AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #1 Skrevet 10. mars 2023 Jeg er så rådvill. Etter samlivsbrudd og salg av felles bolig, har jeg levd i troen på at overskuddet av boligsalget ( min andel på ca 500k) skulle komme på konto. Etter lang tid ringte jeg banken, siden hverken resterende boliglån står som nedbetalt, eller noe annet har kommet inn. Da får jeg beskjed om at så mange kreditorer som har pant i boligen at det ikke finnes noe penger igjen. Ble kalt inn til møte i banken for å diskutere boliglånet - som fremdeles står ubetalt. Det er da altså min eks som har tatt seg opp lån/ ikke betalt regninger og opparbeidet seg enorm gjeld uten at jeg har visst om det. Hvilken gjeld/kreditorer får jeg ikke vite. Det er privat. Nå kjenner jeg at jeg holder på å gå fra hektene. Er det virkelig slik at jeg skal stå ansvarlig for en gjeld som han har tatt seg opp - og som jeg ikke har visst noen ting om? Han har ført meg så til de grader bak lyset. Jeg gikk i dag fra å tro at jeg hadde en egenandel på en halv million til å bli andrehånds gjeldsslave. Vi er ikke gift. Jeg har ellers bare studielån og en liten kredittkortgjeld på under 10k, og stålkontroll på økonomien ellers. Hva gjør jeg? Hvorfor har ingen, hverken bank eller megler sagt i fra om dette? Anonymkode: d9e1a...638 5 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #2 Skrevet 10. mars 2023 Dette kan ikke stemme. Banken har førsteprioritets pant og får penger først, så boliglånet kan ikke være ubetalt. Anonymkode: ed202...e5c 14
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #3 Skrevet 10. mars 2023 Er i allefall flere uker siden eiendommen ble overtatt (og tinglyst) og det har ikke skjedd noen ting. Har aldri solgt bolig før, og har tingen erfaring i gangen i det. Anonymkode: d9e1a...638
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #4 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette kan ikke stemme. Banken har førsteprioritets pant og får penger først, så boliglånet kan ikke være ubetalt. Anonymkode: ed202...e5c I tillegg så kan ikke kreditorer røre dine 50%. Så dette kan ikke stemme nei. Anonymkode: 0aa4c...ebe 13
Petra200 Skrevet 10. mars 2023 #5 Skrevet 10. mars 2023 Er du sikker på at du har stått som eier av boligen? 18 3
avsbdnf Skrevet 10. mars 2023 #6 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): I tillegg så kan ikke kreditorer røre dine 50%. Så dette kan ikke stemme nei. Anonymkode: 0aa4c...ebe Jo det kan de om de har sikkerhet i boligen. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #7 Skrevet 10. mars 2023 avsbdnf skrev (3 minutter siden): Jo det kan de om de har sikkerhet i boligen. Så kreditor kan ta sikkerhet i eiendom som skyldner ikke eier, uten eiers samtykke? Det har jeg vondt for å tro... Anonymkode: 492bc...c6a 12
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #9 Skrevet 10. mars 2023 Stod du tinglyst som eier? Anonymkode: 43242...44b 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #10 Skrevet 10. mars 2023 De kan ikke ta av din eierandel nei. Var dere gift? Hvor stor andel har du på papiret? Anonymkode: 2c9fb...c84 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #11 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Var dere gift? Hun skriver i hi at de ikke var gift. TS: Altså, du må kontakte advokat. Dette er for viktig til å få svar fra tilfeldige mennesker på nettet. Anonymkode: e3ddb...8fa 7 7
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #12 Skrevet 10. mars 2023 avsbdnf skrev (7 minutter siden): Jo det kan de om de har sikkerhet i boligen. Nei, det kan de ikke. Hvis du eier boligen 50% så kan ingen ta dine penger hvis du ikke skylder noen noe. Du har ikke sett tvangssalg som gjelder kun for 50% av boligen før? Anonymkode: 0aa4c...ebe 4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #13 Skrevet 10. mars 2023 Finner det litt merkelig at boliglånet er ubetalt, de pleier jo å ha 1.prioritet. Så da må nok de regningene som ikke var betalt og som er gått til så langt som til utleggsforretning være til kommune eller stat, da må det være snakk om temmelig høye summer om det ikke er en krone igjen. Tviler på at banken har veket prioritet for kredittkortselskap eller lignende. Anonymkode: 757ff...29c 4 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #14 Skrevet 10. mars 2023 Vi står med lik eierandel, altså 50 %. Ikke gift nei. Anonymkode: d9e1a...638 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #15 Skrevet 10. mars 2023 Hør på hun som sier skaff advokat! Tipper banken din kan hjelpe deg videre i denne saken også. De som jobber i banken har god peiling på hvordan du kan ta dette videre. Anonymkode: 0a954...597 15
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #16 Skrevet 10. mars 2023 Spørsmålet her er jo om jeg har krav på min andel av overskuddet, og la "idioten" seile sin egen sjø. Kan legge til at han har vært alt annet enn snill med meg de siste årene, og at dette bare er toppen av kransekaka. Anonymkode: d9e1a...638 2 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #17 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi står med lik eierandel, altså 50 %. Ikke gift nei. Anonymkode: d9e1a...638 Siden dere ikke er gift hefter ikke du for hans gjeld. Du skal også ha fått varsel om utleggsforretning ved pant i huset, men det hender det glipper eller at samboer stjeler posten (det gjorde min). Gjentar meg selv og ber deg oppsøke advokat. Noen har det via fagforening eller forsikring, og hvis ikke, vil det nok uansett lønne seg. Anonymkode: e3ddb...8fa 10 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #18 Skrevet 10. mars 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Spørsmålet her er jo om jeg har krav på min andel av overskuddet, og la "idioten" seile sin egen sjø. Kan legge til at han har vært alt annet enn snill med meg de siste årene, og at dette bare er toppen av kransekaka. Anonymkode: d9e1a...638 Svaret på det spørsmålet er ja. Anonymkode: 80fb0...2a1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #19 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Spørsmålet her er jo om jeg har krav på min andel av overskuddet, og la "idioten" seile sin egen sjø. Kan legge til at han har vært alt annet enn snill med meg de siste årene, og at dette bare er toppen av kransekaka. Anonymkode: d9e1a...638 Ja Herregud det håper jeg virkelig! For en dritt situasjon, føler med deg Anonymkode: f2838...15c 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #20 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Siden dere ikke er gift hefter ikke du for hans gjeld. Du skal også ha fått varsel om utleggsforretning ved pant i huset, men det hender det glipper eller at samboer stjeler posten (det gjorde min). Gjentar meg selv og ber deg oppsøke advokat. Noen har det via fagforening eller forsikring, og hvis ikke, vil det nok uansett lønne seg. Anonymkode: e3ddb...8fa Det gjelder ikke hvis man er gift heller. De kan ikke ta beslag i den andres eierandel. Anonymkode: 0aa4c...ebe 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå