Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne, ,hun er ingen finanskvinne men hun er venn med en på facebook som driver et alternativt firma innen medisin. Så har hun begynt å snakke veldig ofte om vaksinen og alle de farlige bivirkningene. Hun tror fullt og fast på alt det vedkommende skriver på sin facebookside . Hun har latt seg påvirke og sprer nå budskapet uten tanke på at det ligger økonomisk vinning bak budskapet. Mannen bak selskapet vil selvsagt ha flere følgere og betalende kunder. Han selger seg selv som en vis mann derfor er han så påståelig og bruker skremselspropaganda for å nå fram til folk. 

Min venninne er også medlem av en menighet , hun har et stort nettverk og dermed god mulighet for å spre hans budskap noe hun flittig gjør, tilsynelatende styrt av frykt. Jeg er blitt mere kritisk til denne kvinnen siden hun er en dyktig påvirker og legger ut idet vide og det brede om hvor farlig vaksinen er. Jeg ble nysgjerrig på hele settingen og har begynt å studere proff sine regnskaper. Der kan jeg studere nettverk og direkte tilhørighet og viktigst av alt få en forståelse bak firmaenes grunntanke, hvordan de egentlig tenker om alt. Hvordan vokser de, hvordan svekkes de. Hvem er de, sånn egentlig?  Hvordan posisjonerer de seg i forhold til hverandre når de vil vokse og ha tak i noe nytt. Forgreininger- samarbeider de hvordan og i hvor stor grad? E r det avgjørende for dem å ha direkte kontakt med en menighet?

Jeg var ikke så god i matematikk på skolen men jeg begynner å se konturene av de store linjene, pengegaloppen. Jeg leser og blir klok. Hvordan kan man stå opp mot et firma som har direkte relasjon med en eller to menigheter som driver skremselspropaganda driver inn kollekter fra godtroende svake sjeler?

Hvis man har feks en eiendom som de vil ha tak i. La oss si en fiskeribedrift de på sikt ønsker å slå kloa i. De har kontakter i styre og stell som med stor sannsynlighet vil gi dem konsesjon. De har rigget seg slik at de står styrket. Alt henger sammen med alt. Hvordan kan man lurest posisjonere seg hvis man ikke vil være en del av dette?

Anonymkode: 3711d...8e7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette har vel eksistert så lenge religion har eksistert. Religion er jo (fra gammelt av) nettopp skapt for at lederne bak skal ha makt over folket. Alt er basert på frykt. Leveregler man må følge, hvis ikke så går det en ille. Man får en frykt for å bli utstøtt av resten av trossamfunnet om man gjør noe i strid med religionen.

Ofte er det lettere å lure folk, enn å få de til å innse at de har blitt lurt. Jeg tror ikke det at en direkte konfrontasjon/alvorsprat vil hjelpe heller. Å presentere vitenskapelige bevis hjelper heller ikke. Det finnes sikkert teknikker for å prøve å påvirke, men man må på en måte ta utgangspunktet i at man er "enig" først. Det er folk som er litt naive og har gått inn i en "confirmation bias" der de leter etter bevis som støtter den sannheten de selv vil at skal være sant, selv om alt annet taler imot.

Det beste er å ta avstand fra alle trossamfunn. Ikke se på tilsynelatende vennlige gests (utdeling av gratis mat osv) som noe positivt, men mer som deres kyniske måte å rekruttere svake sjeler til trossamfunnet. De ønsker at folk blir avhengige av trossamfunnet, på en slik måte at det er vanskelig å gå ut igjen. (De blir litt som kvinner i ulykkelige forhold, som ikke har ressurser til å trekke seg ut, og dermed blir værende)

Anonymkode: 6a52d...dc4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...