AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #1 Del Skrevet 11. mars 2023 Jeg har solgt et par bilder jeg har malt selv på Finn og Tise - billig. Nå tror jeg at jeg kan selge fler, og ta litt mer betalt. - Men hvor går grensa mellom fritid og hobby her? Jeg mener - man kan selge en sofa på Finn til 20.000 skattefritt. Man om man lager noe selv og selger det til flere tusen, er det lov? Og i såfall hvor mange tusen, og hvor mange ganger? Jeg er jo ikke utdannet maler, eller noe sånt, bare synes det er gøy. Anonymkode: 53518...e1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #2 Del Skrevet 11. mars 2023 Altinn - Hobby eller næringsvirksomhet? Anonymkode: a30e0...b62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #3 Del Skrevet 11. mars 2023 En brukt sofa tjener man som regel ingenting på, så det er et dårlig eksempel. Selger du den for 20 000,- så kjøpte du den sikkert for 40 000,-. Anonymkode: a6622...e79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #4 Del Skrevet 11. mars 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har solgt et par bilder jeg har malt selv på Finn og Tise - billig. Nå tror jeg at jeg kan selge fler, og ta litt mer betalt. - Men hvor går grensa mellom fritid og hobby her? Jeg mener - man kan selge en sofa på Finn til 20.000 skattefritt. Man om man lager noe selv og selger det til flere tusen, er det lov? Og i såfall hvor mange tusen, og hvor mange ganger? Jeg er jo ikke utdannet maler, eller noe sånt, bare synes det er gøy. Anonymkode: 53518...e1c Det går i hovedsak på om du har mer inntekt enn utgift. Noe det fortvekk høres ut som du har, og du vil raskt havne i kategorien næringsdrivende. Anonymkode: 0e896...b96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 11. mars 2023 #5 Del Skrevet 11. mars 2023 I det sekundet du starter "produksjon for å selge", altså tjene penger, så har du gått over til næringsvirksomhet. Dog bør du overstige et visst inntektsbeløp, men dette er lavere enn hva folk flest tror. Vi snakker om bare noen få tusenlapper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #6 Del Skrevet 11. mars 2023 Selger du et kunstverk som koster over 2000 kr stk, så må du betale 5% til kunstavgiften.no. Disse pengene går til å finansiere stipender til eliten i kunstverden. Helt syke greier egentlig. Anonymkode: 986ab...385 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #7 Del Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selger du et kunstverk som koster over 2000 kr stk, så må du betale 5% til kunstavgiften.no. Disse pengene går til å finansiere stipender til eliten i kunstverden. Helt syke greier egentlig. Anonymkode: 986ab...385 Dette gjelder amatør kunstnere, privatpersoner, vgs elever, hobby kunstnere, pensjonister, uføre. Alle som selger et kunstverk over 2000 kr. Anonymkode: 986ab...385 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #8 Del Skrevet 11. mars 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Selger du et kunstverk som koster over 2000 kr stk, så må du betale 5% til kunstavgiften.no. Disse pengene går til å finansiere stipender til eliten i kunstverden. Helt syke greier egentlig. Anonymkode: 986ab...385 Men svar på trådens spørsmål, har du det? Anonymkode: 0e896...b96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #9 Del Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men svar på trådens spørsmål, har du det? Anonymkode: 0e896...b96 Ville nok startet et enkeltmannsforetak og begynt å skatte fortest mulig. Ikke lovlig å selge kunst svart i Norge. Ikke en gang til familie. Anonymkode: 986ab...385 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #10 Del Skrevet 11. mars 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ville nok startet et enkeltmannsforetak og begynt å skatte fortest mulig. Ikke lovlig å selge kunst svart i Norge. Ikke en gang til familie. Anonymkode: 986ab...385 Joda, det er lovlig å selge kunst privat. Se for eks. på finn.no - tror du de over 30,000 annonsene under "kunst" er ulovlige? Anonymkode: 0e896...b96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #11 Del Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Joda, det er lovlig å selge kunst privat. Se for eks. på finn.no - tror du de over 30,000 annonsene under "kunst" er ulovlige? Anonymkode: 0e896...b96 Det er lov å selge, men ikke svart. Pluss den ekstra skatten på 5% som skal til kunstavgiften.no. https://kunstavgiften.no/omkunstavgiften Anonymkode: 986ab...385 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #12 Del Skrevet 11. mars 2023 Dersom aktiviteten er egnet for å gå med overskydd er det næring. Uten er det hobby. Ikke alltid så klart skille i praksis. Anonymkode: e33e5...312 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #13 Del Skrevet 11. mars 2023 16 minutter siden, AnonymBruker said: Selger du et kunstverk som koster over 2000 kr stk, så må du betale 5% til kunstavgiften.no. Disse pengene går til å finansiere stipender til eliten i kunstverden. Helt syke greier egentlig. Anonymkode: 986ab...385 Må TS gå i fengsel nå for å ha unnlatt å betale en obligatorisk avgift ...? Denne avgiften gjelder forresten ikke for verk som er solgt privat uten offentlig omsetning. 1 minutt siden, AnonymBruker said: Joda, det er lovlig å selge kunst privat. Se for eks. på finn.no - tror du de over 30,000 annonsene under "kunst" er ulovlige? Anonymkode: 0e896...b96 Lurer på hvor mange av selgerne som er klar over avgiften på 5% siden verket promoteres offentlig på Finn.no. Anonymkode: 2d396...194 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #14 Del Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Må TS gå i fengsel nå for å ha unnlatt å betale en obligatorisk avgift ...? Denne avgiften gjelder forresten ikke for verk som er solgt privat uten offentlig omsetning. Lurer på hvor mange av selgerne som er klar over avgiften på 5% siden verket promoteres offentlig på Finn.no. Anonymkode: 2d396...194 Mange som ikke er klar over kunstavgiften. Alle som legger ut bildene sine på finn, instagram, facebook og andre sosiale medier er pliktig til å betale denne skatten på toppen av vanlig skatt. Merkelig system. Anonymkode: 986ab...385 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #15 Del Skrevet 11. mars 2023 Kommer vel ikke i fengsel for å selge er maleri til noen hundrelapper. Anonymkode: 53518...e1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #16 Del Skrevet 11. mars 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Kommer vel ikke i fengsel for å selge er maleri til noen hundrelapper. Anonymkode: 53518...e1c Aldri si aldri - dette er Norge, landet der de 8 kronene man har på PayPal er skattepliktige, og nåde den som ikke betaler. Man kan tulle med mye, men aldri med Skatteetaten; det hjelper heller ikke å dø - skatten må betales uansett. Anonymkode: 2d396...194 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #17 Del Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Aldri si aldri - dette er Norge, landet der de 8 kronene man har på PayPal er skattepliktige, og nåde den som ikke betaler. Man kan tulle med mye, men aldri med Skatteetaten; det hjelper heller ikke å dø - skatten må betales uansett. Anonymkode: 2d396...194 Nå må du rulle inn. Man kan fint tjene noen kroner uten å betale skatt - helt lovlig. De få bildene ts har solgt trenger hun absolutt ikke betale skatt av. Anonymkode: b2d76...423 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #18 Del Skrevet 11. mars 2023 https://enkeltpersonforetak.no/starte-egen-bedrift/hobby-eller-naeringsvirksomhet Skatteetaten har ikke noen klar definisjon på næringsdrivende, og skillet mellom hobby og næring kan derfor være vanskelig å definere. Driver du med næring må du opprette bedrift, og betale skatt av inntekten din. Du må se på helheten for å finne ut om det gjelder deg. Still deg selv disse spørsmålene: selger jeg noe og skal fortsette med over lang tid? har jeg større inntekter enn kostnader? har jeg det økonomiske ansvaret for utstyret og for arbeidet som blir utført? Svarer du ja på ett eller flere av disse spørsmålene er sjansen stor for at du driver næringsvirksomhet og må opprette en bedrift. Anonymkode: 986ab...385 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå