Gå til innhold

Sunnere alternativ til det søte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte min vektnedgang 1 Januar og i dag er vekta -10,5 kilo.  
Drikker cola nesten hver dag men dette er det slutt på nå og går over til Pepsi Max og vann, men jeg er så svak for søte ting og
gomler i meg litt her og der. 
Trenger noen råd om sunnere alternativer når det kommer til det søte. 
Takk for svar 😁

Anonymkode: 634ba...8cc

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker dadler….med sånn pulver utenpå.

ellers har vi kjøpt sånn maca ginger chew. Det er sykt digg og hjelper veldig på søtsuget for min del. Holder med en om gangen

Anonymkode: 5acc9...688

AnonymBruker
Skrevet

Mitt beste råd er å ikke «gomle litt her og der». Spar kaloriene til du faktisk setter deg ned for å nyte det. 
Alternativer jeg bruker som kveldskos er:

bær med sukrin

proteinpudding, sjokolade

Havregrøt med blåbær og sukrin gold

Skyr

En appelsin 

Anonymkode: 7536b...4ce

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Eller min favoritt, vaniljekesam (mager) med søt druer :) Det metter også, så hjelper veldig.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mitt beste råd er å ikke «gomle litt her og der». Spar kaloriene til du faktisk setter deg ned for å nyte det. 
Alternativer jeg bruker som kveldskos er:

bær med sukrin

proteinpudding, sjokolade

Havregrøt med blåbær og sukrin gold

Skyr

En appelsin 

Anonymkode: 7536b...4ce

Dette er jeg helt enig i, jeg har sluttet helt med å spise utenom måltider, det hjalp mye for meg :jepp: Frukt og bær er supre erstattere ved søtsug, synes jeg. Og hvis du velger å skeie ut, ta litt mindre enn du egentlig vil ha og fyll opp tallerkenen med oppskåret frukt og grønt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke spis mellom måltider, det er unødvendig.

Frukt, chiapudding med nøttesmør, bær, smoothie med kokosmelk, nøtter, mørk sjokolade, snickerskuler lagt av peanøtter/cashewnøtter med dadler og mørkt sjokoladetrekk

Anonymkode: 0f49d...375

AnonymBruker
Skrevet

cottage cheese med litt syltetøy/bær (syns tyttebærsyltetøy er digg her faktisk) Knekkebrød med litt syltetøy. 

Om jeg gjør dette til ett måltid og ikke snaks har jeg på en måte slått to fluer i en smekk ( snodig utrykk)

Anonymkode: a846e...a68

Gjest Ramona1970
Skrevet

Frukt, frukt, frukt og atter frukt.

AnonymBruker
Skrevet

Dropp alternativer, dropp alt.

Du opprettholder en vane. Du klarer nok å ta deg en banan eller popocorn i stedet for sjokoladeplata en god stund. Selv drikke te i stedet for brus.

Men det du oppnår er at du hver eneste dag for all fremtid vil oppleve sug etter "noe" på disse tidspunktene/anledningene. Det er en evig kamp mot viljestyrken. Og plutselig en dag står du der med sjokoladeplata igjen. 

Anonymkode: cc8a8...987

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tygger en del tyggis med fruktsmak.

Eller tar meg en kopp kakao/te, eller et glass med oboy.

Jordbær funker også, men det er så dyrt. Mannen min spiser mye røde druer, og synes det funker bra for søtsuget (så lenge de ikke er for sure).

Anonymkode: 0e262...e85

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer litt an på hva målet er. F.eks er sukkerfri gele omtrent kalorifri, men har jo heller ikke noe særlig næring. Sjokoladekuler laget med dadler, nøttesmør og havregryn er mye mer næringsrikt enn godteri,  men er fremdeles ganske energitett / kaloririkt. Jeg bruker å ha ferdig oppkutta grønnsaker i kjøleskapet som jeg gjerne snackser på, da får du både næring og få kalorier. Men om det hjelper ditt søtsug å spise gulrotstaver, vet du best. 

Ingen av de gjør noe for å finne ut hvor trangen til småspising kommer fra (f.eks rastløshet, kjedsomhet, sug etter "kos", døyve/ignorere vanskelige følelser, faktisk sulten fordi måltidene ikke metter bra nok). Enig i de over som sier at det er bedre å slutte å småspise (og forsøke å nøste opp i årsakene) enn å opprettholde vanen med annen mat. 

Anonymkode: 705fe...f5b

AnonymBruker
Skrevet

Frosne druer 😍

Anonymkode: 6d0d0...697

AnonymBruker
Skrevet

Blåbær, bringebær, fryst mango, 100% kakao på mandelmelk med sukrin gold som søtning, 80% mørk sjokolade.

Anonymkode: c9f47...9e5

Skrevet

Sukkerfri saft.

AnonymBruker
Skrevet

Oppkuttede grønnsaker med dipp, gjerne yoghurt-basert dipp. 

Bær er fin snacks. De kan godt ha litt vaniljekesam på seg. Da blir det mer mettende også. Nesten som et lite ekstramåltid. 

Jeg har valgt å fortsette å "småspise", men jeg har lagt inn småspisingen på andre tider av døgnet. Tider der jeg egentlig er mer sulten. 
For min del oppdaget jeg nemlig at jeg spiste for lite på formiddagen, og at jeg "kompenserte" med å spise på kvelden. 
På formiddagen, når jeg er på jobb, kan jeg i stor grad styre hva jeg spiser. (Jeg kan ikke spise noe jeg ikke har tilgjengelig.) Mens om kvelden er det alltids mulig å finne/skaffe noe snacks. 
Så kveldssnacks ble byttet ut med et ordentlig måltid på kvelden. (Brødskiver, eller knekkebrød, eller bær med kesam, eller en skål musli.) 
Mens på jobb spiser jeg mer. Da snackses det på bær, frukt, grønnsaker, knekkebrød og en og annen muslibar. (Alt ettersom hva jeg har valgt å ha med den dagen.) 

Jeg har også erstattet alt av søt drikke med vann. Med eller uten kullsyre. 
Det er mye lettere å ikke skeie ut med brus, hvis man bevisst tenker hvor lite nytteverdi denne brusen har for kroppen. Og det er lettere å la være å drikke brus når man er vant med å ikke drikke brus.

Anonymkode: e4d69...b77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...