Gå til innhold

" Kan du flytte deg, mitt barn har ett favoritt sete på bussen? "

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok bussen i går.

Satt meg på ett sete og på neste stopp kom det på ei dame med ett barn som jeg vil tro var fire-fem år.

Bussen var nesten tom. Dama kom bort til meg og spurte om jeg kunne flytte meg fordi hennes barn hadde ett favoritt sete i bussen og det var der jeg satt. Jeg svarte ikke først, fordi jeg ble litt satt ut. Hun spurte meg igjen og pekte på barnet som da hadde begynt å bli lei seg og like etter begynte å sippe. 

Hun sa at det var best om jeg flyttet meg fordi hvis ikke ville barnet få en total meltdown. 

Jeg flyttet meg, men... Barnet hadde ett favoritt sete og alle skal visstnok gi etter? 

Anonymkode: 0e03c...fe8

• Liker 2
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde sagt at det har jeg også, og smilt  medfølende. Og blitt  

Russisk rullett å la unger få yndlingsseter på offentlig transport øøøøøøøh

Anonymkode: d5ad0...82d

• Liker 38
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

🤣🤣

Helt klart en unge som får alt h*n vil så de slipper meltdown istedenfor å lære ungen at man ikke kan få alt man vil ha i livet,men kan få en god erstatter.. 

Anonymkode: ac436...bf3

• Liker 16
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør denne moren den dagen bussen er full og favorittsete til barnet igjen er opptatt ? Her må hun lære barnet at en ikke alltid kan få sitte på favorittsete sitt på bussen. Og dermed må en velge et annet ledig sete.

Her hadde jeg blitt ganske sur hvis en av oss måtte stå på bussen fordi der vi satt, var yndlingssete til et barn. Uansett hvilken diagnose det er snakk om hos barnet, så må jo også barnet forholde seg til realitetene på bussen angående ledige seter.

Anonymkode: af1cd...dc9

• Liker 15
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Men gjør det noe at andre mennesker tør å ta en sjanse for å spørre om sånt? Du sa ja, og ungen lærte at det finnes muligheter selv om det ser ut til at en ikke får det som en ønsker. Hadde du sagt nei hadde ungen lært at noen ganger så må man tåle at man ikke får det man ønsker. Ungen lærte at fremmede kan være hyggelige, tilpasse seg og kanskje vil denne ungen gjøre akkurat det samme for noen andre seinere. Jeg syns ikke det er dumt å spørre om slikt når man ser det er en mulighet. Den som intet våger intet vinner, og selv om det fremstår urimelig for deg å spørre noen om å flytte seg, så var det tydligvis viktig for dette barnet av en eller annen grunn vi ikke vet.

Anonymkode: 17849...738

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med barn innen autismespekteret. Vi tar stadig buss som en del av å lære dagliglivets ferdigheter. Er bussen full, må eleven godta der det er ledig, da er det det vi øver på. Drar vi på et tidspunkt det er få på bussen og målsettingen er å takle å gå inn i butikken vi skal til, ville jeg ikke tatt kampen om favoritt setet, men spurt deg som passasjer om du kunne flyttet deg til et annet tydligvis ledig sete i bussen, så barnet muligens ville ha kapasitet til å klare å øve på å gå inn i butikken.

Anonymkode: 4eb60...edf

• Liker 25
  • Hjerte 7
  • Nyttig 17
AnonymBruker
Skrevet

Enten et barn som er bortskjemt eller autist eller ocd 

Anonymkode: ce2e5...42e

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg som svarte først,  takk til dere som tar opp diagnoser, jeg er ikke noe kjent med autisme eller spekteret i det hele tatt. Jeg kommer til å ha dette i tankene om jeg noen gang kommer i en slik situasjon,  og da hadde jeg flyttet meg, koster meg ikke så mye. 

Anonymkode: d5ad0...82d

• Liker 18
  • Hjerte 13
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du vet ikke om dette barnet har en diagnose som gjør at det er viktig å sitte på setet. Hvis bussen var nesten tom bør det ikke være noe problem for deg som voksen å flytte deg for et barn?

Anonymkode: e5897...1cc

Uansett diagnose kan ikke barnet gå gjennom livet i verden der alle føyer seg. Nesten tom buss er fint for å øve på å sitte et annet sted. Bedre med meltdown på tom buss enn full buss. 

• Liker 11
  • Nyttig 18
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gidd å vær kjip mot et barn da. Skjerp deg. 

Anonymkode: b7edf...827

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri flyttet meg. 

Anonymkode: 17ed0...f88

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du vet ikke om dette barnet har en diagnose som gjør at det er viktig å sitte på setet. Hvis bussen var nesten tom bør det ikke være noe problem for deg som voksen å flytte deg for et barn?

Dette. Barnet kan godt ha en diagnose uten at det vises utenpå ved første øyekast. 

Anonymkode: eaf64...a7d

• Liker 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Kanskje ungen var autist, og mor trenger jo ikke reklamere det for alle. Hun tar støyten ved å fremstilles urimelig teit. 

Anonymkode: 6e4fc...3d9

Reklamere det på en omtrent tom buss. Du burde sagt at de får finne en annen sitteplass. Selv om barnet har autisme så gjør moren det en bjørnetjeneste ved å ha fast sitteplass. Man kan ikke forvente at man får fast sitteplass, så da er det dumt at foreldre eller verge hjelper med å opprettholde denne tjenesten. Har selv barn med autisme, og vi forholder oss til de plassene som er. Er det ledig foran eller bak, så flott, men ikke noe must. 

Endret av Diry72
Ekstra info
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
Gidavmeg skrev (9 minutter siden):

Uansett diagnose kan ikke barnet gå gjennom livet i verden der alle føyer seg. Nesten tom buss er fint for å øve på å sitte et annet sted. Bedre med meltdown på tom buss enn full buss. 

Men melt down på full buss er mer logisk fordi muligheten for det setet fsktisk ikke er der. På tom buss er det faktisk en mulighet. Det blir vanskeligere å akseptere. Skal vi slutte å være snille med hverandre fordi vi skal lære at livet kan være vanskelig? Jeg tror de fleste lærer det uansett i løpet av livet...

Anonymkode: 17849...738

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Diry72 skrev (2 minutter siden):

Reklamere det på en omtrent tom buss. Du burde sagt at de får finne en annen sitteplass. Selv om barnet har autisme så gjør moren det en bjørnetjeneste ved å ha fast sitteplass. Har selv barn med autisme, og vi forholder oss til de plassene som er. Er det ledig foran eller bak, så flott, men ikke noe must. 

Selv om dette fungerer for dere er det ikke sikkert det fumgerer for andre.

Vi snakker jo ikke akkurat om beste plass på flyet...

Anonymkode: b7edf...827

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Bah! Jævlig rart at «alle» barn har en diagnose nå til dags. Hvor  var alle disse på 90-tallet? 
Eller kan det være at i dag blir barna ødelagt av foreldre som lar de styre verden? 

Anonymkode: 1d6b7...e3f

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Diagnose eller ikke, så er det ikke bra med folk som tror verden er sånn at man får ting bare man peker på det 😳

Anonymkode: ce980...e40

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

I dette tilfellet så er det ikke noe problem å flytte på seg siden det var mange ledige seter, men om bussen var fullere og jeg satt der med poser osv så hadde ikke jeg flyttet meg kun fordi barnet skulle få sitte der.

Men jeg antar at moren spurte nettopp fordi det var ledige seter og at det da var enkelt og greit å flytte på seg.

Anonymkode: ba0ab...d39

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...