Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sitter å funderer litt over hva som er lurt å ha og hva en absolutt må gå til innkjøp av til selve fødselen. Har aldri født før, og er litt av den typen som liker å være forberedt. Da slipper eg mye unødig stress og eventuell panikk.

1. Selve fødselen starter jo som regel hjemme, og vi har over 1 t lang kjørevei til sykehuset. Hvordan sikrer en da bilen? Er det nødvendig med plastikk, håndklær, tisselaken og diverse. Hvordan gjorde dere det?

2. Er det kjekt å ha en pakke med store bleier liggende klar hjemme etter fødsel? Hvordan er egentlig størrelsen på disse? Er til vanlig en M i vanlige «lave» truser.  burde jeg da gå for størrelse L så magen får plass inni? 

3. Ser folk på internett har en slik spyleflaske de bruker til etter toalettbesøk. Er det noe en bør/må kjøpe seg?

Noe annet som er kjekt å ha, eller som er et must? Vi har lang vei til butikken, så prøver å være litt forberedt. 

Anonymkode: 9520e...c8b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1. De færreste fødsler starter vel egentlig med at vannet går, så jeg ville ikke stresset veldig med det.

2. Bleier er heller ikke nødvendig for mange. Her holdt det i massevis med nattbind. Mannen kan alternativt løpe på apoteket hvis krise. Ville nok forholdt meg til riktig størrelse da, hvis du bruker M :)

3. Aldri hørt om, så var ikke behov her i alle fall! 

Ville stacket opp på mat og snacks generelt. Frista lite forlate huset de første dagene. 😅

Anonymkode: f9c2e...969

Skrevet

1. Nei, du må ikke ha noe av det. Men dersom du er redd for at vannet kan gå, kan du kjøpe tisselaken på apoteket å sitte på det. Vi brukte også slike tisselaken på stellematta, under handduken.

2. Bleier vil jeg tro du ikke trenger. Sykehuset/fødestuen har store bind liggende tilgjengelig - jeg tok med meg noen slike før vi dro hjem og ellers brukte jeg vanlige nattbind. 

3. Brukte ikke skylleflaske verken etter storesøster eller lillesøster - en imsdalflaske funker like fint!

Ellers, sånn til selve fødselen - ha med vannflaske med tut (typ camelback), hårstrikk og noe snacks. Slippers som tåler vann er også kjekt å ha. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva du trenger til fødselen: 

Som nevnt over, det er ikke så mange fødsler som starter med at vannet går. De fleste starter med rier, og vannet går ikke før på sykehuset. Er du bekymret, kjøp en pakke tisselaken/"kladder" på apoteket. De kan dere uansett få bruk for ved bleieslutt. Da kan du bruke et slikt til å sitte på om du skulle være en av de der vannet går tidlig i forløpet.

Jeg ble anbefalt å ha med noe å spise med litt energi i. (Som sjokolade) For min del var den uaktuell under fødsel, men ble satt stor pris på dagen etter. Da var jeg ganske energitom.

Jeg brukte ikke skylleflaske. Tok heller en dusj nedentil etter å ha vært på do når jeg følte behov. (Evt. "klappet" tørt med dopapir.) Poenget er vel bare at det kan gjøre vondt å tørke seg, og du kan ha sting som papiret hekter seg i om du drar det bortover. Det handler uansett om noen få dager. 

Store bind til blødninger får du på sykehuset. Reiser du hjem før du har sluttet å blø, tar/får du med deg noen ekstra. 

Det som var greiest å ha fikset før fødsel, var faktisk at huset var fult av mat som var lett å varme opp/lage i stand, når vi kom hjem fra sykehuset. 
Vi var begge slitne, og det var greit med enkel mat. Alt fra boller, pizzasnurrer, lapskaus, panert fisk, ferdigoppskåret brød og til is og kaker som kunne serveres gjester. (Eller spises selv.) 

Og gjester spurte om det var noe vi ønsket oss/noe de kunne gjøre for oss, sa vi stort sett "ta med mat". Det var helt genialt. 
Om det var mors hjemmelagede stek med tilbehør, eller om de hadde plukket opp en pizza på veien, så var det herlig å kunne bli sittende med baby fremfor å lage mat. 
Generelt bør gjester varte opp seg selv i en slik situasjon. 

Ellers kan det være greit å huske på at tiden på sykehuset kan bli ganske lang og kjedelig, om fødsel tar litt tid. Så mobil med greit batteri, kan være bra. 

Ellers trenger du veldig lite. 
Slippers til dusjen og som tøfler er greit. 
Gode klær til deg selv er også fint å ha. 
Men du får det du trenger ellers på sykehuset.

Anonymkode: 2599b...084

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her startet fødselen med at vannet gikk, og så gikk det en gang til etter en liten time. Ville hatt et håndkle/tisselaken å sitte på for sikkerhets skyld, selv om det ikke er så vanlig at fødselen starter slik er det unødvendig å sitte en time i bil og bekymre seg tenker jeg - og en viss sjanse er det jo😊 Ellers hadde jeg stor glede av kjølebind. Trengte ikke bleier etter jeg kom hjem fra sykehuset, store bind var greit. Vannflaske med tut til å drikke av kjekt å ha. Klær som kan kneppes opp for amming (fikk bare en sykehusskjorte, og den ble blødd ut..).  Vide bukser (god plass til bleie), ev skjørt/kjole er kjekt å ha. 

Anonymkode: 4205a...a15

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg fant veldig hjelpsomt

-kjølebind 

-elsket skylleflasken min. Liker den vinklede tuten. Noen syns imsdalflaske er greit, så du kan jo prøve å skylle deg med en sånn før du evt kjøper en skylleflaske. 

- en kladd i bilen kan jo være kjekt. Evt et rimeligere alternativ er plastpose med håndkle på. Det kan jo være greit, men som andre sier så er det sjeldent at fødselen starter med at vannet går. 

- hadde ikke behov for bleier. Kjøp det hvis du ser behovet. Når vi dro hjem holdt det lenge med nattbind. Tok ikke mange dagene før vanlig bind funket fint. 

-snacks! Jeg elsket at vi hadde snickers i baggen når fødselen dro ut og jeg trengte enkel energi 

- klær til deg selv om du ikke vil gå i sykehusklær. Jeg føler meg mer vel i egne klær. Og slipperser/tøfler 

-de har gjerne bare små håndklær på sykehuset, så jeg angrer på at vi ikke tok med et stort fra her hjemme 🙈

Anonymkode: 1b056...bdd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes skylleflasken var helt genial. Kjølebind var jeg ikke like imponert over (det er det uansett mange fødeavdelinger som lager selv). Tok med meg et par bleier hjem fra sykehuset, men brukte de aldri. Funket helt greit med nattbind. Som mange her nevner, så skader det ikke å kjøpe en pakke med kladder på apoteket.  Hadde det også på setet i bilen i ukene før fødsel bare sånn helt for sikkerhetsskyld. Brukte de mye til baby i etterkant. Genialt når baby feks skal ligge å lufte seg uten bleie, ha med i stellebaggen osv

Hvis du skal amme anbefaler jeg deg å kjøpe deg silverette og ha med på sykehuset. Angrer veldig på at jeg ikke bare hadde det klart fra starten. Verdt hver eneste krone! 

Lykke til :)

Anonymkode: fff35...794

AnonymBruker
Skrevet

1. Jeg hadde lagt klar tisselaken i bilen lenge før termin. Det var det siste jeg tenkte på på vei ned til sykehuset 🙈

2. Hos meg hadde den værste blødningen stoppet da jeg dro hjem fra sykehuset. Hadde med noen av de store bind fra sykehuset, etter det holdt det med tykke bind. De færreste blør så mye at de trenger bleie mange dager etter fødsel. 

3. Hadde ikke en slik og hadde heller ikke behov for en. Jeg hadde med meg hårføner fordi jeg hadde hørt det var så lurt. Den ble liggende ubrukt i bagen.

Anonymkode: 96351...f21

AnonymBruker
Skrevet

1. Jeg var ikke i stand til å tenkte over dette og måtte ta taxi til sykehuset, så det gikk helt i glemmeboka. Men den koselige sjåføren bare lo det bort og trøstet med at han uansett måtte vaske ned bilen etter oss (var under koronaen), så det gikk fint likevel. Sett i ettertid ville jeg ha lagt klart et håndkle! 😂

2. Jeg blødde ikke så mye at jeg trengte noe mer enn vanlige bind da vi kom hjem, men jeg syntes det var mye mere behagelig å bruke bleie enn truse og bind. Hadde ikke kjøpt inn noen på forhånd, og angret som en hund! Apoteket vårt hadde ikke bleier til voksne, så fikk ikke kjøpt da vi kom hjem heller. :( 

3. Sykehuset hadde en liten hånddusj koblet til doen som jeg brukte der, også brukte jeg hånddusjen i badekaret når jeg kom hjem. Hadde absolutt kjøpt meg en sånn flaske om jeg ikke hadde hatt dusj/badekar i samme rom som doen. Det var så deilig.

Jeg pakket med snacks til fødselen, men rakk aldri spise noe av det. Det kom riktig nok veldig godt med på barsel! 😋 Savnet håndklær i normale størrelser og et ordentlig godt og kosete kosepledd.

Anonymkode: ad231...a6f

AnonymBruker
Skrevet

1. vannet gikk hjemme og jeg ble helt overrasket over hvor mye som kom. Hadde kjøpt de største nattbindene og de holdt i maks 20 min…. Men hadde masse håndklær i bilsete….

Hadde jeg skulle føde igjen så hadde jeg nok kanskje lagt noen slike tisselaken under håndklær i bilsete. Sånne tisselaken brukes jo hyppig på stellebordet senere så kan kjøpe en stor pakke. https://www.apotera.no/attends-cover-dri-plus-60x60-50-stk?gclid=EAIaIQobChMI-7aHzJDS_QIV2QWiAx0lUwnrEAQYFCABEgLMSPD_BwE

2. fikk trusebleier på sykehuset så trengte ikke egne der. Tok med 5 stk hjem også. Så over på store nattbind😉

3. spyleflaske trenger du ikke. Bare skyll deg i dusjen etter toalettbesøk 😉

Anonymkode: ad3ee...d34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...