Gå til innhold

Ny på boligmarkedet - evt. budrunder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min og jeg er førstegangskjøpere, og vi prøver nå å sette oss inn i hvordan budrunder fungerer samt lese oss opp på noen tips.

Vi skal på første visning nå til helgen. Det er 2. visning for denne leiligheten, tror megler sa at forrige var for en uke eller to siden, men er usikker på hvor lenge den har ligget ute. Annonsen ble i hvert fall sist endret på Finn i begynnelsen av mars, tror ikke den har ligget ute tidligere.

Megler sa at selger sist fikk et bud på 400K under prisantydning, men at selger ikke aksepterte budet. Jeg var så dum at jeg oppga hvor mye vi har fått til finansiering. Ja, jeg innså raskt hvor dumt dette var… 😮💨🙈 Men vi fikk innvilget lånet samme morgen som vi meldte oss på visningen, og megler ringte oss rett etterpå. Så jeg hadde ikke engang rukket å tenke over alt som kommer.

Maksgrensen vår er 200 under prisantydning. Megler sa det var én annen som var påmeldt visning sammen med oss, og at det var ytterligere én som skulle på privatvisning senere samme dag da personen ikke kunne komme til oppsatt tid. Da jeg sa hva vi hadde å rutte med ble hun nok litt skuffet hørtes det ut som (og sikkert litt overrasket over at vi slang alle kortene på bordet 😅), men sa samtidig at dette var en eldre dame og at hun ville jo selge. Forstår ikke helt hva det har med saken å gjøre at hun er en eldre dame, men men.

Det er som nevnt første visningen vi skal på, og leiligheten er veldig fin, men vi er samtidig usikre på om vi vil flytte til dette området. Tenker at vi ikke skal hoppe på den første leiligheten vi ser på, med mindre vi får en god pris for den. 

Hvis vi bestemmer oss for å by, er det da veldig dumt å by det samme som forrige budgiver bød? Vi tenker evt. at vi kan starte der, og maks gå 100 k over der igjen, altså 300 k under antydning. Har ikke lyst til å kaste oss over «første og beste» som sagt.

Tar gjerne imot andre tips og råd om budrunder. Jeg har i hvert fall lært såpass at jeg neste gang ikke avslører hva maksgrensen vår er 🙈😅

Anonymkode: c47ed...420

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere sier leiligheten er veldig fin. Har dere lest salgsoppgaven grundig? Et godt tips. Finner dere mye avvik i tilstandsrapport til takstmann må dere bruke det for alt det er verdt. By 20000 over det gamle budet og byr ingen over, og selger likevel ikke er fornøyd, så bruker dere tilstandsrapport for alt den er verdt. 

Anonymkode: 227f0...184

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere sier leiligheten er veldig fin. Har dere lest salgsoppgaven grundig? Et godt tips. Finner dere mye avvik i tilstandsrapport til takstmann må dere bruke det for alt det er verdt. By 20000 over det gamle budet og byr ingen over, og selger likevel ikke er fornøyd, så bruker dere tilstandsrapport for alt den er verdt. 

Tusen takk for godt tips!

Har lest over tilstandsrapporten, men skal sette meg mer grundig inn i den før visning. Den er generelt i god stand, men er enkelte TG2 avvik. Kun ett TG3 avvik, og det er ganske enkelt og rimelig å fikse. Har man da noe å gå på? Det er ikke særlige ting å utsette på leiligheten, slik jeg ser det.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tusen takk for godt tips!

Har lest over tilstandsrapporten, men skal sette meg mer grundig inn i den før visning. Den er generelt i god stand, men er enkelte TG2 avvik. Kun ett TG3 avvik, og det er ganske enkelt og rimelig å fikse. Har man da noe å gå på? Det er ikke særlige ting å utsette på leiligheten, slik jeg ser det.

Vel..et TG3-avvik er et stort og alvorlig avvik. Og bør være et godt forhandlingskort for å presse ned pris. Hvor er dette avviket konkret hen?

Ser ofte at unge førstegangskjøpere gjør feil. De skummer fort over salgsoppgaven, kommer på visning, og synes alt ser så fint ut.. Men bak dette lurer det alvorlige mangler og potensielle fallgruver for store kostnader i fremtiden. 

• Liker 3
Skrevet

Husk at megler er selgers representant, og er engasjert for å skvise mest mulig penger ut av potensielle kjøpere. Tenk på dem som bruktbilselgere. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel..et TG3-avvik er et stort og alvorlig avvik. Og bør være et godt forhandlingskort for å presse ned pris. Hvor er dette avviket konkret hen?

Ser ofte at unge førstegangskjøpere gjør feil. De skummer fort over salgsoppgaven, kommer på visning, og synes alt ser så fint ut.. Men bak dette lurer det alvorlige mangler og potensielle fallgruver for store kostnader i fremtiden. 

Ikke alle Tg3 er så alvorlig. Huset vårt hadde tg3 på at rekkverket på balkongen ikke var barnesikkert…, relativt enkelt og billig å fikse.

Anonymkode: 73e08...b49

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke alle Tg3 er så alvorlig. Huset vårt hadde tg3 på at rekkverket på balkongen ikke var barnesikkert…, relativt enkelt og billig å fikse.

Anonymkode: 73e08...b49

Ja, TG3 avviket i dette tilfellet er at det ikke er komfyrvakt. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (7 minutter siden):

Husk at megler er selgers representant, og er engasjert for å skvise mest mulig penger ut av potensielle kjøpere. Tenk på dem som bruktbilselgere. 

Ja, dette har gått mer og mer opp for meg, og jeg skjønner jo hvor dum jeg var som avslørte maksgrensen vår. Men sånn ble det jo, og så lærte jeg av det. Er ikke sikkert vi bestemmer oss for å by en gang. 

Er så glad for å endelig skulle inn på boligmarkedet, men synes også det er veldig skummelt. Og kanskje enda skumlere å skulle kjøpe den første leiligheten vi ser på. Kanskje vi bare går på visningen og lar det bli med det. Evt. legger inn bud litt over forrige bud hvis vi liker leiligheten, men synes det er skummelt å skulle gå all in på første visning. Dessuten ønsker vi helst å bli boende i området vi bor i nå, men det ligger ingenting ute i vår prisklasse akkurat nå som er så store som vi ønsker. Men det har jo ligget ute tidligere, og kan jo komme igjen. 

AnonymBruker
Skrevet

Forøvrig må dere lese litt gjennom linjene i salgsoppgaven. Er det feks ikke vindus- eller veggventiler og ingen ventilasjonsanlegg betyr dette større sjans for fuktskader og sopp. Hvordan er stikkledningene inn på det kommunale vann- og avløpsnettet? Gamle betongrør kan kollapse når som helst. Har det vært lekkasjer inn i bygget før? Slike ting kan dere bruke for å presse prisen ned.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke krise at du oppga finansieringen til megler. Selv om dere kan gå så høyt betyr ikke det at dere ønsker dette. Husk for øvrig at megler jobber for selger. Hans jobb er å selge leiligheten til høyest mulig pris. Neste gang sier du "det ønsker jeg ikke å oppgi".

Anonymkode: 308c3...91e

• Liker 1
Skrevet

Vil bare presisere at megler ikke jobber for selger, men står som nøytral mellommann 😊 jeg tenker at dersom dette egentlig ikke er området dere vil bo i, hvorfor i det heletatt ha hastverk med å legge inn bud på dette objektet? Ha heller litt is i magen, det lønner seg som regel. 

Skrevet

3 minutter siden, Gipetto said:

Vil bare presisere at megler ikke jobber for selger, men står som nøytral mellommann 😊 jeg tenker at dersom dette egentlig ikke er området dere vil bo i, hvorfor i det heletatt ha hastverk med å legge inn bud på dette objektet? Ha heller litt is i magen, det lønner seg som regel. 

Ettersom det er selger som betaler lønna til megler, så jobber megler per definisjon for selger. 
Greit at de i teorien skal være nøytrale, men i praksis så er det nok sjeldent sånn 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Gipetto said:

Nøytral? Meglere er opptatt av å få høyest mulig pris for et objekt. 

Megleren er like nøytral som bruktbilselgeren. 

Anonymkode: 8ca7d...769

• Liker 5
Skrevet
drohatha skrev (1 minutt siden):

Ettersom det er selger som betaler lønna til megler, så jobber megler per definisjon for selger. 
Greit at de i teorien skal være nøytrale, men i praksis så er det nok sjeldent sånn 

Det kommer nok helt an på! Men å si at megler jobber for selger synes jeg blir feil 😊 vi har hatt flere tilfeller hvor megler har gitt beskjed til selger at de burde godta bud på f.eks 200 000 under prisantydning, blant annet fordi det ikke er noen interesserte ellers for objektet til tross for at det har ligget lenge ute, eller at det er et objekt som generelt er vanskelig å få solgt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nøytral? Meglere er opptatt av å få høyest mulig pris for et objekt. 

Megleren er like nøytral som bruktbilselgeren. 

Anonymkode: 8ca7d...769

Høyest mulig pris om du får prosentandel på salget ja, men som sagt, det kommer helt an på 😊

Skrevet
5 minutter siden, Gipetto said:

Vil bare presisere at megler ikke jobber for selger, men står som nøytral mellommann 

Haha, det er kanskje intensjonen, og det står kanskje nevnt i den gode "meglerskikken". Men hadde de vært en nøytral part hadde de skrevet ærlige annonser uten juridiske knep for å slippe unna ansvar, blank løgn som kan avfeies med finjus osv. "Åhh, var ikke kjelleretasjen godkjent for opphold? Det visste jeg ikke" er en passe vanlig setning. Men hadde de faktisk orket å sjekke hadde de lett funnet det ut. Men det ødelegger salgsoppdraget. 

Men for trådstarters del spiller det egentlig ingen rolle om maksbeløp ble nevnt. Du kan jo bruke det som pressmiddel om budet tilslutt ender opp der. "Jeg har ikke mer penger" er da en sann påstand

• Liker 4
Skrevet
newman01 skrev (1 minutt siden):

Haha, det er kanskje intensjonen, og det står kanskje nevnt i den gode "meglerskikken". Men hadde de vært en nøytral part hadde de skrevet ærlige annonser uten juridiske knep for å slippe unna ansvar, blank løgn som kan avfeies med finjus osv. "Åhh, var ikke kjelleretasjen godkjent for opphold? Det visste jeg ikke" er en passe vanlig setning. Men hadde de faktisk orket å sjekke hadde de lett funnet det ut. Men det ødelegger salgsoppdraget. 

Men for trådstarters del spiller det egentlig ingen rolle om maksbeløp ble nevnt. Du kan jo bruke det som pressmiddel om budet tilslutt ender opp der. "Jeg har ikke mer penger" er da en sann påstand

Nå er det vell sånn da at alt skal opplyses om, og spesielt dersom rom ikke er godkjent for varig opphold. Kan slå tilbake på megler om det ikke opplyses om. Men som sagt, det kommer nok helt an på 😊 får du som megler en viss prosentandel av salget så kan jeg forstå at de ønsker høyest mulig beløp, men dersom du har en fast pris på oppdraget vil jo ikke nødvendigvis det være det viktigste - da er det viktigere at objektet blir solgt. 

AnonymBruker
Skrevet

Megler sa at selger sist fikk et bud på 400K under prisantydning, men at selger ikke aksepterte budet. Jeg var så dum at jeg oppga hvor mye vi har fått til finansiering. Ja, jeg innså raskt hvor dumt dette var… 😮💨🙈 Men vi fikk innvilget lånet samme morgen som vi meldte oss på visningen, og megler ringte oss rett etterpå. Så jeg hadde ikke engang rukket å tenke over alt som kommer.

- dumt ja men shit happens vel.

Maksgrensen vår er 200 under prisantydning. Megler sa det var én annen som var påmeldt visning sammen med oss, og at det var ytterligere én som skulle på privatvisning senere samme dag da personen ikke kunne komme til oppsatt tid. Da jeg sa hva vi hadde å rutte med ble hun nok litt skuffet hørtes det ut som (og sikkert litt overrasket over at vi slang alle kortene på bordet 😅), men sa samtidig at dette var en eldre dame og at hun ville jo selge. Forstår ikke helt hva det har med saken å gjøre at hun er en eldre dame, men men.

- At megler sier at senere kommer en person til og en til osv, ikke heng deg i det. Har opplevd at folk kommer og har opplevd at ingen kom. Megler vil stresse potensielle kjøpere ved å melde at flere vil ha denne objekten slik at dere og andre kjøpere blir stresset og åpnet lommeboka mer en plannlagt. Ha hodet kaldt !

Hvis vi bestemmer oss for å by, er det da veldig dumt å by det samme som forrige budgiver bød? Vi tenker evt. at vi kan starte der, og maks gå 100 k over der igjen, altså 300 k under antydning. Har ikke lyst til å kaste oss over «første og beste» som sagt.

- NEI! Det er ikke dumt å gi samme bud som forrige budgiver. Kjør på sier jeg! 5 år siden kjøpte vi enebolig. Noen ga bud på 250,000 under takst. Selger vil ikke akseptere. Noen uker senere ny runde med visninger, vi gir 1 million under takst. Da kommer det 1 budgiver til og vi kjører budrunden. Vi fikk kjøpt for 350,000 under takst ! Bud akseptert. Har var det også eldre mennesker som skulle flytte ut.

Noen tips til dere

Som kjøpere så er megler ikke på deres side !!!

Dere som alle andre vil sef. bruke minst mullig penger. Vel bruk minst mullig, ikke la deg rive med i eventuelle budrunder.

Anonymkode: 5e855...289

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke krise at du oppga finansieringen til megler. Selv om dere kan gå så høyt betyr ikke det at dere ønsker dette. Husk for øvrig at megler jobber for selger. Hans jobb er å selge leiligheten til høyest mulig pris. Neste gang sier du "det ønsker jeg ikke å oppgi".

Megler spør ikke om annet enn om de har finansiering. Da er det bare å bekrefte at "ja finansieringen er i orden". Ikke noe vits i å være snurpete å si noe annet. Blir jo liksom litt som å si " det har ikke du noe med". Totalt unødvendig :)  

Hold oss oppdatert da, TS, hvordan dette gikk. 

Anonymkode: 6c445...3eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Megler spør ikke om annet enn om de har finansiering. Da er det bare å bekrefte at "ja finansieringen er i orden". Ikke noe vits i å være snurpete å si noe annet. Blir jo liksom litt som å si " det har ikke du noe med". Totalt unødvendig :)  

Hold oss oppdatert da, TS, hvordan dette gikk. 

Anonymkode: 6c445...3eb

Her har megler spurt og gravd og fått TS til å avsløre ting hen ikke ønsket å si. Da er det helt greit å si at det ønsker man ikke å avsløre. Hvor "frekk" man ønsker å være får være opp til den enkelte. Meglere er vel kjent for å være i overkant freidige, så da får de tåle at folk svarer med samme mynt. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...