AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #1 Del Skrevet 10. mars 2023 Jeg fikk svar på blodprøver, verdi på ferritin var på 17, og legen skriver at nivået av jern er normalt? Men om jeg søker på det så står det : «Ferritinverdier under 20-30 µg/L gir mistanke om jernmangel.» ? grunnen til jeg sjekket det er pga jeg føler meg ikke bra, trøtt, sliten, svimmel og kvalm. Noen andre som har hatt rundt det samme? Tok du jern tabletter? Skader vell ikke å ta jern? Har ikke så høy verdi Anonymkode: 58402...ee0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #2 Del Skrevet 10. mars 2023 De ganger jeg har tatt blodprøve for jern så har jeg alltid målt verdier rundt eller under 20. Og alltid fått beskjed om å ta tilskudd. Så jeg gjør det fast så lenge jeg menstruerer. Hver dag. Du er aldri i risiko for å få for mye jern når du taper blod hver måned. Så begynn med tilskudd. Regner med du er en ung kvinne, hvis du er mann så ta det opp med legen. Anonymkode: a7ac4...6df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #3 Del Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De ganger jeg har tatt blodprøve for jern så har jeg alltid målt verdier rundt eller under 20. Og alltid fått beskjed om å ta tilskudd. Så jeg gjør det fast så lenge jeg menstruerer. Hver dag. Du er aldri i risiko for å få for mye jern når du taper blod hver måned. Så begynn med tilskudd. Regner med du er en ung kvinne, hvis du er mann så ta det opp med legen. Anonymkode: a7ac4...6df Ok har du symptomer da? Når du har under 20? Jeg er ung kvinne ja😄 Anonymkode: 58402...ee0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #4 Del Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok har du symptomer da? Når du har under 20? Jeg er ung kvinne ja😄 Anonymkode: 58402...ee0 Nei. Fordi det alltid har vært rundt 20. Det er en helt vanlig verdi for menstruerende kvinner. Men jeg tar jo tilskudd fast, da. Før jeg begynte med det så hadde jeg veldig lavt jernlager. Tror legen målte 5, og blodprosent var lav. Da var jeg veldig slapp og sliten. Anonymkode: a7ac4...6df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #5 Del Skrevet 11. mars 2023 Jeg ligger alltid på 10-12 på ferritin- nivå. Legen pleier si fra om at jeg bør ta jern hvis verdien er 10, men er verdien 11 eller over, så sier hun ikke noe. Referanseverdien er 11-164. Jeg burde nok tatt mer jern, men blir så dårlig i magen av det. Nå har jeg lavt folat-nivå også, det ligger på 5, og bør være over 10😕 Anonymkode: 08fc1...238 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #6 Del Skrevet 11. mars 2023 Det er tragisk dårlig oppfølging på jern og lite vilje til å både si fra og hjelpe de som ikke klarer å få opp nivået. Har fått jerninfusjoner flere ganger de siste årene, for selv om jeg tar f.eks ferro retard daglig (100mg) så ligger jeg på 1-sifret ferritin og høy jernbindingskapasitet. Besvimte når jeg trente, hvis jeg løp for å rekke bussen, eller ble andpusten i trappene opp 4 etasjer. "Du må ta jern" var beskjeden hver gang, ja, og når man gjør det men nivået aldri kommer opp til 20-30 (helst over 40)?? Hva da? De er ikke flinke til å ta tak i unge kvinners mangler, for å si det sånn. Når det blir normalisert at "alle" damer under 50 har jernmangel, så er det ikke mye proaktivt de driver med rundt om. Anonymkode: 7bac1...227 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #7 Del Skrevet 11. mars 2023 Min ferritin er på 19 og jeg har fått beskjed av legen om å ta jern, helt til jeg kommer opp i 100 ( det tror jeg at jeg aldri klarer men…). Grunnet at jeg var svimmel, sløv, trøtt. Siden jeg startet med jern, har det hjulpet mye. Er ferritin rød, så skal du ta jerntilskudd men hør heller med legen, enn å spørre her. Anonymkode: 03a43...a80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #8 Del Skrevet 11. mars 2023 Jeg har 8. Har fått jerninfusjon, og tatt to niferex annenhver dag i 6 år. Fremdeles lavt jern. Anonymkode: 2d82a...a26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 11. mars 2023 #9 Del Skrevet 11. mars 2023 Nivået av jern i blodet reguleres av det jernregulerende hormonet hepcidin. Hvis vi har for mye hepcidin i blodet, vil ikke kroppen ta opp jern fra fordøyelsen, selv om vi spiser så mye jern at vi driter rust. Måler leger hepcidin-nivå når vi har jernmangel? Det vil jo være bortkastet å ta jerntilskudd hvis hepcidinnivået er for høyt. https://sml.snl.no/hepcidin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #10 Del Skrevet 11. mars 2023 Har fjernet livmoren og tar jerntilskudd hver dag. Gleder meg noe vanvittig til å få normale verdier igjen. Hatt jernmangel i årevis. Anonymkode: f7dc6...070 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 11. mars 2023 #11 Del Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Har fjernet livmoren og tar jerntilskudd hver dag. Gleder meg noe vanvittig til å få normale verdier igjen. Hatt jernmangel i årevis. Anonymkode: f7dc6...070 Hvis du tar jerntilskudd hver dag, har hatt jernmangel i årevis og fortsatt bare kan glede deg til å bli kvitt jernmangelen, tror du ikke det kan være noe annet enn lite jern i maten som kan gjøre at du har jernmangel? For mye hepcidin i blodet, f.eks.? Kanskje ikke legen har fortalt deg at det er et hormon som sirkulerer i blodet som avgjør om du har jernmangel og ikke hvor mye jern du spiser? Slik blir hepcidin og jernnivå i blodet forklart i Store Norske Leksikon: Sitat Hepcidin er et peptid som produseres i leveren og regulerer jernopptaket. Hepcidinproduksjonen økes når jernlagrene er fulle og vil binde til og hemme overflateproteinet ferroportin på tarmcellene. Dette fører til at mindre jern tas opp fra maten, og er med på å hindre overopptak av jern. Ved mangel på jern (jernmangelanemi) vil hepcidinproduksjonen hemmes for å øke opptaket av jern. https://sml.snl.no/hepcidin Jernmangel kan oppstå når hepcidinproduksjonen ikke blir redusert samtidig som jernnivået i blodet synker. Da vil ikke kroppen ta opp jern, samme hvor lavt nivået er i blodet. Noen tror at nivået med jern i blodet reguleres av hvor mye jern vi spiser i maten: Bare jeg spiser mye jern, har jeg høyt jernnivå. Det er altså ikke sånn det er. Nivået av jern i blodet reguleres av hormonet hepcidin. Hvis ikke ville vi ha blitt jernforgiftet ganske fort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #12 Del Skrevet 11. mars 2023 Viktig å huske at det er stor forskjell på hem-jern og jern fra plantemat. Dvs at hem-jern fra kjøtt har høy biotilgjengelighet, og er noe som tas opp raskt og brukes bedre i kroppen. Plantemat har lav biotilgjengelighet, og kroppen klarer ikke bruke det på samme måte. I tillegg er det greit å kombinere med c-vitamin for best mulig opptak. Jeg fikk mye bedre bruk av jern i kroppen etter jeg begynte å spise mer rødt kjøtt (enten fra vilt eller økologisk gressforet, altså rent kjøtt), og da kombinert med f.eks paprika. Spinat, grønnkål osv, er fulle av antinæringsstoffer, så det kommer kun inn i blodet, men kroppen klarer ikke bruke det optimalt. Anonymkode: 0dd7d...93b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #13 Del Skrevet 11. mars 2023 Har en tenåring som tok blodprøver nå i vinter. Viste lave verdier på jern, og har startet på tilskudd. Ny kontroll om 3 mnd. Men hvordan er det med tilskudd. Har lest det er lurt ta sammen med juice, ikke lurt å ta med melk. Hvor viktig er dette? Min datter liker å spise gryn og melk til frokost. Er det lite vits i å ta jerntilskuddet på morgenen da? Gått over til annen mat på morgenen, men da får hun ikke i seg mat.. kan ta tilskuddet senere på dag, men skal ta ny tablett på kvelden. Anonymkode: 65115...1ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #14 Del Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har en tenåring som tok blodprøver nå i vinter. Viste lave verdier på jern, og har startet på tilskudd. Ny kontroll om 3 mnd. Men hvordan er det med tilskudd. Har lest det er lurt ta sammen med juice, ikke lurt å ta med melk. Hvor viktig er dette? Min datter liker å spise gryn og melk til frokost. Er det lite vits i å ta jerntilskuddet på morgenen da? Gått over til annen mat på morgenen, men da får hun ikke i seg mat.. kan ta tilskuddet senere på dag, men skal ta ny tablett på kvelden. Anonymkode: 65115...1ec Det er veldig viktig, for c vitamin øker absorpsjonen. Gi henne et glass med appelsinjuice samtidig, og ta det heller litt senere enn frokost hvis hun ikke kan avstå fra melk da. Anonymkode: 0dd7d...93b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #15 Del Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Min ferritin er på 19 og jeg har fått beskjed av legen om å ta jern, helt til jeg kommer opp i 100 ( det tror jeg at jeg aldri klarer men…). Grunnet at jeg var svimmel, sløv, trøtt. Siden jeg startet med jern, har det hjulpet mye. Er ferritin rød, så skal du ta jerntilskudd men hør heller med legen, enn å spørre her. Anonymkode: 03a43...a80 Ferritin er ikke rød? Det står at den var normal. Men noen plasser står det at det skal være over 20. andre plasser står det at det er normalt fra 15 og oppover. Var du svimmel hver dag? Og hvor lang tid tok det fra du begynte på det til du ble bedre? Anonymkode: 58402...ee0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #16 Del Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ferritin er ikke rød? Det står at den var normal. Men noen plasser står det at det skal være over 20. andre plasser står det at det er normalt fra 15 og oppover. Var du svimmel hver dag? Og hvor lang tid tok det fra du begynte på det til du ble bedre? Anonymkode: 58402...ee0 Nei, den var ikke rød. Den har vært noen ganger før, men legen sa at det er normale verdier. Har byttet lege og det er helt andre boller, så server stor forskjell på leger. Ja, jeg var svimmel hver dag, hele dagen, null energi. Tok litt over en uke med jern, så begynte jeg å føle meg bedre. Anonymkode: 03a43...a80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #17 Del Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Har en tenåring som tok blodprøver nå i vinter. Viste lave verdier på jern, og har startet på tilskudd. Ny kontroll om 3 mnd. Men hvordan er det med tilskudd. Har lest det er lurt ta sammen med juice, ikke lurt å ta med melk. Hvor viktig er dette? Min datter liker å spise gryn og melk til frokost. Er det lite vits i å ta jerntilskuddet på morgenen da? Gått over til annen mat på morgenen, men da får hun ikke i seg mat.. kan ta tilskuddet senere på dag, men skal ta ny tablett på kvelden. Anonymkode: 65115...1ec Jeg trodde det var anbefalt å la det 30 min mellom å drikke melk og ta jerntabletter med juice. En venninne er nøye på å ha minimum det mellomrommet etter råd fra sin lege, men sjekk for sikkerhetsskyld med legen. Anonymkode: abc29...9fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #18 Del Skrevet 12. mars 2023 Du har veldig lav ferritin og bør ta tilskudd. Hadde selv 14 og var helt utslitt, sykemeldt i flere uker og klarte ingenting. Fikk nivået opp til 100 og følte meg mye bedre. Anonymkode: 29301...bed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #19 Del Skrevet 12. mars 2023 At du har s-ferritin i nedre del av referanseområdet forteller ikke så mye utover nettopp det. Har du hatt mensen siste mnd så kan det forklare det, men at du normalt ligger høyere. når man skal vurdere en jernmangel så må man også se på Hb, s-ferritin, MCV, MCH, s-jern, jernbinding. Hvis du i tillegg har lav folat så er det ikke sikkert jernopptak/jernlagring/jerntilgjengelighet er ditt problem. Hvis du har symptomer på jernmangel så ville jeg snakket med fastlegen om hvorfor det ikke er jernmangel og deretter spurt «hva er det da». Man kan ikke bare avkrefte noe også stoppe. Jeg synes det er veldig rart om fastlegen bare har bestilt ferritin og på det sagt at du ikke har jernmangel. dette med hepcidin er først og fremst høye verdier pga genmutasjon som gir hemokromatose, ikke spesielt hyppig årsak og det motsatte problemet enn hva du har. Men ikke ta jern før du har snakket med fastlege, hvis du får for høye jernverdier er det akkurat samme symptomer som ved lavt + en rekke andre veldig kjipe komplikasjoner. lykke til og god bedring! Håper deg ordner seg. Anonymkode: 7d6cf...e32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 12. mars 2023 #20 Del Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): dette med hepcidin er først og fremst høye verdier pga genmutasjon som gir hemokromatose, ikke spesielt hyppig årsak og det motsatte problemet enn hva du har. Njaaa... Det finnes vitenskapelig litteratur som har en litt annen forklaring på regulering av hepcidin-nivå. https://www.researchgate.net/publication/258350205_Suppression_of_Iron-Regulatory_Hepcidin_by_Vitamin_D Det er også forsket for å finne ut hvordan nivået med hepcidin blir regulert. Dette styres selvsagt av gener, men det er hormoner som aktiverer genene. Du kan ha så mye gener du vil. Hvis ikke cellene i kroppen greier å produsere signalstoffene (hormonene) som aktiverer genene, sånn at genet faktisk gjør jobben sin, er du like langt: https://aspenjournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1177/0148607116678197 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå