AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #21 Del Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Olivenolje skal ikke stekes. Du skal høyt opp i temperatur før oolivenolje oksiderer. Anonymkode: 283d7...819 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 11. mars 2023 #22 Del Skrevet 11. mars 2023 Rapsolje smaker høgg, så det er uaktuelt å bruke. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #23 Del Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): hva er begrunnelsen? Anonymkode: c8d94...3c0 TS vil diskutere inflammasjon. Der er rødt kjøtt en av verstingene. Anonymkode: 8273a...5d5 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #24 Del Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Du skal høyt opp i temperatur før oolivenolje oksiderer. Anonymkode: 283d7...819 Er jo forskjellige typer, jeg kjøpte "feil" en gang og skulle steke biff. Ung og dum, stinket brent oliven i flere dager Anonymkode: 32d2d...abd 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #25 Del Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er jo forskjellige typer, jeg kjøpte "feil" en gang og skulle steke biff. Ung og dum, stinket brent oliven i flere dager Anonymkode: 32d2d...abd Biff steker man i smør. Anonymkode: 283d7...819 6 3 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #26 Del Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Man kan helt fint bruke olivenolje til steking. Anonymkode: dc676...5e0 Det kan man. Men gjør ikke det om man er opptatt av gode smaker. Så sant man ikke ønsker at maten skal smake oppvarmet olivenolje selvfølgelig. Anonymkode: 7999b...fa7 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #27 Del Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Biff steker man i smør. Anonymkode: 283d7...819 Forettekker det nå ja, var ikke så erfaren den gang. Anonymkode: 32d2d...abd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #28 Del Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): TS vil diskutere inflammasjon. Der er rødt kjøtt en av verstingene. Anonymkode: 8273a...5d5 Nei, det stemmer ikke. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9194089/ "Results from our meta-analyses of RCTs suggest that total and mixed, but not unprocessed, red meat intakes affected blood CRP concentrations." Dessuten må man tenke på at rødt kjøtt er noe "alle" tror er usunt. Så de helsebevisste spiser mindre rødt kjøtt fordi de tror de gjør noe bra for helsa si. Da viser observasjonsstudier ofte at folk som spiser mindre rødt kjøtt er sunnere. Dessverre er det ofte observasjonsstudier som brukes som grunnlag for kostholdsråd, til tross for at de ikke kan bevise årsakssammenheng. Er det lavere inntak av rødt kjøtt som gjør at de helsebevisste har bedre helse, eller er det fordi de spiser mindre sukker, spiser mindre junkfood, røyker mindre, drikker mindre alkohol, trener mer, er flinkere til å få nok søvn? Bare fordi totalen gjør at de er sunnere betyr ikke at alt de gjør er bra for helsa. Anonymkode: 39aa6...cf0 6 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #29 Del Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 11.3.2023 den 11.50): Det går såpass lite olje at det er nok ikke der lasset velter. At raspolje er sunt har jeg aldri sett noen påstå. Anonymkode: 25799...1a8 Hmm. Gjør det egentlig det? Rapsolje er tilsatt i en lang rekke matvarer, for eksempel er nesten all majones som selges i Norge laget på rapsolje. Dermed inneholder de fleste produkter hvor majones er en ingrediens også rapsolje. Anonymkode: 29fe1...fea 3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #30 Del Skrevet 16. mars 2023 Tror ikke det er sunt, tror bare det er bedre ift hjerte- og karsykdommer enn smør. Anonymkode: ea47c...c27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #31 Del Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Tror ikke det er sunt, tror bare det er bedre ift hjerte- og karsykdommer enn smør. Anonymkode: ea47c...c27 Så du tror at hvis man spiser sunnere, så får man mer hjerte- og karsykdommer? Det var mildt sagt spesielt. Og nu vel... https://www.bmj.com/content/bmj/346/bmj.e8707.full.pdf Dette er basert på gammel data som ble skjult fordi de ikke fikk det resultatet de ønsket, og supplert med nyere data. En av forskerne i den gamle studien var Ancel Keys, som er kjent som faren til hypotesen om at mettet fett gir økt risiko for hjerte- og karsykdom. Hypotesen hans var feil, og han visste det selv. Men han fortsatte likevel å presse denne teorien på hele verden. I studien erstattet de animalsk fett med plantefett. Resultatet var økt mortalitet og økt hjerte- og karsykdom. Sitat Conclusions Advice to substitute polyunsaturated fats for saturated fats is a key component of worldwide dietary guidelines for coronary heart disease risk reduction. However, clinical benefits of the most abundant polyunsaturated fatty acid, omega 6 linoleic acid, have not been established. In this cohort, substituting dietary linoleic acid in place of saturated fats increased the rates of death from all causes, coronary heart disease, and cardiovascular disease. An updated meta-analysis of linoleic acid intervention trials showed no evidence of cardiovascular benefit. These findings could have important implications for worldwide dietary advice to substitute omega 6 linoleic acid, or polyunsaturated fats in general, for saturated fats Anonymkode: 39aa6...cf0 2 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 16. mars 2023 #32 Del Skrevet 16. mars 2023 Ingen tror at fett er helsebringende. Vi trenger svært små mengder av det. Jeg kjøper kaldpressede oljer til kald mat, og måker på med raps til baking og denslags. Steker i det som smaker best til maten, men mengdene er så små at det ikke er noen stor sak. Mat på flaske eller i beger er stort sett prosessert, og blir det i alle fall ved oppvarming. Jeg styrer unna animalsk mat. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #33 Del Skrevet 16. mars 2023 Andro skrev (8 minutter siden): Ingen tror at fett er helsebringende. Vi trenger svært små mengder av det. Jeg kjøper kaldpressede oljer til kald mat, og måker på med raps til baking og denslags. Steker i det som smaker best til maten, men mengdene er så små at det ikke er noen stor sak. Mat på flaske eller i beger er stort sett prosessert, og blir det i alle fall ved oppvarming. Jeg styrer unna animalsk mat. Beklager, men jeg ser at du har blitt feilinformert om en rekke ting. Det er ingen grunn til å styre unna animalsk, og animalsk fett er helsebringende. Bruk heller meierismør når du baker, så blir det litt sunnere. Anonymkode: 39aa6...cf0 5 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #34 Del Skrevet 16. mars 2023 Alt til sitt bruk. Rapsolje er flott til woking, smør brukes til steking & baking. Kutte ut margarin er det som gjelder. Anonymkode: 949f6...933 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #35 Del Skrevet 16. mars 2023 Andro skrev (1 time siden): Ingen tror at fett er helsebringende. Vi trenger svært små mengder av det. Jeg kjøper kaldpressede oljer til kald mat, og måker på med raps til baking og denslags. Steker i det som smaker best til maten, men mengdene er så små at det ikke er noen stor sak. Mat på flaske eller i beger er stort sett prosessert, og blir det i alle fall ved oppvarming. Jeg styrer unna animalsk mat. Feil, nesten alle tror nå at fett er helsebringende, dess mer fett dess bedre er det visst. Og det er selvsagt helt feil, da det legger seg i arteriene og kan skape alle slags hjerte- og karlidelser, man kan få fettlever av for mye fett osv. Til og med diabetes 2 er forårsaket av fett, ikke sukker. Tar man bort fettet så kan man bli både bedre og frisk av det. Anonymkode: 8abcf...c2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #36 Del Skrevet 16. mars 2023 On 3/11/2023 at 12:44 PM, AnonymBruker said: Ja dessverre tror de det. (Men mye smør er ikke stort bedre egentlig, avhengig av hva som foregår i den enkelte kroppen.) Jeg kom i skade for å kjøpe rapsolje istedenfor olivenolje for noen år siden, og fikk rar kroppslukt, svettet mer og følte meg sliten. Da jeg oppdaget det og sluttet å bruke oljen så gikk det over. Når man leser om det så forstår man hvorfor jeg hadde denne reaksjonen. Raps har nemlig en syre som heter "erucic acid", og ble klassifisert som "ikke egnet for menneskelig konsumpsjon" av FDA på 50-tallet. Men etter det endret Canada oljen, de krysset frem en raps med lavere innhold av olje, som de kalte for Canola-oil. Så derfor bruker de canola "der borte", USA og Canada, som ikke er noe bedre. Hele grunnen til alt dette er at det er drit billig å produsere denne oljen og dermed mye penger å tjene på den.... Før kunne man finne mange artikler på dette, men nå har jeg lett en god stund for å bare finne en. Merkelig hvordan nettet endres.... Anonymkode: 8abcf...c2d Dette høres strengt tatt ut som du bruker alt for mye fett i stekingen din og for ofte. Brukte du mengder av rapsolje hver dag til steking? For det er usunt uansett hvilket fett du bruker. Jeg bruker rapsolje kanskje 1-2 ganger i uka, og olivenolje 1-2 ganger i uka. Rundt 2 SS. Har aldri fått rar kroppslukt eller merket noe rart med det. Anonymkode: 45910...de6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kåre Per Skrevet 19. mars 2023 #37 Del Skrevet 19. mars 2023 Fordi vi har blitt opplært av margarinindustriens egen forskning til å tro at alt av vegetabilske oljer og flerumetta fett er sundt. Her i huset er det kun smør, olivenolje og kokosfett. Ei dyr olivenolje til å ha på salater, til å drikke og ellers kald bruk og ei billigere til steking. 4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #38 Del Skrevet 19. mars 2023 Meierismør smaker oppkast 🤮 Anonymkode: dc760...b9d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #39 Del Skrevet 19. mars 2023 On 3/11/2023 at 6:20 AM, AnonymBruker said: Det er hormoner i melkeprodukt. Anonymkode: 45910...de6 Hvilke hormoner sikter du til eksakt og hvor mener du de kommer fra? Anonymkode: e822a...642 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #40 Del Skrevet 19. mars 2023 Deuekjerneolje bruker vi. God stekeolje. Anonymkode: e822a...642 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå