Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i uke 29 i dag, og var på svangerskapskontroll på sykehuset. Siden nr1 var liten til termin, vi har nå fått beskjed om at nr2 også blir som nr1. De fant også ut at blodgjennomstrømning fra livmor til morkaka er dårlig, er det noen her inne som har erfaring med dette? 

Anonymkode: 1648b...2d1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke erfaring, men redd for at jeg hadde det samme. Hva veide baby nr1 ved fødsel?

Anonymkode: 03fb6...02c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke erfaring, men redd for at jeg hadde det samme. Hva veide baby nr1 ved fødsel?

Nr1 veide 2,5 kg

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nr1 veide 2,5 kg

ts

Min var 2,9 kg ved termin, men også 53 cm lang og derfor under percentilen.

Jeg tror ikke det er så mye å gjøre så sent i svangerskapet. Utenom å settes i gang noen uker før termin, slik at du får babyen ut og den kan få mer næring.

Jeg vet at de ofte gir blodfortynnende (Klexane) i starten av graviditeten til de som har risiko for blodpropp i morkaka (høy alder for eksempel). Du kan jo høre om det kan hjelpe i din situasjon?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på blodfortynnende (Fragmin) i hele graviditeten + 6 uker etter fødsel for å få bukt med dette. Fikk beskjed om liten baby med første på grunn av dårlig blodgjennonstrømming, men ut kom 3,4kg i uke 38.

Hør med legen om blodfortynnende.

Anonymkode: 3115e...92c

• 3 uker senere...
Skrevet

Hadde det samme,  ble satt i gang i uke 35. Ut kom en liten spurvunge på 1780g 

AnonymBruker
Skrevet
kjærring skrev (2 timer siden):

Hadde det samme,  ble satt i gang i uke 35. Ut kom en liten spurvunge på 1780g 

Var det blodgjennomstrømning fra livmor til morkake du også hadde? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde samme, og ble satt på albyl-e fra positiv test, men slik jeg forstod det på legene var det viktigest å ta tabletten i siste del av svangerskapet. Det er baby-aspirin, og er visst veldig effektivt på blodpropp i morkaka. Klexane og andre sprøyter funker bedre om det er mor som har fått blodpropp i tidligere svangerskap. Albyl - e er veldig lite inngripende, så hør med legen din:) jeg fikk vertfall en normalt vektig unge når jeg stod på det:) 

Anonymkode: b609a...7b0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde samme, og ble satt på albyl-e fra positiv test, men slik jeg forstod det på legene var det viktigest å ta tabletten i siste del av svangerskapet. Det er baby-aspirin, og er visst veldig effektivt på blodpropp i morkaka. Klexane og andre sprøyter funker bedre om det er mor som har fått blodpropp i tidligere svangerskap. Albyl - e er veldig lite inngripende, så hør med legen din:) jeg fikk vertfall en normalt vektig unge når jeg stod på det:) 

Leste hovedinnlegget igjen og der står blodgjennomstrømming, trodde der stod blodpropp. Men det er kanskje det samme? Om ikke, se bort fra svaret mitt over her :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.3.2023 den 21.35):

Var det blodgjennomstrømning fra livmor til morkake du også hadde? 

Jepp

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det samme, og hos meg ble det hastekeisersnitt omtrent så fort det ble oppdaget (...dvs, de ventet på at operasjonsstua skulle bli ledig først). I uke 27 og 900 gram. Synes det er rart at de forventningsstyrte deg mot at du skal gå helt frem til termin?

Anonymkode: d0fee...14c

AnonymBruker
Skrevet
kjærring skrev (2 timer siden):

Jepp

Hva var grunnen til de valgte å sette igang fødsel i uke 35? - sist kontroll tok de ul på blodgjennomstrømning i navlesnoren(?) noe jeg stusser litt på, om det er riktig å måle blodgjennomstrømning der, når problemet ligger fra livmor til morkake

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde det samme, og hos meg ble det hastekeisersnitt omtrent så fort det ble oppdaget (...dvs, de ventet på at operasjonsstua skulle bli ledig først). I uke 27 og 900 gram. Synes det er rart at de forventningsstyrte deg mot at du skal gå helt frem til termin?

Anonymkode: d0fee...14c

Nei, kan ikke så mye om det - føler jeg sitter med fler spm enn svar… og er like spent på hver kontroll vi skal på. Baby er veldig tynn rundt magen, men ellers «normal» hode og lår

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva var grunnen til de valgte å sette igang fødsel i uke 35? - sist kontroll tok de ul på blodgjennomstrømning i navlesnoren(?) noe jeg stusser litt på, om det er riktig å måle blodgjennomstrømning der, når problemet ligger fra livmor til morkake

For den går gjennom navlesnoren😊

De valgte å sette i gang for at det var bedre for henne å komme , enn det var å være i magen. Hun lå på -37% på vekstavvik,  og det er godt over når de bruker å sette i gang.  Derav vekten hennes også. 

De vurderte det i uke 33, men siden hennes og min form var såpass bra så ville de strekke det lengst mulig 

AnonymBruker
Skrevet
kjærring skrev (10 timer siden):

For den går gjennom navlesnoren😊

De valgte å sette i gang for at det var bedre for henne å komme , enn det var å være i magen. Hun lå på -37% på vekstavvik,  og det er godt over når de bruker å sette i gang.  Derav vekten hennes også. 

De vurderte det i uke 33, men siden hennes og min form var såpass bra så ville de strekke det lengst mulig 

Okei, da forstår jeg😊 Hvordan var målingene på lår, mage og hode på lille på kontrollene? Har ikke fått vite % i vekstavvik enda, men baby lå på 5p(?) rundt magen, og ellers normal hode og lår - Sist kontroll hadde magen gått til 25p(?) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Okei, da forstår jeg😊 Hvordan var målingene på lår, mage og hode på lille på kontrollene? Har ikke fått vite % i vekstavvik enda, men baby lå på 5p(?) rundt magen, og ellers normal hode og lår - Sist kontroll hadde magen gått til 25p(?) 

Det husker jeg ikke 🙈 du kan jo spørre de om % på neste kontroll, det skal også stå på kontroll arket om du har det 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...