AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #21 Skrevet 12. mars 2023 Lonehill skrev (42 minutter siden): Njaaa... Det finnes vitenskapelig litteratur som har en litt annen forklaring på regulering av hepcidin-nivå. https://www.researchgate.net/publication/258350205_Suppression_of_Iron-Regulatory_Hepcidin_by_Vitamin_D Det er også forsket for å finne ut hvordan nivået med hepcidin blir regulert. Dette styres selvsagt av gener, men det er hormoner som aktiverer genene. Du kan ha så mye gener du vil. Hvis ikke cellene i kroppen greier å produsere signalstoffene (hormonene) som aktiverer genene, sånn at genet faktisk gjør jobben sin, er du like langt: https://aspenjournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1177/0148607116678197 Men hallo, hadde hun hatt kronisk nyresvikt så hadde hun sikkert nevnt det ettersom CDK er assosiert med anemi i utgangspunktet pga EPO mangel. Det vanligste er det vanligste. Å begynne å snakke om økte hepcidinnivåer som bakgrunn for jernmangel er i beste fall sjeldent. Det er noe man eventuelt må henvise til hematolog dersom man jobber som fastlege. Dersom du jobber innen helsefag så er det topp at man deler informasjon, men da bør man holde det til det enkle og ikke slike curiositeter. likevel interessant det du linker til, men det egner seg ikke på forum da det bare har stor sannsynlighet for å forvirre ikke-medisinere. Anonymkode: 7d6cf...e32 2
Lonehill Skrevet 12. mars 2023 #22 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men hallo, hadde hun hatt kronisk nyresvikt så hadde hun sikkert nevnt det ettersom CDK er assosiert med anemi i utgangspunktet pga EPO mangel. Hva har dette med nyresvikt å gjøre??? Har du bladd i bøkene fra legestudiet i 1963 igjen du nå? Det jernregulerende hormonet hepcidin ble oppdaget i 2001. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fphar.2014.00086/full Det er mange år igjen før dette blir pensum på medisinstudiet. Leger flest har ikke lært at jernnivået i blodet reguleres av et hormon. De fleste tror at jernnivået reguleres av hvor mye jern vi spiser. Det må de få lov til. I mellomtiden er det ikke skadelig for oss andre å snakke om at jernnivået i blodet reguleres av et hormon, uavhengig av hvor mye jern vi spiser.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #23 Skrevet 13. mars 2023 Lonehill skrev (15 timer siden): Hva har dette med nyresvikt å gjøre??? Har du bladd i bøkene fra legestudiet i 1963 igjen du nå? Det jernregulerende hormonet hepcidin ble oppdaget i 2001. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fphar.2014.00086/full Det er mange år igjen før dette blir pensum på medisinstudiet. Leger flest har ikke lært at jernnivået i blodet reguleres av et hormon. De fleste tror at jernnivået reguleres av hvor mye jern vi spiser. Det må de få lov til. I mellomtiden er det ikke skadelig for oss andre å snakke om at jernnivået i blodet reguleres av et hormon, uavhengig av hvor mye jern vi spiser. Du har åpenbart ikke lest hva du linker ril. Ei heller har du lært deg å lese hva som er anvendbar forskning i best practice. selvsagt er hepcidin viktig for opptak av jern, men nå er det engang sånn at de aller fleste «bare» har jernmangel. Du er i alle fall ikke en lege, for da hadde du forstått at vi kan ikke bestille alle markører på hver eneste pasient når de helt vanlige biomarkørene i de aller fleste tilfeller vil gi svar. Eller skal vi gi sende alle som hoster til lunge CT? for det kan jo være plateepitelkarsinom hos en ikke-røykende 6 åring. Anonymkode: 7d6cf...e32 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #24 Skrevet 13. mars 2023 22 hours ago, AnonymBruker said: Du har veldig lav ferritin og bør ta tilskudd. Hadde selv 14 og var helt utslitt, sykemeldt i flere uker og klarte ingenting. Fikk nivået opp til 100 og følte meg mye bedre. Anonymkode: 29301...bed Hadde du normal hemoglobin? Jeg har ferritin på rundt 10, og det har jeg hatt i flere år. Har normal hemoglobin (blodprosent) og burde vel i teorien føle meg ok. Men jeg er mye trøtt. Får trent og jobbet og sånn, men våkner alltid trøtt. Prøver å ta tilskudd men får så sinnsykt dårlig mage av det. Noen som har noen tips? Anonymkode: 89f6d...a2a
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #25 Skrevet 15. mars 2023 Noen som vet forskjellen på s-ferritin og p-ferritin? Da jeg var gravid, så står det s-ferritin på helsekortet, og den var veldig bra verdi. Men den jeg tok sist står det : p-ferritin og var på 17. noen som vet? Anonymkode: 58402...ee0
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #26 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Noen som vet forskjellen på s-ferritin og p-ferritin? Da jeg var gravid, så står det s-ferritin på helsekortet, og den var veldig bra verdi. Men den jeg tok sist står det : p-ferritin og var på 17. noen som vet? Anonymkode: 58402...ee0 Blodprosenten min ligger rundt 13. Anonymkode: 58402...ee0
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #27 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Noen som vet forskjellen på s-ferritin og p-ferritin? Leksikon har svaret. ✌️😀 https://sml.snl.no/blodserum S-ferritin er feritin i blodserum. P-ferritin er ferritin målt i blodplasma. Anonymkode: c7674...976
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #28 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Leksikon har svaret. ✌️😀 https://sml.snl.no/blodserum S-ferritin er feritin i blodserum. P-ferritin er ferritin målt i blodplasma. Anonymkode: c7674...976 Okei? Skjønte det ikke. Prøvde å søke selv før jeg spørte her. Men de gir samme svar på blodprøven? Altså, hvilken av de stemmer hvis du skal finne ut om en har jernmangel? Anonymkode: 58402...ee0
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #29 Skrevet 15. mars 2023 Kroppen bruker jern til mer enn bare å frakte oksygen i blodet. 60-70% av jernet sirkulerer i blodet. 30-40% finnes lagret i cellene i kroppen, bundet til et protein som heter ferritin. Når legen måler ferritin, ønsker han å finne ut hvor mye jern du har lagret i kroppen utenfor blodet. Altså hvordan det står til med de 30-40% av jernet som skal være i cellene. Nivået av proteinet ferritin i blodet viser nivået av jern på lager. Synker nivået av ferritin, har jernlageret i cellene begynt å skrumpe. Årsaken til at det er lurt å sjekke nivået på lageret, er at lageret i cellene tømmes først, for å opprettholde nivået i blodet hvis det oppstår jernmangel. Uten jern i blodet, så dør vi garantert. Derfor har nivået i blodet førsteprioritet. Når cellene går tomme for jern, kan det føre til hormonforstyrrelser som bl.a. kan hemme immunforsvaret. Jern er også viktig for vekstprosesser i kroppen. Cellene bruker enkelt sagt jern bl.a. til å produsere hormoner som styrer biokjemiske prosesser. Når blodprosenten (nivået på hemoglobin i blodet) synker, betyr det at jernlageret i cellene allerede er tomt. Ved å måle ferritin, kan legen avdekke jernmangel FØR nivået i blodet synker, slik at cellene i kroppen ikke får problemer. Derfor måles gjerne ferritin først. https://nhi.no/sykdommer/blod/undersokelser/ferritin-hva-er-det/ Anonymkode: c7674...976 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #30 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Okei? Skjønte det ikke. Prøvde å søke selv før jeg spørte her. Men de gir samme svar på blodprøven? Altså, hvilken av de stemmer hvis du skal finne ut om en har jernmangel? Anonymkode: 58402...ee0 Det er forskjell på blodserum og blodplasma. P'en og S'en forteller hvilket av de to de har målt i, men tallet viser visstnok den samme verdien. Anonymkode: c7674...976
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #31 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 13.3.2023 den 8.32): Hadde du normal hemoglobin? Jeg har ferritin på rundt 10, og det har jeg hatt i flere år. Har normal hemoglobin (blodprosent) og burde vel i teorien føle meg ok. Men jeg er mye trøtt. Får trent og jobbet og sånn, men våkner alltid trøtt. Prøver å ta tilskudd men får så sinnsykt dårlig mage av det. Noen som har noen tips? Anonymkode: 89f6d...a2a Ja, andre prøver var helt fine. Bare ferritin som var lav. Jeg tok 100 mg jerntabletter to ganger daglig sammen med c-vitamin. Heldigvis tålte magen det veldig bra. Hvis du klarer å holde ut mageproblemene er jeg sikker på at du vil føle deg bedre etter noen uker med tilskudd. Hvordan reagerer magen? Du kan jo høre med legen også. Anonymkode: 29301...bed
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå