Gå til innhold

Styrketrening i kombo med lagsport (fotball)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som kombinerer styrketrening med annen sport? Jeg trener fotball tre ganger i uken og har dermed kun tid til to styrkeøkter i uken, føler selv det er litt lite da jeg tidligere har vært vant med tre eller fire økter (men da spilte jeg på et lag som kun trente 1-2 ganger i uken). Det jeg sliter med nå er å finne ut hva og hvordan jeg skal trene styrke for å få noen resultater. Økter som trener hele kroppen er nok det beste, men hvilke øvelser bør jeg fokusere på? Hvor mange sett, reps etc. ? 

Anonymkode: 88005...881

Videoannonse
Annonse
Skrevet

To styrkeøkter er bra med den treningsbelastningen. Jeg hadde trent én øvelse for bryst, rygg, fremside lår og bakside lår. Hadde laget to forskjellige økter med forskjellige øvelser og litt annen rekkefølge. Jeg hadde trent 3 - 4 sett og løftet til 1 repetisjon fra utmattelse på alle sett. Jeg hadde valgt en vekt der jeg hadde ligget i området 5 - 8 repetisjoner. Når jeg hadde klart minst 8 repetisjoner på de to første settene, for eksempel 10, 9, 7, 7 - da hadde jeg økt vekten i en øvelse.

Jeg hadde prøvd å trene styrke så langt fra forrige fotballøkt som mulig. Altså mest mulig hvile fra fotball før styrkeøkt.

Trenger ikke gjøre det mer komplisert 😊

AnonymBruker
Skrevet
Sandum.PT skrev (2 timer siden):

To styrkeøkter er bra med den treningsbelastningen. Jeg hadde trent én øvelse for bryst, rygg, fremside lår og bakside lår. Hadde laget to forskjellige økter med forskjellige øvelser og litt annen rekkefølge. Jeg hadde trent 3 - 4 sett og løftet til 1 repetisjon fra utmattelse på alle sett. Jeg hadde valgt en vekt der jeg hadde ligget i området 5 - 8 repetisjoner. Når jeg hadde klart minst 8 repetisjoner på de to første settene, for eksempel 10, 9, 7, 7 - da hadde jeg økt vekten i en øvelse.

Jeg hadde prøvd å trene styrke så langt fra forrige fotballøkt som mulig. Altså mest mulig hvile fra fotball før styrkeøkt.

Trenger ikke gjøre det mer komplisert 😊

Det høres lurt ut det, men ingenting for overkropp/armer? Akkurat nå er det fotballøkter mandag - torsdag - fredag. Torsdagene kjører vi generelt en time, med mer kondis og teknikk, så den er ikke krevende som de øvrige øktene (økt på rundt 2 timer inkl. spill). Dermed må styrke inn onsdag og søndag, eller kjøre styrke på morgenen og så fotball på ettermiddagen

Kunne noe ala dette ha fungert for en dag: 
Knebøy
Markløft
Lat pulldown
En arms roing 
Overhead press (manualer eller stang) 

Takk for svar forresten :D

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det høres lurt ut det, men ingenting for overkropp/armer? Akkurat nå er det fotballøkter mandag - torsdag - fredag. Torsdagene kjører vi generelt en time, med mer kondis og teknikk, så den er ikke krevende som de øvrige øktene (økt på rundt 2 timer inkl. spill). Dermed må styrke inn onsdag og søndag, eller kjøre styrke på morgenen og så fotball på ettermiddagen

Kunne noe ala dette ha fungert for en dag: 
Knebøy
Markløft
Lat pulldown
En arms roing 
Overhead press (manualer eller stang) 

Takk for svar forresten :D

Overkropp går inn under bryst og rygg her. Det var litt minimalistisk satt opp fra min side, så kan gjerne slenge på en skulderøvelse ja. Direkte arbeid på armer ser jeg kun verdien av om målet er større armer, siden du får indirekte arbeid gjennom overkroppsøvelsene 😊

Jeg ville byttet ut en av ryggøvelsene over med en for bryst. Og i økt B ville jeg valgt en hamstringsøvelse med knefleksjon. For eksempel er Nordic hamstrings en god øvelse som også er skadeforebyggende spesifikt inn mot fotball.

Jeg ville også valgt en ettbeinsøvelse istedenfor knebøy i økt B, for eksempel utfall. Har du en flat brystøvelse i økt A kan du velge en skrå i økt B. Og så videre 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...