AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #1 Skrevet 10. mars 2023 Eventuelt hvor mange medisiner de skriver ut? Var hos en privat lege med barnet mitt i går, hvor han i løpet av få minutter fikk 3 diagnoser jeg ikke kjenner meg igjen i, «typiske» diagnoser som mange barn har, og fikk i tillegg medisiner mot dette, forsøkte flere ganger å si at jeg var uenig, og få en forklaring, ettersom barnet ikke har noen symptomer for dette. Da forklarte legen at hen er eksperten, og at jeg selvfølgelig står helt fritt hvor vidt jeg ønsker å gi medisiner eller ei, men hen så veldig gode grunner til at barnet skulle få.. Vi var der for å utelukke somatisk sykdom i forbindelse med utredning for ADHD. Anonymkode: e93f0...d83
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #2 Skrevet 10. mars 2023 Hvem er det som eventuelt skulle betale legen pr. diagnose, og hvorfor? Anonymkode: 3e39b...096 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #3 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvem er det som eventuelt skulle betale legen pr. diagnose, og hvorfor? Anonymkode: 3e39b...096 Helfo, de melder jo inn hvem de behandler og for hva. Så lurer egentlig på om det er slik at de får mer, dersom pasienten har flere diagnoser, for det var det inntrykket jeg satt igjen med, og hvor mange barn er det da eventuelt får medisiner de ikke trenger fordi en lege som ser på barnet i kanskje 12 min stiller en diagnose. Anonymkode: e93f0...d83 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #4 Skrevet 10. mars 2023 Det finnes leger som spekulerer i dette, ja. Anonymkode: 20517...fbe 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #5 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Det finnes leger som spekulerer i dette, ja. Anonymkode: 20517...fbe Ja, har jo lest noen saker i avisene opp i gjennom, ikke om akkurat denne legen, men.. Jeg var svært kritisk, men legen forsikrer meg om at dette er helt trygge legemidler som barnet trenger. Helt ok, at legemidlene er trygge, men det er vel uansett ikke slik at det skal gis uten indikasjon. Vi var inne hos legen i 15 min og barnet fikk 3 diagnoser, det var nærmest en monolog, hvor det virket som hen hadde stilt diagnosen før vi kom, antagelig på bakgrunn av en henvisning, som gikk på attferdsproblemer, jeg har forståelse for at enkelte sykdommer kan gi attferdsproblemer, men det er veldig lite sansynlig at det er tilfelle her, da det vi fikk medisiner mot går av seg selv.. Anonymkode: e93f0...d83 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #6 Skrevet 10. mars 2023 Hva slags diagnoser var det? Vitaminmangler, søvnproblemer etc? Anonymkode: 23f98...4f8
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #7 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, har jo lest noen saker i avisene opp i gjennom, ikke om akkurat denne legen, men.. Jeg var svært kritisk, men legen forsikrer meg om at dette er helt trygge legemidler som barnet trenger. Helt ok, at legemidlene er trygge, men det er vel uansett ikke slik at det skal gis uten indikasjon. Vi var inne hos legen i 15 min og barnet fikk 3 diagnoser, det var nærmest en monolog, hvor det virket som hen hadde stilt diagnosen før vi kom, antagelig på bakgrunn av en henvisning, som gikk på attferdsproblemer, jeg har forståelse for at enkelte sykdommer kan gi attferdsproblemer, men det er veldig lite sansynlig at det er tilfelle her, da det vi fikk medisiner mot går av seg selv.. Anonymkode: e93f0...d83 Jeg kan skrive litt om mine opplevelser angående spørsmålet ditt i HI. Jeg har en kronisk sykdom, hatt den i 30 år, og opplevde at det hadde blitt skrevet noe i epikrisen som jeg stusset på. Jeg går ikke i detaljer, men det var snakk om to diagnosekoder som beskrev samme fenomen. Jeg spurte en sykepleier om hvorfor jeg hadde fått to diagnosekoder for dette. Hun forklarte det med at sykehuset fikk mer penger av å gjøre det sånn, og at det nok var derfor. I tillegg har jeg tatt med barna til en barnelege som har vært i medias søkelys. Jeg reagerte på doseringen, som var svært høy, og ble etter hvert skeptisk til å gå der. Vi tok med barnet til fastlegen, som også reagerte på doseringen, og dosen ble redusert. Etter hvert fikk vi mistanke om at ungen rett og slett var feilmedisinert, og en enkel blodprøve viste at vi hadde rett. Denne legen er kjent for å feilmedisinere, overmedisinere, og å utnytte refusjonsordningene fra HELFO. Vedkommende har vært i rettssaker, tapt, og har nå mistet retten til å kreve refusjon fra HELFO. Anonymkode: 20517...fbe 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #8 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 10.3.2023 den 11.56): Jeg kan skrive litt om mine opplevelser angående spørsmålet ditt i HI. Jeg har en kronisk sykdom, hatt den i 30 år, og opplevde at det hadde blitt skrevet noe i epikrisen som jeg stusset på. Jeg går ikke i detaljer, men det var snakk om to diagnosekoder som beskrev samme fenomen. Jeg spurte en sykepleier om hvorfor jeg hadde fått to diagnosekoder for dette. Hun forklarte det med at sykehuset fikk mer penger av å gjøre det sånn, og at det nok var derfor. I tillegg har jeg tatt med barna til en barnelege som har vært i medias søkelys. Jeg reagerte på doseringen, som var svært høy, og ble etter hvert skeptisk til å gå der. Vi tok med barnet til fastlegen, som også reagerte på doseringen, og dosen ble redusert. Etter hvert fikk vi mistanke om at ungen rett og slett var feilmedisinert, og en enkel blodprøve viste at vi hadde rett. Denne legen er kjent for å feilmedisinere, overmedisinere, og å utnytte refusjonsordningene fra HELFO. Vedkommende har vært i rettssaker, tapt, og har nå mistet retten til å kreve refusjon fra HELFO. Anonymkode: 20517...fbe Ja, nettopp, hm, har sendt melding til fastlegen, og jeg er litt fristet til å be om en ny vurdering av en annen lege, for jeg kan ikke forstå helt at dette kan stemme. Anonymkode: e93f0...d83 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #9 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 10.3.2023 den 11.45): Hva slags diagnoser var det? Vitaminmangler, søvnproblemer etc? Anonymkode: 23f98...4f8 Forstoppelse, hos et barn med passelig myk avf. Og mengde, 1-2 ganger om dagen, klager aldri på vondt i magen, aldri oppblåst, magen er aldri hard når jeg palperer. Skal ha movicol x2. Ikke et eneste spørsmål om kosten til barnet, rett på medisiner med en gang.. Astma fordi jeg nevnte at jeg syntes barnet har lavt immunforsvar. Barnet har aldri hatt besværet respirasjon, aldri har jeg sett hen bruke hjelpemuskelatur, ingen typiske astmalyder, ikke mer slimete enn de andre barna våre, blir bare sykere og oftere syk enn jeg kan huske de eldre har vært. Skal nå ha inhalasjonsmedisiner x4 per dag. Nå skal ikke jeg påstå med 100% sikkerhet at det ikke stemmer, jeg ser bare ingen andre tegn på det, og legen kikket på hen i 15 min Høy sansynlighet for melkeproteinallergi, litt usikker på hva legen baserte dette på, men kanskje relatert til den forstoppelsen hen mente barnet hadde. Løsning her var å kutte melk fra kosten. Anonymkode: e93f0...d83
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #10 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Forstoppelse, hos et barn med passelig myk avf. Og mengde, 1-2 ganger om dagen, klager aldri på vondt i magen, aldri oppblåst, magen er aldri hard når jeg palperer. Skal ha movicol x2. Ikke et eneste spørsmål om kosten til barnet, rett på medisiner med en gang.. Astma fordi jeg nevnte at jeg syntes barnet har lavt immunforsvar. Barnet har aldri hatt besværet respirasjon, aldri har jeg sett hen bruke hjelpemuskelatur, ingen typiske astmalyder, ikke mer slimete enn de andre barna våre, blir bare sykere og oftere syk enn jeg kan huske de eldre har vært. Skal nå ha inhalasjonsmedisiner x4 per dag. Nå skal ikke jeg påstå med 100% sikkerhet at det ikke stemmer, jeg ser bare ingen andre tegn på det, og legen kikket på hen i 15 min Høy sansynlighet for melkeproteinallergi, litt usikker på hva legen baserte dette på, men kanskje relatert til den forstoppelsen hen mente barnet hadde. Løsning her var å kutte melk fra kosten. Anonymkode: e93f0...d83 Leger får fastbeløp fra kommunen etter antall passienter de har på listen + eit beløp for hver passient. Anonymkode: a011d...983
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #11 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 10.3.2023 den 10.33): Hvem er det som eventuelt skulle betale legen pr. diagnose, og hvorfor? Anonymkode: 3e39b...096 Troller du? Staten Anonymkode: bc620...d82
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #12 Skrevet 11. mars 2023 Det er også ganske kjent at legemiddelindustrien betaler leger etter hvor mye medikamenter de kan pushe på pasienter. Anonymkode: bc620...d82
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #13 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er også ganske kjent at legemiddelindustrien betaler leger etter hvor mye medikamenter de kan pushe på pasienter. Anonymkode: bc620...d82 Hæ? 😮 Det er ekkelt Anonymkode: 75d66...d33
