Gå til innhold

Eksem på øyelokkene hjelp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg har fått eksem eller en allergisk reaksjon på øyelokkene mine. Det er litt forhøyet hud som er rød og svir. Det begynte den ene dagen jeg tok kokosolje for å fjerne sminke. Dagen etter var det rødt. Så da brukte jeg ikke mer kokosolje. 

Men så har jeg bare brukt den vanlige kremen jeg pleier, men det har ikke blitt noe bedre. 

Jeg tok aloe vera, og det funker heller ikke.

Virker ikke som noe fungerer og det er stygt. 

Det har vart i to uker nå.. 

Det er ikke perioral dermatitt, for det hadde jeg en periode så gikk det over.

Veit noen hva det kan være? 

Anonymkode: ef593...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du pollenallergi og har noen allergitabletter liggende, kan du prøve å ta det noen dager. Hvis ikke, tror jeg du kan få kjøpt zyrtec reseptfritt. Antihistaminer kan hjelpe mot hevelsen. Hjelper ikke det etter et par dager, bør du gå til legen og få resept på kortison.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grüner skrev (Akkurat nå):

Har du pollenallergi og har noen allergitabletter liggende, kan du prøve å ta det noen dager. Hvis ikke, tror jeg du kan få kjøpt zyrtec reseptfritt. Antihistaminer kan hjelpe mot hevelsen. Hjelper ikke det etter et par dager, bør du gå til legen og få resept på kortison.

Det er pisskaldt her, kommer det pollen da..? Øynene i seg selv er ikke hovne, det er kun utslettet. Har aldri tenkt at det er pollen har aldri reagert før. 

Interessant nok har jeg hatt samme problemet i fjor og året før der på samme tid uten at jeg husker hva jeg gjorde for at det skulle bli bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det faktisk er eksem så hjelper kortison du får på resept hos legen. Barnet mitt med atopisk eksem får en kortisonsalve som heter ultracortenol øyesalve (reseptbelagt) mot eksem på øyelokk og under øyne. 

Anonymkode: cd570...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis det faktisk er eksem så hjelper kortison du får på resept hos legen. Barnet mitt med atopisk eksem får en kortisonsalve som heter ultracortenol øyesalve (reseptbelagt) mot eksem på øyelokk og under øyne. 

Jeg skal være ærlig å innrømme at jeg er usikker på om det er eksem eller utslett. Jeg har akkurat flyttet så jeg venter på venteliste fastlege. Er vel kanskje noe kortison man kan få på apotek? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk dette. Eksem rundt øynene. Kortisol hjelper litt, men det som har fungert best for meg er å kutte ut melk. Tok meg et år å finne ut av det. 

Anonymkode: 0440a...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk dette. Eksem rundt øynene. Kortisol hjelper litt, men det som har fungert best for meg er å kutte ut melk. Tok meg et år å finne ut av det. 

Anonymkode: 0440a...b35

Ånei😭 jeg drikker chai hver morgen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Altså, du må jo få dette sjekket hos legen, du kan ikke stole på at noe en bruker her inne skriver gjelder for deg!

Hvis du ikke har fastlege, kan du henvende deg på legevakten (ring og forklar situasjonen først), og du kan også høre på apotek om de har noe reseptfritt som du kan prøve.

Anonymkode: f4fc4...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er pisskaldt her, kommer det pollen da..? Øynene i seg selv er ikke hovne, det er kun utslettet. Har aldri tenkt at det er pollen har aldri reagert før. 

Interessant nok har jeg hatt samme problemet i fjor og året før der på samme tid uten at jeg husker hva jeg gjorde for at det skulle bli bedre. 

Det er ikke pollen, men hvis du har en allergisk reaksjon, kan det hjelpe med allergitabletter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg skal være ærlig å innrømme at jeg er usikker på om det er eksem eller utslett. Jeg har akkurat flyttet så jeg venter på venteliste fastlege. Er vel kanskje noe kortison man kan få på apotek? 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er ikke en veldig vanlig reaksjon på melkeallergi å få eksem på øyelokkene, og i ditt tilfelle høres det ikke ut som det er det som er årsaken når du vanligvis drikker melk hver dag uten å få noen reaksjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du får ikke kjøpt ordinær kortisonsalve uten resept ettersom det er så pass sterkt og kun skal brukes over kort tid. Men du kan få kjøpt hydrokortison reseptfritt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg slet med mye rød tørr hud, eksem rundt øynene og fikk et tips om å drikke mye vann. Rart syntes jeg- men det hjalp. 

Anonymkode: 920b3...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg slet med mye rød tørr hud, eksem rundt øynene og fikk et tips om å drikke mye vann. Rart syntes jeg- men det hjalp. 

Anonymkode: 920b3...467

Ts har ikke hatt et generelt problem med dette, men fikk en reaksjon etter at hun skulle fjerne sminke en dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hei. Jeg har fått eksem eller en allergisk reaksjon på øyelokkene mine. Det er litt forhøyet hud som er rød og svir. Det begynte den ene dagen jeg tok kokosolje for å fjerne sminke. Dagen etter var det rødt. Så da brukte jeg ikke mer kokosolje. 

Men så har jeg bare brukt den vanlige kremen jeg pleier, men det har ikke blitt noe bedre. 

Jeg tok aloe vera, og det funker heller ikke.

Virker ikke som noe fungerer og det er stygt. 

Det har vart i to uker nå.. 

Det er ikke perioral dermatitt, for det hadde jeg en periode så gikk det over.

Veit noen hva det kan være? 

Så lenge området rundt øynene er irritert bør du unngå å bruke sminke, øyekrem osv, men la området være mest mulig i ro til du har fått riktig behandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle sammen, tusen takk for at dere har tatt dere tid til å svare jeg har lest igjennom. Jeg har egentlig prøvd å la området være i fred, ved at jeg ikke har tatt noe fuktighetskrem der. Jeg tok aloe vera den første stunden, men det hjalp ikke. Jeg trodde helt ærlig det var den fete nivea kremen jeg brukte som gjorde det verre eller at det var kokosolje som startet det.. At fete kremer gjorde det verre. 

Jeg hadde en salve liggende og jeg tenkte å prøve. 

I natt hadde jeg på decubal dry Spot salve, og synes faktisk det virket litt roligere nå. 

Skal prøve den et par dager til og hvis det ikke blir bedre, må jeg jo få en lege til å se på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Finnes det egen for bruk rundt øynene? Jeg fikk bare locoid til bruk på eksem på øyelokk.. er det farlig å bruke den jeg har?

Anonymkode: 621b4...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Protopic for eksem rundt øynene funker kjempebra! Ikke vanlig eksemkrem, og litt dyrt (på resept) men unngår bivirkningene til kortison-salve.

Anonymkode: a188c...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med det samme fra rundt jul, hvor det har vært er veldig av-og-på med perioder der jeg er veldig rød (ser og føles nesten hovent ut) og ekstremt tørr på øyelokket og rundt øyet. Jeg har atopisk eksem, spesielt på hendene, tørr i ansiktet og på leggene og tær. For meg har øyekremen fra Avené vært en lifesaver! Den heter Avené soothing Eye Contour Cream.

Har aldri slitt med rødhet/tørrhet på øyelokket før, selv om jeg har hatt atopisk eksem hele livet (er i starten av 20-årene nå). Tror også for min del at klima spiller veldig inn, samt at jeg har deltidsjobb i klesbutikk hvor det er tørr luft og mye støv. Sliter også med søvn, så det, samt mye skjermtid kan også mulig trigge det enda mer, selv om jeg såklart ikke vet det helt sikkert.

Prøv å bruk lite eller ingen sminke på øyelokk, evt test ut annen maskara eller cleanser i tilfelle dette kan trigge det enda mer. Håper det ordner seg, for er slitsomt og kjipt å plages av dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis en bare er litt plaget med tørrhet, kan det hjelpe å stryke på litt vaselin. Helt enkelt vaselin som du får kjøpt i enhver butikk. Ikke store mengder, men bare stryk på litt før du går til sengs. Det mykgjør, og du vasker bare restene bort om morgenen før du ordner deg for dagen.

Anonymkode: f4fc4...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...