Gå til innhold

Bryte med min eldste venn, eller er det allerede over

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

20 år gammelt vennskap, har liksom alltid vært oss, fra ungdomskolen og inn i voksenlivet. For noen få år siden fikk hun seg en vennegjeng via jobb og seg mer og mer vekk fra meg og mot dem,  men vi fortsatte å ha vennskap og god kontakt som før. Det har likevel blitt mindre "hjerte" for meg de siste årene, mindre interesse for mitt liv, mindre viktig hva jeg driver med. Hun snakker for det meste bare om seg selv og problemene eller suksessene sine. Jeg var på et tidspunkt utrolig heldig og snublet over drømmestillingen min, og fikk den. Hun presset frem en gratulerer og at hun var glad for meg, men kutter alle forsøk på å snakke om den eller det jeg driver med. Jeg føler rett og slett at hun bare er i dette vennskapet fordi hun må, at hun egentlig ikke tåler meg, hvilket er helt sprøtt..

Jeg tenker å snakke med henne, men har holdt igjen fordi en seriøs samtale om vennskapet uansett endrer det, men hva nå? 

Anonymkode: 7f19f...474

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er tydeligvis litt konkurranse mellom dere. Kan være hun er misunnelig på deg. Men at folk får seg nye venner må du bare akseptere. Ville ikke kuttet henne ut, det er noe fint med så gamle venner. Men du kan jo finne andre venner du også

Anonymkode: 1d530...f89

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det er tydeligvis litt konkurranse mellom dere. Kan være hun er misunnelig på deg. Men at folk får seg nye venner må du bare akseptere. Ville ikke kuttet henne ut, det er noe fint med så gamle venner. Men du kan jo finne andre venner du også

Anonymkode: 1d530...f89

Jeg har også lurt på det,  selv om jeg er ingenting å være misunnelig på egentlig, drømmejobben min er min ja, men ikke noe godt betalt i forhold til henne. Hun har generellt mer av alt enn meg, om jeg skal sette det opp slik. Det har aldri brydd meg på den måten, men jeg merker at hvis jeg rykker litt opp eller får noe til, så er det ikke heiarop og komplimenter fra henne slik jeg heier henne frem. 

Ja jeg kan det,  tror jeg bare skal la dette vennskapet gli over i hva det glir over i, og så bare se an. Kjenner at det holder meg veldig igjen at vi var veldig nære og gode venner før. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i samme posisjon selv, så lurer også på hva jeg skal gjøre....

Anonymkode: c9f51...efa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har også lurt på det,  selv om jeg er ingenting å være misunnelig på egentlig, drømmejobben min er min ja, men ikke noe godt betalt i forhold til henne. Hun har generellt mer av alt enn meg, om jeg skal sette det opp slik. Det har aldri brydd meg på den måten, men jeg merker at hvis jeg rykker litt opp eller får noe til, så er det ikke heiarop og komplimenter fra henne slik jeg heier henne frem. 

Ja jeg kan det,  tror jeg bare skal la dette vennskapet gli over i hva det glir over i, og så bare se an. Kjenner at det holder meg veldig igjen at vi var veldig nære og gode venner før. 

Ikke hei så mye på henne da, eller fortsett med det, og ta mindre kontakt. 

Av og til kan gamle vennskap også føles litt som brems på fremgang.  Spesielt om de tar mye plass i hverdagen. Også møter man nye mennesker som man føler løfter seg opp. Og da kan det være fristende å bruke mer tid på dem. Man har kanskje litt dårlig samvittighet for den gamle vennen, som ikke har en naturlig plass i det nye, da man ikke ønsker å dra fortiden inn i fremtiden sånn. Gamle venner har jo en tendens til å markere seg litt ovenfor nye, og sier ting man ikke har så lyst til å dra inn i de nye vennskapene. Også ender hun opp med å fortelle veldig om seg selv, for å øke den avstanden til deg.  Det medfører mindre dårlig samvittighet for å dithe deg. 

Konfronterer du. Så kan hun se det som en mulighet til å kutte deg helt ut.

Så ja, det er nok en begynnelse på slutten det her. Så beste er om du anser henne som litt mer perifer venn, og finne på noe annet 

Anonymkode: a6cbd...282

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...