AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #1 Skrevet 9. mars 2023 Jeg har nylig lest tråden om den pensjonerte moren som ikke vil gi de voksne barna sine forskudd på arv. Flere i tråden der mente at det var direkte egoistisk av henne å sitte på 2 millioner når barna sårt trengte penger for å realisere seg selv, den ene vil oppgradere fra 3-roms til rekkehus og den andre ville kjøpe seg inn i samboers leilighet uten å jobbe mer enn deltid. Men gjelder dette begge veier? Hadde du hjulpet din minstepensjonist mamma økonomisk? Hva om din foreldre ikke greide å få endene til å møtes etter at de ble pensjonister? Hadde du hjulpet dem månedlig? Gitt dem 300 000 - 500 000kr? Hvis du hadde f.eks 2 millioner på bok? Eller hadde de 2 millionene gått til å oppgradere boligen, kjøpe hytte, en dyrere bolig/bil etc. Mange i den andre tråden kritiserte TS for å sitte å godte seg meg 2 millioner på bok og leilighet, når de stakkars «barna» i 30 årene bodde i 3-roms med sine familier. Kritiserer dere voksne barn som eier fine eneboliger, gjerne med hytte i tillegg, som unner seg 2-3 utenlandsturer i året. Mens moren som er minstepensjonist bor i kommunal bolig, og må snu på krona i matbutikken. Går dette begge veier? Anonymkode: f17d7...e32 2 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #2 Skrevet 9. mars 2023 Ja, selvfølgelig hadde jeg det. Anonymkode: a683d...b8f 8 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #3 Skrevet 9. mars 2023 Hadde hjulpet foreldrene mine ja! Anonymkode: 9570b...2f8 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #4 Skrevet 9. mars 2023 Jeg mener at dette går begge veier ja. I min familie tar vi vare på hverandre. Anonymkode: 48f5c...de7 1 1
Rødstrupa Skrevet 9. mars 2023 #5 Skrevet 9. mars 2023 Jeg ville hjulpet moren min dersom hun trengte det.😌♥️ 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #6 Skrevet 9. mars 2023 Det ville aldri bortskjemte og egoistiske voksne barn ha gjort. Der er det meg, meg, meg. Ser jo folk på 70 som har det magert, med barn i statusyrker med mye penger. Trist. Anonymkode: 47acf...3cd 7 2
Andro Skrevet 9. mars 2023 #10 Skrevet 9. mars 2023 Det har jeg gjort. Hun var dement, og hadde ingen forutsetninger for å disponere penger selv. Når hun var blakk fylte jeg kjøleskapet. 9
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #11 Skrevet 9. mars 2023 Ja og det har jeg også. Men hun er sta og nekter å ta imot penger så jeg løser det med å si at alt jeg handler for henne kostet mindre enn det gjorde. Hun følger ikke så mye med i media med dette med prisstigningen og slikt, heldigvis.. Anonymkode: b2d0d...1ff 2 7 1
Endorfin Skrevet 9. mars 2023 #12 Skrevet 9. mars 2023 Uten tvil, hadde også tatt opp lån om det var alvorligt 1 1
PM75 Skrevet 9. mars 2023 #13 Skrevet 9. mars 2023 Ja, jeg ville hjulpet mine foreldre hvis de trengte det. I den tråden du refererer til, så er jeg av den oppfatning at ts skal beholde pengene selv. Dette fordi barna ikke var i nød på noen måte & hen er en ung pensjonist med mange år fremfor seg. 5 1
Nevrosererroser Skrevet 9. mars 2023 #14 Skrevet 9. mars 2023 Jeg hadde nok ikke hjulpet med det første nei. Det kommer selvsagt noe an på situasjonen, jeg hadde hjulpet om det var ren nød, jeg hadde ikke hjulpet fordi mye vil ha mer. I tråden du nevner er det ikke snakk om nød. Jeg har et ganske anstrengt forhold til min mor der jeg allerede har gitt og gitt hele livet på bekostning av egen helse. Nå når grensene endelig er satt og mer eller mindre blir respektert er jeg ikke villig til å slippe de. Hennes økonomiske situasjon er resultat av hennes valg og prioriteringer, jeg kjenner den godt nok til å vite at hun har gjort dårlige valg selv i situasjoner der hun har hatt alle muligheter til å gjøre gode valg. 2 1
Gjest Vitalogy Skrevet 9. mars 2023 #15 Skrevet 9. mars 2023 (endret) Har ikke lest tråden det siktes til, men i seg selv her: Ja, helt klart. Om nødvendig ville jeg redusert min egen økonomi. Uten å nøle. At mamma har det bra inn i alderdommen er svært viktig for meg. Det utfordrende ville vært å få henne til å gå med på å motta noe. Endret 9. mars 2023 av Vitalogy
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #16 Skrevet 9. mars 2023 Ja, det ville jeg, hvis de hadde problemer! Og det hadde mine foreldre gjort for oss også! Men - dette tilfellet her hvor pensjonert mor har 2 mill (noe som ikke er allverden i dag), hadde jeg ikke delt dem ut til barna fordi de «har lyst på»…. Helt seriøst, så virker disse barna griske! Alle voksne må forstå at de har et eget ansvar for sin økonomi, og disse virker ikke å ha problemer, men heller at de er tiltaksløse, utakknemlige, late osv! Anonymkode: 7d52b...9f0 4 4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #17 Skrevet 9. mars 2023 Med litt forbehold om hvorfor de sliter (ville ikke hjulpet med uvettig forbruksgjeld), så absolutt. Faren min måtte faktisk låne noen kroner av meg en mnd trekket fra banken var flyttet, han har aldri glemt det 😄Jeg har fått hjelp av dem gjennom årene, skulle bare mangle at jeg ikke gjengjeldte det om jeg hadde mulighet. Nå har begge heldigvis grei økonomi, men man vet aldri. Anonymkode: 85238...374 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #18 Skrevet 9. mars 2023 Ja, det ville jeg selvfølgelig. Jeg tror de fleste ville gjort det. Anonymkode: 92891...02e 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #19 Skrevet 9. mars 2023 Det ville jeg definitivt gjort, men det hadde allikevel aldri skjedd. Mamma kaster penger etter meg som jeg på ingen måte trenger. Hun øser ut det hun kan til både broren min og meg. Jeg har sagt jeg absolutt ikke trenger det, og heldigvis så sørger hun for at hun har en grei slump i banken selv også. Anonymkode: be0cc...b71 1
solmåneogstjerner Skrevet 9. mars 2023 #20 Skrevet 9. mars 2023 Ja jeg hadde hjulpet foreldrene mine om de hadde behov. De har nok ikke behov for penger nå, men noe praktisk hjelp trenger de av og til: kjøre til lege og tannlege, hjelpe med bil på bilverksted f eks. Det hjelper jeg med nå, men det blir nok mer etterhvert. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå