AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #1 Skrevet 10. mars 2023 Jeg fikk beskjed i dag om at jeg har fått et såkalt "muntlig kjøreforbud" pga anoreksi. Har en BMI på 15, og selv om jeg er trøttere enn ellers, så har det aldri vært noe problem å kjøre de korte strekkene jeg må og jeg forstår ikke argumentasjonen med å gi meg kjøreforbud basert på BMI. Må det ikke i såfall tas en vurdering iht oppmerksomhet osv da? Sånn jeg har skjønt det, så blir ikke dette sendt inn til statsforvalteren, men det blir nedfelt i min journal og kan gi trøbbel iht forsikring dersom jeg likevel velger å kjøre og mot formodning skulle havne i en ulykke. Hvordan kan jeg klage på dette?? Kan fastlegen min for eks gi en annen vurdering enn legen som gav meg dette kjøreforbudet? Eller må jeg klage til statsforvalteren selv om han/hun ikke har fått dette på sitt bord i det hele tatt? Anonymkode: 759b5...8d9
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #2 Skrevet 10. mars 2023 Hva blir konsekvensen hvis du driter i det muntlige kjøreforbudet og kjører likevel, da? Dårlig samvittighet, siden du liker å være flink pike? Anonymkode: 584e8...707
Sofakona Skrevet 10. mars 2023 #3 Skrevet 10. mars 2023 Problemet er vel at du plutselig kan sovne elller ikke følge med...selv på de korte strekninger...som kan gjøre deg farlig i trafikken 3
AllahBallah Skrevet 10. mars 2023 #4 Skrevet 10. mars 2023 Noen vurderinger overlater man best til andre.. Men, det skader jo ikke å høre med fastlegen, skulle du være uenig i kjøreforbudet. 8
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #5 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva blir konsekvensen hvis du driter i det muntlige kjøreforbudet og kjører likevel, da? Dårlig samvittighet, siden du liker å være flink pike? Anonymkode: 584e8...707 Problemet med det er at med muntlig kjøreforbud så er det likt som om du ikke har førerkort. Om det skulle skje noe, stort eller smått, så vil du bli straffet likt som om du ikke hadde lappen, og forsikringer vil ikke gjelde. Ganske alvorlig. men klart, skjer det jo ikke noe så går det jo bra. Verdt å ta sjansen? jeg fikk 3 mnd kjøreforbud etter hjerneslag/drypp. Selv om jeg var fullt kjørbar kjørte jeg ikke en eneste meter. Anonymkode: 20627...750 12 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #6 Skrevet 10. mars 2023 Legene har en forpliktelse til å gi kjøreforbud ved enkelte sykdommer. Anonymkode: 4e163...6a1 4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #7 Skrevet 10. mars 2023 Som jeg har skjønt det er det vanlig ved anoreksi som en del av sykdomsbilde at man ikke innser hvor mye sykdommen påvirker kroppen fysisk. Når man blir så tynn, tæres det på fettet i hjernen som man er helt avhengig av for at hjernen skal greie å sende signaler fra et sted til et annet. Så hvis legen har vurdert at det er fare for at du er påvirket kognitivt grunnet sykdommen din og at du f.eks kan ha noe nedsatt reaksjonstid, kan jo det i praksis være forskjell på liv eller død i trafikken. Det hadde jo vært ganske dumt om du hadde kjørt bil til tross for kjøreforbudet og så hadde du endt opp med å drepe noen. Hvis du vil klage og dermed trenger forbudet skriftlig, er det ikke verre enn å be legen om å få kjøreforbudet skriftlig. Anonymkode: e063c...396 14 7
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #8 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hva blir konsekvensen hvis du driter i det muntlige kjøreforbudet og kjører likevel, da? Dårlig samvittighet, siden du liker å være flink pike? Anonymkode: 584e8...707 Aner ikke. For å si det sånn, så forteller jeg ikke om dette til noen, så fullt mulig jeg kjører til og fra barnehage osv likevel.. Hva vet du om at jeg liker å være flink pike? Sofakona skrev (22 minutter siden): Problemet er vel at du plutselig kan sovne elller ikke følge med...selv på de korte strekninger...som kan gjøre deg farlig i trafikken Jeg kjører aldri bil når jeg er trøtt. Er ikke glad i å kjøre fra før av, så kjører ikke mer enn jeg må likevel. AllahBallah skrev (20 minutter siden): Noen vurderinger overlater man best til andre.. Men, det skader jo ikke å høre med fastlegen, skulle du være uenig i kjøreforbudet. Har forsøkt det, men fastlegen virker ikke å ha særlig peiling i det hele tatt. AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Problemet med det er at med muntlig kjøreforbud så er det likt som om du ikke har førerkort. Om det skulle skje noe, stort eller smått, så vil du bli straffet likt som om du ikke hadde lappen, og forsikringer vil ikke gjelde. Ganske alvorlig. men klart, skjer det jo ikke noe så går det jo bra. Verdt å ta sjansen? jeg fikk 3 mnd kjøreforbud etter hjerneslag/drypp. Selv om jeg var fullt kjørbar kjørte jeg ikke en eneste meter. Anonymkode: 20627...750 Ja, skjønte det sånn. Men hva om man blir stoppet i en rutinekontroll? Ettersom det ikke er meldt inn til statsforvalteren, hvordan skal politiet da finne ut at jeg egentlig ikke får lov til å kjøre? AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Som jeg har skjønt det er det vanlig ved anoreksi som en del av sykdomsbilde at man ikke innser hvor mye sykdommen påvirker kroppen fysisk. Når man blir så tynn, tæres det på fettet i hjernen som man er helt avhengig av for at hjernen skal greie å sende signaler fra et sted til et annet. Så hvis legen har vurdert at det er fare for at du er påvirket kognitivt grunnet sykdommen din og at du f.eks kan ha noe nedsatt reaksjonstid, kan jo det i praksis være forskjell på liv eller død i trafikken. Det hadde jo vært ganske dumt om du hadde kjørt bil til tross for kjøreforbudet og så hadde du endt opp med å drepe noen. Hvis du vil klage og dermed trenger forbudet skriftlig, er det ikke verre enn å be legen om å få kjøreforbudet skriftlig. Anonymkode: e063c...396 Joda, jeg skjønner det. Men det er også individuelt hvor kognitivt svekket man blir. Sånn jeg skjønte det på legen som gav meg kjøreforbud, så var det basert på BMI alene. Hen har faktisk ikke truffet meg fysisk - kun digitalt, så jeg mener hen ikke kan vurdere om jeg har latenstid eller er treigere i oppfattelsen enn ellers. Føler selv jeg har god oversikt når jeg kjører bil, og kjører tryggere enn de fleste andre jeg kjenner. Anonymkode: 759b5...8d9
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #9 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Aner ikke. For å si det sånn, så forteller jeg ikke om dette til noen, så fullt mulig jeg kjører til og fra barnehage osv likevel.. Hva vet du om at jeg liker å være flink pike? Jeg kjører aldri bil når jeg er trøtt. Er ikke glad i å kjøre fra før av, så kjører ikke mer enn jeg må likevel. Har forsøkt det, men fastlegen virker ikke å ha særlig peiling i det hele tatt. Ja, skjønte det sånn. Men hva om man blir stoppet i en rutinekontroll? Ettersom det ikke er meldt inn til statsforvalteren, hvordan skal politiet da finne ut at jeg egentlig ikke får lov til å kjøre? Joda, jeg skjønner det. Men det er også individuelt hvor kognitivt svekket man blir. Sånn jeg skjønte det på legen som gav meg kjøreforbud, så var det basert på BMI alene. Hen har faktisk ikke truffet meg fysisk - kun digitalt, så jeg mener hen ikke kan vurdere om jeg har latenstid eller er treigere i oppfattelsen enn ellers. Føler selv jeg har god oversikt når jeg kjører bil, og kjører tryggere enn de fleste andre jeg kjenner. Anonymkode: 759b5...8d9 https://www.nrk.no/trondelag/stor-studie-pa-anoreksi_-ser-markante-endringer-i-hjernen-hos-syke-mennesker-1.15994326 Det vil ikke legen kunne svare på ved kortere undersøkelser heller, dessuten kan dette endre seg raskt. Om fu er i fin form nå er det ikke gitt at du er det om en uke. Anonymkode: aeb7c...51f 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #10 Skrevet 10. mars 2023 Sitat Ja, skjønte det sånn. Men hva om man blir stoppet i en rutinekontroll? Ettersom det ikke er meldt inn til statsforvalteren, hvordan skal politiet da finne ut at jeg egentlig ikke får lov til å kjøre? Det ser de nok ikke nei. Problemet kommer først dersom det skulle skje noe, og du ikke har forsikring. Det hadde jeg ikke tatt sjansen på at ikke blir oppdaget. Anonymkode: 20627...750 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #11 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hva blir konsekvensen hvis du driter i det muntlige kjøreforbudet og kjører likevel, da? Dårlig samvittighet, siden du liker å være flink pike? Anonymkode: 584e8...707 Tullete ting å skrive Anonymkode: d4d09...8db 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #12 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Aner ikke. For å si det sånn, så forteller jeg ikke om dette til noen, så fullt mulig jeg kjører til og fra barnehage osv likevel.. Hva vet du om at jeg liker å være flink pike? Jeg kjører aldri bil når jeg er trøtt. Er ikke glad i å kjøre fra før av, så kjører ikke mer enn jeg må likevel. Har forsøkt det, men fastlegen virker ikke å ha særlig peiling i det hele tatt. Ja, skjønte det sånn. Men hva om man blir stoppet i en rutinekontroll? Ettersom det ikke er meldt inn til statsforvalteren, hvordan skal politiet da finne ut at jeg egentlig ikke får lov til å kjøre? Joda, jeg skjønner det. Men det er også individuelt hvor kognitivt svekket man blir. Sånn jeg skjønte det på legen som gav meg kjøreforbud, så var det basert på BMI alene. Hen har faktisk ikke truffet meg fysisk - kun digitalt, så jeg mener hen ikke kan vurdere om jeg har latenstid eller er treigere i oppfattelsen enn ellers. Føler selv jeg har god oversikt når jeg kjører bil, og kjører tryggere enn de fleste andre jeg kjenner. Anonymkode: 759b5...8d9 Hvorfor skrive hen? Anonymkode: d4d09...8db
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #13 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): https://www.nrk.no/trondelag/stor-studie-pa-anoreksi_-ser-markante-endringer-i-hjernen-hos-syke-mennesker-1.15994326 Det vil ikke legen kunne svare på ved kortere undersøkelser heller, dessuten kan dette endre seg raskt. Om fu er i fin form nå er det ikke gitt at du er det om en uke. Anonymkode: aeb7c...51f Nettopp, og det kan ikke legen ta sjangsen på. Anonymkode: 4e163...6a1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #14 Skrevet 10. mars 2023 Vel, jeg fikk 6 mnd muntlig kjøreforbud pga blodpropp i øyet. Et muntlig forbud er ikke meldt statsforvalteren/mydighetene. Nå var det det ikke snakk om å transportere andre/barn i mitt tilfelle. Jeg holdt kjeft til alle, kjørte minimalt og så gled det over. Selv folk med ett øye kan kjøre bil og du når du inntar tilstrekkelig næring, kan også kjøre bil. Jeg skal ikke råde deg til å trosse forbudet, men mer råde deg til å bruke vett. Anonymkode: 3bb2c...fe2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #15 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): https://www.nrk.no/trondelag/stor-studie-pa-anoreksi_-ser-markante-endringer-i-hjernen-hos-syke-mennesker-1.15994326 Det vil ikke legen kunne svare på ved kortere undersøkelser heller, dessuten kan dette endre seg raskt. Om fu er i fin form nå er det ikke gitt at du er det om en uke. Anonymkode: aeb7c...51f Har vært stabil på samme vekt i 2 måneder så ser ikke helt for meg at det skal endre seg plutselig nå.. Å bli låst til hjemmet - slik jeg blir uten mulighet til å kjøre bil - det vil derimot kunne gjøre ting enda værre, og jeg frykter det vil lede til mer spiseforstyrra atferd. Skal jeg begynne å gå overalt, så kommer jeg iallfall til å rase ned i vekt, da det er relativt lange avstander.. Ikke minst - jeg kommer meg heller ikke på timene hos fastlegen. Kan fastlegen evt komme på hjemmebesøk da? Sitter med en følelse av dette med sertifikatet bare er enda et pressmiddel, istedet for at det er tatt en faktisk vurdering av min kognitive funksjon. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vel, jeg fikk 6 mnd muntlig kjøreforbud pga blodpropp i øyet. Et muntlig forbud er ikke meldt statsforvalteren/mydighetene. Nå var det det ikke snakk om å transportere andre/barn i mitt tilfelle. Jeg holdt kjeft til alle, kjørte minimalt og så gled det over. Selv folk med ett øye kan kjøre bil og du når du inntar tilstrekkelig næring, kan også kjøre bil. Jeg skal ikke råde deg til å trosse forbudet, men mer råde deg til å bruke vett. Anonymkode: 3bb2c...fe2 Blir å holde kjeft jeg også. Og begrense kjøringa til et minimum.. og bruke vett. Men ser jo at jeg enkelte dager ikke har noe annet valg enn å kjøre i barnehagen. Resten av dagene får jeg bare holde ungene hjemme. 🙄 Anonymkode: 759b5...8d9
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #16 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har vært stabil på samme vekt i 2 måneder så ser ikke helt for meg at det skal endre seg plutselig nå.. Å bli låst til hjemmet - slik jeg blir uten mulighet til å kjøre bil - det vil derimot kunne gjøre ting enda værre, og jeg frykter det vil lede til mer spiseforstyrra atferd. Skal jeg begynne å gå overalt, så kommer jeg iallfall til å rase ned i vekt, da det er relativt lange avstander.. Ikke minst - jeg kommer meg heller ikke på timene hos fastlegen. Kan fastlegen evt komme på hjemmebesøk da? Sitter med en følelse av dette med sertifikatet bare er enda et pressmiddel, istedet for at det er tatt en faktisk vurdering av min kognitive funksjon. Blir å holde kjeft jeg også. Og begrense kjøringa til et minimum.. og bruke vett. Men ser jo at jeg enkelte dager ikke har noe annet valg enn å kjøre i barnehagen. Resten av dagene får jeg bare holde ungene hjemme. 🙄 Anonymkode: 759b5...8d9 Hjernen påvirkes jo jo lenger man har lav vekt. Vekten trenger ikke bli progressivt lavere for å påvirke hjernen dårligere. Selv fulle folk tror de kan kjøre bil, de føler ikke selv at det kognitive er svekket selvom det er det. Vit at om set skjer noe blir du ansvarlig for å dekke alle skader. Kjører du på en lyktestolpe må du betale. Kjører en annen bil i deg og det blir usikkerhet om skyldner må kanskje du betale. Du må også betale av egen lomme fordi du ikke dekkes av forsikringen. Kjører du og skader noen kan du risikere og bli skyldig millionbeløp. Du er faktisk en fare for andre trafikanter og andre som ferdes, selv om du ikke kjenner det selv. Anonymkode: aeb7c...51f 8 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #17 Skrevet 10. mars 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: 5 hours ago, AllahBallah said: Noen vurderinger overlater man best til andre.. Men, det skader jo ikke å høre med fastlegen, skulle du være uenig i kjøreforbudet. Har forsøkt det, men fastlegen virker ikke å ha særlig peiling i det hele tatt. Så du sidesetter rett og slett det flere helsepersonell sier til deg, fordi du vet bedre? Dæven, du høres ut som en særdeles skummel person å ha bak rattet. Også med barn i bilen i tillegg?! Skjerpings! Anonymkode: d1e05...e06 6 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #18 Skrevet 10. mars 2023 Man trenger for eksempel ikke være trøtt for å svime av. Just sayin' Og nei, det trenger ikke komme noen forvarsel på det heller. Snakker av erfaring, mye samme problemstilling (mangel på mat gjør slikt med kroppen, til slutt). Anonymkode: d1e05...e06 4 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #19 Skrevet 10. mars 2023 10 minutter siden, AnonymBruker said: Blir å holde kjeft jeg også. Og begrense kjøringa til et minimum.. og bruke vett. Det uthevede der er kjørt allerede. Anonymkode: d1e05...e06 1 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #20 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva blir konsekvensen hvis du driter i det muntlige kjøreforbudet og kjører likevel, da? Dårlig samvittighet, siden du liker å være flink pike? Anonymkode: 584e8...707 Problemet er jo at dersom ts havner i en ulykke vil hun få skylden for den. Og forsikringen kan vaske sine hender og si «det koster 45 000 den skaden. Vi dekker intet når du kjørte ulovlig». Eller la oss si ts treffer noen. Kjøreforbud livet ut og noen måneder eller år i fengsel. Ja, dersom det ikke skjer noe går det jo ikke galt. Det samme gjelder om du fyllekjører eller lukker øynene på motorveien. Går intet galt finner ingen det ut. Anonymkode: b0bc1...d9e 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå