Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei venninne som er ca 20 år gammel. Hun har vært singel så og si hele livet, og trives ikke med det. Stadig vekk sier hun at hun har lyst på en kjæreste, og at hun er lei av å være singel. Vi har hele tida vært tre venninner som har vært mye sammen, hun er den eneste som er singel og som har vært det i mange år. I vår vennegjeng prater vi temmelig åpent om sex, det er ikke mye vi ikke vet om hverandre. Dette gjelder også min venninne, som stadig forteller meg intime detaljer om slike ting. Selv om hun er singel har hun et ganske aktivt sexliv, med etterhvert mange one night stands.

For om lag tre uker siden kom det frem at hun dagen før hadde havnet i senga med min ekssamboer gjennom fem år. Hun turde ikke fortelle meg det selv, men det kom frem gjennom en annen venninne. Jeg stusset litt på dette, men hun må da ha seg med hvem hun vil. Jeg føler ingen sjalusi i det hele tatt, det er ikke det, men man ligger da ikke med hverandres ekskjærester. I etterkant av dette har jeg fått flere kommentarer om henne, om at hun er lett på tråden og at det ikke er noe problem å få henne i seng. Vi bor på et lite sted, og nå begynner folk å snakke. Jeg har prøvd å hinte om at hun må være forsiktig, men jeg tror ikke hun er klar over at folk snakker om henne.

Toppen kom for et par dager siden, da hun fortalte meg at hun har hatt med seg en ny mann hjem. Og ikke hvilken som helst mann - min forlovers bror. Han er mange år eldre enn henne, han har samboer og er reservepappa til ei lita jente. Og dette visste hun om da de gikk til sengs sammen. Jeg reagerte på dette og sa til henne at man ganske enkelt holder seg unna andres menn, men hun unnskyldte det med at han hadde sagt han skal gjøre det slutt med samboeren. Det hun ikke vet, som jeg vet gjennom min forlover, er at denne mannen prøver å få barn med samboeren. De har vært prøvere i noen måneder nå, og kjøpte leilighet sammen i sommer.

Dette ble langt, men hvordan ville dere reagert? Skal jeg fortelle henne at hun må skjerpe seg, at folk snakker om henne, og at jeg synes det er helt forkastelig å ha sex med andres menn? Eller overreagerer jeg? Skal jeg legge meg opp i min venninnes sexliv?

Videoannonse
Annonse
Gjest christineemily
Skrevet

De vennene jeg setter mest pris på er de som tør si det som det er til meg. Si ifra hvis jeg har driti meg ut. Si sin ærlige mening. Og gjerne gi meg en skyllebøtte hvis jeg har fortjent det... :tristbla: . Jeg trenger ikke venner som bare dikker og er nikkedukker, hvor interessant er et slikt vennskap og hvor dypt sitter det? Jeg stoler nok på mine venner til at jeg regner med at de tåler å høre det som det er & omvendt, og det virker kanskje som du gjør din venninne en stor tjeneste hvis du forteller henne et par ord... Og husk: Det finns mange måter å si ting på!

Gjest Din venn
Skrevet
Fortell hva du mener.

Fortell det opp i trynet hennes!

Gjør ikke noe om du mister ei tøyte som henne som venninne.

Skrevet

Det jeg reagerer mest på er at du (også) legger all "skylda" på venninna di; tross alt har de mennene som blir med henne hjem et valg de også. Og de(n) som er opptatt har strengt tatt det største ansvaret.

Om hun har sex med en eks av deg er det kanskje ikke helt merkelig tatt i betraktning at dere bor på et lite sted ("gjenbruk" er nokså vanlig slike steder. Snakker av erfaring) og mye sikkert tyder på at dere har kommet videre. At man ikke skal ha sex med andres ekser er "greit å forholde seg til", men etter min mening ingen absolutt regel.

Jeg har også hatt venninner som i perioder har vært nokså aktive. Noen ganger kan man se at de ikke har det helt bra - at de er sånn for å få bekreftelse osv. Om de har mye sex fordi de liker det synes jeg ikke man skal dømme. Dersom dere snakker åpent om sex i vennekretsen er dere forhåpentligvis også åpne om hva man føler og tenker på? I såfall ville jeg brukt dette som innfallsvinkel i stedet for å si at andre oppfatter henne som tøytete.

Gjest christineemily
Skrevet
Fortell det opp i trynet hennes!

Gjør ikke noe om du mister ei tøyte som henne som venninne.

eeehh... som jeg sa: "Det fins mange måter å si ting på"... :forvirret:

Skrevet

I utgangspunktet synes jeg ikke du har noe med det. Man må få lov til å ligge med hvem man vil, også andres x'er. Man "eier" ikke en person selvom man har vært sammen tidligere. Dersom det kjennes sårt for deg synes jeg imidlertid du kan snakke med henne om det -og si at det er sårt for deg at hun ligger med din x (men sånn jeg forstod det følte du ikke noe spesielt på dette).

At andre folk snakker om henne og sier at hun er lett å få til sengs synes jeg ikke du har noe med. Hun er selv ansvarlig for sine handlinger, og velger selv hva hun vil gjøre. Jeg synes ikke hun skal være nødt til å møte "moralprekner" fra andre angående sitt privatliv. Det kan jo tenkes hun har et helt annet forhold til seksualitet enn det f.eks du har, og da synes jeg hun skal få lov til å ha sitt eget sexliv.

Når det gjelder mannen som forsøker å få barn med samboeren sin synes jeg i utgangspunktet heller ikke dette er noe du har noe med. Det er hans ansvar å ta vare på sin samboer/familie, og om han er utro er det hans ansvar. Jeg ville nok imidlertid gitt min venninne et lite hint om at han forsøkte å få barn med samboeren sin og slett ikke var på vei ut av forholdet -sånn av hensyn til samboeren hans. Eller aller helst; jeg ville snakket med ham direkte, eller rett og slett sagt det til samboeren hans. Dårlig gjort, ja - men jeg synes ikke det er riktig å gå bak ryggen på samboeren sin på den måten.

Skrevet

Tror nok ikke jeg ville blandet meg, nei. Mine venners sexliv er da ikke noe jeg har noe med. Men hvis jeg hadde hørt "sladder" om en venninne fra flere hold, så tror jeg kanskje jeg ville gjort henne oppmerksom på at folk sladret sånn at hun visste om det.

Skrevet

Forskjellige meninger her ja. For det første - nei, jeg har ingen følelser for eksen min i det hele tatt, for min del må hun bare ligge med ham så mye hun vil. Akkurat det forandrer ingenting mellom oss. Men hun sier at hun ikke skal dit igjen, så det var nok en engangsting.

Jeg dømmer henne ikke, jeg respekterer at hun lever sitt liv og jeg lever mitt - men jeg synes det er synd at folk snakker bak ryggen hennes. Jeg tror som sagt ikke at hun vet om det.

Jeg er ikke opptatt av å fordele skyld. Det at hun hadde sex med en opptatt mann er jo såklart hans feil også, det har jeg ikke noen argumenter mot, men det er henne det handler om her, ikke han. Jeg reagerte på at hun valgte å ha sex med en opptatt man, når hun visste at han var opptatt. Hvilken skyld han hadde i den handlingen der er en helt annen diskusjon.

Gjest barne- og familiemedister
Skrevet

Jeg synes du skal fortelle henne at du ikke ønsker å ha noe med hvilke valg hun gjør, men samtidig fortelle at det faktisk snakkes om henne. Sånt skjer på små steder og på overraskende store steder, og det kan godt tenkes at hun er bevisst på dette og velger å gi faen. Helt kurant, i så fall (i motsetning til enkelte av valgene hennes, men de er hennes og ikke dine).

Hvis jeg gjør ting som andre snakker om, synes jeg det er greit å vite at det snakkes. Om jeg dermed vil endre atferd, bestemmer jeg uansett selv.

Gjest christineemily
Skrevet

Jeg har enormt stor respekt for mennesker som tør si sin ærlige mening til meg, som ikke går rundt grøten eller sier det de tror jeg vil høre. De fleste (men ikke alle...) liker å få vite det som det er, og ikke bli holdt for narr. Jeg syns det er realt å gjøre henne oppmerksom på at det snakkes om henne, - du er venninna hennes! Dere er to forskjellige mennesker med to het forskjellige innstillinger til livet tydeligvis, - det er også realt.

Skrevet

Dette var din forlovedes bror? Det blir jo så og si familie, får de barn og/eller gifter seg, vil jo du være nødt til å forholde deg både til mannen og samboeren ganske mye, jeg ville syntes det var tungt å vite noe sånt. Kanksje er/blir du god venn med hans samboer, dere blir jo svigerinner. Utrolig dumt av han å bli med en venninne av deg (om han visste). Jeg tror det beste vil være å nevne det for han eller kjæresten din (som kan snakke med sin bror). Vet ikke hva som er lurt å nevne til andre, men hadde det vært meg som var samboeren til denne mannen, ville jeg syntes det var fryktelig om jeg mange år senere (når de har barn og hus) hadde fått vite folk i familien visste, men ikke fortalte.

Uansett kan jo ryktene fort gå når venninnen din forteller det til flere.

Gjest Lilleulv
Skrevet

Jeg har gått på en smell med noe lignende før... herregud for et pes det ble. alle i gjengen gikk og prata om at hun ene var så "easy" og desperat osv, og lo av henne bak hennes rygg. mens hun ikke ante dette, og trodde at alle synes hun var fin og hadde så draget. så jeg tok det forsiktig opp med henne at hun kanskje burde roe seg litt og passe på ryktet sitt. det vennskapet ble aldri det samme igjen for å si det sånn... greit nok, jeg var sliten av flyinga til den kjerringa allikevel jeg. men det ble utrolig mye pes av det :forvirret:

Skrevet

Er enig med Nelle (bombe) og Medister her.

Tillegg: For det første; Hvis det snakkes om henne kan du si fra. Ikke sikkert det bryr henne (slikt patetisk snakk er som regel ikke noe å bry seg om). For det andre; At hun har ligget med din forlovers bror sier mer om denne mannen enn om henne. Hvis noen av dem trenger en skjennepreken er det ham, ikke henne. Det er ikke hennes ansvar å ta vare på hans familiekonstellasjoner.

*hardhjertet*

Skrevet

Min forlovers bror, ikke min forlovedes bror. Altså broren til min nærmeste venninne. Han har jeg ikke noe forhold til. Kjenner han,men ikke noe mer enn det. Hadde det vært min forlovedes bror, altså min svigerbror, ville den saken vært et problem. Noe den ikke er i dette tilfellet.

Jeg er både enig og uenig med deg, huisvingen. Såklart sier det noe om en mann som er utro, men jeg synes virkelig det sier noe om venninna mi også når hun går til sengs med en fyr vel vitende om samboeren hans og barnet hjemme. Hun om det, men jeg synes ikke det er så rart at jeg reagerer på det.

Jeg er veldig enig med medistern her. Hennes valg, ikke mine. Jeg er glad i jenta og har ikke tenkt å fortelle henne at det er galt av henne å ha sex. Gode venninner støtter hverandre. Men jeg kommer til å si til henne at folk snakker om henne. Og når det gjelder den enkeltsaken vil jeg si min mening om det. Som christineemily sier, det er det der med å ikke gå rundt grøten!

Skrevet

Enig med medsiteren her.. Men jeg må ærlig si at om mine venninner lå med menn de visste var opptatt hadde jeg faktisk mistet en del av respekten for henne! Slikt gjør man ikke, uansett hva slags tull mannen klemmer ut av seg.. Ja, mannen har det største ansvaret, men jeg synes også den som er med på leken må ta sin del av kaka!

Skrevet

hvor lett hun er å få i seng og ikke er hennes sak, det kan hende hun vet om at det prates men rett og slett ikke bryr seg om hva fremmede mener om henne.

tror du virkelig at hun ikke vet, så kan det være greit å si ifra ja, på en måte som viser at DU ikke fordømmer henne eller er med på denne sladderen men at du bare ønsker at hun vet om det.

det kan virke motsatt også, dersom hun ikke føler seg billig, noe jeg ikke regner med hun gjør.

får hun høre at "alle" kaller henne lett på tråden, så kan det også hende hun blir litt full av faan og lever opp til det. når det likevel snakkes om henne slik.

at dere har forskjellig syn på dette med sex med folk man VET har partner og barn hjemme, synes jeg fint du kan si ifra om.

at hun gir beng i at han er opptatt er så, men siden du ikke liker den delen av hennes valg, så kanskje hun da lar være å fortelle deg den siden av sexlivet sitt i etterkant.

Skrevet

Der sa du det jeg tenkte, Milah. Jeg ser annerledes på henne nå enn jeg gjorde før. Skal nok fortelle henne hva jeg mener om den saken ja.

Skrevet

Det du egentlig vil ta opp er moralske aspekter ved oppførselen hennes, ikke egntlig sexlivet hennes. Jeg synes gode venner bør kunne snakke også om vanskelige ting som dette. Men du bør gjøre det av omtanke for henne, fordi du ser at hun er i ferd medå få et dårlig rykte som du ikke unner henne. Dette kan bringes på bane på en hensynsfull og respektfull måte.

Hun har etter min mening noe ansvar for sine sexpartneres eventuelle parforhold. Det er de mennenes ansvar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...