coda Skrevet 29. oktober 2002 #1 Del Skrevet 29. oktober 2002 Jeg har en liten diskusjon gående med min mann. Burde egentlig holdt kjeft, siden han er dataingeniør, men jeg kan ikke forstå logikken. Er det slik at når en logger seg på nettet med ISDN så får en hver gang tildelt en ny IP-adresse? Hva da med bredbånd? Eller modem? Jeg mener det er slik med ISDN, nemlig. Kan noen hjelpe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hege Skrevet 29. oktober 2002 #2 Del Skrevet 29. oktober 2002 Jeg bruker modem, og jeg får ny IP-adresse hver gang jeg logger på nettet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 29. oktober 2002 #3 Del Skrevet 29. oktober 2002 Det kommer litt an på opplegget. Er ikke sikker på ISDN, men på ADSL får du tildelt en ny hver gang. Du kan også legge inn en IP-adresse hvis du har kunnskaper til det. Så det finnes masse løsninger. Er ikke sikker på ting og tang jeg, men du kan jo gå inn på www.online.no og se der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
coda Skrevet 29. oktober 2002 Forfatter #4 Del Skrevet 29. oktober 2002 Ufattelig kjappe svar! Tusen hjertelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. oktober 2002 #5 Del Skrevet 29. oktober 2002 Med ISDN eller Modem vil du få en tilfeldig adresse hver gang du logger deg på. Med Nextgentel så kan det gå flere uker mellom hver gang adressen byttes! Det er "lease time" på DHCP serveren som bestemmer hvor lenge en pc kan bruke ip-adressen. Dette kan variere. Vil tro at dataing. har rett! Selv er jeg elektro.ing. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tralte Skrevet 30. oktober 2002 #6 Del Skrevet 30. oktober 2002 Man kan velge å ha fast IP-adresse også, trur jeg. Ikke at jeg skjønner så mye hva det vil si da..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 30. oktober 2002 #7 Del Skrevet 30. oktober 2002 Man kan velge å ha fast IP-adresse også, trur jeg. Ikke at jeg skjønner så mye hva det vil si da..... Det stemmer. Hvis man har ADSL hos telenor eller nextgentel, kan man mot et beløp pr. mnd få fast ip. (Veldig kjekt hvis man hoster eget domene) ISDN= Ny IP hver gang man ringer opp. (Men du kan jo tilfeldigvis få utdelt en du har hatt tidligere) Det samme gjelder modem. ADSL har "leietid" på IP'er. Dvs. at du har en IP en bestemt tid. (noe du ikke kan bestemme selv) Det at man kan stille inn IPer selv på ADSL er ikke helt sant. Man får automatisk tildelt en IP via en DHCP server som hver bredbånds-levrandør har. Hvis dere lurer på ord og uttrykk, fins det en dataordbok her: www.pcworld.no Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå