AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #1 Skrevet 10. mars 2023 Noen her som vet om det er farlig? Hadde høyt for 2 mnd siden, tok ny blodprøve, og den var bare gått ned litt. Så er henvist til hematalog. Har symptomer. Så er nå livredd for det er noe alvorlig… andre som har hatt det? Og det var ingenting alvorlig? Noen som ka noe om trombocytter ? Anonymkode: 3bea6...5f8
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #2 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Noen her som vet om det er farlig? Hadde høyt for 2 mnd siden, tok ny blodprøve, og den var bare gått ned litt. Så er henvist til hematalog. Har symptomer. Så er nå livredd for det er noe alvorlig… andre som har hatt det? Og det var ingenting alvorlig? Noen som ka noe om trombocytter ? Anonymkode: 3bea6...5f8 Hva slags symptomer opplever du? Anonymkode: c0cb5...4c0
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #3 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva slags symptomer opplever du? Anonymkode: c0cb5...4c0 Prikking i huden, svimmel, kulde og brenning i huden. Det kommer og går hele dagen. Nå er det mest bare svimmelhet. Anonymkode: 3bea6...5f8
Lonehill Skrevet 10. mars 2023 #4 Skrevet 10. mars 2023 Fikk du målt D-vitaminnivå samtidig? Sitatet under er fra en vitenskapelig studie fra 2021 som testet D-vitamintilskudd som behandling til folk innlagt på sykehus med høye blodplatetall. Sitat Konklusjon: Vitamin D-behandling reduserte antallet blodplater. Dette kan være gunstig ved medisinske tilstander som essensiell trombocytemi der blodplatetallet er høyere enn normalt, og kan bidra til å redusere antall blodplater. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34500522/
Rødstrupa Skrevet 10. mars 2023 #5 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen her som vet om det er farlig? Hadde høyt for 2 mnd siden, tok ny blodprøve, og den var bare gått ned litt. Så er henvist til hematalog. Har symptomer. Så er nå livredd for det er noe alvorlig… andre som har hatt det? Og det var ingenting alvorlig? Noen som ka noe om trombocytter ? Anonymkode: 3bea6...5f8 Ville ringt/tatt kontakt m/fastlegen din. Mye bedre å få en samtale og div.svar på hva du lurer på der enn i dette forum. Folk kan være litt ubetenksomme og komme med utsagn og kommentarer som ikke gagner deg. Forstår du hva jeg mener? Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #6 Skrevet 10. mars 2023 Rødstrupa skrev (11 minutter siden): Ville ringt/tatt kontakt m/fastlegen din. Mye bedre å få en samtale og div.svar på hva du lurer på der enn i dette forum. Folk kan være litt ubetenksomme og komme med utsagn og kommentarer som ikke gagner deg. Forstår du hva jeg mener? Lykke til. Ja jeg skal det altså. Men jeg tåler å høre det fra andre! Kanskje andre har erfaring med det! Anonymkode: 3bea6...5f8
Rødstrupa Skrevet 10. mars 2023 #7 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Ja jeg skal det altså. Men jeg tåler å høre det fra andre! Kanskje andre har erfaring med det! Anonymkode: 3bea6...5f8 Beklager at jeg ga deg et godt råd. Ser at du ikke hadde sans for det!!!
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #8 Skrevet 10. mars 2023 Rødstrupa skrev (31 minutter siden): Beklager at jeg ga deg et godt råd. Ser at du ikke hadde sans for det!!! Oi. Det var ikke frekt ment?! Tusen tskk for at du svarte ☺️ jeg skjønner hva du mener, at det beste er å snakke med legen. Det skal jeg men kanskje andre har erfaring med forhøyet blodplater Anonymkode: 3bea6...5f8
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #9 Skrevet 10. mars 2023 Lonehill skrev (4 timer siden): Fikk du målt D-vitaminnivå samtidig? Sitatet under er fra en vitenskapelig studie fra 2021 som testet D-vitamintilskudd som behandling til folk innlagt på sykehus med høye blodplatetall. Ja, den var litt lav, har tatt D-vitamin i 2 mnd nå. Blodplatene var nesten 600 første gang jeg tok blodprøven, nå var den rundt 460. Hva betyr det når den går ned? Anonymkode: 3bea6...5f8
