AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #1 Skrevet 10. mars 2023 Sikkert teit spørsmål, men opplevde noe rart i dag. Jeg har stressinkontinens og opplever å tisse på meg hvis jeg nyser eller får et hosteanfall. Jeg bøyde meg ned for å knyte skolisser og det var som en kran som begynte å renne, uten at jeg hadde skrudd på🤔 Jeg hadde heldigvis bind på meg men var veldig våt. Det som var rart var at det ikke luktet urin. Jeg ville forventet at det kom en sterk lukt etter lekkasje. Anonymkode: fc9f3...15e
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #2 Skrevet 10. mars 2023 Ja, selvsagt kan du det. Du «må tisse» først når urinblæren når et visst volum, så det kan jo være en del urin der uten at du føler du må på do. Anonymkode: b7c9d...fc5 1
Lonehill Skrevet 11. mars 2023 #3 Skrevet 11. mars 2023 Inkontinens kommer av at lukkemuskelen i blæra blir for slapp til å holde igjen. Dette er en av de fem ringmusklene i kroppen: To lukker magesekken i hver sin ende, en lukker galleblæra, en lukker urinblæra og en lukker anus. Alle kan bli slappe og lage problemer. Hvis den øvre lukkemuskelen i magesekken blir slapp, får vi reflux (sure oppstøt fordi magesaft presses opp i spiserøret). Hvis den nedre lukkemuskelen i magesekken blir slapp, blir vi oppblåst i magen, fordi fermentert tarminnhold tyter opp i magesekken og danner gass. Urinkontinens kjenner du. Det går også an å få inkontinens bak, som kanskje er hakket verre. Blir ringmuskelen som regulerer utslipp av galle blir slapp, oppstår det som legene kaller biliær dyskinesi. Det gjør vondt, spesielt etter store måltider. En vanlig årsak til muskelsvakhet er kalsium-mangel. Når denne mangelen når de såkalte spinkter-musklene (ringmusklene) våre, da oppstår det problemer med lekkasjer hvis de blir for svake til å fungere normalt. Og en vanlig årsak til kalsium-mangel, er selvsagt D-vitamin-mangel, som er svært vanlig nå på ettervinteren. Det kan selvsagt være mange rare årsaker til at du lekker, men den enkleste å fjerne, det er evt. mangel på D-vitamin og kalsium. Kirurgi er mer tungvint og kostbart. 3
Grüner Skrevet 11. mars 2023 #4 Skrevet 11. mars 2023 Lonehill skrev (17 minutter siden): Inkontinens kommer av at lukkemuskelen i blæra blir for slapp til å holde igjen. Dette er en av de fem ringmusklene i kroppen: To lukker magesekken i hver sin ende, en lukker galleblæra, en lukker urinblæra og en lukker anus. Alle kan bli slappe og lage problemer. Hvis den øvre lukkemuskelen i magesekken blir slapp, får vi reflux (sure oppstøt fordi magesaft presses opp i spiserøret). Hvis den nedre lukkemuskelen i magesekken blir slapp, blir vi oppblåst i magen, fordi fermentert tarminnhold tyter opp i magesekken og danner gass. Urinkontinens kjenner du. Det går også an å få inkontinens bak, som kanskje er hakket verre. Blir ringmuskelen som regulerer utslipp av galle blir slapp, oppstår det som legene kaller biliær dyskinesi. Det gjør vondt, spesielt etter store måltider. En vanlig årsak til muskelsvakhet er kalsium-mangel. Når denne mangelen når de såkalte spinkter-musklene (ringmusklene) våre, da oppstår det problemer med lekkasjer hvis de blir for svake til å fungere normalt. Og en vanlig årsak til kalsium-mangel, er selvsagt D-vitamin-mangel, som er svært vanlig nå på ettervinteren. Det kan selvsagt være mange rare årsaker til at du lekker, men den enkleste å fjerne, det er evt. mangel på D-vitamin og kalsium. Kirurgi er mer tungvint og kostbart. Bekkenbunnsøvelser er også anbefalt ved slapp bekkenbunnsmuskulatur og inkontinens. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #5 Skrevet 11. mars 2023 Lonehill skrev (10 timer siden): Inkontinens kommer av at lukkemuskelen i blæra blir for slapp til å holde igjen. Dette er en av de fem ringmusklene i kroppen: To lukker magesekken i hver sin ende, en lukker galleblæra, en lukker urinblæra og en lukker anus. Alle kan bli slappe og lage problemer. Hvis den øvre lukkemuskelen i magesekken blir slapp, får vi reflux (sure oppstøt fordi magesaft presses opp i spiserøret). Hvis den nedre lukkemuskelen i magesekken blir slapp, blir vi oppblåst i magen, fordi fermentert tarminnhold tyter opp i magesekken og danner gass. Urinkontinens kjenner du. Det går også an å få inkontinens bak, som kanskje er hakket verre. Blir ringmuskelen som regulerer utslipp av galle blir slapp, oppstår det som legene kaller biliær dyskinesi. Det gjør vondt, spesielt etter store måltider. En vanlig årsak til muskelsvakhet er kalsium-mangel. Når denne mangelen når de såkalte spinkter-musklene (ringmusklene) våre, da oppstår det problemer med lekkasjer hvis de blir for svake til å fungere normalt. Og en vanlig årsak til kalsium-mangel, er selvsagt D-vitamin-mangel, som er svært vanlig nå på ettervinteren. Det kan selvsagt være mange rare årsaker til at du lekker, men den enkleste å fjerne, det er evt. mangel på D-vitamin og kalsium. Kirurgi er mer tungvint og kostbart. Det har ingen lege fortalt meg🤔 Anonymkode: fc9f3...15e 1
Lonehill Skrevet 11. mars 2023 #6 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det har ingen lege fortalt meg🤔 Anonymkode: fc9f3...15e Dette er ikke noe som blir bredt markedsført fra legehold, nei. Men det er ikke noen hemmelighet at mangel på D-vitamin og kalsium kan føre til problemer med muskulaturen i bekkenbunnen (inkludert ringmusklene som gir inkontinens når de blir slappe). Sitat fra den vitenskapelige studien "Vitamin D-mangel og nedre urinveissymptomer hos kvinner": Sitat Bekkenbunnens muskelstyrke var signifikant lavere i gruppen med vitamin D-mangel enn kontrollgruppen. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0301211518302859 Dette er selvsagt forsket veldig lite på (kvinnehelse er ikke akkurat gjennomforsket). De få studiene som eksisterer er ganske tydelige, men siden de er små, når de ikke opp i den store enigheten blant leger og inn i medisinstudiet. Inntil det kommer store vitenskapelige studier (ikke hold pusten mens du venter), vil du neppe få høre noe om dette fra legen din. Den samme legen som laget studien på linken over publiserte i januar i år (2023) en pilotstudie der han behandler inkontinens med D-vitamintilskudd. Han er med andre ord den første som prøver å behandle urininkontinens med D-vitamin i et seriøst vitenskapelig forsøk. I rapporten skriver professoren: Sitat I denne pilotstudien ble det fastslått at effektiviteten av vitamin D-tilskudd i behandlingen av bekkenbunnsdysfunksjon hos gravide kvinner med D-vitaminmangel var signifikant høyere enn PFMT (kontrollgruppe som trente bekkenbunnsmuskulaturen uten å få D-vitamintilskudd). Konklusjon: Vitamin D-erstatning kan være nyttig i behandlingen av urininkontinens hos gravide kvinner med hypovitaminose D. https://www.researchgate.net/publication/367179625_Is_vitamin_D_replacement_effective_in_the_treatment_of_postpartum_urinary_incontinence Vi er altså i 2023 og den første pilotstudien som viser at D-vitamintilskudd kan ha positiv effekt på urininkontinens er publisert. Hvis denne studien blir fulgt opp (som er lite trolig, siden det er vanskelig å få finansiert studier som handler om D-vitamin), vil vi du kanskje høre om det fra legen din om 25-30 år. I mellomtiden går det an å ta inn over seg det lille som finnes av forskning på kvinneproblemer som inkontinens og fokusere litt mer på hva man får i seg gjennom maten og hvordan kroppen reagerer på det. Det verste som kan skje er at du får strammet opp muskulaturen i bekkenbunnen og får kontroll på inkontinensen.
Lonehill Skrevet 11. mars 2023 #7 Skrevet 11. mars 2023 Grüner skrev (10 timer siden): Bekkenbunnsøvelser er også anbefalt ved slapp bekkenbunnsmuskulatur og inkontinens. Selvsagt virker trening mot inkontinens. D-vitamin og kalsium er ikke erstatning for verken trening eller annen behandling! For all del fortsett å trene, selv om du skulle finne på å ta tilskudd for å øke nivået av D-vitamin og kalsium i kroppen. Det er som med bodybuilding: Du får ikke større muskler bare ved å spise proteinpulver heller. Du må pumpe jern i tillegg. Men når du spiser proteinpulver OG pumper jern samtidig, da får du større muskler enn om du bare pumper jern. Det virker som noen mener at tilskudd med f.eks. D-vitamin og kalsium er alternativer til medisinsk eller fysikalsk behandling. Slik er det jo ikke. Tilskudd er ikke behandling mot noe, det er tilskudd. Altså noe du gir i tillegg. At tilskudd kan bidra til å gjøre behandlingen mer effektiv, det er en annen sak. Denne vitenskapelige studien viser nettopp det, når det gjelder urininkontinens: https://www.researchgate.net/publication/367179625_Is_vitamin_D_replacement_effective_in_the_treatment_of_postpartum_urinary_incontinence 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #8 Skrevet 11. mars 2023 Jeg kjenner igjen beskrivelsen. jeg kan oppleve å kjenne at jeg må tisse, og så plutselig kommer det en splash. Men når jeg går på do, så klarer jeg ikke tisse med en gang, må liksom vente på at det kommer. og det lukter heller ikke, ingenting. Føles som vann. Trodde en stund at det kanskje var fra skjeden? Men så har jeg opplevd det mens jeg hadde tampong også, så da er det utelukket. ble sånn etter jeg fødte tvillinger. Skjer ikke så ofte men en gang i blant. Anonymkode: e3dcc...9fe 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #9 Skrevet 11. mars 2023 Eg har opplevd det. Men er gravid i tredje trimester med eit stort barn. Hadde nokre få episodar etter sist fødsel også. Anonymkode: baf04...e8c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå