Gå til innhold

Tenåring som ikke pakker til samvær

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en tenåring som aldri gjør klar pakkinga til samværshelg med far og kommer innom her på kvelden for å pakke. Far henter det ene barnet mitt rett etter jobb, mens han kjører det andre barnet mitt hit etter skole/jobb/venner utpå kvelden hvis hun ikke har pakket ferdig. Jeg har sagt i fra flere ganger denne uka at hun må huske og pakke slik at far bare kan ta med bagen hennes når han henter unge nr 1, men igjen så har hun ikke gjort det og må derfor hit sent i kveld. Har sagt jeg kan pakke for henne, men får ikke lov å røre tinga hennes. For meg er alenehelgen nesten litt hellig siden jeg har ungene såpass mye. Jeg har bedt henne respektere dette men til ingen nytte. Noen tips? 

Anonymkode: 04693...e84

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan hun ha flere ting hos far slik at hun ikke trenger å pakke så mye? Bare kan ta med seg pc og sminke og litt sånt i skolesekken og så har hun klær og toalettsaker hos far?

(Far kan da kanskje bidra med å passe på at klærne hun har hos ham er rene til helgen)

Anonymkode: bb689...278

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes i alle fall ikke du skal bruke argumentet om at alenehelgen din er hellig. Jeg forstår godt hva du mener, men tenker at dette kan komme feil ut. Selv om du føler at du trenger hvile så er jo huset ditt også ditt barns hus. Hun bør alltid være velkommen der, og jeg vil advare mot å gi henne inntrykk av noe annet. 

Da er det i tilfelle bedre å argumentere med at dette er litt respektløst ovenfor far som må kjøre to turer i stedet for en. Drivstoff koster jo penger også Det er også respektløst ovenfor søskenet - dette er jo tid de tre som familie kunne brukt på noe fint sammen. Spesielt siden de er lite hos far bør jo tiden bli brukt på en fin måte. 

Kan hun ha flere eiendeler hos far så det blir mindre å pakke? 

Anonymkode: 2a836...34a

• Liker 21
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan hun ha flere ting hos far slik at hun ikke trenger å pakke så mye? Bare kan ta med seg pc og sminke og litt sånt i skolesekken og så har hun klær og toalettsaker hos far?

(Far kan da kanskje bidra med å passe på at klærne hun har hos ham er rene til helgen)

Anonymkode: bb689...278

Det er egentlig bare sminken som er viktig, så pakking er en smal sak og ikke mye å huske på. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes i alle fall ikke du skal bruke argumentet om at alenehelgen din er hellig. Jeg forstår godt hva du mener, men tenker at dette kan komme feil ut. Selv om du føler at du trenger hvile så er jo huset ditt også ditt barns hus. Hun bør alltid være velkommen der, og jeg vil advare mot å gi henne inntrykk av noe annet. 

Da er det i tilfelle bedre å argumentere med at dette er litt respektløst ovenfor far som må kjøre to turer i stedet for en. Drivstoff koster jo penger også Det er også respektløst ovenfor søskenet - dette er jo tid de tre som familie kunne brukt på noe fint sammen. Spesielt siden de er lite hos far bør jo tiden bli brukt på en fin måte. 

Kan hun ha flere eiendeler hos far så det blir mindre å pakke? 

Åh, nå fikk jeg litt dårlig samvittighet. Skjønner hva du mener. Det er i hovedsak kun sminken som er viktig for henne,så ikek mye 'styr' med pakking. 

• Liker 3
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det beste er om hun kan ha mer ting hos far slik at hun slipper å pakke. 

Alternativet blir ellers å forklare at hun eller dere må bakke ferdig sammen før fredag, eller så må du gjøre det og sende med faren. 

Samtidig er det viktig å huske at atferd er språk. Om hun aldri klarer det er det gjerne viktig for hun. Å komme hjem til deg på kvelden, enten for seg selv eller for å se at du har det fint. Kanskje spørre litt om dette? 

Vær forsiktig med å snakke om hvor viktig frihelgen er for deg, det kan fort gi feil signal til barna. 

Anonymkode: 23bd3...976

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg forstår følelsen av at det er litt hellig tid. Men enig i at man ikke kan si det høyt😉

Hva med fokus på at det viktig med en viss struktur og evne til planlegging? Kan dere gjøre dette kvelden i forveien? 

Det beste er vel å få far på laget ditt. At det han som krever at dette er gjort. Hvordan tror du det slår an?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har en tenåring som aldri gjør klar pakkinga til samværshelg med far og kommer innom her på kvelden for å pakke. Far henter det ene barnet mitt rett etter jobb, mens han kjører det andre barnet mitt hit etter skole/jobb/venner utpå kvelden hvis hun ikke har pakket ferdig. Jeg har sagt i fra flere ganger denne uka at hun må huske og pakke slik at far bare kan ta med bagen hennes når han henter unge nr 1, men igjen så har hun ikke gjort det og må derfor hit sent i kveld. Har sagt jeg kan pakke for henne, men får ikke lov å røre tinga hennes. For meg er alenehelgen nesten litt hellig siden jeg har ungene såpass mye. Jeg har bedt henne respektere dette men til ingen nytte. Noen tips? 

Det hele er enkelt: hun får ikke komme tilbake på kvelden for å pakke. Det som er glemt blir ganske enkelt ikke med og hun må klare seg uten. Etter en helg uten er nok leksen lært, men fortsetter dere å tilrettelegge for å komme tilbake så er det ingenting å lære. 

Anonymkode: 8a129...c21

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Avtal med barnet og faren at tingene må være ferdig pakket og klart når far kommer første gang, for han kjører ikke tilbake på kvelden på kvelden. Vær konsekvent. 

Anonymkode: 6425d...699

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Har nok gjort feil når jeg har sagt at den helgen er 'min' og ikke skal tråkkes ned av unger til støtt og stadighet. Hun har adhd, derfor jeg er såpass påpasselig med å minne på pakking. Det samme gjelder hos far, hun klarer liksom ikke dette med planlegging, enda det ikke er mye ting det er snakk om. Dette er kanskje 'ulempen' ved å bo nær exn, at alt blir veldig lett og tilgjengelig å stikke innom. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du snakke med faren og bli enige om at hun skal lære å pakke, så man ikke skal hente glemte ting i tide og utide? Dvs. få ham til å nekte å kjøre henne ekstra ganger?

Anonymkode: 9a4d4...728

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hun har adhd, derfor jeg er såpass påpasselig med å minne på pakking. Det samme gjelder hos far, hun klarer liksom ikke dette med planlegging, enda det ikke er mye ting det er snakk om. 

Laminert sjekkliste. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er først og fremst sminken som er viktig for henne, kan du «kjøpe deg ut av problemet» ved å gi henne dobbelt opp av sminken, slik at hun har et stett der? Kan det fungere? Eller er hun den typen som må ha 18 ulike maskaraer og kanskje føler for en spesiell en i morgen, og derfor likevel må reise hjem å hente akkurat den? (😅

Kjøper du deg ut av det så lærer ikke hun noe av det selvsagt. Så det er en avveining du uansett må ta. Man må jo velge sine kamper. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ungen vil tusligvis ikke være hos far 

Anonymkode: d1cab...c90

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Barnet ditt kommer først!! BARNET DITT BØR VÆRE MER HELLIG ENN DIN ALENETID!!!

Hvorfor klarer ikke dere som har barn 2 steder og handle inn og legge litt her og litt der. Får vondt av alle barn som løper mellom 2 hjem og må pakke og huske og dra med seg alt hvet gang!! De har ikke valgt dette! Men DERE!

Skjerpings!

Fins folk som aldri har alenetid. Så er ikke synd på deg. 

Hvor gammelt er barnet? 

Mange er altfor liten når de må ordne alt dette selv. Hva med å hjelpe barnet å pakke???

Anonymkode: ad9bb...db8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Kan du snakke med faren og bli enige om at hun skal lære å pakke, så man ikke skal hente glemte ting i tide og utide? Dvs. få ham til å nekte å kjøre henne ekstra ganger?

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Takk for svar. Har nok gjort feil når jeg har sagt at den helgen er 'min' og ikke skal tråkkes ned av unger til støtt og stadighet. Hun har adhd, derfor jeg er såpass påpasselig med å minne på pakking. Det samme gjelder hos far, hun klarer liksom ikke dette med planlegging, enda det ikke er mye ting det er snakk om. Dette er kanskje 'ulempen' ved å bo nær exn, at alt blir veldig lett og tilgjengelig å stikke innom. 

Og da er det DITT ANSVAR UTEN TVIL Å HJELPE MED PAKKING OG HANDLE INN EKSTRA VED BEHOV!!!!!!!

Slutt å skylde på barnet! Har du satt deg inn i hva ADHD er??

Du pakker eller hjelper henne kvelden før og sitter klar baggen ved ytterdøren! Verre er det vel ikke?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Samvær med far er jo først og fremst for at din datter skal være sammen med sin far, ikke for at du skal ha egentid. Her i huset kan barna som også er tenåringer alltid komme og gå, selvom de evt er hos far, for dette er dems hjem. Er jeg evt ikke hjemme så låser dem seg selv inn, og er jeg hjemme og tar et glass vin, hva så om de kommer inn døren for å hente noe? Skjønner ikke helt den greia der. Barna mine er hellig for meg. 

Anonymkode: eee88...3c3

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tipset over er lurt, pakk sammen med hun dagen før.

Anonymkode: eee88...3c3

AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst; tenåringer med ADHD skal ikke syes puter under armene på ved å kjøre hit og dit og ordne ut ting de ikke har giddet å gjøre en innsats for å få til. De skal hjelpes til å lære inn selvstendige rutiner som gjør dem best mulig rustet til å leve et selvstendig og organisert voksenliv til tross for utfordringene ved ADHD.

Jeg har en snart-tenåring med ADHD. Jeg gir tidsfrister og beskjeder.

Her ville jeg - i samarbeid med far - gitt beskjed om at å hente ting fredag kveld er uaktuelt. Dernest ville jeg gitt beskjed om at hun har to alternativer; pakke selv innen torsdag kveld leggetid så hun har kontroll over hva som pakkes, eller jeg pakker for henne og sender baggen med far. Uavhengig av hva hun synes om at jeg rører hennes ting. 

Dette ville jeg forklart henne en ukes tid før neste samvær. 

Onsdag kveld før samvær ville jeg minnet henne om hva som skal skje. Torsdag ettermiddag og kveld ville jeg lagt inn en god innsats i å motivere henne til å pakke slik at hun beholder kontrollen. 

Dersom hun likevel ikke hadde pakket torsdag, hadde jeg pakket og sendt baggen med far. Dersom hun likevel ikke lærte å pakke innen torsdag kveld i løpet av et par samvær, hadde jeg begynt å 'glemme' å pakke noe som for henne er relativt essensielt. Altså ikke rene truser, men lebestift/mascara/toner/rens - ett eller annet som hun blir nødt til å klare seg uten. 

Konsekvensen av å ikke pakke innen rimelig tid, er at man ikke alltid får med seg alt man hadde planlagt at skulle være med. 

Denne metoden har jeg med stort hell benyttet overfor jentungen i flere år allerede. Ett år reiste vi faktisk fra adventskalenderen når vi reiste bort til jul. Det var riktignok en oppriktig forglemmelse fra min side også, men det viste henne en reell konsekvens av manglende organisering. 

Anonymkode: 47603...b89

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og da er det DITT ANSVAR UTEN TVIL Å HJELPE MED PAKKING OG HANDLE INN EKSTRA VED BEHOV!!!!!!!

Slutt å skylde på barnet! Har du satt deg inn i hva ADHD er??

Du pakker eller hjelper henne kvelden før og sitter klar baggen ved ytterdøren! Verre er det vel ikke?

SÅ SINT DA!

Anonymkode: dbc17...08d

• Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...