Gå til innhold

Har du en følelsesladet familieoppskrift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha sett litt for mange episoder av matlagingsprogrammer hvor deltakerne gang på gang hoster opp familieoppskrifter ledsaget av tåredryppende historier om mors og/eller bestemors unike signaturrett, begynner man jo å lure - er dette vanlig? Jeg kan ikke med min beste vilje komme på en eneste matrett jeg med nevneverdig grad av følelse kan knytte til hverken bestemødrene eller foreldrene min (strengt tatt er faren min den beste kokken av  dem). Det nærmeste jeg kommer er farmors vafler, og det er jo ikke akkurat en original og  hemmelig oppskrift... Mye god mat, men ingen spesielle retter.

Jeg mistenker at min erfaring i praksis er den vanligste, men ble litt nysgjerrig på hvordan familieoppskriftenes stilling er hos andre...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Altså, oppskrift og oppskrift.. Vi lager vafler etter oldefars hemmelige oppskrift, som i praksis ikke er en oppskrift i det hele tatt. Det er en standard vaffelrøre lagd på slump med rester av akkurat utgått/småsur melk, fløte og/eller rømme. Vi får alltid høre at vaflene er sinnsykt gode og spørsmål om hva vi har gjort for å få dem så gode, og da svarer vi at det er oldefars hemmelige oppskrift fordi vi ikke alltid orker dramaet etterpå om vi sier høyt at det er småsure melkeprodukter i dem i tilfelle de er redde for sånt.

"Oppskriften" er følelsesladet i den forstand at vaflene gjør meg skikkelig glad i magen. 😆

Anonymkode: 39fdf...eae

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Min bestemors sirupskake, men det er kun fordi jeg var den eneste som var ordebtlig glad i den kaka og smugspiste den rett fra fryseren hele barndommen. Betale kaka på jord ♥️

Anonymkode: f0ed0...735

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...