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #14 Skrevet 11. mars 2023 Helfo-taksten til legene spekuleres vilt i ja. De aller fleste fastleger er også "private", selvstendig næringsdrivende som meler sin egen kake ut fra hvor mange pasienter de har på lista og hvor mye takst de får ut av hver av de. Helt utrolig system egentlig, de plukker lavthengende frukt så det ljomer etter. Likevel klager de over hvor mye de jobber, mens de ler hele veien til banken. Anonymkode: 58005...34f 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #16 Skrevet 11. mars 2023 Andro skrev (17 minutter siden): Nei Jo, det kalles normaltariffen og ligger til offentlig skue. Anonymkode: 58005...34f 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #17 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Leger får fastbeløp fra kommunen etter antall passienter de har på listen + eit beløp for hver passient. Anonymkode: a011d...983 Dette er privat, da får de vel ikke noe av kommunen? Anonymkode: e93f0...d83
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #18 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Forstoppelse, hos et barn med passelig myk avf. Og mengde, 1-2 ganger om dagen, klager aldri på vondt i magen, aldri oppblåst, magen er aldri hard når jeg palperer. Skal ha movicol x2. Ikke et eneste spørsmål om kosten til barnet, rett på medisiner med en gang.. Astma fordi jeg nevnte at jeg syntes barnet har lavt immunforsvar. Barnet har aldri hatt besværet respirasjon, aldri har jeg sett hen bruke hjelpemuskelatur, ingen typiske astmalyder, ikke mer slimete enn de andre barna våre, blir bare sykere og oftere syk enn jeg kan huske de eldre har vært. Skal nå ha inhalasjonsmedisiner x4 per dag. Nå skal ikke jeg påstå med 100% sikkerhet at det ikke stemmer, jeg ser bare ingen andre tegn på det, og legen kikket på hen i 15 min Høy sansynlighet for melkeproteinallergi, litt usikker på hva legen baserte dette på, men kanskje relatert til den forstoppelsen hen mente barnet hadde. Løsning her var å kutte melk fra kosten. Anonymkode: e93f0...d83 Den legen der hadde ikke jeg stolt mye på. Ble magen undersøkt? Sa du noe om at barnet virker forstoppet, eller var dette legen sitt påfunn? Nå er det en tsunami av virus som herjer så det er ikke unormalt å være mye syk nå. Mulig det kan være indikasjon for en sjekk hos øre-, nese- halslege hvis legen fant noe under undersøkelsen. Lyttet legen på barnet? Sjekket hals og ører? Ble det tatt blodprøver av barnet for å sjekke for allergi eller intoleranse? Man bør det før man kutter ut noe fra kostholdet. Anonymkode: de11a...cb6 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #19 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Den legen der hadde ikke jeg stolt mye på. Ble magen undersøkt? Sa du noe om at barnet virker forstoppet, eller var dette legen sitt påfunn? Nå er det en tsunami av virus som herjer så det er ikke unormalt å være mye syk nå. Mulig det kan være indikasjon for en sjekk hos øre-, nese- halslege hvis legen fant noe under undersøkelsen. Lyttet legen på barnet? Sjekket hals og ører? Ble det tatt blodprøver av barnet for å sjekke for allergi eller intoleranse? Man bør det før man kutter ut noe fra kostholdet. Anonymkode: de11a...cb6 Undersøkte med ul ja, det var avf i tarmen, hadde da sist avf, ettermiddagen før, tømte seg godt igjen da vi kom hjem. Legen lyttet og hørte noe surkling, ikke så rart da hen er forkjølet. det skal tas blodprøver. jeg syntes bare at grunnlaget her er veldig tynt, og at kartlegging av kosthold bør ligge langt før en begynner med medisinering Anonymkode: e93f0...d83 1
rinne Skrevet 12. mars 2023 #20 Skrevet 12. mars 2023 Legen får ikke betalt per diagnose, og heller ikke for å sette en pasient på medisiner. Selvstendig næringsdrivende fastleger får hovedsakelig penger fra tre steder: 1) Basisgodtgjørelse: En viss sum per pasient som står på listen den måneden. I utgangspunktet ment til å dekke legens kostnader i praksisen (lønn til sekretærer, husleie osv), men er oftest ikke nok til å dekke det. 2) Egenandel fra pasient: Det pasienten betaler selv etter legetime. 3) Refusjon fra Helfo: Ulike takstkoder legen rapporterer til Helfo (f.eks om det ble tatt blodprøver, EKG eller andre undersøkelser, om konsultasjonen tok >20 minutter mm.). Noen prosedyrer har en tilhørende takst, andre ikke - ikke helt logisk alltid. Summen av dette utgjør legens omsetning, ikke lønn. Det skal dekkes utgifter til praksis, og det resterende er legens brutto lønn som deretter skattes av. For avtalespesialister (f.eks barneleger, gynekologer etc) er det et liknende system. 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå