Gå til innhold

Blir man lettere mål for barnevernet om man går på uføre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Får de som går på uføre lov å ha familie og unger i fred? 

Anonymkode: 94e61...36c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke det at man er ufør i seg selv. Mange uføre som er flotte omsorgspersoner. Men så er det jo mange uføre som sliter med feks. rusmisbruk eller sterke psykiske plager som går utover omsorgsevnen. Husk at barnevernet går jo ikke rundt og leter etter familier selv, det er de rundt familiene (nettverket, skole/barnehage, helsepersonell osv.) som sender bekymringsmelding basert på hvordan de opplever omsorgsevnen til foreldrene. 

Anonymkode: 0e29f...eea

• Liker 15
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Du blir et lettere mål om du er en crappy forelder.

Anonymkode: 9bea7...7e5

• Liker 34
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Er man så paranoid når det gjelder barnevernet så er det kanskje en grunn. 

Uførhet er så mangt, men handler i stor grad om litt utenforskap, man deltar ikke i yrkeslivet og økonomien kan være dårlig slik at forutsetningene for å følge opp barna økonomisk ikke er like høye. Så er det den fysiske ev psykiske funksjonsevnen som kan være begrensende og gjøre at ens evne som forelder er sterkt begrenset og da spesielt om det ikke er en funksjonsfrisk i husholdet.

Anonymkode: 2dbcf...aa5

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det korte svaret er nei. 

Det mer kontroverse svaret er Ja. Er du ufør fordi du har en mental lidelse eller sykdom som gjør at du ikke kan være i jobb fordi det er for krevende, så sier det seg selv at du også kommer til å få utfordringer å oppdra et barn. 

Anonymkode: 53e24...673

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 9c8fb...f81

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Får de som går på uføre lov å ha familie og unger i fred? 

Hvorfor skal de det? Mange gode omsorgspersoner som er ufør. Ting skjer i livet som de ikke kan styre. Om de er gode foreldre , hvorfor skal da barnevernet bry seg?

Mange karrierefolk som absolutt ikke skulle hatt barn i det hele tatt og andre spm jobber.

Mange barn er mye overlatt til seg selv. Men som ufør er det alltid noen hjemme. 

Mange mange grunner til at folk er ufør. 

Anonymkode: f52ed...a86

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg har sett mer barn av uføre som har skikkelige klær og mye klær , sunn mat og tid til barna!

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal de det? Mange gode omsorgspersoner som er ufør. Ting skjer i livet som de ikke kan styre. Om de er gode foreldre , hvorfor skal da barnevernet bry seg?

Mange karrierefolk som absolutt ikke skulle hatt barn i det hele tatt og andre spm jobber.

Mange barn er mye overlatt til seg selv. Men som ufør er det alltid noen hjemme. 

Mange mange grunner til at folk er ufør. 

Ja enig i den 😊 men bare har lest at så mange skriver mye stygt om uføre og at de ikke burde ha barn fordi de ikke kan jobbe osv. Men jeg mener jo personlig at de kan være kjempegode foreldre for det 😊

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnevernet kan være til hjelp for uføre.

En kan få barnehageplass/sfo.

En kan få hjelp med å søke bpa.

En kan få avlastning.

Det finnes tiltak og ordninger nettopp for å hjelpe folk med nedsatt funksjonsevne å ivareta barna sine, så de kan vokse opp hjemme.

Anonymkode: 8c64e...50c

• Liker 1
Skrevet

Barnevernet har ikke uføretrygdede omsorgspersoner som mål. Deres mål er at «barn og unge som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling, får nødvendig hjelp og omsorg til rett tid.»

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Velger å svare som anonym i denne.
Jeg er nå pensjonist, men var ufør før jeg ble det. 2 ganger ble jeg spurt av BV om jeg kunne ta i mot akuttplassering av ungdommer som fosterbarn. Hadde vært fostermor i lang tid mens jeg var frisk. Da var jeg i tillegg blitt alenemor for en ungdom. 
Så å være ufør og alenemor er ingen grunn til å bli sett på annerledes enn de friske.

Anonymkode: c8f5d...fdb

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var midt i behandling på DPS og på AAP med gode utsikter til å bli frisk/jobbe når jeg ble gravid. Jeg snakket mye med fast behandler på DPS og han ga jo ærlig beskjed om at det kunne hende han ville ha inn barnevernet til dialog dersom enkelte diagnoser forelå (han nevnte blant annet bipolar/BPD som diagnoser der han ønsket bv på banen for å veilede) - men jeg visste jo at jeg ikke er bipolar eller har BPD, men har en angstlidelse og ble utredet for engstelig unnvikende pf. Det var selvfølgelig skummelt å tenke at jeg kanskje måtte stå skolerett for barnevernet fra fødselen av, men jeg tror ikke det var ment som en trussel, men som hjelp. Jeg ble dessverre sykere (fysisk) etter barn og er nå ufør, men det psykiske har blitt mye bedre.

Jeg velger å tro på at dersom man er syk/ufør/nedsatt funksjon på noen måte, så er barnevernet i utgangspunktet bare ute etter å følge med, ha dialog og veilede og hjelpe de som faktisk sliter eller er villige til å ta imot det de eventuelt trenger til barna sine. De aller fleste kommuner har oppegående BV og at man er ufør alene er ikke noe kriterie i seg selv, men det er klart at hvis noen melder eller du er tøff nok til å kontakte dem på egenhånd fordi du ser at du trenger avlastning eller å fylle barnets behov på annen måte, så er det sikkert et spørsmål ved om du er fysisk/psykisk i stand til å gi barna dine en god oppvekst. Det er nok de fleste uføre, men noen av oss er veldig glade for ekstra hjelp dersom f.eks partner eller familie ellers ikke er tilstrekkelig:)

Anonymkode: 2b4c2...f24

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep, avsporinger og spekulasjon, samt svar til dette.

Mvh. Leselusa, mod.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg var midt i behandling på DPS og på AAP med gode utsikter til å bli frisk/jobbe når jeg ble gravid. Jeg snakket mye med fast behandler på DPS og han ga jo ærlig beskjed om at det kunne hende han ville ha inn barnevernet til dialog dersom enkelte diagnoser forelå (han nevnte blant annet bipolar/BPD som diagnoser der han ønsket bv på banen for å veilede) - men jeg visste jo at jeg ikke er bipolar eller har BPD, men har en angstlidelse og ble utredet for engstelig unnvikende pf. Det var selvfølgelig skummelt å tenke at jeg kanskje måtte stå skolerett for barnevernet fra fødselen av, men jeg tror ikke det var ment som en trussel, men som hjelp. Jeg ble dessverre sykere (fysisk) etter barn og er nå ufør, men det psykiske har blitt mye bedre.

Jeg velger å tro på at dersom man er syk/ufør/nedsatt funksjon på noen måte, så er barnevernet i utgangspunktet bare ute etter å følge med, ha dialog og veilede og hjelpe de som faktisk sliter eller er villige til å ta imot det de eventuelt trenger til barna sine. De aller fleste kommuner har oppegående BV og at man er ufør alene er ikke noe kriterie i seg selv, men det er klart at hvis noen melder eller du er tøff nok til å kontakte dem på egenhånd fordi du ser at du trenger avlastning eller å fylle barnets behov på annen måte, så er det sikkert et spørsmål ved om du er fysisk/psykisk i stand til å gi barna dine en god oppvekst. Det er nok de fleste uføre, men noen av oss er veldig glade for ekstra hjelp dersom f.eks partner eller familie ellers ikke er tilstrekkelig:)

Anonymkode: 2b4c2...f24

Så hvis man har barn fra før og begynner til utredning for å få uføre så blander de inn BV uansett?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så hvis man har barn fra før og begynner til utredning for å få uføre så blander de inn BV uansett?

Det varierer veldig, det kommer an på miljøet hvor de utreder, hvilken terskel de har for å melde BV.

Anonymkode: 7bea4...0ef

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette blir for dumt. Blir man ufør fordi man har fått varige skader etter en kraftig cellegiftbehandling, så tar de ikke fra deg barna dine. Det fins like mange forskjellige grunner til at folk blir uføre som det fins uføre. Slutt og behandle uføre som om de er uintelligente og ute av stand til å vise god omsorg for sine barn. Noen av de mest rause, sterkeste og sympatiske  menneskene jeg kjenner er uføre. Ingen som vet at de er uføre utenom oss aller nærmeste. Det går ikke an å se det på folk. Barnevernet vet ikke en gang at de eksisterer. Disse trådene blir like ille hver gang. 

Anonymkode: 774e1...c8b

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ikke uansett diagnose nei. Jeg hadde barn og var gravid da jeg ble syk av ME. Aldri hørt ett ord om BV fra verken Nav, leger eller noen andre. Fikk jo barn mens jeg var under utredning i tillegg. 

Anonymkode: c0822...84e

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke uansett diagnose nei. Jeg hadde barn og var gravid da jeg ble syk av ME. Aldri hørt ett ord om BV fra verken Nav, leger eller noen andre. Fikk jo barn mens jeg var under utredning i tillegg. 

Men hva slags diagnoser er det de legger seg oppi da? Hvis det har mer med syken å gjøre.?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men hva slags diagnoser er det de legger seg oppi da? Hvis det har mer med syken å gjøre.?

Det aner jeg ikke. ME er fysisk, men det påvirker jo både psyken, det mentale og kognitive. Hørte uansett aldri noe, de sa heller ikke noe negativt om at jeg var gravid. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...