AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #1 Skrevet 10. mars 2023 Oki så hva gjør jeg nå. Blakk pga det er starten på året og fri kort ikke fylt ennå . Og alt er dyrere. Men det løsere seg litt. Uten venner ja har vært syk fysisk men det påvirker det psykiske litt med sosial angst bla. Men jeg har blitt bedre. Nå sitter jeg her og ny lørdag helt alene. Greit nok jeg trives i litt egent selskap men hadde vært ok å få litt input av andre. Men hva kan jeg gjøre . Jeg har 50 kr som skal vare ut helga . Har mat og regninger betalt så ikke synd på med men alt sosialt koster . Har dere orakelet her på kg noen tips. Anonymkode: 5b94f...d93 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #2 Skrevet 10. mars 2023 Og ja gå en tur er ikke sosialt. Anonymkode: 5b94f...d93 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #3 Skrevet 10. mars 2023 For å få venner, så må du nesten UT og møte folk da. Det å snakke med folk er gratis. Det finnes ofte mange gratistilbud i kommunen, har du sjekket opp der du bor? Anonymkode: 729dc...14f 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #4 Skrevet 10. mars 2023 Skaff deg et speil å sett der foran deg når du spiser Anonymkode: 77b0a...f7b
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #5 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For å få venner, så må du nesten UT og møte folk da. Det å snakke med folk er gratis. Det finnes ofte mange gratistilbud i kommunen, har du sjekket opp der du bor? Anonymkode: 729dc...14f Jada . Men utrolig hvor mye koster litt. 5 kr for kaffen osv. Men nå tenkte jeg i en helg . Anonymkode: 5b94f...d93
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #6 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skaff deg et speil å sett der foran deg når du spiser Anonymkode: 77b0a...f7b Du jeg prater nok skitt med meg selv til å gidde det du. Har ofte ganske intense samtaler med meg selv. Hadde vært interessant bidro i samtalen også synes jeg. Anonymkode: 5b94f...d93
Gjest CSe0gvmY2b Skrevet 10. mars 2023 #7 Skrevet 10. mars 2023 Er du frisk nok til å kunne drive med litt frivillighets arbeid, eks røde kors? Der kan man møte folk og kanskje få venner.. og dette koster jo ikke noe.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #8 Skrevet 10. mars 2023 IneT skrev (Akkurat nå): Er du frisk nok til å kunne drive med litt frivillighets arbeid, eks røde kors? Der kan man møte folk og kanskje få venner.. og dette koster jo ikke noe. Ikke helt desverre. Ikke pga helse sånn sett men hva jeg ikke klarer . Man må ta hensyn til meg . Og da blir det vanskelig. Anonymkode: 5b94f...d93
TLR Skrevet 10. mars 2023 #9 Skrevet 10. mars 2023 Hva med dyr? Klarer du å ta ansvar for en hund eller katt? De krever sitt men mye kos
Gjest CSe0gvmY2b Skrevet 10. mars 2023 #10 Skrevet 10. mars 2023 Men hva med å finne noe du kan være med på, ny hobby? Spille bridge eller gud vet hva folk driver med.. et sted du kan møte folk en eller to dager i uka, og dermed bli kjent med noen? Folk kommer nok ikke desverre hjem til deg og ringer på, man må prøve å finne en arena selv.. men vet at det ikke et enkelt altså.
Sensi Skrevet 10. mars 2023 #11 Skrevet 10. mars 2023 Skjønner det er vanskelig. Hvordan møte folk når man er syk, litt sosial angst og blakk. Har en venninne som er i samme situasjon. Men hvordan kunne man knyttet dere opp mot hverandre? Da kunne dere gått tur sammen, strikket sammen, sett på film og laget mat. Kjørt biltur og tatt med niste og spleiset på bensin selvsagt. Alt ettersom formen. Bare ett møte i mnd ville vært bra. Hva om du setter inn annonse i lokalavisen eller ukeblad? Er det noe tilbud i kommunen hvor folk møtes? Ring kommunen og spør. Eldre som trenger støttekontakt er ofte ensomme. Men kan være nydelige samtalepartnere. Da får du noe å gjøre på, får trent deg på å være sosial, og kanskje treffer du en annen støttekontakt i lignende situasjon som deg? Hvis du undersøker dette så kan du jo si det som det er. At du ønsker å treffe andre ensomme som kunne tenke seg ditt selskap en gang hver 14. dag i starten?? Bare noen forslag her altså 😊
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #12 Skrevet 10. mars 2023 Gå på biblioteket eller i kirken. Anonymkode: 7a551...d9f 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #13 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gå på biblioteket eller i kirken. Anonymkode: 7a551...d9f Har du opplevd å få venner ellers sosial omgang krets der. Når du dukker opp helt alene. Bare lurer? Og kirken krever vel at du er religiøs vel? Anonymkode: 5b94f...d93
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #14 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jada . Men utrolig hvor mye koster litt. 5 kr for kaffen osv. Men nå tenkte jeg i en helg . Anonymkode: 5b94f...d93 Her tenker du på prisene i 1970-årene; med dagens prisnivå rekker femtilappen din knapt til et glass vann ... Men angående spørsmålet ditt - gå på et museum (om det fortsatt finnes noe som er gratis), og begynn forsiktig å med å spørre om hva vedkommende ser for seg når man lukker øynene ved å se på kunstverket; litteratur og kunst er felt der det er enklere å komme i snakk med fremmede enn på andre områder. Et annet råd: Få deg en hund, og begynn å gå turer; man kan komme i kontakt med mange via dyr. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har du opplevd å få venner ellers sosial omgang krets der. Når du dukker opp helt alene. Bare lurer? Og kirken krever vel at du er religiøs vel? Anonymkode: 5b94f...d93 God stemning på kirkekaffen etter messen, og ingen vil finne på å spørre deg om du er religiøs. Ulempen ved slike steder er at det lett danner seg klikker, der det ikke er så enkelt for utenforstående å få mer kontakt enn den rent overfladiske. Anonymkode: 9c847...183
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #15 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Her tenker du på prisene i 1970-årene; med dagens prisnivå rekker femtilappen din knapt til et glass vann ... Men angående spørsmålet ditt - gå på et museum (om det fortsatt finnes noe som er gratis), og begynn forsiktig å med å spørre om hva vedkommende ser for seg når man lukker øynene ved å se på kunstverket; litteratur og kunst er felt der det er enklere å komme i snakk med fremmede enn på andre områder. Et annet råd: Få deg en hund, og begynn å gå turer; man kan komme i kontakt med mange via dyr. God stemning på kirkekaffen etter messen, og ingen vil finne på å spørre deg om du er religiøs. Ulempen ved slike steder er at det lett danner seg klikker, der det ikke er så enkelt for utenforstående å få mer kontakt enn den rent overfladiske. Anonymkode: 9c847...183 Dyr koster penger så det velger jeg ikke å gjøre nå. Er ikke bare kjærlighet og omsorg de dyra trenger. Og hadde nok følt meg litt dobbel moralistisk på kirkekaffe gitt og føler nok at alder og interesser der er bitte litt over min . Tviler litt på at jeg får noe til å bli med å se sci fi filmer på kino osv der. Men god tanke å ser den. Er bare i en " vanskelig alder. For ung for pensjonist treff og for gammel for utesteder og fester. Anonymkode: 5b94f...d93 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #16 Skrevet 10. mars 2023 Inn på tunet, frivillighetssentralen og Frelsesarmeen er steder som kan ha tilbud for hjemmeværende. Jeg har vert på "inn på tunet" i dag. Mange koselige samtaler, gratis lunsj og mulighet for å sy/strikke/snekre/være med dyrene etc hvis man vil. Når man får fyllt på litt sosialt i løpet av ukedagene blir helgene lettere å holde ut. Anonymkode: dc09b...5b7 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #17 Skrevet 10. mars 2023 Men hva ønsker du gjøre? Hvilke arenaer er det du har lyst til å oppsøke, for å bli kjent med nye mennesker akkurat nå i helga, som du ikke har råd til? Anonymkode: fdf59...37a 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #18 Skrevet 10. mars 2023 TLR skrev (3 timer siden): Hva med dyr? Klarer du å ta ansvar for en hund eller katt? De krever sitt men mye kos AnonymBruker skrev (1 time siden): Et annet råd: Få deg en hund, og begynn å gå turer; man kan komme i kontakt med mange via dyr. Anonymkode: 9c847...183 Skjønner at dette er godt ment, men det er et ganske dårlig råd når TS allerede er blakk. Det koster mye å ta vare på et dyr, og skal man ha et forsvarlig dyrehold må man minimum ha forsikring, og mulighet til å bla opp noen tusenlapper om dyret blir akutt sykt. Anonymkode: 932d9...1d9 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #19 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har du opplevd å få venner ellers sosial omgang krets der. Når du dukker opp helt alene. Bare lurer? Og kirken krever vel at du er religiøs vel? Anonymkode: 5b94f...d93 Jupp. Biblioteket her i byen er faktisk veldig flinke til å arrangere alt mulig. Det tror jeg mange bibliotek er blitt, har som intensjon å være møteplass for folk. På en vilkårlig lørdag ville jeg tatt med meg termos med kaffe og sett meg i aviskroken, bare for å komme ut. Er på hils med flere som pleier å være innom der og lese aviser etterhvert. Har vært der på språkkafé, og har kontakt med et par av dem jevnlig utenom også etterhvert. De holder div foredrag, bokdykk, debatt, interessante folk og tema. Blir ofte i hvert fall småprat med folk. Ofte har de arrangement i feriedager, vært på spillkveld med brettspill. Men da må du jo tørre å hive deg med å spille med fremmede Ellers er det bare å orientere seg om hva som finnes av ulike tilbud og greier der du bor. Frivillighetssentralen har ofte både mannfolkkafe og strikkekafé. Fotoklubber? Her bruker de fleste mobilen til å ta bilder. Har kinoen filmklubb? Ikke begynn på ting med innstillingen ‘må få venner’ - bare bli med på ting for å øve deg på å være litt sosial igjen Anonymkode: 128f6...dfa 3
Rødstrupa Skrevet 10. mars 2023 #20 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Oki så hva gjør jeg nå. Blakk pga det er starten på året og fri kort ikke fylt ennå . Og alt er dyrere. Men det løsere seg litt. Uten venner ja har vært syk fysisk men det påvirker det psykiske litt med sosial angst bla. Men jeg har blitt bedre. Nå sitter jeg her og ny lørdag helt alene. Greit nok jeg trives i litt egent selskap men hadde vært ok å få litt input av andre. Men hva kan jeg gjøre . Jeg har 50 kr som skal vare ut helga . Har mat og regninger betalt så ikke synd på med men alt sosialt koster . Har dere orakelet her på kg noen tips. Anonymkode: 5b94f...d93 Ta vare på deg selv. 🙃Trening er viktig og gir deg fysisk og psykisk overskudd. Hygiene likeså. Du føler deg mer vel og appellerer mer til omgivelsene. Små grep kan gjøre mer for deg enn du aner. Gå deg en morgentur, fin start på dagen. Plukk med deg tomflaskene/boksene du kommer over.(Det gjør jeg. Det blir penger av det og du gjør noe godt for miljøet.)Ønsker deg lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå