Gå til innhold

Sykmelding og oppsigelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal si opp jobben min, og har fått et nytt jobbtilbud. Er sykmeldt fra nåværende jobb. Kan jeg starte opp i ny jobb så de overlapper hverandre? Har fått oppstartsdato i ny jobb før oppsigelsestiden min er over og det vil overlappe omtrent 15 timer (2 dager). Er det ulovlig? Hvordan kan man løse dette?

Anonymkode: 80acc...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei det kan du ikke. Du får spørre jobben om å gå tidligere 

Anonymkode: b0060...e6e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du vil ha dobbelt betalt, både sykepenger fra tidligere arbeidsgiver og lønn fra ny? 

Du må redusere sykemledingen, og be om å få gå tidligere eller få fri fra nåværende arbeidsgiver. 

Anonymkode: fbdaf...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei det kan du ikke. Du får spørre jobben om å gå tidligere 

Anonymkode: b0060...e6e

Om man har 2 jobber kan man være sykemeldt fra den ene og ikke den andre. Vil tro det samme prinsippet vil gjelde her. Dvs man kan jobbe i ny jobb før oppsigelsestiden er ferdig i gammel jobb.

Men regner med at den gamle jobben ikke har noe å tjene på å holde på deg lengst mulig siden du allerede er sykemeldt, så jeg skjønne ikke hvorfor de skulle nekte å la deg gå tidligere dersom du spør.

Anonymkode: cd968...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så du har blitt frisk til den datoen du har fått ny jobb? 

Anonymkode: aedcd...ec1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går ikke. Er du sykmeldt er du sykmeldt, uavhengig av hvilken arbeidsgiver du har. Det kan riktignok hende at sykdommen din gjør at du ikke kan fungere i jobb A, men det vil kunne gå i jobb B. Det kommer jo an på type jobb, men det sier du ikke noe om, så jeg antar da at det ikke er relevant. Uansett vil de to dagene være for kort tid til at det er noen vits i å avklare det.

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor dette er noe problem. To dager. Snakk sammen, så ordner dette seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Å herregud. Elsker kvinneguiden.

Jeg skal be nåværende arbeidsgiver om å få gå før oppsigelsestiden er omme. Takk for tips. Ts.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Om man har 2 jobber kan man være sykemeldt fra den ene og ikke den andre. Vil tro det samme prinsippet vil gjelde her. Dvs man kan jobbe i ny jobb før oppsigelsestiden er ferdig i gammel jobb.

Men regner med at den gamle jobben ikke har noe å tjene på å holde på deg lengst mulig siden du allerede er sykemeldt, så jeg skjønne ikke hvorfor de skulle nekte å la deg gå tidligere dersom du spør.

Anonymkode: cd968...c2d

Har man to jobber er man ikke på de samtidig, de overlapper ikke hverandre. Derfor kan en bli sykemeldt fra den ene, men fortsette å jobbe de timene en har på den andre.

Ved å gjøre som TS spør om vil det si at en jobber på to steder på nøyaktig samme tid på dagen. Det er jo fysisk umulig. For regner ikke med at TS hadde tenkt å jobbe på det nye stedet det som vil være utenfor normal arbeidstid på det gamle.

Anonymkode: 8efd2...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Skal si opp jobben min, og har fått et nytt jobbtilbud. Er sykmeldt fra nåværende jobb. Kan jeg starte opp i ny jobb så de overlapper hverandre? Har fått oppstartsdato i ny jobb før oppsigelsestiden min er over og det vil overlappe omtrent 15 timer (2 dager). Er det ulovlig? Hvordan kan man løse dette?

Det er ikke ulovlig å slutte før oppsigelsestiden er ferdig, det er noe du og arbeidsgiver blir enige om 

Anonymkode: 30bf9...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Å herregud. Elsker kvinneguiden.

Jeg skal be nåværende arbeidsgiver om å få gå før oppsigelsestiden er omme. Takk for tips. Ts.

Det var ærlig spørsmål... Du har vel eventuelt fått en slutt dato på når sykemelding din går ut? Om da denne datoen er før du begynner i ny jobb? La oss si sykemelding slutter 13 mars og du begynner ny jobb 15 mars? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke ulovlig å slutte før oppsigelsestiden er ferdig, det er noe du og arbeidsgiver blir enige om 

Anonymkode: 30bf9...506

Men da må hun si ifra til Nav også. Kan ikke få både sykepenger og ny lønn samtidig.

Anonymkode: 8efd2...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Var litt for vanskelig å tenke seg frem til at den nye jobben er en som ts er frisk nok til å utføre :)

Anonymkode: 8d080...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

Har man to jobber er man ikke på de samtidig, de overlapper ikke hverandre. Derfor kan en bli sykemeldt fra den ene, men fortsette å jobbe de timene en har på den andre.

Man kan også være sykemeldt fra stilling en, og ikke den andre, pga. ulike arbeidsforhold.

For eks. har jeg en bistilling som er veldig enkel og grei, og den er jeg ikke sykemeldt fra, men jeg er 100% sykemeldt fra min hovedstilling som er av en helt annen karakter, og langt mer krevende for meg med mine helseutfordringer.

For å sette det litt på spissen: knekker du benet og må gå med gips, så egner du deg neppe til å stå i en grøft og legge rør, men har du også en annen stilling som er å punche tall inn på en maskin, så blir du sykemeldt fra den første, men ikke den andre.

Man trenger heller ikke redusere sykemeldingen, man rapporterer bare hvor mye man har jobbet i stedet inn på sykepengesøknaden. Sist uke har jeg jobbet 20% mer enn sykemeldingen tilsier, og det rapporterer jeg bare inn på søknaden når man får spørsmål om det.

Anonymkode: 8aafe...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...