Gå til innhold

"Bare du ikke er smittsom så!!🫣"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er så lei sykdom. Har hatt masse antibiotika siste månedene pga sykdom som ikke gir seg. Enten oss eller barna.

Har nesten ikke sett mennesker og begynner bli ensomt hjemme.

Sendte en melding til et familiemedlem. Spurte om vi kunne komme en tur til uka. Vedkommende vet man ikke er smittsom når man går på antibiotika. Likevel får jeg bare spørsmål om jeg er smittsom, men ingen god bedring eller spørsmål om hvordan det går.

Kan man ikke forvente det kanskje??

Anonymkode: af0c2...b12

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Klart du kan smitte noen, selv om du går på antibiotika. Det kommer jo helt an på hva som feiler deg. I disse tider, er det gjerne mer enn en mikroorganisme som lager krøll.

Jeg spør gjerne hvordan det går med andre, men jeg har sluttet å "forvente" av andre. Jeg er sånn mot andre, som jeg vil at andre skal være mot meg. Heldigvis "smitter" det over på noen, andre er en tapt sak og det bruker jeg ikke energi på. 

Anonymkode: 847da...3a4

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Klart du kan smitte noen, selv om du går på antibiotika. Det kommer jo helt an på hva som feiler deg. I disse tider, er det gjerne mer enn en mikroorganisme som lager krøll.

Jeg spør gjerne hvordan det går med andre, men jeg har sluttet å "forvente" av andre. Jeg er sånn mot andre, som jeg vil at andre skal være mot meg. Heldigvis "smitter" det over på noen, andre er en tapt sak og det bruker jeg ikke energi på. 

Ja det de vel det.

Dette vet jeg ikke smitter nå.

AnonymBruker
Skrevet

Det er folk i slekta som drar med seg ungene på besøk, og sier midt i besøket at yngstemann spydde om morgenen, så jeg skjønner godt at folk spør. Og om sykdommen din er smittsom eller ikke vet gjerne ikke andre så godt som du som har det. Jeg har IKKE full oversikt over hvilke sykdommer som er smittsomme, og når de evt er smittefri

Anonymkode: 324ba...c83

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er folk i slekta som drar med seg ungene på besøk, og sier midt i besøket at yngstemann spydde om morgenen, så jeg skjønner godt at folk spør. Og om sykdommen din er smittsom eller ikke vet gjerne ikke andre så godt som du som har det. Jeg har IKKE full oversikt over hvilke sykdommer som er smittsomme, og når de evt er smittefri

Leser dere ikke hi eller ts andre post? Personen er allerde klar over at de ikke er smittsomme. 

Anonymkode: 17313...376

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er typen som kan si sånt, men mener noe aldri vondt med det. 

Ble veldig mye brukt under pandemien.

«Bare du ikke er smittsom så join oss på middag! Wheee» 

Kan det være at du tolke det verre enn det det var ment? 

Anonymkode: d8d17...cc7

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk som vil unngå smittsom sykdom, er vel fornuftige? Med 14 % økt dødelighet i Norge i fjor, er det grunn til å prøve å unngå noen virus.

Anonymkode: 7ae5c...f85

AnonymBruker
Skrevet

Du kan vel forvente en god bedring😊

Vi har også vært syk i ett år nå nesten, med alle tenkelige virus, skarlagensfeber, øyebetennelse og magesyke. Jeg er så sliten og lei. Så når da min søster, som har unger som er like mye syk som mine spør om å komme på besøk, sier jeg og, er det noe smittsomt? Jeg orker ikke mer sykdom og det kan unngåes... 

Vi holder oss også hjemme om vi er syke.. 

Mener ikke noe vondt med det, men orker ikke mer sykdom. Og hun og mannen bryr seg ikke om sykdom. De drar ungene på besøk uansett hva som feiler de, spysyke også...

Anonymkode: 8cebf...106

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke problemet. Du er velkommen så lengr du ikke er smittsom. Du er ikke smittsom så de er velkommen

Anonymkode: 0aa4a...01c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke du litt hårsår nå?

Vi har hatt så mye sykdom i vinter at hvis vi møter noen som vi ikke er sammen med daglig så spør vi ofte om de er friske. Vi orker bare ikke mer. Ingen sosialt besøk er verdt å få en ukes sykdom på kjøpet.

Anonymkode: 9fa64...3c3

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gud så hårsår du er 😅

Anonymkode: 8889e...542

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De kan være generelt redd for smitte eller ha en sykdom du ikke vet om som gjør at de er i risikogruppen.

Anonymkode: dc1a3...abc

AnonymBruker
Skrevet

Dere har tatt masse antibiotika i flere måneder? Høres ikke ut som det hjelper? Kanskje du et mer smittsom enn du tror, høres ut som dere i husstanden smitter hverandre på omgang.

Anonymkode: 4ecdf...bae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er så lei sykdom. Har hatt masse antibiotika siste månedene pga sykdom som ikke gir seg. Enten oss eller barna.

Sendte en melding til et familiemedlem. Spurte om vi kunne komme en tur til uka. Vedkommende vet man ikke er smittsom når man går på antibiotika. Likevel får jeg bare spørsmål om jeg er smittsom, men ingen god bedring eller spørsmål om hvordan det går.

Folk syns ikke det er kjekt ned sykdom. Mange har hatt mye sykdom siste året.  Jeg er veødig lei av at folk tar med seg barna sine på besøk til meg syke... Når vi endelig er frisk så kommer folk med omgangsyke og influensa eller korona. De evner ikke å tenke på andre. Selv om du sier om dere er friske må dere bare komme. Ja vi er frisk. De kommer og snottet renner, barna er ikke helt i form og hoster og ser syke ut.. Poff sykdom i hus igjen.....!

Anonymkode: d5a13...667

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Du forteller først at dere har vært syke i lang tid, masse sykdom. Og samtidig farer du opp fordi noen ønsker å vite om dere er smittsomme eller ikke?

"Bare du ikke er smittsom" er helt greit, og betyr nettopp at du er velkommen når du ikke er smittsom. Det er da helt innafor.

Anonymkode: 47619...139

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Leser dere ikke hi eller ts andre post? Personen er allerde klar over at de ikke er smittsomme. 

Anonymkode: 17313...376

Nei, det vet de ikke. TS skriver at de "vet at man ikke er smittsom når man går på antibiotika". Det hadde jeg overhodet ikke stolt på når TS sin familie blir syk igjen og igjen og igjen og igjen på omgang hele familien. Går de ut og besøker folk, så blir vel de også syk da, siden de smitter hverandre til tross for at de går på antibiotika.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Nei, det vet de ikke. TS skriver at de "vet at man ikke er smittsom når man går på antibiotika". Det hadde jeg overhodet ikke stolt på når TS sin familie blir syk igjen og igjen og igjen og igjen på omgang hele familien. Går de ut og besøker folk, så blir vel de også syk da, siden de smitter hverandre til tross for at de går på antibiotika.

Skal vi holde barna hjemme mange uker også da?

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.3.2023 den 19.00):

Skal vi holde barna hjemme mange uker også da?

Du vet ikke hva andre sliter med. Selv går jeg på immundempende medisiner pga en langvarig sykdom jeg har, som kun de nærmeste vet om. Det er så frustrerende når andre ikke sier fra om at barna nettopp har hatt feber, og får det igjen mens jeg er på besøk etc. Jeg får ALT av infeksjoner, og det tar hundre år å komme seg igjen. 

Ingen ønsker seg sykdom. Man blir redusert og dårlig, det kan være kostbart, man må være hjemme fra jobb, går glipp av viktige avtaler osv, og det kan ta tid å komme seg igjen etterpå. 

Så vanskelig er det vel ikke å forsøke å unngå å smitte andre mens dere er syke vel. Skjønner at det er kjipt og ensomt, been there. Men syns du bør fokusere på å bli frisk igjen selv. Selvsagt kan sykdom smitte selv om man går på antibiotika. Hadde du villet møtt noen med tuberkulose eller skarlagensfeber for eksempel? 

Anonymkode: 505dd...31b

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...