Ny Bruker Skrevet 16. mars 2023 #21 Del Skrevet 16. mars 2023 2 år hvis man jobber målrettet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #22 Del Skrevet 16. mars 2023 Endorfin skrev (På 10.3.2023 den 22.44): Jeg tenker ca 1 gjerne 1.5år om du holder deg motivert og ligger ca 500-1000 kalorier i underskudd med noen dager der du unner deg og cheate litt for og booste forbrenning og psyken Man booster ikke forbrenningen sånn, det er fullstendig feil. Men at det kan hjelpe mentalt å gi seg selv litt slack er sant. Så lenge man holder planen det meste av tiden. 1,5 til 2 år høres realistisk ut. Det viktigste er kanskje å lage seg vaner, både for mat og aktivitet, så du slipper å være avhengig av motivasjon for å gjennomføre. Motivasjon svinger i beste fall, og forsvinner i verste fall. Dersom du har et system i bunn som gjør at du holder på vanene når motivasjonen svikter, har du mye større sjanse for å lykkes. Anonymkode: 7e763...d80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 16. mars 2023 #23 Del Skrevet 16. mars 2023 (endret) Jeg gjør et konservativt anslag på to år. Trening er bra, men ikke nok. Du må gjøre noe med matinntaket ditt. Det er bedre å bruke lang tid på en livsstilsendring enn å gå på "en kur". Resultatet er mer varig, og det er mindre smertelig å gjennomføre. Underveis får du bedre vaner, og da er de også enklere å holde på når du er der du ønsker deg. Her i huset har vi begynt å telle kalorier og næringsinnhold, og det er veldig bevisstgjørende. Her er det ikke primært pga. slanking, men pga. stor treningsmengde og ønske om riktig næringssammensetning. Vi lager bedre mat også når vi lager det meste fra bunnen. Enige med dem som sier at du må lage deg en plan. Lag måltidsplaner. Endret 16. mars 2023 av Andro Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kullsyrevann Skrevet 16. mars 2023 #24 Del Skrevet 16. mars 2023 0,5 - 1 kg i uken er realistisk. Men - det er nærmest umulig å hacke vektnedgang å gjøre det perfekt. Mange bruker flere år på å få ønsket resultat, dette er ikke noe man biter tennene sine sammen for i et viss tidsrom. Forbered deg på fremskritt og tilbakefall, ikke straff deg selv hvis det går treigt eller du har en dårlig uke. Bruk en kalkulator for å finne utav hvordan dette kan gjøres (søk på weightloss calculator). Må bare nevne at denne kan være ganske brutal i mengden kalorier den anbefaler, så ikke se på det som en fasit. Øk mengden med proteiner du spiser for å mate musklene og unngå at du går rundt sulten hele tiden, øk muskelmassen for å igjen øke forbrenningen. Ikke for å være ufin, men man blir såkalt skinnyfat (hater det ordet, men det er beskrivende) hvis man bare driver med cardio. Da går man ned i størrelse, men fasongen forholder seg ganske lik. Hvis du er såpass tung at leddene kan bli påvirket er gåturer eller svømming derimot en fin start. Skal du løfte vekter burde du fokusere på øvelser som ikke belaster knærne for mye. Rygg og knær er det mange skader pga. overtrening og lite erfaring, vær obs på dette. Pilates er også en fin måte å forme kroppen på da man hovedsakelig bruker sin egen kroppsvekt. Det er mange videoer av dette på youtube. Fokuser først og fremst på å styrke kjernen. Svak kjerne kan til og med ha innvirkning på gåturer (typ smerter i korsryggen). Vil anbefale deg å melde deg inn i et treningssenter hvis du har råd til dette. Ja, det er skummelt og ukjent i starten, men mange sentre har tilbud om introduksjonstime av ansatte, og å påspandere seg noen PT-timer er en god investering. Hvis du er usikker så velg uten binding. Du kan også høre rundt om det er gratis prøvetimer tilgjengelig. Istedenfor å kun forholde deg til Kg kan du også ta mål av kroppen for å ha noe annet å fokusere på. Mange opplever at vekta står litt stille når man bygger både muskler og går ned i fettprosent, og mister litt oversikten over hvor mye kroppen forandrer seg. Ikke piss vekk penger på dyre treningsklær, proteinpulver, kreatin, BCAA, Pre-workout, det er bare tull med mindre man trener på et høyt nivå og har veldig klare mål. Mange tilskudd er også dårlig regulert. Gode sko er en viktig investering. Vil også advare mot at mange, når kroppen endres, opplever et skeivt kroppsbilde. Gjør ditt beste for å forholde deg nøytral og gled deg heller over økt helse og velvære. Hvordan man ser ut burde ikke være første prioritering, selv om dette er motivasjonen til mange. Vær obs på syklusen, jeg kutter veldig ned på anstrengelser når jeg har mensen og er påvirket av hormonelle endringer. Vær positiv, vær snill mot deg selv og godta at dette er en lang reise og noe som krever varige endringer. Ikke sult deg selv, ikke få et usunt forhold til mat og finn ut hva som fungerer for deg. Og gjør det for all del litt gøy og spennende. Så heldig du er som er villig til å prøve og vil sette realistiske mål, det er det beste utgangspunktet man kan ha. Dette greier du! Langt innlegg, men følte for å legge sjela i det. Jeg er ikke PT eller ernæringsfysiolog, lege eller ekspert. Dette er bare noe som fungerer for meg og ganske mange andre. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #25 Del Skrevet 16. mars 2023 Det viktigste er å komme igang, det tar den tiden det tar. Og om du neste sommer «bare» har gått ned 15kg så er jo ikke det akkurat et nederlag. Alternativet om du fortsetter som nå hadde sikkert vært +5kg. Du må finne din rytme og hvor i ditt kosthold hovedproblemet er. Så vil nedgangen gå i rykk og napp. Anonymkode: f6533...11d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #26 Del Skrevet 16. mars 2023 Aristoteles skrev (På 11.3.2023 den 22.31): Jeg skal ned 25-30 og startet 15. januar. Jeg har gitt meg selv ett år, og har en tidsplan som går på 20 kilo innen 18. juni, så bare holde vekta over sommeren, og de siste 5-10 kiloene innen jula. Jeg tror ikke det er urealistisk, og jeg tror det skal gå greit å holde vekta i andre enden av det. Jeg vet jo godt hva jeg har gjort for å bli 91 kilo, så da vet jeg også hva jeg må gjøre for å ikke bli det på nytt etterpå. Jeg har gått ned 11,8 kilo de første sju ukene, og føler ikke selv at jeg har vært ekstrem på noen måter. Men med det sagt: ingen kan si noe om hva som er realistisk for deg, kun for seg selv Hvor enkelt eller vanskelig det er å gå ned kommer jo an på så mange ting. Sultfølelse og søthunger, eventuelle sykdommer, familiesituasjon, motivasjon osv osv. Men det er ikke farlig å gå ned raskt, og forskningen viser at de som gikk ned raskt holder vekta etterpå like bra som de som gikk ned sakte. I mange tilfeller fungerte det bedre å gå ned fort, fordi det var enklere å holde motivasjonen oppe over tid og ikke gi opp. Dette er viktig å tenke over. Anonymkode: 6cfda...dd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #27 Del Skrevet 16. mars 2023 Jeg gikk ned 20kg på ti måneder, fra 78 til 58kg. Synes det var en fin tidslinje. Det spørs jo litt hvor mye du begynner på og hva målet er. Anonymkode: f6b36...2fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #28 Del Skrevet 30. mars 2023 Du kommer nok ingen vei uten endring i kosthold. 1 kg i uka kan være fint i starten, særlig om man har en del ekstra kilo. Deretter kan man satse på f.eks 0.5 kg i uka. For min del var det kjempelett å gå ned fra 68-55 kg. Etter det stagnerte nedgangen veldig. Kom meg til slutt under 50kg, men det tok tid. Jo mindre kroppen blir, jo mindre kalorier behøver du. Da sier det seg selv at jo mindre du blir, jo vanskeligere er det. Er selv cirka 170 cm for referanse. Masse lykke til! Ønsker deg det beste ❤️ Anonymkode: 2c267...b1b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #29 Del Skrevet 30. mars 2023 Da jeg begynte i militæret kom periodisk faste som et sjokk. Vi fikk siste måltid for dagen som middag kl. 1600. De første tre ukene var et helvete, hver kveld. Heldigvis var vi forlagt i en leir langt unna nærmeste gatekjøkken, så jeg måtte bare lide meg gjennom det. Men så skjedde det noe etter en tre ukers tid. Kvelds-sulten forsvant og kiloene begynte å renne av. Da vi var ferdige med rekruttskolen så jeg slank ut. Etter det har jeg ikke hatt lyst på mat etter middag og figuren er i behold. Prøv militæret. Verdens beste slankekur! Anonymkode: 83a46...3e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #30 Del Skrevet 31. mars 2023 Brukte 4 måneder på å gå ned 30 kg med streng lavkarbo samt hard trening 6 dager i uka. Dette i samråd med coach og ernæringsfysiolog. Anonymkode: 9d079...cab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drue Skrevet 31. mars 2023 #31 Del Skrevet 31. mars 2023 On 3/11/2023 at 12:14 AM, AnonymBruker said: Sikkert ikke populært, men jeg mener selv at aktivitet er veldig undervurdert i vektnedgang. Ikke fordi det forbrenner så mye som man tror, men fordi å feks gå en mil tar i underkant av 2 timer. Og dersom man er i jobb, og har famileforpliktelser så er disse timene en god måte å komme seg bort fra matfokus, og kjedespising. I tillegg så skjer det noe mentalt når man er aktiv. Det at aktivitet øker appetitt tror jeg ikke stemmer. Kanskje man blir sulten, men det kan dempe lysten på å småspise. Så jeg heier på fokuset ditt! Kjenner mange, veldig mange, som har kjørt på med alt slags dietter, gått ned masse og så rett opp igjen når dietten er over og de tror de kan "spise normalt" igjen. De jeg kjenner som har lykkes i å holde vekten har fokusert på trening, og har klart å vedlikeholde treningen som en normal del av livet. La det ta den tiden det tar, ts, bare begynn å gå så mye du orker, hver eneste dag. Anonymkode: 7cdeb...916 Helt enig. Jeg gikk ned 22 kgish da jeg var 21 (jeg er 33 år nå), og jeg hadde aldri fiksa det kun med kostholdsendring. Klarer jeg å være konsekvent med trening, er det mye større sannsynlighet for at jeg klarer å spise mat som er bra for meg. Jeg vil jo få mest mulig utbytte av jobben jeg gjør på trening. Derfor passer jeg på at 80% av maten jeg spiser er bra for trening, og for øyeblikket ligger jeg i et lite underskudd. Jeg har kun hatt én periode de siste 12 årene hvor jeg gikk opp litt over 10 kg av det jeg hadde gått ned. Jeg verken trente eller spiste spesielt bra. Nå ligger jeg på ca 64-65 kg, kontra 82 kg på mitt tyngste. De siste 7 årene har jeg ligget mellom 60 og 65 kg. Har klart å trene og være i aktivitet relativt jevnlig siden 2016, og har absolutt ikke vært streng med kostholdet hele tiden. Hadde jeg ikke trent, måtte jeg ha tenkt mye mer over hva jeg spiser for å holde vekta. Trening er gull, og så lenge man kan, bør man trene. Jajaja, kosthold er viktigst for å gå ned i vekt, men trening har vanvittig stor verdi. Jeg hadde vært på antidepressiva hvis det ikke hadde vært for trening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #32 Del Skrevet 31. mars 2023 23 hours ago, AnonymBruker said: Du kommer nok ingen vei uten endring i kosthold. 1 kg i uka kan være fint i starten, særlig om man har en del ekstra kilo. Deretter kan man satse på f.eks 0.5 kg i uka. For min del var det kjempelett å gå ned fra 68-55 kg. Etter det stagnerte nedgangen veldig. Kom meg til slutt under 50kg, men det tok tid. Jo mindre kroppen blir, jo mindre kalorier behøver du. Da sier det seg selv at jo mindre du blir, jo vanskeligere er det. Er selv cirka 170 cm for referanse. Masse lykke til! Ønsker deg det beste ❤️ Anonymkode: 2c267...b1b Hvorfor ville du bli undervektig? Anonymkode: 6b384...448 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #33 Del Skrevet 31. mars 2023 Du kan klare det på to måneder, men klarer du holde vekten nede? Selv gikk jeg opp i vekt bare av å se på en flaske vann etter stort vekttap. Anonymkode: e0a40...a81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #34 Del Skrevet 1. april Jeg brukte 2,5 år på 35 kg Føler ikke at jeg kunne gjort det raskere. Ser at tråden er litt gammel, håper det går bra med deg ts Anonymkode: 34031...c44 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #35 Del Skrevet 1. april Brukte 11 mnd på 30 kg. De første 20 gikk på 5 mnd med veldig stort kaloriunderskudd. 16:8 faste, sunn og ren mat, begrenset snacks. Trening 5-6 dager i uken. Anonymkode: d4665...03b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå