Lenelarsen Skrevet 10. mars 2023 #1 Skrevet 10. mars 2023 Det som er så spesielt med Norge er at man alltid skal hjelpe andre, men at som Norsk forventes det at du klarer deg selv. https://www.nrk.no/vestland/far-50.000-kroner-av-kommunen-til-a-kjope-seg-bil_-_-betyr-svaert-mykje-1.16313021 17 4
Anonio Skrevet 10. mars 2023 #2 Skrevet 10. mars 2023 1 hour ago, Lenelarsen said: Det som er så spesielt med Norge er at man alltid skal hjelpe andre, men at som Norsk forventes det at du klarer deg selv. https://www.nrk.no/vestland/far-50.000-kroner-av-kommunen-til-a-kjope-seg-bil_-_-betyr-svaert-mykje-1.16313021 Ja for å være arbeidsledig i Norge kan sammenlignes med å bli bombet sønder og sammen av Putin, for så å havne i en kommune i Norge hvor det er 100km til nærmeste butikk, og så at en eller annen person klager på at du får støtte til å kjøpe et gammelt skrap. 26 17
Justlooking Skrevet 10. mars 2023 #3 Skrevet 10. mars 2023 Lenelarsen skrev (9 timer siden): Det som er så spesielt med Norge er at man alltid skal hjelpe andre, men at som Norsk forventes det at du klarer deg selv. https://www.nrk.no/vestland/far-50.000-kroner-av-kommunen-til-a-kjope-seg-bil_-_-betyr-svaert-mykje-1.16313021 Og det som er spesielt er at i Ukraina er det mange som verken har hus eller bil og lever fra hånd til munn på landsbygda. Det er et meget fattig land. Mange nordmenn har i årtier stått på gjenvinningsstasjoner med varebiler og ønsker å få det nordmenn vil kaste. For så å kjøre dette til Ukraina som hjelp. 5
Giin Skrevet 10. mars 2023 #4 Skrevet 10. mars 2023 Nordmenn får jo hjelp om de trenger de også. Sykepenger, dagpenger og uføretrygd. Tror du virkelig at ukrainske flyktninger har trukket vinnerkoddet fordi de får støtte til bil? De må plutselig flykte ifra krig og har ikke hatt samme mulighet som oss nordmenn til å få bygge seg opp økonomisk. 15 3 1
Pipaluk Skrevet 10. mars 2023 #5 Skrevet 10. mars 2023 Det høres lurt ut, og er praktisk med tanke på bosetting i små kommuner Og bilen er vel brukt? Jeg håper bare at de er like smidige med andre flyktninger også, ikke bare "eliteflyktningene". 8
Melkebarten Skrevet 11. mars 2023 #6 Skrevet 11. mars 2023 13 hours ago, Lenelarsen said: Det som er så spesielt med Norge er at man alltid skal hjelpe andre, men at som Norsk forventes det at du klarer deg selv. https://www.nrk.no/vestland/far-50.000-kroner-av-kommunen-til-a-kjope-seg-bil_-_-betyr-svaert-mykje-1.16313021 Som norsk har man gjerne ett sikkerhetsnett i bunn også? Mister man jobben så tar det offentlige vare på en. Det at de får seg bil, kan være med på at de i stedet blir en ekstra *belastning* heller greier seg selv med hus, bil og jobb. 3
Gjest Adobyen Skrevet 11. mars 2023 #7 Skrevet 11. mars 2023 Det koster kun 13 milliarder å løfte fattige nordmenn over fattigdomsgrensen i landet vårt. Vi har råd til det samtidig med å hjelpe flyktningene.
Miss perfect Skrevet 11. mars 2023 #8 Skrevet 11. mars 2023 Adobyen skrev (35 minutter siden): Det koster kun 13 milliarder å løfte fattige nordmenn over fattigdomsgrensen i landet vårt. Vi har råd til det samtidig med å hjelpe flyktningene. De kommer aldri til å hjelpe sine egne. 7
Rødstrupa Skrevet 11. mars 2023 #9 Skrevet 11. mars 2023 Lenelarsen skrev (15 timer siden): Det som er så spesielt med Norge er at man alltid skal hjelpe andre, men at som Norsk forventes det at du klarer deg selv. https://www.nrk.no/vestland/far-50.000-kroner-av-kommunen-til-a-kjope-seg-bil_-_-betyr-svaert-mykje-1.16313021 Det stemmer jo ikke. Alle norske borgere har mulighet/får jo hjelp av staten/NAV med alle mulige former for økonomisk hjelp. 6
Gjest Adobyen Skrevet 11. mars 2023 #10 Skrevet 11. mars 2023 Rødstrupa skrev (3 minutter siden): Det stemmer jo ikke. Alle norske borgere har mulighet/får jo hjelp av staten/NAV med alle mulige former for økonomisk hjelp. Vi har gode velferdsordninger, men vi har også nesten 10% av befolkningen som lever under fattigdomsgrensen. https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2023/03/07/prisen-for-a-lofte-trygdede-ut-av-fattigdom-13-milliarder/ https://www.matsentralen.no/fattigdom
Langs veien Skrevet 11. mars 2023 #11 Skrevet 11. mars 2023 Jeg synes dette høres veldig bra ut. Det hjelper flykningene med kurs, jobb og familie på en praktisk og grei måte. Når det er et mål å fordele flykninger over hele landet så er det bra at det kan gjøres grep slik at de får det bra og kanskje får lyst til å permanent bosette seg i samme kommune. Bil på bygda er en nødvendighet og ikke bare et «gode» slik vårt samfunn er lagt opp. Nordmenn har andre støtteordninger, og de ulike kommunene gjør også egne tiltak for nordmenn for å hjelpe. 5 1
VXL100 Skrevet 11. mars 2023 #12 Skrevet 11. mars 2023 Tipper at disse folkene aldri vil forlate hverken landet eller Nav med slik støtte. 7 2
VXL100 Skrevet 11. mars 2023 #13 Skrevet 11. mars 2023 Langs veien skrev (2 minutter siden): Nordmenn har andre støtteordninger, og de ulike kommunene gjør også egne tiltak for nordmenn for å hjelpe. Haha, helt sikkert. Da kunne jo disse folkene benyttet samme støtteordning om den var så lukrativ. 7
Giin Skrevet 11. mars 2023 #14 Skrevet 11. mars 2023 Miss perfect skrev (6 timer siden): De kommer aldri til å hjelpe sine egne. Hva mener du med "sine egne?" Et menneske er et menneske samme hvor de kommer fra. Mener du at en nordmann er mer verdt eller har krav på mer hjelp enn en utlending? I tilfelle hvorfor? 4 1
Lenelarsen Skrevet 11. mars 2023 Forfatter #15 Skrevet 11. mars 2023 En etnisk norsk ville aldri fått hjelp økonomisk for å ta lappen eller å kjøpe en bil fordi man trenger den til jobb. Prøv å søk om dette hos NAV, så skal dere se hvordan det går. Hvor skal ikke nordmenn får det samme? Som trenger økonomisk hjelp til bil og lappen. Her har vi enda en: https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/JqRx6/flyktninger-faar-foererkortet-betalt-av-kommunen "En rekke innlandskommuner på Sørlandet gir innvandrere tilskudd for at de kan ta sertifikat. Flere gir også rentefritt lån slik at de kan kjøpe bil." 11
Lenelarsen Skrevet 11. mars 2023 Forfatter #16 Skrevet 11. mars 2023 Giin skrev (11 timer siden): Nordmenn får jo hjelp om de trenger de også. Sykepenger, dagpenger og uføretrygd. Tror du virkelig at ukrainske flyktninger har trukket vinnerkoddet fordi de får støtte til bil? De må plutselig flykte ifra krig og har ikke hatt samme mulighet som oss nordmenn til å få bygge seg opp økonomisk. Vi snakker om tilskudd for å kjøpe en bil eller å ta lappen, dette ville du aldri fått som norsk. Er du klar over hvor mange som sliter økonomisk i norge? Som er "vanlig" mennesker....som kanskje kunne fått en jobb om de hadde førerkort. Eller hadde bil. 5 1
Giin Skrevet 11. mars 2023 #17 Skrevet 11. mars 2023 Lenelarsen skrev (29 minutter siden): Vi snakker om tilskudd for å kjøpe en bil eller å ta lappen, dette ville du aldri fått som norsk. Er du klar over hvor mange som sliter økonomisk i norge? Som er "vanlig" mennesker....som kanskje kunne fått en jobb om de hadde førerkort. Eller hadde bil. Ja det er jeg veldig klar over. Når mannen min ble ufør levde vi selv under fattigdomsgrensa for få år siden. Vi betalte da redusert i barnehagen, og jeg fikk stipend for å gå på skole. Nå tjener jeg bedre og vi er nå rett over fattigdomsgrensa. Som nordmann har man de beste muligheter for å klare seg økonomisk. Grunnen til at det gikk galt for oss, var på grunn av dårlige valg vi selv hadde tatt: Mannen min hadde ikke uføreforsikring, jeg hadde ikke tatt utdannelse før vi fikk barn, og jobbet deltid når han ble syk. Det er så mange som klager over dårlig råd, men så mangler de evnen til å se hvorfor de har dårlig råd. Jeg tok lappen som 18 åring. Finansierte det selv med helgejobb. Jeg vil påstå at det er mye lettere for norske å få seg en jobb enn hva det er for ukrainere som ikke kan språket. Problemet ligger vel i at vi føler at vi har krav på så mye. 4
Lenelarsen Skrevet 11. mars 2023 Forfatter #18 Skrevet 11. mars 2023 Giin skrev (2 minutter siden): Ja det er jeg veldig klar over. Når mannen min ble ufør levde vi selv under fattigdomsgrensa for få år siden. Vi betalte da redusert i barnehagen, og jeg fikk stipend for å gå på skole. Nå tjener jeg bedre og vi er nå rett over fattigdomsgrensa. Som nordmann har man de beste muligheter for å klare seg økonomisk. Grunnen til at det gikk galt for oss, var på grunn av dårlige valg vi selv hadde tatt: Mannen min hadde ikke uføreforsikring, jeg hadde ikke tatt utdannelse før vi fikk barn, og jobbet deltid når han ble syk. Det er så mange som klager over dårlig råd, men så mangler de evnen til å se hvorfor de har dårlig råd. Jeg tok lappen som 18 åring. Finansierte det selv med helgejobb. Jeg vil påstå at det er mye lettere for norske å få seg en jobb enn hva det er for ukrainere som ikke kan språket. Problemet ligger vel i at vi føler at vi har krav på så mye. Vi alle har jo forskjellige utgangspunkter, så da bør alle hjelpes til en form for mulighet. Det vi vet gjennomsnittlig er det forventes at norske skal klare seg selv. Det brukes milliarder på å hjelpe andre som er kommet i Norge. 3
Giin Skrevet 11. mars 2023 #19 Skrevet 11. mars 2023 Lenelarsen skrev (5 minutter siden): Vi alle har jo forskjellige utgangspunkter, så da bør alle hjelpes til en form for mulighet. Det vi vet gjennomsnittlig er det forventes at norske skal klare seg selv. Det brukes milliarder på å hjelpe andre som er kommet i Norge. Ja vi har forskjellige muligheter, men som nordmann har man allerede de beste muligheter for å klare seg selv. Vi får gratis utdanning, dagpenger, sykepenger... De som kommer fra andre land har nettopp dårligere muligheter enn oss, og har da større behov for hjelp. Vi må slutte å tenke på "oss og de" og at vi har krav på noe mer enn de, bare fordi vi er født her.
Miss perfect Skrevet 11. mars 2023 #20 Skrevet 11. mars 2023 Giin skrev (1 time siden): Hva mener du med "sine egne?" Et menneske er et menneske samme hvor de kommer fra. Mener du at en nordmann er mer verdt eller har krav på mer hjelp enn en utlending? I tilfelle hvorfor? Mener man skal hjelpe sitt eget folk først ja. Er det virkelig så rart? Hørt om en norsk person som får penger til å kjøpe seg bil? Nei, man må selge den for å få hjelp hvis man skulle trenge det. De gjør ikke en dritt for fattige nordmenn. 6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå