Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg går på arbeidsavklaringspenger 50% og jobber 50%, (føler ikke jeg trenger å forklare hvorfor da mange blir hetset pga ddenne tematikken med barn og aap, men jeg klarer å jobbe 50% og har en støttende og flink mann, iallefall). Uansett, jeg er blitt gravid med første barnet og har termin i september. Til oktober er perioden min med aap på 3 år over, og jeg lurer veldig på hva som kommer til å skje videre. 

Grunnen til at jeg spør her er fordi jeg ikke tør å ta det opp med veilederen min enda, og håper noen har vært i samme situasjon. Jeg får jo veldig lav lønn på jobben min da jeg bare jobber 50%, altså 13 000, og 4 000 av nav utbetalt. Og med hus, barn, faste utgifter osv, så stresser jeg ganske økonomisk. Mister jeg aap, så har jeg jo bare 13 000 utbetalt i måneden, og jeg føler allerede at jeg ikke har så mye nå. Får jeg noen form for foreldrepenger av nav istedenfor aap, under permisjonstiden? Eller kommer jeg bare til å få 13 000kr i måneden i mammaperm? Jeg kan vell heller ikke sykemelde meg fra jobben før fødsel hvis jeg blir dårlig, da jeg heller bare vil få mer i aap? 

Håper noen har noen gode svar. 

Anonymkode: 99f6c...9ee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får fireldrepenger av aap. Så det du nå får i aap vil du også få i foreldrepenger. 

Anonymkode: 5f14e...98f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du får fireldrepenger av aap. Så det du nå får i aap vil du også få i foreldrepenger. 

Takk!

AnonymBruker
Skrevet

Det over + når du går over på foreldrepenger så stoppes aap'en. Du kan søke om å gjennoppta den etter permisjon er over. Så den blir ikke "brukt opp" før evt etter permisjonstiden😊

Anonymkode: a0b25...069

Skrevet

Hvis du avbryter aktiviteten, eller du ikke kan være i et arbeidsrettet oppfølgingsløp, kan du miste retten til AAP. En slik situasjon kan for eksempel være førstegangstjeneste eller svangerskap og fødsel. Perioder med AAP gir rett til opptjening av foreldrepenger på lik linje med perioder i arbeid.

Foreldrepengene blir beregnet til samme dagsats som du har på AAP, inkludert barnetillegg.

Hvis du jobber i tillegg til å motta arbeidsavklaringspenger på det siste hele meldekortet før du starter med foreldrepenger, så blir foreldrepengene beregnet på bakgrunn av både inntekt og arbeidsavklaringspenger.

Skal du gjenoppta arbeidsavklaringspenger etter foreldrepenger så må du sende inn ny søknad.
Du må opplyse om det nye barnet i søknaden for å få barnetillegg.

Du må også sende inn søknad dersom du under foreldrepengeperioden får bruk for arbeidsavklaringspenger (for eksempel om du blir for syk til å selv ta deg av barnet).

Saken din kan ikke behandles før NAV har mottatt siste meldekort på arbeidsavklaringspenger.

AnonymBruker
Skrevet

Stakkars barn

Anonymkode: b52f5...2b5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Stakkars barn

Fordi??? 
Jeg fikk mitt siste barn mens jeg hadde AAP. Jeg ble etterhvert helt frisk og har tatt en mastergrad og jobber 150%. Hadde en mann som hjalp mye til, og hadde aldri vært barnet mitt foruten. Ikke allés liv er A4.

Anonymkode: 699ff...b41

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Stakkars barn

Stakkars dine barn som får en så sneversynt forelder. 
ts. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Stakkars barn

Heldig barn som har minst én forelder som er mer hjemme og kan gi det mer tid med sin familie enn andre barn får.

Anonymkode: 7e868...0ab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Stakkars barn

Stakkars deg 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...