Gå til innhold

Gir snussuget seg noen gang?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sluttet å snuse i 2019. Tror jeg snuste i kun to år totalt, brukte ca. en halv boks per dag. Har holdt meg helt unna, unntatt en liten periode da jeg knakk pga. en eksamensperiode i forfjor. Som regel tenker jeg ikke stort på snus, men så kommer det dager helt ut av det blå der jeg holder på å gå ut av mitt gode skinn fordi jeg har så lyst på snus, senest i dag.

Det eneste som holder meg igjen er at samboeren min blir skuffa. Jeg har INGEN indre motivasjon for ikke å begynne igjen. Skal snart begynne i ny jobb der samboeren min ikke kjenner noen, og jeg ser for meg at stresset det medfører kommer til å gjøre at jeg sprekker og gjør at jeg begynner å snuse i skjul på jobb.

Er det noen her som har slutta og ikke sett seg tilbake? Hva er deres (indre) motivasjon?

Anonymkode: c4249...cef

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror snusslutt er noe «enklere» når det er noe man virkelig vil selv og er motivert for selv, og tenker det er tyngre når eneste motivasjonen til at du holder deg unna er at samboeren din blir skuffa..

Anonymkode: c16be...b7c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tror snusslutt er noe «enklere» når det er noe man virkelig vil selv og er motivert for selv, og tenker det er tyngre når eneste motivasjonen til at du holder deg unna er at samboeren din blir skuffa..

Anonymkode: c16be...b7c

Jeg var motivert da jeg slutta, og det gikk helt knirkefritt. Hadde ikke lyst på snus engang. Men jeg husker ikke hva den motivasjonen var 😅

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri snust, men røyka i mange år. Sluttet på dagen og så meg aldri tilbake. Det som motivert meg:

- Helse
- Penger
- Miljø
- Det er stygt/lukter vondt (gjelder også for snus)

Anonymkode: 4f40a...d2c

Skrevet

Jeg har noen ganger lurt på dette med nikotinavhengighet.... gir det seg aldri? Kan fortelle at det nå er 12 år siden jeg sluttet å røyke. Har ikke hatt noen tilbakefall, ikke en eneste sprekk. Men likevel kan jeg gå forbi noen som røyker på gata, ta et dypt åndedrag av røyken som kommer drivende, og tenke; "åh, så godt det hadde vært å sette seg ned med en kopp kaffe og en røyk nå!" 

12 år er gått! Og enda kan jeg kjenne suget?!?

Jeg vet ikke. Mener ikke å ta motet fra deg, men det kan altså hende at du må kjempe mot nikotinsuget i noen år til. Håper du ikke sprekker! Vær sterk! 👍

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det som deg. Har vært snusfri i 2 år nå, men suget kommer innimellom likevel. Jeg blir særlig trigget av andre som snuser. Jeg kan ikke drikke kaffe heller fordi det minner meg for mye om snus og morgenrutinen jeg hadde. Det sier litt om hvor avhengighetsskapende dette er for noen. Jeg håper det går over etter hvert. Jeg har ingen planer om å begynne å snuse igjen fordi det skadet tannkjøttet mitt.

Anonymkode: 3319c...557

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom forbi de tre første dagene og tenkte «Serr, det her var ikke så ille!». Så min motivasjon er at jeg aldri vil gjennom de tre første dagene igjen. 

Glemmer stort sett snus, men har noen timer ila dagen jeg nesten planlegger å kjøpe en boks. Men tenker på hvor kvalmt det er.

Anonymkode: 17a0c...758

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid og har vært snusfri siden jeg fant det ut. Det jeg gleder meg aller mest til med fødsel er å kunne ta en snus etterpå… 😓

Anonymkode: 92d5d...7dc

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Termin i juni så bare 13 uker igjen til jeg Kan snuse 😩

Anonymkode: 92d5d...7dc

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det blir mindre og mindre sug med tiden. Jeg er på 15+ år nå og har aldri lyst på snus eller røyk lenger.

Motivasjonen min før suget var helt borte var:

- Dealbreaker for kjæresten.

- At jeg ikke ville at tannkjøttet mitt skulle ta mer skade og jeg var redd for kreft i halsen eller magen. 

- Å starte igjen betyr at jeg må slutte igjen og å slutte er helt jævlig å gå gjennom. Jeg ville ikke kaste bort all innsatsen jeg hadde lagt ned. 

Anonymkode: 08197...8e6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er litt interessant i hvilken grad man blir avhengig.

Selv har jeg aldri røyket eller snust fast. D.v.s det nærmeste jeg har kommet er det opplegget jeg kjører nå. Nå snuser jeg 1-3 porsjonssnus hver fredag når jeg tar meg en drink. That's it. Jeg synes det er kjempedigg og gleder meg til disse 2-3 snusene jeg tar når jeg har en svak promille. En slags festsnus. Men jeg har _aldri_ lyst på snus ellers i uka. Jeg tror likevel jeg hadde slitt litt med å droppe den lille gleden på fredagskvelden. Men tror kanskje ikke det kan regnes som avhengighet.

Er det en magisk grense for hvor mye man må snuse eller røyke før man blir avhengig eller kjenner et sug? Mitt sug tror jeg er mest psykologisk siden det kun kommer når jeg er litt i feststemning.

Anonymkode: d6bc7...dc7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg synes det er litt interessant i hvilken grad man blir avhengig.

Selv har jeg aldri røyket eller snust fast. D.v.s det nærmeste jeg har kommet er det opplegget jeg kjører nå. Nå snuser jeg 1-3 porsjonssnus hver fredag når jeg tar meg en drink. That's it. Jeg synes det er kjempedigg og gleder meg til disse 2-3 snusene jeg tar når jeg har en svak promille. En slags festsnus. Men jeg har _aldri_ lyst på snus ellers i uka. Jeg tror likevel jeg hadde slitt litt med å droppe den lille gleden på fredagskvelden. Men tror kanskje ikke det kan regnes som avhengighet.

Er det en magisk grense for hvor mye man må snuse eller røyke før man blir avhengig eller kjenner et sug? Mitt sug tror jeg er mest psykologisk siden det kun kommer når jeg er litt i feststemning.

Anonymkode: d6bc7...dc7

Ts her. Det er psykologisk for meg også, hadde aldri noen fysiske symptomer da jeg slutta. Husker bare hvor godt det var å ta seg en snus, spesielt etter en lang dag uten, når jeg visste jeg hadde en helt ny boks hjemme som ventet på meg 😩 Men du har jo en fin liten tradisjon gående vil jeg si, kan tenke meg snusen føles mye bedre når man har sett frem til det i en uke. Det blir jo kjedelig å snuse i lengden når man gjør det hele tiden, for det mister jo effekten sin. Problemet mitt er at jeg har blitt sukkeravhengig etter jeg sluttet. Skulle gjerne byttet ut sukkeret på kvelden med snus, sånn som før.

Aner forresten ikke hva jeg har drevet med i hovedinnlegget, for det stemmer jo ikke at jeg snuste i bare to år, det var fire år 🤭

Skrevet

Jeg har vært snusfri i snart ni mnd. 

Min største motivasjon for å ikke begynne igjen er at jeg lovte meg selv at jeg skal aldri slutte igjen. Så da bør jeg virkelig ikke begynne! 

Har stadig vekk sug etter det da.

AnonymBruker
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (1 time siden):

Jeg har vært snusfri i snart ni mnd. 

Min største motivasjon for å ikke begynne igjen er at jeg lovte meg selv at jeg skal aldri slutte igjen. Så da bør jeg virkelig ikke begynne! 

Har stadig vekk sug etter det da.

Bra jobba! Skulle ønske jeg hadde den grunnen til å motivere meg, men syntes ikke det var noe vanskelig å slutte. Merkelig nok er det verre nå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Bra jobba! Skulle ønske jeg hadde den grunnen til å motivere meg, men syntes ikke det var noe vanskelig å slutte. Merkelig nok er det verre nå.

Ja det var jo litt rart. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...