Gå til innhold

Ser dere som følger oldtids-/middelreligioner ned på de som følger nye eller alternative religioner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er dere litt sånn "Hoi, min religion er flere tusen år eldre enn din, derfor er min bedre".

Fordi at for oss som ser på dere religiøse fra utsiden, er det ikke så mye forskjell på Islam og Scientologi eller Kristendom og Rastafari, når man dekonstruerer det hele.

Men det virker som mange av dere ser ned på nye religioner. 

Anonymkode: 548ec...c57

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, trur ikkje eg gjer det. Eg meiner at Gud viser seg i utallige former, også i ulike religionar. 

Anonymkode: 6c1d2...983

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er dere litt sånn "Hoi, min religion er flere tusen år eldre enn din, derfor er min bedre".

Fordi at for oss som ser på dere religiøse fra utsiden, er det ikke så mye forskjell på Islam og Scientologi eller Kristendom og Rastafari, når man dekonstruerer det hele.

Ja disse nymotens religionene er ikke noe for meg

Anonymkode: 17ce2...37e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.3.2023 den 22.44):

Nei, trur ikkje eg gjer det. Eg meiner at Gud viser seg i utallige former, også i ulike religionar. 

Anonymkode: 6c1d2...983

Må glede deg med at du tar feil kristendommen er den eneste sanne religionen. Men nå er du kanskje muslim da.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.3.2023 den 22.28):

Det er nå en viss forskjell på å være scientolog, der man pøser innpenger i organisasjonen for å "utdanne" seg gjennom meningsløse kurs, og å være katolikk, der avlatshandelen ble avskaffet på 1500-tallet.

Anonymkode: 0ffd0...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er merkelig er når folk selv finner på en religion, og så tror på den. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk som krangler over hvilket fantasifoster som er den rette, og som bastant påstår at akkurat de har funnet svaret på dette er noe av det mest slitsomme og minst reflekterte jeg kan tenke meg. 

Enten så er alle riktige, eller ingen av dem. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stan skrev (3 minutter siden):

Det jeg synes er merkelig er når folk selv finner på en religion, og så tror på den. 

Grunnleggeren av scientologikirken trodde neppe på tøvet han skrev, men en viss Adolf levde seg inn i dette; selv om nazismen ikke var en religion utad, var den i praksis det; særlig Himmler var begeistret for okkulte ritualer.

En annen moderne religion som i praksis også fungerer som en religion, er klimareligionen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Flipit skrev (30 minutter siden):

Enten så er alle riktige, eller ingen av dem. 

Nei, det er kun en tro som er riktig, og som flertallet av alle mennesker i verden tror på.

Anonymkode: 005b6...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Grunnleggeren av scientologikirken trodde neppe på tøvet han skrev, men en viss Adolf levde seg inn i dette; selv om nazismen ikke var en religion utad, var den i praksis det; særlig Himmler var begeistret for okkulte ritualer.

En annen moderne religion som i praksis også fungerer som en religion, er klimareligionen.

Joda, men dette er noe helt annet. Å finne på noe å få andre til å tro på det. Det er dessverre ikke så uvanlig, både innenfor og utenfor religioner. 

Men å tro på det selv, det skjønner jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei, det er kun en tro som er riktig, og som flertallet av alle mennesker i verden tror på.

Om du mener kristendommen, så tror ikke flertallet i verden på den. Kristendommen er den største enkeltreligionen, men dersom en sammenligner antallet mennesker som tror på den, med antallet mennesker som tror på noe annet, vil de andre være i flertall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (10 timer siden):

Joda, men dette er noe helt annet. Å finne på noe å få andre til å tro på det. Det er dessverre ikke så uvanlig, både innenfor og utenfor religioner. 

Men å tro på det selv, det skjønner jeg ikke. 

Noen mener de har hatt en åpenbaring. Han/hun og bare han/hun har sett sannheten.

De kan finne bekreftelse på sin virkelighetsoppfatning i deler av andre religioner. Nyreligiøsitet blir gjerne i religionsvitenskap sett som et «koldtbord» det der blir plukket litt her og der og satt sammen til en ny religion. 

Endret av MyMichelle
La til siste avsnitt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nazismen var mer en virkelighetsoppfatning. Folket ba ikke til en metafysisk makt, men forholdt seg til den synlige verden. Likevel kan nazismen i etterkant sees som en kvasireligion.

Norrøn mytologi ble populært i Tyskland. Wagner bidro til det, og Hitler var en stor beundrer av Wagner. Himmler var i Norge (jeg tror det var i ‘41), og studerte helleristninger.

Det kommer til å bli et enkeltemne om religion og klima ved UiT. I religionsvitenskap. Jeg tror det vil bli interessant.

Endret av MyMichelle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager at jeg har «kapret» denne tråden!

Når jeg først er i gang, skal jeg kommentere Ts, selv om jeg ikke tilhører de Ts kaller «dere». Av de store, nålevende, gamle religionene har jo mange sine hellige skrifter som bekrefter de troendes oppfatning. Derfor er mange av tilhengerne av de tre midtøstenreligionene skeptiske til nye religioner. De «vet» jo nye religioner er bare tull. Det har også med kultur å gjøre, vi har en kristen bakgrunn, så mange nordmenn ser ned på nye religioner, særlig alternative.

De kan også diskuteres hva som er nye religioner. Scientologi er det, og det er scientologer enige i. Wicca er en ny religion, men det er wiccanere uenige i. De mener det er en gammel heksereligion. Samisk sjamanisme (før kalt nysjamanisme) er en ny religion. Men det er tilhengerne uenige i. De mener de viderefører eldre samisk religion.

Endret av MyMichelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MyMichelle skrev (36 minutter siden):

Nazismen var mer en virkelighetsoppfatning. Folket ba ikke til en metafysisk makt, men forholdt seg til den synlige verden. Likevel kan nazismen i etterkant sees som en kvasireligion.

Norrøn mytologi ble populært i Tyskland. Wagner bidro til det, og Hitler var en stor beundrer av Wagner. Himmler var i Norge (jeg tror det var i ‘41), og studerte helleristninger.

Det kommer til å bli et enkeltemne om religion og klima ved UiT. I religionsvitenskap. Jeg tror det vil bli interessant.

I "Min kamp" referere Hitler stadig til en "verdensanskuelse". Dette må ikke forveksles med religion. Himmlers og SS' forsiktige okkultisme og odinisme forble en parentes i Det tredje riket. Hitler var katolikk, men ville forby denne religionen, og flere tusen polske prester ble myrdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym11223344 skrev (24 minutter siden):

I "Min kamp" referere Hitler stadig til en "verdensanskuelse". Dette må ikke forveksles med religion. Himmlers og SS' forsiktige okkultisme og odinisme forble en parentes i Det tredje riket. Hitler var katolikk, men ville forby denne religionen, og flere tusen polske prester ble myrdet.

Jeg kaller det ikke religion, men virkelighetsoppfatning som også kan sees som kvasireligion. Kvasireligion er sekulær. Den er funksjonell, mens for eksempel kristendommen er substansiell. Hitler ble sett som opphøyet og ufeilbarlig, som ble «dyrket» gjennom seremonier og propaganda. Ikke så ulikt Kim Jong-un.

Endret av MyMichelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
MyMichelle skrev (5 timer siden):

Noen mener de har hatt en åpenbaring. Han/hun og bare han/hun har sett sannheten.

Ja, dette er det som skjedde med Muhammed. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stan skrev (På 12.3.2023 den 12.33):

Gratulerer med å komme tilbake til forumet stan jeg har savnet deg.

Anonymkode: 273f9...a89

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.3.2023 den 13.10):

hva mener du?

Anonymkode: cc1fc...c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...