AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #1 Del Skrevet 11. mars 2023 Har ikke begynt å blø enda, men hcg har svært liten stigning så er forberedt på min fjerde spontanabort. Ble denne gangen gravid med IVF. Føler meg motløs, lei meg, sint, skuffa og jævlig. Er helt knust og vet ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom dette.. Anonymkode: 9f47c...fcb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #2 Del Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ikke begynt å blø enda, men hcg har svært liten stigning så er forberedt på min fjerde spontanabort. Ble denne gangen gravid med IVF. Føler meg motløs, lei meg, sint, skuffa og jævlig. Er helt knust og vet ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom dette.. Anonymkode: 9f47c...fcb Det er håp. Jeg har hatt 5 på rad. Er nå gravid for 6 gang og er i uke 14. (selvsagt fremdeles mulig at det går galt, men enn så lenge..) Anonymkode: b9fc0...07b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #3 Del Skrevet 11. mars 2023 Ikke ta sorgene på forskudd om du ikke har andre tegn til abort enn hcg-verdier. Anonymkode: 9cef2...145 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #4 Del Skrevet 11. mars 2023 Kan ikke si at jeg vet hvordan du har det, for jeg har bare hatt én spontanabort (nå nettopp). Men det synes jeg var helt jævlig å gå gjennom, så jeg føler virkelig med deg❤️ Anonymkode: 086eb...fe4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #5 Del Skrevet 11. mars 2023 Veldig trist. Når det skjer gang på gang med samme partner (far) så kan det være at dere har arvelige bærer tilstander som feks sjeldne syndromer etc. de fleste syndromer har en arveligjet på ca 25-50% avhengig om genet som er sykt er dominant eller ressesivt. det går an å teste bærerskap på veldig mange syndromer i dag, slik at man eventuelt kan få en forklaring hvis man ønsker det. Men oftest er det jo ikke aktuelt med å bytte partner men dersom man har et gen med høy arvelighet så kan man utføre såkalt PGD som er IVF men med testing av befruktet egg. Jeg vet ikke hvor gammel du er men hvis man har tid på seg kan det gi mulighet for å sette inn friskt befruktet egg, man han jo også spontanabortere pga forhold i livmor. Konisering, tidligere provosert abort etc kan gi sjeldne komplikasjoner som medfører aborter senere etc. Føler med deg uansett og håper det ordner seg ❤️ Anonymkode: bb7e3...8b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #6 Del Skrevet 14. mars 2023 Får ikke utredning ettersom mine spontanaborter ikke telles som spontanabort siden jeg mister i uke 5… Anonymkode: 9f47c...fcb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 14. mars 2023 #7 Del Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Får ikke utredning ettersom mine spontanaborter ikke telles som spontanabort siden jeg mister i uke 5… Anonymkode: 9f47c...fcb Er det klinikken som sier det? Jeg hadde tre aborter på ca. 1 år og de skjedde i uke 6, 14 og 5. Selv om det var to tidlige der så begynte jeg utredning for habituell abort (og dette på tross av at vi hadde barn fra før av sammen, så visste vi kunne) Vi tok i alle fall blodprøver begge to som ble analyserte, og mannen leverte sædprøve. Alt kom tilbake med fine resultater (noe vi jo mistenkte ettersom vi hadde barn), men det var noe med psyken å gjøre noe. Jeg var langt nede etter de tre abortene. Medicus var aldri vanskelige, og vi fikk de prøvene vi ønsket. Selv mistenkte jeg progesteronmangel ettersom jeg hadde litt kort lutealfase, og opplevde disse tidlige SA'ene. Jeg ble enig med Medicus at ved neste positive test så skulle jeg bare ringe så skulle jeg få det. Så det gjorde jeg, og jeg fikk Crinone med det samme da. Tok dette fra 14dpo og helt frem til sv.uke 12. Om dette var det som skulle til for at jeg ikke skulle spontanabortere vet jeg ikke, men det hjalp veldig for psyken min og vite at jeg gjorde noe. Og det ble et suksessfullt svangerskap. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #8 Del Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Får ikke utredning ettersom mine spontanaborter ikke telles som spontanabort siden jeg mister i uke 5… Anonymkode: 9f47c...fcb Det var rart. Har selv hatt 6 og alle var kjemiske. Før uke 5. Fikk utredning. Du bør bytte lege/klinikk. Men til svar på hovedinnlegget . Jeg vet akkurat hvordan du har det. Jeg bare vet når jeg mister. Vanskelig å forklare, men i starten fikk jeg beskjed om at det kanskje bare var i mitt hode, og at det fortsatt kan gå bra. For min del gikk det aldri bra. Jeg bare visste det. Det var dårlig stigning blant annet. Ble utredet og fikk medisiner. Ble gravid på første forsøk med medisiner. Og den graviditeten var noe helt annet enn mine SA. Testene var gode, symptomene og generelt alt var tydelig annerledes når det gikk bra. Lykke til og stå på ditt. Dette må sjekkes. Hvis du fortsatt ikke får hjelp. Gå privat. Anonymkode: 669ba...a41 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #9 Del Skrevet 14. mars 2023 Tusen takk til dere som har svart! Tilhører riksen. Ble veldig skuffet av at jeg ikke får utredning, vil høre en gang til, ellers går jeg privat. Er veldig kjedelig å aldri komme lenger enn uke 5. Denne gangen hadde jeg håp da jeg hadde sterke tester og høy hcg (218 14dpo) mot 28 som jet tidligere har hatt 14dpo. Anonymkode: 9f47c...fcb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #10 Del Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Tusen takk til dere som har svart! Tilhører riksen. Ble veldig skuffet av at jeg ikke får utredning, vil høre en gang til, ellers går jeg privat. Er veldig kjedelig å aldri komme lenger enn uke 5. Denne gangen hadde jeg håp da jeg hadde sterke tester og høy hcg (218 14dpo) mot 28 som jet tidligere har hatt 14dpo. Anonymkode: 9f47c...fcb Har du problemer med stoffskiftet ? Anonymkode: b9fc0...07b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #11 Del Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har du problemer med stoffskiftet ? Anonymkode: b9fc0...07b Nei, det er normalt! Anonymkode: 9f47c...fcb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #12 Del Skrevet 14. mars 2023 28 minutter siden, AnonymBruker said: Har du problemer med stoffskiftet ? Anonymkode: b9fc0...07b Vet du om hvordan stoffskifte påvirker risiko for spontanaborter? Er litt nysgjerrig siden jeg er litt på grenseland for lavt stoffskifte. Anonymkode: 1f947...62a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #13 Del Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vet du om hvordan stoffskifte påvirker risiko for spontanaborter? Er litt nysgjerrig siden jeg er litt på grenseland for lavt stoffskifte. Anonymkode: 1f947...62a Tror det er mye en ikke vet om stoffskiftet. Generelt ubehandlet lavt stoffskifte kan forårsake spontanabort. for min del har stoffskifte problemer etter første svangerskap antagelig knekt østrogennivåene mine. Og plutselig etter første svangerskap ble jeg infertil. Plutselig amh på 1. Anonymkode: b9fc0...07b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #14 Del Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 14.3.2023 den 16.15): Tusen takk til dere som har svart! Tilhører riksen. Ble veldig skuffet av at jeg ikke får utredning, vil høre en gang til, ellers går jeg privat. Er veldig kjedelig å aldri komme lenger enn uke 5. Denne gangen hadde jeg håp da jeg hadde sterke tester og høy hcg (218 14dpo) mot 28 som jet tidligere har hatt 14dpo. Anonymkode: 9f47c...fcb Jeg har bare mistet en gang, og går også til Riksen, og fikk beskjed om at de ikke utreder årsak, så hvis vi skal ha klarhet i hvorfor vi mister må vi nok gå privat. Trist at det er slik. Mange klemmer til deg ❤️ Anonymkode: bfef1...a13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene90 Skrevet 15. mars 2023 #15 Del Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 14.3.2023 den 16.15): Tusen takk til dere som har svart! Tilhører riksen. Ble veldig skuffet av at jeg ikke får utredning, vil høre en gang til, ellers går jeg privat. Er veldig kjedelig å aldri komme lenger enn uke 5. Denne gangen hadde jeg håp da jeg hadde sterke tester og høy hcg (218 14dpo) mot 28 som jet tidligere har hatt 14dpo. Anonymkode: 9f47c...fcb Mange sykehus utfører ikke en direkte utredning på hvorfor man mister. Dette fordi det er tidkrevende, kostbart og i en del tilfeller vanskelig/ umulig å finne noe eksakt svar på i forhold til hvorfor man mister. Utredning av infertilitet er annerledes enn utredning for hvorfor man ikke klarer å eventuelt bære frem ett barn. Det kan være faktorer hos dame, mann, sperm, egg, embryo, hormonelt, gener, genetiske betingelser eller rett og slett uforklarlig. Det er også en faktor at noen par selv om de er klinisk friske hver for seg, rett og slett ikke er kompitable matcher genetisk sett til at man kan få barneønsket oppfylt. Det er trist og vanskelig, ikke minst urettferdig. Men det er dessverre sånn at det er ikke alt man kan finne svar på. Jeg vet om flere par som har prøvd i mange år uten å lykkes sammen både naturlig og ivf, men som har lykkes på hver sin kant på naturligvis. Noen er avhengig av bruk av donor for å kunne lykkes. Alle disse tingene gjør at det offentlige ikke har kapasitet og mulighet til å i alle tilfeller utrede hvorfor svangerskapsavbrudd skjer ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå