville jeg valgt laminat, de føles varme og gode å gå på. Anonymkode: 4a13a...cc5 Ville jeg valgt vinyl* skulle det selvfølgelig stå. Anonymkode: 4a13a...cc5
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #16 Skrevet 14. mars 2023 Jeg ville aldri ha valgt parkett. Det må vedlikeholdes, og det blir hakk og riper med en gang man mister noe på det. Kjenner folk som angrer på sin kostbare parkett av samme grunn. Dette er eldre folk uten barn og dyr også, og det sier jo mye. Jeg opplever også at parkettgulv ofte er trå og luggete å vaske. Jeg tror mange lovpriser parkett fordi de er innprentet med at det er så mye bedre, og at det er mer status. Anonymkode: edd03...0c9
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #17 Skrevet 14. mars 2023 Vi har alltid hatt laminat og jeg har vært fornøyd. Flyttet inn i nybygg med parkett og gulvet var helt herpa etter et par år, det tåler jo ingenting!! Skal aldri mer ha parkett. Ikke syns jeg det virket noe varmere enn laminaten heller. Ingen fordeler for meg. Anonymkode: 2318a...bf9
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #18 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 11.3.2023 den 11.26): Har aldri hatt parkett, men synes ikke laminaten vi har er spesielt kald. Vi har en "blank" laminat på et soverom, og den føles litt kald (sikkert også fordi det alltid er kaldt på rommet). Men i stua for eksempel har vi en "matt" fra Berry Alloc, og den er ikke kald. Har malte tregulv i 2.etasje, og laminaten er kanskje litt hardere, men jeg liker laminaten vår veldig godt. Holdbar (har hund) og tåler mye. Anonymkode: 4b4a2...afc Tull, hadde laminat fra Berry Alloc (en av de typisk populære sortene) i min forrige bolig og det var både helt forjævlig kaldt og hardt. Grusomt, skal aldri i livet ha laminat igjen. Anonymkode: 3fa02...ded
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #19 Skrevet 15. mars 2023 Har hatt både parkett og dyr laminat. Sverger til ekte tre livet ut. Anonymkode: 09a62...724 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #20 Skrevet 15. mars 2023 21 hours ago, AnonymBruker said: Jeg ville aldri ha valgt parkett. Det må vedlikeholdes, og det blir hakk og riper med en gang man mister noe på det. Kjenner folk som angrer på sin kostbare parkett av samme grunn. Dette er eldre folk uten barn og dyr også, og det sier jo mye. Jeg opplever også at parkettgulv ofte er trå og luggete å vaske. Jeg tror mange lovpriser parkett fordi de er innprentet med at det er så mye bedre, og at det er mer status. Anonymkode: edd03...0c9 Da er det jo bare å hoike inn en gjeng med slipemaskin. Anonymkode: beb30...446
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå