Gå til innhold

Jeg har bare en jeksel på hver side nede.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pgr av store fyllinger så har de andre jekslene sprukket opp.  Så jeg har bare en jeksel på hver side nede. Er det flere som har så lite jeksler å lever greit med det? 

Jeg kjenner jeg blir sår på tannkjøttet innimellom fordi jeg mangler tenner. Det koster så mye med implantat så Jeg tenker jeg  kanskje får leve med lite tenner. 

Er det andre her i samme  situasjon? 

Anonymkode: 7a779...e1c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har noe av samme problemet. Mangler anlegg til flere tenner, inkludert to av fortennene oppe. Hjørnetennene ble flyttet frem for å kompensere. Både fortenner oppe (med hjørnetenner) og nede er løse, og jeg har ikke visdomstenner, og mangler noen jeksler. Det er noe med de jekslene jeg har. Går til spesialist, og venter på timer hos flere spesialister. Kan ende med både kjeveoperasjon for noe av det, og implantater på annet. Spent på hva regningen blir 🥶🤑

Jeg tilpasser hva jeg spiser for å ta mest mulig vare på de tennene jeg har, og går hyppigere til tannpleier. Pusser med elektrisk tannbørste (Normal har billige og gode som både tannlege og tannpleier har godkjent). Ingenting hardt/for seigt her, og maten er i passe biter før jeg tar det i munnen. 

Hadde prøvd om jeg var deg å fått til en vurdering av en tannlege, bare så du vet ståa, også kan du ta det derfra. Dumt om det går for langt. Hos meg har det vært mye fra jeg var barn, men det tok fart fra 2017, og det var en del som skulle tas under korona, men det ble naturlig nok utsatt og det har eskalert veldig raskt hvor dårlig tennene har blitt. Så anbefaler virkelig å få tatt en sjekk, og ta det derfra. De fleste tannleger er også vant med at folk ikke har den beste økonomien til store tannutgifter og vil kunne hjelpe med om du har rett til noe dekket, av ulike årsaker. 

Anonymkode: 7605f...7a8

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du får mottar kommunale tjenester som hjemmesykepleie/psykisk helsehjelp så kan du ha rett på gratis tannlege. 

Jeg har hatt mye problemer med tennene mine, og tok ikke tak i det fordi jeg fryktet at det skulle bli så dyrt. Det tok mange år før jeg fikk vite at jeg kunne få dekket alt av tannbehandling. Nå har jeg fått delprotese i påvente av implantanter. 

jeg bare nevner det selv om det kanskje ikke gjelder deg :) 

Anonymkode: 98575...6a2

AnonymBruker
Skrevet

Har jeg krav på å få dekket implantater hvis jeg går på psykiatrisk dagsenter gjennom kommunen?  

Det koster vel bortimot 100 000 kr for to implantater? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har jeg krav på å få dekket implantater hvis jeg går på psykiatrisk dagsenter gjennom kommunen?  

Jeg er usikker. Det er store forskjeller i de ulike kommunene hvordan dette skjer i praksis. Jeg ville hørt med dagsenteret eller kommunen om hvem som kan få tannbehandling i din kommune. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Nei. Hvis du får medisiner levert på døren av rop tjeneste, er i Lar, har rusproblemer så er tannlege gratis.

Anonymkode: ab35f...4cd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du får mottar kommunale tjenester som hjemmesykepleie/psykisk helsehjelp så kan du ha rett på gratis tannlege. 

Jeg har hatt mye problemer med tennene mine, og tok ikke tak i det fordi jeg fryktet at det skulle bli så dyrt. Det tok mange år før jeg fikk vite at jeg kunne få dekket alt av tannbehandling. Nå har jeg fått delprotese i påvente av implantanter. 

jeg bare nevner det selv om det kanskje ikke gjelder deg :) 

Har du noe kilde på det?

For jeg har spurt. Har spurt vernepleiere, psykologer, tannleger og psykiatrisk sykepleier, ingen av dem hadde noen gang hørt om at man hadde rett på gratis tannlege bare fordi man fikk psykisk helsehjelp. De alle sa det samme, ved gitte diagnoser kan man få det.

Jeg spurte når fyllinger falt ut, og når jekslene sprakk.

Anonymkode: 18504...3a0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du noe kilde på det?

For jeg har spurt. Har spurt vernepleiere, psykologer, tannleger og psykiatrisk sykepleier, ingen av dem hadde noen gang hørt om at man hadde rett på gratis tannlege bare fordi man fikk psykisk helsehjelp. De alle sa det samme, ved gitte diagnoser kan man få det.

Jeg spurte når fyllinger falt ut, og når jekslene sprakk.

Anonymkode: 18504...3a0

Jeg skrev at man kan ha rett på det. 

Man har krav på offentlig tannlegebehandling hvis man har mottatt hjemmesykepleie i mer enn 3 mnd. Kommunene tolker denne regelen veldig ulikt derfor er det variasjoner hvem som faller inn under denne ordningen.  I Oslo her jeg bor så inkluderer den ordningen også de som mottar psykisk helsehjelp, men det er ikke alle kommuner som gjør det.

Det er også forskjellig  krav når det gjelder hjemmesykepleien også.  I noen kommuner er det nok at man mottar medisin på døren en gang i uken for å få gratis tannlege, mens i andre kommuner så må man har vedtak på et viss timeantall i uken. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du feks går på psykiatrisk  dagsenter så får du gratis tannlege. Men kan man få gratis tanninmplantater også  dekket ? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du feks går på psykiatrisk  dagsenter så får du gratis tannlege. Men kan man få gratis tanninmplantater også  dekket ? 

Jeg får det. Var meningen at jeg skulle sette inn bro, men det gikk ikke fordi de ikke ville bore i friske tenner, så får implantater i stedet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...