Gå til innhold

Spenningshodepine/migrene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kronisk hodepine og er under AAP for snart 3 år. Har prøvd ut mye medisiner uten noe særlig effekt. Nav ønsker å ha meg på tiltak, noe som virker fjernt slik jeg har det. Spesialisten jeg går til mener jeg må søke ufør, mens fastlegen er noe uenig. Selv ønsker jeg ikke den veien, men ser at det kanskje er eneste veien å gå. Har noen gått den veien med denne diagnosen? Hvordan stiller nav seg om man ikke klarer å fullføre tiltak? Må det dokumenteres med legeerklæring? 

Anonymkode: c6208...b1a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har levd med kronisk migrene siden jeg var tenåring og er over 50 nå. Er ikke ufør. Bruker blodtrykksmedisiner på lavdose, uten at det har gjort noen endring. Bruker migrene medisin ved anfall, går mye av det, men når jeg får tatt det i tide klarer jeg fullføre arbeidsdagen selv om jeg er sliten, men er vant til å ha det slik, så det er min normal. Vil ikke la legen gjøre meg uføretrygdet, da ville livskvaliteten bare forsvinne. Jeg håper det nå vil bli bedre snart ettersom jeg er i overgangsalderen og mange blir bedre da. Men har oppdratt tre barn og vært i jobb, og drevet med trening/idrett av ren vilje hele livet. Det er jo dager da jeg ikke rekker medisinen i tide og blir liggende noen dager i strekk og noen ganger har gått tom og vil skjære av meg hodet, men jeg lever nå fremdeles og drømmer om bedre tider. Sørg for å alltid ha gode migrene medisiner som fungerer for deg i hus og forsøk å unngå å gå tom. Ikke la deg selv bli uføretrygdet av dette. Det vil knekke psyken din. Føler jeg har levd et bra liv til tross for dette. Men skulle gjerne visst hvordan det er å være vanlig. Ingen vet at jeg smiler gjennom mye smerter. Men jeg hadde knekt sammen om jeg ikke hadde hatt noe mening og noe å gjøre til daglig. HAdde nok ikke vært i live om jeg skulle vært hjemme hele tiden med dette her. Sender deg en god klem, vi skulle hatt støttegrupper for oss som sliter med dette. Vanlig hodepine er jo ingenting i forhold, folk som ikke har migrene selv har ingen som helst sammenligningsgrunnlag, så jeg føler meg ensom til tider. Vil ikke dytte mine plager på andre heller, så jeg bare smiler meg gjennom, som jeg har gjort i snart 35 år. 

Anonymkode: 2f37a...c40

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har levd med kronisk migrene siden jeg var tenåring og er over 50 nå. Er ikke ufør. Bruker blodtrykksmedisiner på lavdose, uten at det har gjort noen endring. Bruker migrene medisin ved anfall, går mye av det, men når jeg får tatt det i tide klarer jeg fullføre arbeidsdagen selv om jeg er sliten, men er vant til å ha det slik, så det er min normal. Vil ikke la legen gjøre meg uføretrygdet, da ville livskvaliteten bare forsvinne. Jeg håper det nå vil bli bedre snart ettersom jeg er i overgangsalderen og mange blir bedre da. Men har oppdratt tre barn og vært i jobb, og drevet med trening/idrett av ren vilje hele livet. Det er jo dager da jeg ikke rekker medisinen i tide og blir liggende noen dager i strekk og noen ganger har gått tom og vil skjære av meg hodet, men jeg lever nå fremdeles og drømmer om bedre tider. Sørg for å alltid ha gode migrene medisiner som fungerer for deg i hus og forsøk å unngå å gå tom. Ikke la deg selv bli uføretrygdet av dette. Det vil knekke psyken din. Føler jeg har levd et bra liv til tross for dette. Men skulle gjerne visst hvordan det er å være vanlig. Ingen vet at jeg smiler gjennom mye smerter. Men jeg hadde knekt sammen om jeg ikke hadde hatt noe mening og noe å gjøre til daglig. HAdde nok ikke vært i live om jeg skulle vært hjemme hele tiden med dette her. Sender deg en god klem, vi skulle hatt støttegrupper for oss som sliter med dette. Vanlig hodepine er jo ingenting i forhold, folk som ikke har migrene selv har ingen som helst sammenligningsgrunnlag, så jeg føler meg ensom til tider. Vil ikke dytte mine plager på andre heller, så jeg bare smiler meg gjennom, som jeg har gjort i snart 35 år. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Her er det hodepine dager over 26 dager i måneden. Har ikke hjulpet å komme i overgangsalder, og ingen effekt av medisiner. 

Skrevet

Spenningshodepine og migrene er to forskjellige ting.. Litt vanskelig å forstå hva du mener, ts. Spenningshodepine kan behandles relativt lett. Migrene finnes det jo mange ulike medisiner man kan forsøke. Men det kan ta tid å finne det som passer deg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (46 minutter siden):

Spenningshodepine og migrene er to forskjellige ting.. Litt vanskelig å forstå hva du mener, ts. Spenningshodepine kan behandles relativt lett. Migrene finnes det jo mange ulike medisiner man kan forsøke. Men det kan ta tid å finne det som passer deg.

Har begge deler og har brukt forskjellige medisiner uten hjelp i over 3,5 år.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har begge deler og har brukt forskjellige medisiner uten hjelp i over 3,5 år.

Uffda. Slitsomt å leve med!!💕

Skrevet

Det kan hende det er riktig å bli erklært ufør, du er i så fall ikke den første som blir det pga. kronisk migrene.  Migrene er den hyppigste årsaken til funksjonstap for mennesker under 50 år. 

Men først ønsker du nok å være helt sikker på at alt av behandlingsmuligheter er prøvd. Har du testet Botox?  Alle de tre CGRP-hemmerne?

Kanskje du kan bli med i en studie på en av de nye behandlingsmetodene som ikke har kommet på markedet enda?
F.eks. MiBlock (Botox i SPG-nerveknuten i kinnet) eller Resolution.    https://www.ntnu.no/norhead/delta-i-forskning

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...