Lonehill Skrevet 11. mars 2023 #10 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, den var litt lav, har tatt D-vitamin i 2 mnd nå. Blodplatene var nesten 600 første gang jeg tok blodprøven, nå var den rundt 460. Hva betyr det når den går ned? Anonymkode: 3bea6...5f8 Hvis du lurer på sammenhengen mellom økt D-vitamin og senkning i antall blodplater, bruker legene tjukke bøker når de diskuterer dette seg imellom. De er absolutt ikke enige. Poenget er at D-vitamin er en råvare som cellene i kroppen bruker til å lage et hormon av (kalsitriol). Dette hormonet styrer mange biokjemiske prosesser i kroppen. Blant mye annet er hormonet kroppen produserer av D-vitamin innblanda i prosessen som regulerer produksjonen av blodplater. D-vitaminmangel kan altså gi en hormonforstyrrelse som påvirker produksjonen av blodplater, for å si det litt forenkla. Siden du opplever at blodplatetallet synker når D-vitaminnivået øker, kan det jo se ut som legene bak studien jeg linket til kan ha litt rett i allfall. Å rette opp D-vitaminmangel kan fort ta et halvt år eller mer, så det trengs tålmodighet.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #11 Skrevet 11. mars 2023 Lonehill skrev (9 timer siden): Hvis du lurer på sammenhengen mellom økt D-vitamin og senkning i antall blodplater, bruker legene tjukke bøker når de diskuterer dette seg imellom. De er absolutt ikke enige. Poenget er at D-vitamin er en råvare som cellene i kroppen bruker til å lage et hormon av (kalsitriol). Dette hormonet styrer mange biokjemiske prosesser i kroppen. Blant mye annet er hormonet kroppen produserer av D-vitamin innblanda i prosessen som regulerer produksjonen av blodplater. D-vitaminmangel kan altså gi en hormonforstyrrelse som påvirker produksjonen av blodplater, for å si det litt forenkla. Siden du opplever at blodplatetallet synker når D-vitaminnivået øker, kan det jo se ut som legene bak studien jeg linket til kan ha litt rett i allfall. Å rette opp D-vitaminmangel kan fort ta et halvt år eller mer, så det trengs tålmodighet. Jeg vet ikke om det er grunnen! At det synker pga d vitamin øker… Er bare livredd dette er noe alvorlig, siden det har holdt seg høyt over tid.. 😅 Anonymkode: 3bea6...5f8
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #12 Skrevet 11. mars 2023 Har du noen sykdommer? Jeg har forhøyede blodplater. Ble henvist til hematolog for noen år siden. Tok beinmargsprøve fra hoftekammen først, så måtte jeg inn igjen og ta beinmargsprøve fra brystbeinet. De fant ikke ut hvorfor mine blodplater er forhøyede. De sier det mest sannsynlig er fordi jeg har astma, allergier og eksem. Anonymkode: 5a9f6...2ff
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #13 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Har du noen sykdommer? Jeg har forhøyede blodplater. Ble henvist til hematolog for noen år siden. Tok beinmargsprøve fra hoftekammen først, så måtte jeg inn igjen og ta beinmargsprøve fra brystbeinet. De fant ikke ut hvorfor mine blodplater er forhøyede. De sier det mest sannsynlig er fordi jeg har astma, allergier og eksem. Anonymkode: 5a9f6...2ff Ingen sykdommer. Kun stress og angst 😅 har allergi mot pollen da, og eksem på fingrene. men det er kun det.. hvor høye var/er dine da? Og hvorfor testet du det? Hadde du symptomer? Anonymkode: 3bea6...5f8
Majer Skrevet 12. mars 2023 #14 Skrevet 12. mars 2023 Vi er et av folkeslagene med mest mutasjoner i blodet og det er derfor greit å være litt obs. Noe forhøyede blodplater er ikke farlig og særlig ikke over kortere tid. Spørsmålet er om symptomene dine skyldes blodplatene eller ikke!
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #15 Skrevet 12. mars 2023 Majer skrev (14 minutter siden): Vi er et av folkeslagene med mest mutasjoner i blodet og det er derfor greit å være litt obs. Noe forhøyede blodplater er ikke farlig og særlig ikke over kortere tid. Spørsmålet er om symptomene dine skyldes blodplatene eller ikke! Hva menes med kortere tid? Jeg fant det ut for snart 3 mnd siden. Var høyere da! men har gått ned litt. jeg skal sjekke dette altså, venter på timen. Men synes det hjelper litt mens jeg venter om at andre har hatt det, og hva det var! Anonymkode: 3bea6...5f8
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #17 Skrevet 28. august 2024 Fant du utav det ts? Anonymkode: c7215...469
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #18 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (På 10.3.2023 den 17.49): Noen her som vet om det er farlig? Hadde høyt for 2 mnd siden, tok ny blodprøve, og den var bare gått ned litt. Så er henvist til hematalog. Har symptomer. Så er nå livredd for det er noe alvorlig… andre som har hatt det? Og det var ingenting alvorlig? Noen som ka noe om trombocytter ? Anonymkode: 3bea6...5f8 Drikker du ikke nok, så er det en grunn til at blodplatene/trombocyttene blir forhøyet, en annen grunn er traumer, som operasjoner og større sår. Anonymkode: c6563...d6f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå