Gå til innhold

Plutselig sterk trang til å finne en måte å kreve barnefar for 17 år med ubetalt bidrag....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Faren til min datter, som nå er 18, er fra Canada men bodde i Norge når jeg møtte ham. Det ble slutt når datteren min var bare 5 mnd gammel, når hun ble 1 år flyttet faren hennes tilbake til Canada. 

Det aller verste med situasjonen er at min datter har så vidt hørt fra ham i løpet av oppveksten; stort sett kun en melding på bursdagen og til jul. Hun fikk aldri bursdagsgave eller julegave fra ham engang, men hun har heldigvis klart seg kjempefint til tross for en egoistisk far, og er nå blitt en selvstendig og vakker ung dame ❤

Men.... Han betalte heller aldri barnebidrag, med det påskudd at han hadde ikke råd. I følge NAV hadde de heller ingen avtale med Canada for innkreving av bidrag, så jeg måtte da ta til takke med bidragsforskudd på usle 900-1000 kr pr mnd. 

Jeg aksepterte dette i 17 år, og kontaktet aldri barnefar om noen som helst økonomisk hjelp. Jeg var også samboer og etter hvert gift i flere år, og var (og er fortsatt) en fantastisk far til min datter, og bidro økonomisk som om hun var hans biologiske barn. 

Men siste tiden har jeg grublet på hvor lett barnefar "slapp unna" noe som helst ansvar, inkludert økonomisk,og jeg har prøvd å Google etter nye lovendringer som kanskje lar meg kreve inn alle årene med ubetalt bidrag fra ham. Jeg finner derimot ingenting, og vet egentlig ikke hvor jeg kan finne ut dette heller. 

Lurer derfor på om noen har peiling på om det er noe jeg kan gjøre for å få dette egoistiske mennesket til å gjøre opp for seg 😐 Hadde vært en drøm å kunne gi datteren min alle pengene hun skulle fått av sin far i barndommen, og litt mer økonomisk trygghet i starten på voksenlivet ❤

Anonymkode: 0b2dc...068

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lykke til❤️

Anonymkode: f0b61...42b

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ikke til at man kan få etterbetalt fra utenlandske borgere. Snakk med en advokat 

Anonymkode: 6501a...acc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke mulig å få etterbetalt bidrag på den måten du nevner der. 

Anonymkode: 8469c...7ce

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Søkt på engelsk?

Can you sue for back child support after 18 Canada?

In September 2020, the Supreme Court of Canada ruled that retroactive child support may be payable even if the child has reached the age of majority and is an adult at the time the party makes the claim for support. Retroactive child support is the right of the child.11. mar. 2022

Anonymkode: f366e...73c

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det sier seg selv at man ikke kan komme etter 18 år og kreve noen for en millionsum, spesielt når farskapet har vært kjent hele tiden.

Anonymkode: 8469c...7ce

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Er nok best å kontakte advokat som har dette som felt, og satse på at de har noen kontakter i Canada. 

Anonymkode: 1d8e5...5ab

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Men.... Han betalte heller aldri barnebidrag, med det påskudd at han hadde ikke råd.

Og hva ble da sagt? Det kan jo virke som om du aksepterte det.

Du kan ikke nå gå tilbake og "uakseptere" det, og man kan fint ha private ordninger. Bidragsberegninger går som hovedregel ikke tilbake i tid.

Anonymkode: 30d90...a29

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt advokat, det er mye lurere enn å spørre på KG. Men det er klart at du selv også har hatt et ansvar for å eventuelt kreve far for bidrag de siste 17 årene. 

Anonymkode: 523fb...0f6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og hva ble da sagt? Det kan jo virke som om du aksepterte det.

Du kan ikke nå gå tilbake og "uakseptere" det, og man kan fint ha private ordninger. Bidragsberegninger går som hovedregel ikke tilbake i tid.

Du kjenner kanadisk lov og rett, skjønner jeg, siden du snakker om hvordan de "som hovedregel" har det i det landet?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kontakt advokat, det er mye lurere enn å spørre på KG. Men det er klart at du selv også har hatt et ansvar for å eventuelt kreve far for bidrag de siste 17 årene. 

Anonymkode: 523fb...0f6

Jeg forsøkte jo dette tidligere, som jeg skrev - men gikk da gjennom NAV, og fikk bare beskjed om at jeg ikke kunne gjøre noe pga manglende avtale med Canada. 

Jeg har sjelden ofret en tanke til barnefar, men jeg kan ikke noe for at det nå dukker opp tanker rundt dette, når min datter nå er voksen og jeg har tenkt på mye angående livet, barndommen og oppveksten hennes. 

TS

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kjenner kanadisk lov og rett, skjønner jeg, siden du snakker om hvordan de "som hovedregel" har det i det landet?

Jau.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg forsøkte jo dette tidligere, som jeg skrev - men gikk da gjennom NAV, og fikk bare beskjed om at jeg ikke kunne gjøre noe pga manglende avtale med Canada. 

Jeg har sjelden ofret en tanke til barnefar, men jeg kan ikke noe for at det nå dukker opp tanker rundt dette, når min datter nå er voksen og jeg har tenkt på mye angående livet, barndommen og oppveksten hennes. 

TS

Du må nok i tilfelle ta det i det kanadiske rettssystemet. Du bør kontakte en advokat - i Canada. 
Du bør tenke over følgende: 

1) Har du råd til advokatutgifter hvis du ender opp med å ikke få noe?

2) Er det lurt med hevn? 

Anonymkode: 2f9ac...e52

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ble det for vanskelig å være selvstendig? høres jo ut som du valgte å ha omsorgen selv så.

Skjønner at mange synes det er praktisk med en mann som forsørger, men ærlig talt, det er 2023, ikke 1923.

Anonymkode: c15e8...24a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man kan i Norge bare få etterbetalt barnebidrag for siste 3 år, og det i spesielle tilfeller. Normalen er at barnebidrag gjelder fra den dato du sender inn søknad.

Anonymkode: ca21e...8f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husker ikke hvordan reglementet er nå, men min far registrerte at han har en datter (meg) i hjemlandet sitt. Da hadde jeg allerede fylt 18år. Han var ikke en del av livet mitt før det. 

Kort tid etterpå, fikk jeg brev fra kanadiske myndigheter hvor jeg måtte fylle inn bank info for jeg hadde fortsatt krav på en eller annen form for bidrag frem til det året jeg fyller 25. 

Nå er dette en stund siden, men husker jeg fikk ganske mye penger inn hver måned. Igjen, så husker jeg ikke detaljene rundt dette, siden det er så lenge siden. 

Anonymkode: 5064a...5c2

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ble det for vanskelig å være selvstendig? høres jo ut som du valgte å ha omsorgen selv så.

Skjønner at mange synes det er praktisk med en mann som forsørger, men ærlig talt, det er 2023, ikke 1923.

Selvfølgelig skal fedre også forsørge sine barn. Jøss, altså. 🙄

Du må nok i tilfelle ta det i det kanadiske rettssystemet. Du bør kontakte en advokat - i Canada. 
Du bør tenke over følgende: 

1) Har du råd til advokatutgifter hvis du ender opp med å ikke få noe?

2) Er det lurt med hevn? 

Anonymkode: 2f9ac...e52

Hevn? Det er ikke hevn, det er rettferdighet. 

Anonymkode: 007d8...44d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Noen spesiell grunn til at du tenker menn har null ansvar for sine egne barn?

Anonymkode: 3e587...3f0

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt sykt hvis man kan kreve penger i ettertid!

Anonymkode: 3a588...6be

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt sykt hvis man kan kreve penger i ettertid!

Anonymkode: 3a588...6be

Det er vel strengt tatt ikke i ettertid, hun krevde penger den gang, men fikk beskjed om at det ikke gikk. Hadde dette vært bidragsgjeld måtte han jo etterbetalt. 

Anonymkode: 3e587...3f0

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...