AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #1 Skrevet 9. mars 2023 (Når) er det greit å si det? Da vi kjøpte hus, brakte mannen en betydelig egenandel inn, og jeg ingenting. Vi eier huset likt. Innholdet i huset har han også finansiert i stor grad, siden han fram til nylig har tjent betraktelig mer enn meg. Nå tjener han mindre av ulike grunner, og jeg har dermed flere utgifter, samtidig som prisene øker. Vi lider ingen nød, men av og til ønsker jeg å snakke om økonomien vår, og få en oversikt over hva hver av oss betaler. Problemet er at jeg ofte avfeies med at han har betalt for «alt», og underforstått har jeg da ingenting jeg skulle sagt, eller i alle fall «klage over». Jeg er klar over at jeg ikke hadde bodd som jeg gjør uten mannens penger, men jeg kjenner at jeg ville heller bodd billigere, eller med et større lån, om jeg slapp å få slengt i meg kommentarer jeg opplever handler om at jeg ikke har bidratt, eller at han bestemmer. Men han har kanskje rett? Krever jeg for mye, ved å stille spørsmål ved økonomien vår, og hans, når han tross alt har «gitt» oss det han har? Anonymkode: 2ddff...11f 4
aksase Skrevet 9. mars 2023 #2 Skrevet 9. mars 2023 Når man er et par, er det "VI", og ikke du og jeg som gjelder. Det burde ikke spille noen rolle hvem som tjener mest, eller hvem som bidrar mest. Man må bare slå sammen sine ressurser i en felles pott og skape et felles hjem. For å få til det, må begge gi og ta, og man må selvsagt snakke med hverandre, og være åpne om hverandres økonomi. 8 6
Bombasi Skrevet 9. mars 2023 #3 Skrevet 9. mars 2023 Det er aldri greit å si det. Det er en form for hersketeknikk for å få deg til å føle deg mindre. Og det klarer han jo åpenbart. Nei han har ikke rett. I et forhold er dere dere, og ikke han. Det må da gå an å prate med økonomi uten at du blir trykket ned i søla. Høres ut som om at eiendelene hans har gått han til hodet. Det er jo litt pussig all den tid inventar blir nærmest verdiløst med årene. 10 7
Andro Skrevet 9. mars 2023 #4 Skrevet 9. mars 2023 Han svarer med en sleip og respektløs hersketeknikk, som om han har kjøpt seg mer rett til innsyn og oversikt enn deg. Et ekteskap gir deg rett til innsyn i alle økonomiske forhold for dere begge. Du kan også kontakte banken, og de plikter å gi deg oversikt over alle hans kontoer bl.a. Dere har inngått en gjensidig avtale om forsørgelse og arv ved å inngå ekteskap, og du skal med den største selvfølge ha like mye å si. 2 4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #5 Skrevet 9. mars 2023 Hvis han hadde høy egenandel, men dere eier huset 50/50, så betaler vel du en mye høyere del på lånet? Dere betaler vel hver deres halvdel? Har han kjøpt møblene, er de hans. Men noen deler jo raust om det blir slutt. Det kan man se ann da. Hvem som flytter hvor, hva har man plass til ect. Økonomi må man kunne prate om, og ting MÅ deles på forhånd. Klarer dere ikke samarbeide nå, klarer dere det hvertfall ikke om dere skal skilles! Anonymkode: 45eac...614 1
Hmmmmmm Skrevet 9. mars 2023 #6 Skrevet 9. mars 2023 Slike hersketeknikker har jeg selv opplevd. Det gjør at jeg takker gudene for at jeg kom meg vekk, og eier alt jeg har alene😁 Du bør si at du er møkka lei den følelsen du får av han når han skal gni det inn, at du neste gang han nevner det kommer til å leve etter evne. Noe som betyr at du ikke vil eie dyrere ting en du klarer å betjene. Inkl huset. 5
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #7 Skrevet 9. mars 2023 Nei det er helt innafor å diskutere økonomi, om han vegrer seg så er det fordi han ikke vil gi deg oversikt og kontroll,sleipt. Anonymkode: fa5ec...66e 6
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #8 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Krever jeg for mye, ved å stille spørsmål ved økonomien vår, og hans, når han tross alt har «gitt» oss det han har? Anonymkode: 2ddff...11f Nei, skaff dere oversikten. Anonymkode: 2d6dd...f77 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #9 Skrevet 10. mars 2023 Men hva er det du plutselig ønsker å få oversikt over, og snakke om, nå? Jeg ville nok også følt meg truffet om jeg over flere år ikke hadde skilt mitt og ditt, og vært raus i alle sammenheng uten å grave i hva du brukte penger på. Men med en gang situasjonen snudde krevde partneren oversikt. Anonymkode: 88d78...4e3 11 4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #10 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Men hva er det du plutselig ønsker å få oversikt over, og snakke om, nå? Jeg ville nok også følt meg truffet om jeg over flere år ikke hadde skilt mitt og ditt, og vært raus i alle sammenheng uten å grave i hva du brukte penger på. Men med en gang situasjonen snudde krevde partneren oversikt. Anonymkode: 88d78...4e3 Kameratene spør hvordan dama ser ut når man treffer en ny. Venninner spør hva han gjør. Underforstått, hvilke drømmer kan han virkeliggjøre, hva kan han bidra med. TS ble sammen med en som tjente bra!! Da er alt vel. Nå er rollene snudd og forholdet surner. Diskusjoner starter. Det er en sannhet i at menn ikke vurderes etter hvem man er, men hva de kan tilføre. Menn har ingenting imot å forsørge kvinner, kvinner vil meget sjelden forsørge menn. Da blir det utfordrende. Anonymkode: 3d8b9...06c 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #11 Skrevet 10. mars 2023 Jeg kom med 8 millioner, da vi kjøpte hus. Mannen min kom med 500 000. Jeg eier alt vi hadde av møbler da vi flyttet inn, og er den eneste som investerer i møbler nå. Jeg har betalt for den ene bilen vår, og jeg har kjøpt 90% av alt til babyen. Men alt det over, eier vi 50/50 på papiret fordi jeg er raus. Han tjener mer enn meg nå, så da er det en selvfølge for begge to at etter det regnestykket over, så strekker han seg langt for å jevne ut hvem som betaler hva av lån og utgifter. Fordelingen av utgifter nå er som regel 30/70, og det er det ingen som sier noe på, selv om jeg helt sikkert kunne bidratt med mer. Men når jeg tidligere har godskrevet ham så store verdier, så er det jo selvfølgelig hans tur nå som inntektene er motsatt. Ingen diskusjon. Anonymkode: 41fa8...980 1 1 5
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #12 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Men hva er det du plutselig ønsker å få oversikt over, og snakke om, nå? Jeg ville nok også følt meg truffet om jeg over flere år ikke hadde skilt mitt og ditt, og vært raus i alle sammenheng uten å grave i hva du brukte penger på. Men med en gang situasjonen snudde krevde partneren oversikt. Anonymkode: 88d78...4e3 ...og hvis HAN hadde krevd oversikt over hennes forbruk når han betalte det meste?? Da ville han blitt stemplet som kontrollerende, psyko, rødt flagg osv. Kom deg unna. Da ville hennes penger vært hennes, privatliv var viktig osv Dobbeltmoralen på KG er faktisk litt underholdende. Anonymkode: 3d8b9...06c 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #13 Skrevet 10. mars 2023 Ganske smålig om han har betalt for hus og interiør og sikkert ferier og livet deres i årevis, og attpåtil gitt deg halvparten uten å si et ord, og så kommer du nå å sutrer over at du bruker hundrelapper/tusenlapper mer av lønnen din enn han. Du kan jo være så fair at du tar med deg tingene dine i de plastposene du kom inn med og flytter ut uten å ta med deg noe. Da kan du bruke hele lønnen din på deg selv. Anonymkode: 22e4d...f45 4 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #14 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvis han hadde høy egenandel, men dere eier huset 50/50, så betaler vel du en mye høyere del på lånet? Dere betaler vel hver deres halvdel? Anonymkode: 45eac...614 Er det så selvsagt? Her eier vi huset 50/50 og hvor egenandelen kom fra husker jeg ikke engang. Men jeg betaler alt av lån og nesten alt av regninger da jeg har 3 ganger så mye utbetalt som min kone. Ser ikke noe problem i at vi betaler etter evne. Anonymkode: 6c1c8...f3c 1 2
Fremmed fugl Skrevet 10. mars 2023 #15 Skrevet 10. mars 2023 Dette er opplagt et vanskelig tema for dere. Du skriver at du nånav ulike grunner tjener mer enn han. Er det han som har gått ned i inntekt, du som har gått opp, eller en kombinasjon. Her er du så mye ulike psykologiske og pardynamiske mekanismer som kan være i sving at jeg syns det er vanskelig å komme med noe annet råd enn at du og dere begge byrde med empati utforske den andres perspektiv. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #16 Skrevet 10. mars 2023 Fremmed fugl skrev (41 minutter siden): Dette er opplagt et vanskelig tema for dere. Du skriver at du nånav ulike grunner tjener mer enn han. Er det han som har gått ned i inntekt, du som har gått opp, eller en kombinasjon. Her er du så mye ulike psykologiske og pardynamiske mekanismer som kan være i sving at jeg syns det er vanskelig å komme med noe annet råd enn at du og dere begge byrde med empati utforske den andres perspektiv. Det som har skjedd her i praksis er at når de møttes kom han til bordet han en økonomisk pakke som hun syntes var akseptabel. Så hun gikk in i forholdet med forventninger. Og alt gikk bra lenge. Hun har hatt sine penger til å bruke slik hun ville. Han dro lasset med faste utgifter. Nå har dette snudd. Det er en brudd på avtalen. Hun kan med rette føle seg lurt inn i et forhold hvor økonomien hun takket ja til ikke lenger gjelder. Hun inngikk en avtale om Mercedes, fikk en Peugeot, fremdeles ok men ikke Mercedes.. Hun må bidra mer selv. Og det var ikke det hun takket ja til. Så hun krever innsyn i hva han bruker penger på. Og hva skal hun med den informasjonen?. Sette seg ned med hans kontoutskrift og de skal sammen bestemme hva han kan kutte ned på, hva han burde slutte med og andre endringer. Denne seansen er ment å frigjøre midler slik at han kan bruke til å betale mer av de faste utgiftene slik at hun beholder mer av sine egne penger. På den måten kan hun fortsetter å bruke slik hun er vant til, gjennopprette det forholdet hun takket ja til i sin tid. Selvfølgelig forstår mannen til TS dette. Gi henne kontoutskrift vil gi henne ammunisjon og han vil ikke lenger ha et privatliv. TS: hvor mange ganger har din mann krevd utskrift fra din konto, og hvor mange ganger har dere diskutert ditt forbruk?? Anonymkode: 3d8b9...06c 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #17 Skrevet 10. mars 2023 Det er selvklart ikke urimelig at du ønsker innsikt i økonomien. Når situasjonen har endret seg og husstandens samlede innkomst har blitt mindre, må man undersøke om pengebruken stadig er forsvarlig. Anonymkode: dade9...784 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #18 Skrevet 10. mars 2023 Det er normalt å snakke om økonomi i familien, særlig når inntekten endres og man må forandre på forbruksmønsteret, men jeg forstår også ham som tross alt har vært raus i alle år og plutselig opplever at du ikke ønsker å være like raus tilbake straks situasjonen endret seg. Han kommer med hersketeknikker som selvsagt ikke er greit, men noen ganger sier man ting man ikke mener når man blir sint eller såret, noe jeg forstår veldig godt at han er. Dere må snakke sammen videre og du må vise forståelse også for hans situasjon samtidig som du gjør det klart at det er nødvendig å diskutere familiens økonomi. Anonymkode: a80b5...0cf 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #19 Skrevet 10. mars 2023 Hva mener du med «oversikt» da TS? Mener du detaljert innsikt i hva mannen din bruker penger på? For den store oversikten over lån, forsikringer osv har du vel alt? Anonymkode: 0b991...0e5 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #20 Skrevet 10. mars 2023 Lik min x. Han kommenterte ofte at han betalte huset vi bodde i, klærne mine, maten jeg spiste, og drivstoffet. I dag skjønner han ikke at jeg klarer å betale dette selv, fordi han ikke såg at jeg bidrog. Anonymkode: faf38...2df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå