Gå til innhold

Hvor mange barn er det innenfor å feire i samme bursdag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En venninne av meg har en sønn som går i 2. klasse på barneskolen. Trinnet et fordelt på 3 ulike rom/klasser. Vanligvis feirer de bursdagen sin med jentene eller guttene som går i egen klasse, men noen få velger å invitere alle guttene eller jentene på hele trinnet. For et par uker siden ble det invitert til bursdag der 5 av guttene på trinnet skulle feire bursdag sammen. De inviterte da selvsagt alle guttene på hele trinnet.

4 av guttene går i parapell-klasse med sønnen hennes, altså var det kun 1 av guttene som går i hans klasse. De fleste gir penger (100 kr) og alle kom med pengegaver til alle 5 guttene. Synes det er ganske drøyt at hver enkelt måtte "betale" 500 kr for å være med i en barnebursdag i en gymsal 😳 det kom nesten  30 gutter i bursdagen som alle hadde med 5 gaver hver. Altså ble "inntjening" på feiringen nesten 15.000 kr totalt (ca 3000 kr til hvert bursdagsbarn). Og utgiftene på feiringen ble selvfølgelig fordelt på de 5. 

To av guttene i klassen er i tillegg tvillinger og moren fortalte venninnen min at de hadde gitt 1000 kr totalt (5 pengegaver X 2). Synes dette er sykt! 😳

Er dette virkelig normalt og innenfor? 

Tenker spesielt på familier med dårlig råd. 

Anonymkode: 7856f...6bb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hva som er normalt, men i klassen til barnet mitt (1. klasse) er det ingen utveksling av gaver/penger. Foreldrene kjøper en gave til barnet sitt på vegne av gjestene/de andre barna i klassen. Gaven er som regel ikke med  selskapet, og får ikke oppmerksomhet.  Bursdagsgjestene skal bare møte opp. Noen har med et (hjemmelaget) kort. Som forelder synes jeg det er en super ordning, og det er fint at bursdagsbarnet får noe ordentlig i stedet for masse ræl.

De er nesten 30 i klassen, og det har ofte vært over 20 gjester i bursdagene. Her har maks tre barn feiret sammen. 

Anonymkode: d0e7f...fb2

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vet ikke hva som er normalt, men i klassen til barnet mitt (1. klasse) er det ingen utveksling av gaver/penger. Foreldrene kjøper en gave til barnet sitt på vegne av gjestene/de andre barna i klassen. Gaven er som regel ikke med  selskapet, og får ikke oppmerksomhet.  Bursdagsgjestene skal bare møte opp. Noen har med et (hjemmelaget) kort. Som forelder synes jeg det er en super ordning, og det er fint at bursdagsbarnet får noe ordentlig i stedet for masse ræl.

De er nesten 30 i klassen, og det har ofte vært over 20 gjester i bursdagene. Her har maks tre barn feiret sammen. 

Anonymkode: d0e7f...fb2

Det høres ut som en god løsning. Skal ikke koste 500 kr å delta i barnebursdag synes jeg. Spesielt ille for tvillingene som måtte komme med 1000 kr 😵💫 der 800 kr gikk til barn i paralell-klasser. 

3 barn tenker er innenfor å feire sammen, men 5 er mange når alle skal komme med gaver til alle. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi gir alltid en litt rimeligere gave når mange feirer sammen. 

Anonymkode: 2ed17...66b

• Liker 3
Skrevet

Her er det vanlig å gi en 50 lapp til hvert bursdagsbarn. Så gir man selvfølgelig ikke dobbelt opp om man har tvillinger. Altså da får man en 50 lapp av tvillingparet også 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns 2-3 er innafor, ut over det kan det fort bli for stort. Når mange feirer sammen, er det helt greit å gå ned på gavene. En kan jo kjøpe en liten ting, så blir det ikke like synlig. Summer som 200 kr gir vi kun til bestevenner, ellers ligger vi under 100-lappen. Men når 5 feirer sammen, er det ikke gitt at vi alltid kan prioritere det. Det kan være at vi hadde valgt å gjøre noe annet den dagen. Vi deltar ikke i alle bursdager på trinnet hvert år. 

Anonymkode: f2687...56b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi gir alltid en litt rimeligere gave når mange feirer sammen. 

Hvilke gaver får man egentlig for under 100 kr? 🤔 På trinnet til denne gutten gir alle bare penger. Slik at bursdagsbarna kan kjøpe noe skikkelig som de ønsker seg. 100 kr i bursdagsgave var visst avtalt på foreldremøte. Slik at det skulle bli likt for alle. Men blir jo litt spesielt når så mange feirer sammen på tvers av klassene. 

• Liker 2
Skrevet

På trinnet er det ca 45 barn. Fordelt på 2 klasser, men inndelingen av klassene endres hvert år. Her er det vanlig å inviterer alle jentene eller guttene på trinnet. 5-6 kan feire sammen, da er bursdagen ofte ‘outsourcet’ til laser tag, trampolinepark, vitensenter, klatrehall, turnhall, lekeland osv. Foreldrene er enige om Max verdi 50 kr, enten Vipps elller liten gave. Jeg synes det fungerer bra! På ‘våre’ bursdager skriver vi alltid at det viktigste er at barna som vil kan delta, gave er ikke viktig: vårt barn setter pris på både hjemmelagde-, gjenbruks-og opplevelsesgaver. Alltid noen som ikke gir gave - det merker ingen, vi bruker ikke tid på gaver under selskapet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvilke gaver får man egentlig for under 100 kr? 🤔 På trinnet til denne gutten gir alle bare penger. Slik at bursdagsbarna kan kjøpe noe skikkelig som de ønsker seg. 100 kr i bursdagsgave var visst avtalt på foreldremøte. Slik at det skulle bli likt for alle. Men blir jo litt spesielt når så mange feirer sammen på tvers av klassene. 

Det har vært masse salg de siste månedene. Lurt å benytte seg av det. Er forøvrig enig i at det er spesielt at så mange feirer sammen. Jeg synes 2 holder, maks 3.

AnonymBruker
Skrevet

Syns det hørtes litt mange ut. Mest vanlig at 2 stk feirer sammen tror jeg

Anonymkode: d667f...591

AnonymBruker
Skrevet
Ishavsrøya skrev (47 minutter siden):

Her er det vanlig å gi en 50 lapp til hvert bursdagsbarn. Så gir man selvfølgelig ikke dobbelt opp om man har tvillinger. Altså da får man en 50 lapp av tvillingparet også 

Men da må tvillingene også forvente å få felles når de har bursdag. Altså får de en konvolutt på deling, evt 25,- hver. 

Anonymkode: ce16a...b71

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Vi har tvillinger og de vil gi hver sin gave. Kjøper inn ting på salg og fra utlandet så får de velge fra en boks :) synes det er kjekt når andre feirer samtidig, litt færre dager å dra bort på.

Anonymkode: fb6d1...52b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

En venninne av meg har en sønn som går i 2. klasse på barneskolen. Trinnet et fordelt på 3 ulike rom/klasser. Vanligvis feirer de bursdagen sin med jentene eller guttene som går i egen klasse, men noen få velger å invitere alle guttene eller jentene på hele trinnet. For et par uker siden ble det invitert til bursdag der 5 av guttene på trinnet skulle feire bursdag sammen. De inviterte da selvsagt alle guttene på hele trinnet.

4 av guttene går i parapell-klasse med sønnen hennes, altså var det kun 1 av guttene som går i hans klasse. De fleste gir penger (100 kr) og alle kom med pengegaver til alle 5 guttene. Synes det er ganske drøyt at hver enkelt måtte "betale" 500 kr for å være med i en barnebursdag i en gymsal 😳 det kom nesten  30 gutter i bursdagen som alle hadde med 5 gaver hver. Altså ble "inntjening" på feiringen nesten 15.000 kr totalt (ca 3000 kr til hvert bursdagsbarn). Og utgiftene på feiringen ble selvfølgelig fordelt på de 5. 

To av guttene i klassen er i tillegg tvillinger og moren fortalte venninnen min at de hadde gitt 1000 kr totalt (5 pengegaver X 2). Synes dette er sykt! 😳

Er dette virkelig normalt og innenfor? 

Tenker spesielt på familier med dårlig råd. 

Jo flere jo bedre. Applauderer de som slår seg sammen, så ikke så mange dager/ helger blir ødelagt av barnebursdager. Alle skal jo ha gave uansett, så spiller ingen rolle når jeg må gi gavene.

Anonymkode: ebb85...bd6

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes 5 var mange, samtidig som 100 kr er for mye. Be FAU på skolen om å gjøre en vurdering av dette og be dem komme med retningslinjer.

På vår skole er det enten en lite leke el.l. eller 50-lapp som er «satsen». Denne har ligget uendret i sikkert 10 år, og da fau hadde beløpet til vurdering igjen i høst ble det bestemt å ikke øke denne.

Anonymkode: 46a37...fcd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er helt ok sånn de gjorde det, samtidig bør det være ok om gjestene kun gir gave til de man går i klasse med. 

Anonymkode: 15ba1...4a8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes 5 var mange, samtidig som 100 kr er for mye. Be FAU på skolen om å gjøre en vurdering av dette og be dem komme med retningslinjer.

På vår skole er det enten en lite leke el.l. eller 50-lapp som er «satsen». Denne har ligget uendret i sikkert 10 år, og da fau hadde beløpet til vurdering igjen i høst ble det bestemt å ikke øke denne.

Anonymkode: 46a37...fcd

I vår klasse er det bestemt 50 for pengegave og maks 100 kroner hvis man kjøper en gave, men de fleste gir 100,- eller kjøler gaver som er verdt langt mer. Kan selvsagt hende de kjøper på tilbud, men min sønn feiret nylig bursdag (1.klasse) og jeg ble veldig overrasket over så flotte gaver han fikk! 

Anonymkode: 15ba1...4a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her ble sønnen invitert i bursdag til 5 av guttene på trinnet. De skrev i innbydelsen at 30 kr per barn kan vippses til foreldrene så de heller kunne kjøpe en større gave med totalsummen. Fau har sendt ut skriv til alle foreldre hvor de oppfordrer til å kun bruk 20 kr på gave.

De fleste hos oss feirer riktignok ikke med så mange ettersom de har blitt så store (5.trinn) at man har funnet sin egen gjeng. Så hvis det er i bursdag til en om gangen bruker vi 100-200 kr litt avhengig av hva de ønsker seg. 

Inviterer man 5 stk og får 20 kr fra hver så er det ikke store greiene, selv om det sies at gaven ikke er det viktigste så er det fortsatt stas for barnet med gaver.

Anonymkode: 922a4...1d4

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har gavefrie bursdager nettopp pga dette! Her feirer ofte 4-5 sammen og barna lager en tegning til bursdagsbarnet. Kan anbefale denne løsningen på det varmeste!

Anonymkode: 7407e...470

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har maks 50kr hver her. Noen har med 50lapp, noen har med en sjokolade, såpebobler, tegning, tyggis, dusjsåpe e.l, noen har med ingenting. Alle bruker å komme. Vi har feiret opp til 6 sammen (inkl mitt barn). 
Vi understreker alltid (og snakker med barna om det) at det er viktigere at alle som vil kommer enn at alle har med gave. 
Bursdagsfeiringene i klassen bruker å være veldig populære. Vi har ikke dyre feiringer selv om vi feirer flere sammen så «inntjeninga» som noen kalte det kan potensielt bli ganske stor, men det er viktig for oss at alle som vil skal ha mulighet å feire og alle skal ha mulighet å komme uansett familiesituasjon, økonomi og nasjonalitet. 
For oss er det altså positivt og inkluderende med flere som feirer sammen og det blir ikke sett på som ugreit. 

Anonymkode: f7222...45b

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal disse guttene få en billigere gave fordi de feiret sammen enn om de hadde feiret alene? Hvis man ville gitt hver av dem 100 kr hvis de hadde fem separate bursdager synes jeg man skal gi akkurat det samme når de feirer sammen. Tvillinger er to personer = to gaver, selvsagt. Ellers må de også akseptere at de får bare én gave på deling i sin egen bursdag. 

Anonymkode: be14e...dc2

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...